Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Jos päähuoli on se että laatoittaisi huonosti, niin parempi että ei ala. Siinä projektissa kun on noin tuhat paljon oleellisempaa asiaa mistä pitää ensin ottaa selvää, tsekata eri päinvastaiset toteuttamistavat argumentteineen ja joihin perustuen pitää sitten tehdä oma päätös miten sen haluaa omalla työmaallaan tehdä.

Ja sittenkin menee vituilleen.

Totta.

Toki joku sanoo että kirvesmiehet tekevät hommat nopeammin.

Kyllähän ammattimies on varmasti nopeampi kuin ensimmäistä taloaan tekevä. Puolijuoppo virolainen eri juttu.

Kaverilla valmistuu 136 neliötä katos/talli/varastolla 210 ke. Avaimet käteen olisi ollut 270 ke. 60 ke nettosäästöä, joka vaati kaverilta n. 4000 h, päälle talkoomiehet ja vaimon panos, alakanttiin arvioiden yht. 4500 h, tekee nettotuntiansioksi 13,33 e.

Hieno suoritus kun hoiti/hoitaa vielä päivätyönsä tuohon päälle. Joka arkipäivä 7-11:30, töihin 12-21 ja viikonloput 12 h/d raksalla. Ei löytyisi minun kalenterista aikaa moiseen projektiin ja veikkaanpa että jäisi tuntiansiokin alemmaksi. Ja varmasti jää monella muullakin. (tämä lause ei ole osoitettu kenellekään ketjuun kirjoittaneelle)

Kyllä hartiapankkirakentamisella on mahdollista säästää huomattaviakin summia.

160+30 keskikokoisessa kaupungissa, jonka hintataso on kalliimpi kuin muissa saman kokoisissa kaupungeissa muualla Suomessa. 1000m2 tontin hinta olisi 25tonnia, eli ei mahdottomia. Jos asuisin pääkaupunkiseudulla, en antaisi asialle edes yhtä ajatusta.

Vasta raapaisin nimen soppariin 160 m2 talosta + 90 m2 lämmintä varastoa/tallia ja hintalappu tällä hetkellä 322 ke. Tulee vielä jonkin verran nousemaan pikkumuutosten takia. Varustelutaso hyvä, joskin puutalo.

Ei hyvänen aika! Vaihdan heti rakennusalalle, jos siellä voi tienata 6000e/kk!!! Miten kukaan voi tienata noin paljon?
Jos kaksi ukkoa tekee normaalit 160 tuntia kuukaudessa, tekee toi 12 tonnia kuussa 37,5 euroa tunnille. Se taasen on ihan normaali hinta osaavalle kirvesmiehelle. Ja kuten Huppe jo kerkesikin valottamaan, niin ihan joka sentti ei jää tekijän taskuun, vaan siitä tahtoo verokarhukin osansa.

Jos päähuoli on se että laatoittaisi huonosti, niin parempi että ei ala. Siinä projektissa kun on noin tuhat paljon oleellisempaa asiaa mistä pitää ensin ottaa selvää, tsekata eri päinvastaiset toteuttamistavat argumentteineen ja joihin perustuen pitää sitten tehdä oma päätös miten sen haluaa omalla työmaallaan tehdä.

Ja sittenkin menee vituilleen.

Tuo laatoitus nyt oli vaan ensimmäisenä mieleen tullut esimerkki.

Mutta kyllä toi kirvesmiesten viemä summa kuulostaa mun korvaan kovalta, sori nyt vaan. Totta kai verottaja ja muut vie siitä osansa, en olettanutkaan että kyse olisi käteen jäävästä summasta.

meille tulee 130m2 paritalonpuolikas 236k€, sisältäen 1100m2 oma tontti. Perheessä kaksoset ja kolmas tulossa, eikä vasara pysy kädessä joten ei ollut tuo itse rakentaminen meidän perheen juttu. Meille tämä tuntuu oikealta ratkaisulta, löytyi tuttu rakentaja eli voi luottaa edes jollain tasolla että tulee laadukasta jälkeä ja on saatu suunnitella pohja ja tehdä sisustussuunnitelma rakentajan kanssa. Katseltiin myös parivuotta vanhoja omakotitaloja, mutta mieluisest olisi olleet lähes poikkeuksetta siellä 250k€, ja tähän päälle varainsiirtovero. Rakennuttaessa maksetaan varainsiirtovero vain tontin osuudesta, eli meidän tapauksessa parisataa euroa.

