Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt ois mielipidekyssäri työkaluista.

Eli mitkäs on mielestänne joka rakentajan ja omakotiasujan välttämättömät omat sähkötyökalut? Porakonetta, akkuporaa ja moottorisahaa jo löytyy. Mietityttää vain, että onko järkevää ja perusteltua ostaa jonkinlaista sirkkeliä ja jos niin mikä olisi tarkoituskseen sopivin? En hae tässä mekkejä, vaan minkälaista konetta, kääntöpöytäversiota vai jotain muuta jne?

Rälläkkä lienee yksi perusjuttu. Puukkosaha? Pistosaha? Muuta?

Saattas saada jotain vaikka lahjaksikin niin tietäs vähän mistä ois hyötyä eniten projektissa ja myös sen jälkeen.

Tasosirkkeli, kunnollinen, esim. Scheppach on aina tarpeen. Lisäksi kunnon jiirisirkkeli ja pöytä sille, esim. Dewaltin setti (noin 1000 euroa) on kova peli ja aina tarpeen. Kompura on aivan ehdoton, myös muille kuin rakentajille, paineilmatyökalut ovat lisäksi suhteellisen edullisia.

Toki hyvä ja kallis akkukone on kova peli, esim. 18V Makita johon saa vaikka mitä vekottimia.

Semmoinen 115mm rälläkkä on kätsy, pystyy yhdellä kädellä käyttämään ja on puoli ilmainen.

Oon ymmärtänyt, että noissa sähkötyökaluissa ei niin hirveästi eroa ole. Teristä kannattaa mielummin maksaa.

Puukkosaha olisi monessa paikassa ihan loistava. Sillä kun pystyy metalliakin sahaamaan.

Tasosirkkeli, kunnollinen, esim. Scheppach on aina tarpeen. Lisäksi kunnon jiirisirkkeli ja pöytä sille, esim. Dewaltin setti (noin 1000 euroa) on kova peli ja aina tarpeen. Kompura on aivan ehdoton, myös muille kuin rakentajille, paineilmatyökalut ovat lisäksi suhteellisen edullisia.

Toki hyvä ja kallis akkukone on kova peli, esim. 18V Makita johon saa vaikka mitä vekottimia.

Kunnollinen jiirisirkkeli (kaapparimalli) pöytineen, kompura johon pari naulainta (runko ja heppi) ja porakone, nuilla pääsee pitkälle... moottorisahat, halkaisusirkkelit ja rälläkät taas on sellaisia työkaluja joita ei kannata yhtä talon tekoa varten ostaa ainakaan kovin kalliita...

Nyt ois mielipidekyssäri työkaluista.

Jos tekee hartiapankilla ja paljon yksin, niin infrapunaetäisyysmittari on hyvä kapistus moneen hommaan. Kun on tottunut käyttämään (ja luottamaan) niin en siitä enää luovu.
Sirkkeleistä vois sanoa, että kannaattaa melkeimpä hankki mielummin kohtuu laadukas katkaisusirkkeli ja erikseen halkaisusirkkeli. Yhdistelmätkin ovat ihan ok, mutta mielestäni erillisenä saa samalla rahalla toimivamman setin.
Mottorisahoista yhdenkäden timpurinsaha on tosi kätevä. Sen kanssa saa toki olla varovainen.
Jos talon runko tulee puusta, on kompura+naulain välttämätön hankinta. Samoin rumpunaulain puujulkisivun tekemisessä. Jos sisäseinä tulee levytettäväksi, on nauharuuvain pirun kätevä kapistus.
Kottikärryistä meikä on tykästynyt kaksirenkaisiin. Yksirenkaisia en enää huolis.

Kaikki työkalut ei tarvi olla ammattilaismerkkejä. Vähemmän tarvittavia kamoja jaa puoli ilmaiseksi honkkareista yms. Takuut niissä toimii ja ajavat asiansa vähäisessä käytössä. Tärkeimmät kamat sitten kannaattaa hommata laadukkailta merkeiltä.

