🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

^^ Komiat on kolet!!

Mulla on takana 9kk VHH:ta ja suurin osa siitä ketoilua. Eilen söin ekaa kertaa tietoisesti hiiliä oikein kunnolla. Lämpölenkillä sai oikeen tosissaan juosta, jotta rupesi hengästyttämään. Salilla sjmv:ssa enkkavitonen vikaan sarjaan ilman monen minuutin huohotusta. Hikoillut en puoliakaan normaalista ja kaikki kulki kuin elokuvissa. Taidampa ottaa tavaksi kerran kuukauteen, jos nyt ei mitään takapakkeja kokeilusta enää tule.

Nyt tulee faktaa. verikokeen tulokset kolestrolin ja triglyn osalta.

vanhat arvot:
Fs-kol 4.1
FS-kol hyvä 1.8
FS-kol huono 2.1

uudet:
fs-kol 4.0 !! Laskenut hyvä!
fs-kol hyvä 1.89 !! Noussut hyvä!
fs-kol huono 1.9 !!!!!!!!! laskenut hyvä!

9kk ketoosia takana.

Trigly pysynyt samana:
0.55
Fs-gluk pysynyt samana:
4.3

maksa-arvot s-alat 43, s-gt 30 no okei vedin 5 päivää ennen verikokeita 2 viikkoa viinaksia. Normaalisti alemmat todennäköisesti.

Olen hyvin pettynyt jos joku vielä meidän valveutuneessa yhteisössä kehtaakin ajatella että liika rasva tappaa.:(

Hiilarit/proteiini vain auttavat säästämään lihasproteiinia, ei tarvitse turvautua kehon sisäisiin varastoihin. Eli ketolla lihasproteiiniin.

Vetelen yleensä ihan treenien alusta lähtien laimeaa proteiiniliuosta(50g) ja glutamiinia(10g) sheikkeristä ja viimeiset tipat kun treeni loppuu.
Ja kotona vedän sitten muutaman hedelmän varmaan vajaa puolituntia treenien jälkeen ja hyvin on toiminut.

Noin tunti treeneistä syön isomman aterian.

Valmiit palautusjuomat, maltot ja dekstroosit jätän kauppaan muiden ostettaviksi.

Onhan ketoosi paljon hienomman kuuloinenki kuin pelkää laihdutuskuuri. Pitää olla katos tietoinen nykyajan trendeistä sun muusta.

Niin, ihminen on edelleen vain eräänlainen apinalaji:D Yleltäkin on tullut sen seitsemän tiededokkaria, jossa tieteen vastaus toimivaan painontiputukseen on yksinkertainen: syö vähemmän kuin kulutat. Mutta ihmisiä vain kiinnostaa aina vaan nämä Me Naisten- laihdutusvinkit, kai se on vaan kivaa heilutella pikkurilliä, miestenkin:D

Itsellä on lihasmassa kasvanut, vyötäronympärys kaventunut huomattavasti (6 cm), sekä lähtenyt 7 kiloa tänä vuonna painosta tuota yksinkertaista neuvoa noudattamalla, toki hankin proteiinia maitorahkasta, mutta eilen tein päätökseen, että siirryn proteiinin hankinnassakin kasviproteiinin (soijaan) ja vedän enää 2 maitorahkaa, entisen 4- 5 asemasta, koska se on terveellisempää. Sen kunniaksi vetelin ison keon keitettyä soijarouhetta iltapalalla (vie muuten näläntunteen hyvin:D), maistuu puulta, mutta jos suurimman osan maailman väestöstä pääasiallinen ravinnonlähde on soija, niin eipä nirsoilla.