Itse rakentamistakin harkittiin, mutta ei löydetty mielestä tonttia ja sitten tuli vielä tämä kolmas mukula kuvioihin. Varmaan jossain elämän vaiheessa alkaa tuo itse rakentaminen taas kutittelemaan, jos joku päivä löytäisi hyvän rantatontin =)

http://rakennusprojekti.fi/?p=728

Iso osa kosteiden tilojen väliseinistä tasoitettu ja yläkerrassa päästiin levyttämään lattiaa. Tänään oli siis talkoomiehitystä ihan mukavasti hommissa. Nyt sitten saakin jonkun päivää mennä vähän pienemmällä miehityksellä.

Kaveri veteli talkoohenkeen mulle tuota tasoitetta kun itse vedin alle primerit. Varmaan tuokin jonkun mielestä on väärin... Ihan kuten yläkerran lattia ruuvaus. Toinen sanoi että kannattaa laittaa n. 25 cm välein ruuvit ja toinen että riittää kun on 60 cm välein. Mielipide on kuin persereikä, jokaisella on sellainen.

Se oikea rakentamistapahan on olla 9-10h päivätöissä ja siitä sitten 5-6h/pva viikolla raksalla ja 10h/pva vkl. En mä tiedä oliks tos mitään järkee, mut ei tarvinnut laskee mitä töissä tienaa ja mitä raksalla ku teki molemmat. Kai toi oli tulojen puolesta semmonen laskennallisesti tän elämän kovin vuosi tulojen osalta ja vielä 4 vuoden jälkeen oon sitä mieltä, ettei ikinää enää. Ootan sitä aikaa ku se on kullannut muistot ja otan vasaran käteen taas. Kyl täs ehkä yhen vielä vois:)

Se oikea rakentamistapahan on olla 9-10h päivätöissä ja siitä sitten 5-6h/pva viikolla raksalla ja 10h/pva vkl. En mä tiedä oliks tos mitään järkee, mut ei tarvinnut laskee mitä töissä tienaa ja mitä raksalla ku teki molemmat. Kai toi oli tulojen puolesta semmonen laskennallisesti tän elämän kovin vuosi tulojen osalta ja vielä 4 vuoden jälkeen oon sitä mieltä, ettei ikinää enää. Ootan sitä aikaa ku se on kullannut muistot ja otan vasaran käteen taas. Kyl täs ehkä yhen vielä vois:)

Jep ja sitten pari kk sairaslomalla kun paloi loppuun... Tuli kokeiltua tuota rapiat kuukauden viime syksynä, parhaimmillaan 17 h päiviä. Järkeä? No ei tod...

Viisainta olla vuorotteluvapaalla. Saa n. puolet palkasta päivärahaa ja voi tehdä vaikka sellasta 10 h päivää + viikonloppuna sopivasti. Ehtii olemaan perheen kanssakin.

Tuo laatoitus nyt oli vaan ensimmäisenä mieleen tullut esimerkki.

Mutta kyllä toi kirvesmiesten viemä summa kuulostaa mun korvaan kovalta, sori nyt vaan. Totta kai verottaja ja muut vie siitä osansa, en olettanutkaan että kyse olisi käteen jäävästä summasta.

En ihan varma ole tämän päivän hinnoista mutta väitän että kirvesmies on vielä selvästi halvempi kuin sähkäri tai putkimies. Tai selvästi ja selvästi... Urakoitahan nuo tuollasis omakotitaloprojekteissa on yleensä,mut jos tunti hintaa vertaa.

Ammattilainen maksaa aina.

En ihan varma ole tämän päivän hinnoista mutta väitän että kirvesmies on vielä selvästi halvempi kuin sähkäri tai putkimies. Tai selvästi ja selvästi... Urakoitahan nuo tuollasis omakotitaloprojekteissa on yleensä,mut jos tunti hintaa vertaa.

Ammattilainen maksaa aina.