Semmoinen 115mm rälläkkä on kätsy, pystyy yhdellä kädellä käyttämään ja on puoli ilmainen.

Oon ymmärtänyt, että noissa sähkötyökaluissa ei niin hirveästi eroa ole. Teristä kannattaa mielummin maksaa.

Puukkosaha olisi monessa paikassa ihan loistava. Sillä kun pystyy metalliakin sahaamaan.

Puukkosahalle ääni, itsellä on parinkympin johto malli riittää omiin tarpeisiin menee terän vaihdolla puusta rautaan, kaverin akkukäyttöistä muutaman kerran kokeilleena olishan se kiva mutta hinta vaan on aika suolainen, reilulla 350€ mä jaksan vetää jatkojohtoa aika paljon.

Työkalujen tarve taitaa pitkälti riippua siitä, miten paljon itse meinaa tehdä. Itselleni ehdottomasti tärkeimmät koneet ovat olleet jiirisirkkeli kaapparilla (johon pöytä ei mielestäni ole välttämätön) ja puukkosaha, sekä tietenkin akkupora. (Halpa) vispiläkone on aivan ehdoton, jos meinaa itse laatoittaa tai tehdä pieniä valuja. Nuo melkein ostaisin itse pakollisina. Kompura, yhdistelmänaulain (runko- ja ankkuri) on pirun kätevä, lisäksi hakasnaulain ja viimeistelynaulain. Omaksi ostamista en vain pitäisi naulaimissa ja kompurassa ollenkaan pakollisina.

Seuraavaksi tärkeimmät (varsinkin jos meinaa nikkaroida itse enemmän) ovat kuviosaha, taso- ja nauhahiomakone, sähköhöylä, pieni laikkakone ja halkaisusirkkeli. Lisäksi ehkä halpa piikkaava poravasara. Omakotiasujalle löytyy varmasti käyttöä noille kaikille. Niin, ja ehkä vielä yläjyrsin. Laadukkaiden sähkötyökalujen ostamisessa ainakin käytettynä on se hyvä puoli, että niistä saa omansa yleensä pois. Vuokraamisessa on se puoli, että Bauhaussista hakee jonkun Alpha toolsin parin päivän vuokrahinnalla. Toisaalta ne sopivat paremmin johonkin raksahommiin, kuin tarkempaan työhön. Itse kelpuuttaisin halpavehkeistä vain vispiläkoneen ja poravasaran.

http://rakennusprojekti.fi/?p=400

Huhhuh, nyt ois sitten eka kierros elementtejä paikallaan. Kova päivä, reippaat 10 tuntia ulkona + muut liikkumiset, eli 12 tunnin päivä. 32 astetta oli pahimmillaan pakkasta ja parhaimmillaan taisi olla 18 pakkasella. Kivaa oli silti ja paljon saatiin tehdyksi. Lukekaa siis blogista.

Sähkötarjouksenkin sain tänään. 11.000 eurolla saisi taloon sähköt ja muutamalla lisää ledipohjasen valaistusjärjestelmän, hälyt ja kodin lämpöjen sun muidin ohjauksen. Tarkemmin siis EBTS järkkä, www.ebts.fi on tästä lisää.

Sähkötarjouksenkin sain tänään. 11.000 eurolla saisi taloon sähköt ja muutamalla lisää ledipohjasen valaistusjärjestelmän, hälyt ja kodin lämpöjen sun muidin ohjauksen. Tarkemmin siis EBTS järkkä, www.ebts.fi on tästä lisää.
Halvalta kuulostaa. Mulle on tarjottu 15-20k€, eikä mulla nyt niin montaa neliötä enempää ole, että pitäis tonnikaupalla olla hintaeroa.

Huhhuh, nyt ois sitten eka kierros elementtejä paikallaan. Kova päivä, reippaat 10 tuntia ulkona + muut liikkumiset, eli 12 tunnin päivä. 32 astetta oli pahimmillaan pakkasta ja parhaimmillaan taisi olla 18 pakkasella. Kivaa oli silti ja paljon saatiin tehdyksi. Lukekaa siis blogista.