Niin, ihminen on edelleen vain eräänlainen apinalaji:D Yleltäkin on tullut sen seitsemän tiededokkaria, jossa tieteen vastaus toimivaan painontiputukseen on yksinkertainen: syö vähemmän kuin kulutat. Mutta ihmisiä vain kiinnostaa aina vaan nämä Me Naisten- laihdutusvinkit, kai se on vaan kivaa heilutella pikkurilliä, miestenkin:D

Itsellä on lihasmassa kasvanut, vyötäronympärys kaventunut huomattavasti (6 cm), sekä lähtenyt 7 kiloa tänä vuonna painosta tuota yksinkertaista neuvoa noudattamalla, toki hankin proteiinia maitorahkasta, mutta eilen tein päätökseen, että siirryn proteiinin hankinnassakin kasviproteiinin (soijaan) ja vedän enää 2 maitorahkaa, entisen 4- 5 asemasta, koska se on terveellisempää. Sen kunniaksi vetelin ison keon keitettyä soijarouhetta iltapalalla (vie muuten näläntunteen hyvin:D), maistuu puulta, mutta jos suurimman osan maailman väestöstä pääasiallinen ravinnonlähde on soija, niin eipä nirsoilla.

Kannattanee tajuta se tosiseikka, että yksikään maailman alkuperäiskansa EI käytä soijaa sellaisenaan, kuten se meille myydään. Siinä on aika hyvä liuta erilaisia "aineita", jotka kasvattaa sulle pitkässä juoksussa sexyt manboobsit ja muuttaa sut naiseksi.

Ainoastaan fermentoitu (maitohappokäytetty) Soija on jees, eli just se mitä japanilaiset pääasiassa vetelee. Tofu, Miso, Natto. Suomesta vaan on todella vaikea saafa oikeaa fermentoitua soijaa missään muodossa. Jossain ekokaupoissa olen nähnyt ja ostellut.

Mutta nämä kuivatut pussukat, jotka maksaa about 0,50e on sellaista moskaa ja myrkkyä miehille, että kierrä kaukaa. Voithan päätellä jo hinnasta sen verra, ettet todellakaan tuolla euron pussukalla voi olettaa saavasi kovinkaan laadukasta tavaraa.

Ehkä tähän väliin voi todeta, että vaaka näytti tänä aamuna tasan 72,0 kg. Painonpudotusprojektini lienee siis liki lopussa, tarkistan vielä ettei ollut vain satunnaisvaihtelua. Painoa lähti 10 kiloa. Hitaasti, mutta lähti. Ja lihasvoimakin kasvoi samalla, varmaan myös lihas. (10 leukaa tänään -- aloittaessa meni 4; ja nyt oli vinopenkki ja mave ensin tehtynä.)

Laihdutuskeino oli melko tarkkaan virallisten suositusten mukainen, siinä määrin kuin niistä olen tietoinen. Vähäinen jatkuva kalorivaje, enemmän liikuntaa, vähärasvaisia tuotteita, lisää kasviksia.

Mutta tämä on vähän niinkuin ihmeparantumiset. Enpä myöskään huuda kadulla "Eläköön länsimainen lääketiede! Ibuprofeeni vei pois kipuni!"

* * *

Tämä ei tarkoita, etteikö ketoosi voisi silti olla ihan toimiva ja parempikin tapa. Mutta jotenkin sitä vaan "viralliseen" tietoon luotan enemmän kuin erilaisiin dieetteihin, joita netissä pyörii paljon ja joista varmasti jotkut ovat hyviä, mutta joista minulla ei ole pohjatietoa tietää mitkä ehkä niitä hyviä ovat ja mitkä eivät.

Painoa lähti 10 kiloa. Hitaasti, mutta lähti. Ja lihasvoimakin kasvoi samalla, varmaan myös lihas. (10 leukaa tänään -- aloittaessa meni 4; ja nyt oli vinopenkki ja mave ensin tehtynä.)

Enemmän toistoja pienemmällä kuormalla ei ole erityisen vakuuttavaa. Kokeile monta menee 10kg:n lisäpainon kanssa, niin sinulla on sama kuorma kuin alussa.

Enemmän toistoja pienemmällä kuormalla ei ole erityisen vakuuttavaa. Kokeile monta menee 10kg:n lisäpainon kanssa, niin sinulla on sama kuorma kuin alussa.