Remppamiehen saa kuitilla noin 30-35e/h (hinnat vaihtelee niin että tuohon ehkä vielä alvi päälle tai sitten se sisältää). Putkimies on jotain 45-50e/h + alv. Sähkömies 35e/h (sis. alv).
Ite otin tuntitöinä kaiken, kun pyrin tekemään ei-ammattihommat itse.

Itse en ole taloa rakentamassa ainakaan vielä ja asun vanhassa omakotitalossa, mutta tuli mieleen kun tätä loistavaa ketjua lukenut, että mitenkäs uusille taloille käy kun viimeisenpäälle tehdään ilmatiiviitä ja kaikkipaikat teipataan umpeen, kun hiiret alkavat pitämään rakenteissa juhliaan ja nakertavat mahdollisesti höyrysulkumuovit riekaleiksi? Joo tuli vaan mieleen kun välikatolla rapisee nytkin:) Entäs jos uutta taloa ahkerasti ILP tai muulla vastaavalla jäähdyttää, eikös lämpimän ja viileän rajapaikkaan kosteus tiivisty(höyrysulkumuoviin)? Vaikka taitaa olla aika pientä kosteuden muodostus ja ilmanvaihto hoitaa homman....

Itse en ole taloa rakentamassa ainakaan vielä ja asun vanhassa omakotitalossa, mutta tuli mieleen kun tätä loistavaa ketjua lukenut, että mitenkäs uusille taloille käy kun viimeisenpäälle tehdään ilmatiiviitä ja kaikkipaikat teipataan umpeen, kun hiiret alkavat pitämään rakenteissa juhliaan ja nakertavat mahdollisesti höyrysulkumuovit riekaleiksi? Joo tuli vaan mieleen kun välikatolla rapisee nytkin:) Entäs jos uutta taloa ahkerasti ILP tai muulla vastaavalla jäähdyttää, eikös lämpimän ja viileän rajapaikkaan kosteus tiivisty(höyrysulkumuoviin)? Vaikka taitaa olla aika pientä kosteuden muodostus ja ilmanvaihto hoitaa homman....

Niinpä. Tiivistä taloa rakentaessa se tiiveys onkin se avainsana. Itse uskon että ei mene aikaakaan kun linnut ja jyrsijät oppivat syömään myös uusia, niille tällä hetkellä kelpaamattomia aineita. Esim. puhallusvillaa ja Finnfoamia.

Mielestäni ainoa keino rakentaa todellakin tiivis talo, on tehdä se esim. Finnfoamista. Koskaan ei ole mahdollista tehdä täysin tiivistä taloa teippaamalla muovipussinpalasia yhteen. Itse olen niin tehnyt, enkä tee toiste. Muutenkin koko muovipussirakenne on täysin järjetön. Mitä jyrsijöihin tulee niin toki ulkoverhouksen ja sokkelin väliin on niitattava jyrsijäverkko, jotta ainoa keino hiirelle päästä ullakolle on kiivetä esim. 3 metriä lautaseinää ylöspäin. Eikä sekään lie mahdoton tehtävä niille paskiaisille, mutta hidastaa ainakin.

Niinhän se taitaa olla kuin Huppe totesikin. Ei ole jyrsijöille kyllä mikään mahdotonta. Taitaa täälläpäin suomea olla rotatkin sekaisin kun on varastossa olevaa finfoamia käyneet jyrsimässä... Tarvis asua vaikka kuuman lähteen lähellä niin vois tehdä kunnolla hengittävän talon lämmityskuluja pelkäämättä:) Vaikka taitaapa esim. Islannissa olla sitten taas omat murheensa...

Ennen talon pystyi rakentamaan huoletta tuulensuojalevystä eikä ulkoverhoilulla ollut kiire. Nyt linnut hyökkäävät heti ja nokkivat tuulensuojalevyt paskaksi alta aikayksikön.

Niinpä. Tiivistä taloa rakentaessa se tiiveys onkin se avainsana. Itse uskon että ei mene aikaakaan kun linnut ja jyrsijät oppivat syömään myös uusia, niille tällä hetkellä kelpaamattomia aineita. Esim. puhallusvillaa ja Finnfoamia.