Näyttää se sähköurakkakin maksavan. Ledit halusin itsekin mutta mihinkään kalliisiin ledisysteemeihin ei ollut rahaa. Ostin Massiven GU10 spotteja (neliönmalliset rosterin väriset). Maksoivat pari vuotta sitten 18€ kolmen paketti. Noihin sitten vaihtelen ledejä pikkuhiljaa.

11000e sähköurakasta tarpeineen on kyllä aika vähän. Meillä arvio oli 20-25ke ja kyseessä on täysin ilman mitään automaatiota tai hälyttimiä oleva järjestelmä aivan perusvarustein ja tavallisin pistorasioin jne. (eli kaikki halvinta mitä löytyy, Strömforsin Articcia). No toki Bauhausista saisi saksalaista paskaa puoleen hintaan.... Neliöitä n. 160m2.

Johan pelkkä työ maksaa sähköurakassa aika paljon. Pistorasiat kympin kappale ja sähkökaappi tonnin. Kilometri tai pari kaapeliakaan ei aivan ilmaista ole.

11000e sähköurakasta tarpeineen on kyllä aika vähän. Meillä arvio oli 20-25ke ja kyseessä on täysin ilman mitään automaatiota tai hälyttimiä oleva järjestelmä aivan perusvarustein ja tavallisin pistorasioin jne. (eli kaikki halvinta mitä löytyy, Strömforsin Articcia). Neliöitä n. 160m2.

Putkittaminenhan teettää vähän enemmän hommia? Tai sitten tarpeita tulee urakassa vähemmän?

Asiasta banaaniin ...

Kävin landetaloblogissa ja siellä sulla oli kuva ammeesta ja laatasta jota siihen olit ajatellut. Kivan näköinen laatta, mutta kuvista ei ihan selvinnyt minkälainen ulkoreuna oli. Tollasissa tapauksissa kannattaa hommata sellaista laattaa jossa myös ulkoreuna on nätti, koska se jää näkyviin. Olemassa on myös siistejä ulkokulmalistoja (meillä esim. pesuhuoneen ikkunasmyygit tehty sellaisilla), mutta niitäkään ei ole häävi jiirata, varsinkaa tollasiin ulkokulmiin mitä sulla tohon ammeen ympärille tulee. Tämä siis vaan heittona, vaikka olet asian varmaan jo ottanut huomioon.

Asiasta banaaniin ...

Kävin landetaloblogissa ja siellä sulla oli kuva ammeesta ja laatasta jota siihen olit ajatellut. Kivan näköinen laatta, mutta kuvista ei ihan selvinnyt minkälainen ulkoreuna oli. Tollasissa tapauksissa kannattaa hommata sellaista laattaa jossa myös ulkoreuna on nätti, koska se jää näkyviin. Olemassa on myös siistejä ulkokulmalistoja (meillä esim. pesuhuoneen ikkunasmyygit tehty sellaisilla), mutta niitäkään ei ole häävi jiirata, varsinkaa tollasiin ulkokulmiin mitä sulla tohon ammeen ympärille tulee. Tämä siis vaan heittona, vaikka olet asian varmaan jo ottanut huomioon.

Semmosta alumiinilistaa tulee.

Siis sellaista päälle tulevaa, vai sellasita joka laitetaan kaakeleiden alle? Miten meinaat toteuttaa esim. ton ammeen pienen päätyväliseinän listoitoituksen?

Mä en kaakeloi ite. Ei kiinnosta :D
Semmosta muurattavaa listaa se on.

Mitenkähän tässä on tehty?

suihkuseina.jpg

Lie kaakelit jirissä tossa keskellä...

Mä en kaakeloi ite. Ei kiinnosta :D
Semmosta muurattavaa listaa se on.

Mitenkähän tässä on tehty?

suihkuseina.jpg

Lie kaakelit jirissä tossa keskellä...

Ok. Just noin tulee siisti. Rosterisia oli todella hankala jiirata, mutta jos niitä on alumiinisiakin niin helpottaa siinäkin, vaikka et itse laittaisikaan.

Back
Ylös Bottom