Hyvä huomio ja testaan. Mutta enemmän tuntuisi nousevan ainakin kyykyssä ja mavessa, ja laitteissakin sokka on alempana painopinossa. Mittaustuloksia ei ole, joten lihasmassan määrästä on vaikea sanoa mitään varmaa. Harjoituspainojen kasvukin on tietysti varmaan osin hermostonkin ansiota, ja ihan alkuunsa vaan tottumista siihen että tekee lihaksilla jotain, mutta en uskoisi sen olevan pelkästään selittäjä.

Kannattanee tajuta se tosiseikka, että yksikään maailman alkuperäiskansa EI käytä soijaa sellaisenaan, kuten se meille myydään. Siinä on aika hyvä liuta erilaisia "aineita", jotka kasvattaa sulle pitkässä juoksussa sexyt manboobsit ja muuttaa sut naiseksi.

Ainoastaan fermentoitu (maitohappokäytetty) Soija on jees, eli just se mitä japanilaiset pääasiassa vetelee. Tofu, Miso, Natto. Suomesta vaan on todella vaikea saafa oikeaa fermentoitua soijaa missään muodossa. Jossain ekokaupoissa olen nähnyt ja ostellut.

Mutta nämä kuivatut pussukat, jotka maksaa about 0,50e on sellaista moskaa ja myrkkyä miehille, että kierrä kaukaa. Voithan päätellä jo hinnasta sen verra, ettet todellakaan tuolla euron pussukalla voi olettaa saavasi kovinkaan laadukasta tavaraa.

Mä olen jo lähemmäs 50-kymppinen äijä, joten tuskin mulle enää Dolly Parton hinkit ehtii kasvaa, vaan mistäs sitä tietää. Ikään nähdenn testotasot taitaa olla aika korkealla että olen tuumaillutkin, etteikö testotasot voisi pikkuhiljaa jo alkaa laskea kohdallani:D

Ihan sitä soijarouhetta minä keittelen ja napostelen, onko siihenkin lisätty, jotain tissinkasvattajia? En minä usko, että missään Intian peräkylillä mitään hifi-soijaa vedellään, voin toki olla väärässäkin?

Ainakin proteiinin hyötysuhde esim. jauhelihaan verrattuna on helvetinmoinen soijan eduksi (toki soija turpoaa keitettäessä, mutta siitähän ei olekkaan kyse).

Soijarouhe 100g 38,5g proteiinia
Jauheliha 100g(nauta 10%) 19g proteiinia

lähde kalorilaskuri

Ööh, eli rasvaa palaa jos vetää 6000 kcal päivässä? vaikea uskoa. Eikös se nyt ole ihan loogista että kaloreiden on pakko olla miinuksella jotta kroppa ottaisi puuttuvat kalorit kehon omista varastoista? Miksi keho polttaisi omaa rasvaa jos kaloreita tulisi tarpeeksi kulutukseen nähden??? Varmasti voi toimia ketodieetti myös niin ettei kaloreita laske koska tuskin vetämällä protskuja ja rasvoja fiiliksen mukaan tulee liikaa kaloreita.

Touche! Ei taatusti pala rasva 6000 calorilla vaikka olisi millä ketolla tai katolla. Oli dieetti mikä tahansa, niin sun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Hormoneilla on ehdottomasti suurin vaikutus, se on varma. ne kun ohjaavat sitä että mihin niitä kaloreita ohjataan ja mitä niillä tehdään. hormonit myös vaikuttavat ruokahaluun yms.
Mutta jos kroppa kuluttaa 3000 ja syöt kolme tuhatta, niin siinä tapauksessa ei kyllä laihdu. Totta sekin että ketolla kyllä osa kaloreista tulee ns kusen mukana ketoaineina ulos, mutta en usko että se auttaa laihtumaan. Siitä nyt on ollut hieman spekulaatiota, että jos ketolla ollessa ei pääse lihomaan, mutta tutkimusta tästä ei ole mun silmiin o tullut. Kertokaa, jos jollain on tutkimustietoa tästä.