Mielestäni ainoa keino rakentaa todellakin tiivis talo, on tehdä se esim. Finnfoamista. Koskaan ei ole mahdollista tehdä täysin tiivistä taloa teippaamalla muovipussinpalasia yhteen. Itse olen niin tehnyt, enkä tee toiste. Muutenkin koko muovipussirakenne on täysin järjetön. Mitä jyrsijöihin tulee niin toki ulkoverhouksen ja sokkelin väliin on niitattava jyrsijäverkko, jotta ainoa keino hiirelle päästä ullakolle on kiivetä esim. 3 metriä lautaseinää ylöspäin. Eikä sekään lie mahdoton tehtävä niille paskiaisille, mutta hidastaa ainakin.
Odotappa, kun pääset muuttamaan ja illalla kuuntelet sängyssä, kun kaiken maailma pikkulinnut/jyrsiät tekevät syksyllä pesää yläpohjaan:D
Viime vuonna pääskyset tekivät katokseen pesän ja ajattelin, ettei siitä ole haittaa, mutta se paskan määrä mitä autoissa oli, niin oli pakko hävittää se pesä!
Toki viisaina lintuina tekivät naapurin terassille uuden pesän:D
Omakotitalossa on hauska asua ja varsinkin lumityöt työpäivän päätteeksi kruunaa kaiken!
On meinaan paska puhetta, jos joku sanoo että se on HAUSKAA:D

Huppe, sulle tulee abaut samankokoinen olohuone vinolla sisäkatolla kuin mullekkin. Itsellä oli meininki laittaa tykki kattoon, mutta huomasin tuon sinun toteutuksen (kotelo toisessa päässä). Pituus tykistä seinään on jotain reilu viisi metriä sulla, tuohan on aika pitkä matka ja sentakia itse olin jo hyljännyt sijoittamisen takaseinälle. Mimmoista tykkiä tohon olet meinannut ja miten iso kankaasta tulee ? Käsittääkseni yleisin pituus tykistä seinään on noin 3-4m riippuen tietty kuvan koosta ja tykistä.

Huppe, sulle tulee abaut samankokoinen olohuone vinolla sisäkatolla kuin mullekkin. Itsellä oli meininki laittaa tykki kattoon, mutta huomasin tuon sinun toteutuksen (kotelo toisessa päässä). Pituus tykistä seinään on jotain reilu viisi metriä sulla, tuohan on aika pitkä matka ja sentakia itse olin jo hyljännyt sijoittamisen takaseinälle. Mimmoista tykkiä tohon olet meinannut ja miten iso kankaasta tulee ? Käsittääkseni yleisin pituus tykistä seinään on noin 3-4m riippuen tietty kuvan koosta ja tykistä.

Joo, tykin valinta onkin aika vaikeaa, koska heijastusetäisyys tulee olemaan 5.4 metriä ja kuvakoko on tarkoitus pitää mahdollisimman pienenä/järkevänä. Muutama vaihtoehto tuohon on kyllä löytynyt jo, mutta toki valovoima kärsii noin pitkällä matkalla huomattavasti. Epsonilla ja Sanyolla tuo taisi ainakin onnistua, Sony meni siihen rajoille. Alle 240cm leveä pitäisi kuvan olla.

Tollahan noi voi tsekata:
http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm

Olisi hauska kuulla porukoiden budjettia koko Rojektille ja perään mainintaa tilojen koosta ja arviota oman työn osuudesta yms. Sen verran kovasti täällä liikutaan eri sfääreissä, toki vaikuttaa oman työn osuus, paikkakunta, koko, materiaalit ym lukuisat asiat....

Meillä avaimet käteen 150 neliötä yhteen tasoon laadukkailla pinnoilla, koneilla, yms. Sähkölämmitys vesikierrolla, iso varaava takka, ilmalämpöpumppu.

2 auton katos ja lämmin talli. Jotka tehdään itse, mahdollisesti tosin kymppitallien elementeistä.

Tontti 1400 neliötä

Kaikkine kuluineen alle 250ke, talvella Nähdään kuinka piti paikkaansa laskelmat....

250ke paukahtanee meillä ilman tonttia, 188m2 kerrosalaa. Eli hieman alle keskiverron 1500e/m2. Itse tehty aika paljon. Monimuotoinen pohja ja erittäin haastava kattomuoto, vino sisäkatto ja muuta aikaa vievää lisäksi.

Back
Ylös Bottom