Fun Lightia olen käyttänyt siitä lähtien kun se Suomeen ilmestyi kauppoihin, kaiketi jossain 1996 aikoihin? Se ei siis voi olla syynä dieetin epäonnistumisiin.
Nightkin neuvoi seuraamaan kalorit. Laskin eiliset sapuskat koska eilen tuli syötyä normaalia enemmän ja Finellin mukaan 1620 olisi ollut eilinen lukema. Pistin parikymmentä kaloria arviolta lisää kun en löytänyt Bratwurstia Finelin listasta ja laskin sen Grillimakkarat, Lihaisat-mukaan.Pituuteni on 170, paino koko ajan 72, vyötärön ymp. mitta vaihtelee päivän mittaan 89-92 cm, lantio 102 cm. Tuhti pakkaus siis...Oli hyvä ett Nightkin kertoi oman kokonsa ja kalorinsa, sain vähä suuntaa.

Ehkä mä sit saan liikaa kaloreita vaikka hölkkään ja kävelen jatkuvasti. Huomenna aikomus nostaa kilo tai 2 painoja lisää yläkroppatreeneissä, kävelyä duunin puitteissa tulee varmaan 4 km, lämmittely juoksumatolla 2 km. Ottaa vaan niin p...keleesti päähän kun tykkää ett kaikkensa tekee mut ei tavoitteet täyty!
_Hc ja Natu arvelevat ett kaloreita vois olla jopa liian vähän, että mässypäivä vois olla paikallaan.
Onks kukaan sellaista kokeillut? Miten kävi, repeskö koko diettaus siihen vai jatkuiko tiukemmin mässäämisen jälkeen?

Tänään tosiaan syöny vaan 4 keitettyä munaa, 3 siivua pekonia, 2 dl lihalientä ja 1 siskonmakkara palasina siinä lillumassa. Liemen oheen 3 ohutta ja pientä ruislimpun siivua, kahvi kermalorauksella ja kreikkalaista jugurttia 2 dl. Siihen lisäsin 1 rkl oliiviöljyä. Muuta en tänään aikonut enää syödä, lenkki koiran tuo illemmalla taas n. 5 km.

Mut jos vaan joku on jumituksen kokenut, please, kerro meille muillekin miten sait tilanteen laukeaman.

Fun Light on sellasta myrkkyy että huh huh !! Ei todellakaan terveellistä !

Touche! Ei taatusti pala rasva 6000 calorilla vaikka olisi millä ketolla tai katolla. Oli dieetti mikä tahansa, niin sun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Hormoneilla on ehdottomasti suurin vaikutus, se on varma. ne kun ohjaavat sitä että mihin niitä kaloreita ohjataan ja mitä niillä tehdään. hormonit myös vaikuttavat ruokahaluun yms.
Mutta jos kroppa kuluttaa 3000 ja syöt kolme tuhatta, niin siinä tapauksessa ei kyllä laihdu. Totta sekin että ketolla kyllä osa kaloreista tulee ns kusen mukana ketoaineina ulos, mutta en usko että se auttaa laihtumaan. Siitä nyt on ollut hieman spekulaatiota, että jos ketolla ollessa ei pääse lihomaan, mutta tutkimusta tästä ei ole mun silmiin o tullut. Kertokaa, jos jollain on tutkimustietoa tästä.

Mun peruskulutus on about 2300, noilla kaloreilla paino pysyy samassa ja esim 8viikon ketolla söin noin 2500kcal päivässä + joka toinen vloppu yksi about 5000-6000kcal mättöpäivä. Paino putos tuossa 8 viikossa 8kg. Omakohtainen tutkimustieto siis antaa suuntaa että pienillä plussillakin ketoosilla voi laihtua.

Hei

Siirryin kuun vaihteessa vhh:lle ja nyt olo on jatkuvasti tosi janoinen. Vähän sellainen alinesteytynyt olo mikä on yleensä krapulassa. Voiko tämä johtua suolan puutteesta? Katselin tuossa ruokapäiväkirjaani niin ainoat suolan lähteet ovat tällä hetkellä tonnikalapurkki ja pakastekatkaravut (onko niissä edes suolaa?). Auttaisiko jos tavallisen veden sijasta joisin mineraalivettä?

Hei

Siirryin kuun vaihteessa vhh:lle ja nyt olo on jatkuvasti tosi janoinen. Vähän sellainen alinesteytynyt olo mikä on yleensä krapulassa. Voiko tämä johtua suolan puutteesta? Katselin tuossa ruokapäiväkirjaani niin ainoat suolan lähteet ovat tällä hetkellä tonnikalapurkki ja pakastekatkaravut (onko niissä edes suolaa?). Auttaisiko jos tavallisen veden sijasta joisin mineraalivettä?

Kuinka paljon vettä juot niinkuin päivittäin? dietillä kun se veden tarve tuppaa kasvamaan.

Mun peruskulutus on about 2300, noilla kaloreilla paino pysyy samassa ja esim 8viikon ketolla söin noin 2500kcal päivässä + joka toinen vloppu yksi about 5000-6000kcal mättöpäivä. Paino putos tuossa 8 viikossa 8kg. Omakohtainen tutkimustieto siis antaa suuntaa että pienillä plussillakin ketoosilla voi laihtua.

Tuliko treenailtua?

Yks pahin virhe mitä ihmiset tekee on oman kulutuksensa aliarvioiminen, veikkaisin aika vahvasti että sun peruskulutus ei ole 2300.

Kuinka paljon vettä juot niinkuin päivittäin? dietillä kun se veden tarve tuppaa kasvamaan.

Vettä menee 2-3 litraa päivässä.
Tyypillinen makroravinne jakauma on
235g proteiinia
40g hiilihydraatteja
90g rasvaa
= noin 2000kcal
mun mitat 176cm/80kg

Mut jos tosiaan dietillä veden tarve kasvaa niin ei kai tässä sitten mitään hätää ole. Ajattelin että menisi vähemmän. Muuten on kyllä tosi energinen olo ja helppo päästä aamuisin ylös sängystä, tää poikkeuksellinen jano vaan vähän ihmetytti.

Vettä menee 2-3 litraa päivässä.
Tyypillinen makroravinne jakauma on
235g proteiinia
40g hiilihydraatteja
90g rasvaa
= noin 2000kcal
mun mitat 176cm/80kg

Mut jos tosiaan dietillä veden tarve kasvaa niin ei kai tässä sitten mitään hätää ole. Ajattelin että menisi vähemmän. Muuten on kyllä tosi energinen olo ja helppo päästä aamuisin ylös sängystä, tää poikkeuksellinen jano vaan vähän ihmetytti.

Voipi olla tuo ongelma myös proteiinin saannissa jos ei muut kikat auta niin voisit koittaa vähentää protskuja ja lisätä rasvanmäärää.

Vaikka itekkin kannatan kovaa protsusuhdetta rasvaan nähden ketoosilla niin tuohon kyllä kannattaisi ainakin 50g tunkee lisää rasvaa.

Reilu 2 viikon ketoositauko takana ja maanantaina alkoi uusi 6-7 viikon sykli. Painoa tuli noin 4 kg takaisin, joista tänä aamuna jäljellä vajaat 1,5 kg, eli melko samoista painoista lähdetään ku mihin reilu 2 viikkoa sitten jäin. Tavoitteena ennen vappua alle 95 kg. Paino nyt noin 100 kg. Hieman on väsyttäny ja ollut muutenkin heikohko olo, mutta kaippa tämä kuuluu asiaan, ku kroppa joutuu taas luopumaan hiilareista. Mielenkiintoista nähdä, miten tässä käy :)

Tsemppiä muille kevään kiristelijöille.

Back
Ylös Bottom