Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkkanahan noiden kanssa pitää olla. Itse en ole saanut hormin pintaa niin kuumaksi ettei siinä kättä voisi pidellä pitempäänkin. Muutenkin ihmetyttää miten ovat saaneet selluvillan ja piipun kosketuksiin, koska piipun ja välikaton villoituksen väliin tulee tulee n. 10 senttiä paksu palonkestävä palovilla vaippa. Toinen tapa millä varmaan saa piipun kuumaksi on pohottaa monta tuntia sytyspelti / kierto auki. Huolella ja nykysuosituksia noudattaen en pitäisi edes riskinä.

Toisaalta onhan se autokin vaarallinen jos ajaa silmät kiinni kahtasataa vastaantulevan kaistalla. Silti autoilen.

Testissä oli kuvia nimenomaan tuosta palovillavaipasta ja 10cm päähän piipusta vaipan väliin sijoitettu puu syttyi palamaan.

Mitä matskua tuo on? Rosteriputki, villa ja betonia? Kätevä ratkaisu kyllä. Schiedelin sai alta tonnin, mutta se pitikin sitten ite pystyttää.

http://onpiippu.fi/aito-valmispiippu.php?page=rakenne

Tuossa jotain. Kevytsorabetonia tuo kuori on. Eli ei liene kuumene niin kovin kuin jos ois ihan "kunnon" betonia. Tosin en tiedä pysyisikö kasassakaan nostovaiheessa, painais varmaan kolminkertaisesti tuohon nähden.

Siis tuo on kaksihorminen ja 8,8 metriä pitkä. Ei saa Schiedeliä tonnilla!

EDIT: Ja noita rahdannut kuski muuten mainitsi, että se rahti näyttelee kohtuu isoa osaa tuossa, vaikka sitä nyt asiakkaalta ei laskutetakkaan kuin jollain pienemmällä summalla. Sanoi siis että tuo on kilpailukykyinen pitkissä hormeissa ja jos on enemmän kuin yksi putki hormissa. En tiedä sitten että onko noin. Voi hyvin olla että just tuon rahtaamisen takia 1 krs Schiedel 1 hormisena on paljon halvempi...

Testissä oli kuvia nimenomaan tuosta palovillavaipasta ja 10cm päähän piipusta vaipan väliin sijoitettu puu syttyi palamaan.

OK. Linkin tekstihän olikin vissiin jonkinlainen tiivistelmä. Millähän ilveellä ovat saaneet piipun niin kuumaksi? Itse kun olen piippua kädellä kokeillut, niin ei tosiaan ole kovin kuuma ollut pitkänkään lämmityssession jälkeen. Voiko tosiaan olla että jotenkin sen vaipan kohdalla lämpötila nousee noin paljon kuumemmaksi kuin metriä alempana?

Edelleen epäilen että täytyy tehdä jotain todella päin helvettiä että saa palon aikaiseksi.

Tekstissä oli kerrottu että "Tutkimuksen polttokokeet eivät perustu CE-hyväksynnänä edellyttämiin polttokokeisiin, vaan jäljittelevät todellisia käyttötilanteita myynnissä olevilla saunankiukailla ja teräshormeilla." Kiukaastahan nyt menee liekki suoraan hormiin eli hyvinkin voi kuumeta, takalla toki ei samaa vaaraa pitäisi olla.

Näpsäkkä ratkaisu ja sopii varmasti hyvin valmistaloon ja kaksikerroksiseen rakennukseen. Itselle tulee yksikerroksinen ja kun muutenkin tarvitsen paikalle muuraria, niin olen muuratun hormin kannalla. Just oli messuilla yhdessä esitteessä tietoa muuratun piipun lämmönvaraavuudesta, eli muurattu piippu varaa lämpöä paremmin kuin elementtipiippu. Yksikerroksisessa tuo ei auta niin paljon koska suuri osa piipusta on asuintilojen yläpuolella, kaksikerroksisessa olisi siis tehokkaampi.

Näpsäkkä ratkaisu ja sopii varmasti hyvin valmistaloon ja kaksikerroksiseen rakennukseen. Itselle tulee yksikerroksinen ja kun muutenkin tarvitsen paikalle muuraria, niin olen muuratun hormin kannalla. Just oli messuilla yhdessä esitteessä tietoa muuratun piipun lämmönvaraavuudesta, eli muurattu piippu varaa lämpöä paremmin kuin elementtipiippu. Yksikerroksisessa tuo ei auta niin paljon koska suuri osa piipusta on asuintilojen yläpuolella, kaksikerroksisessa olisi siis tehokkaampi.

Muurari oli paikalla, mutta ulkonäkö saneli piippuratkaisun. Mpneen moderniin takkaan ei mielestäni mikään sovi niin hyvin kuin päältä lähtevä vähintään 30 senttinen rosteri tai satiinirosteri.

... tämä siis vain mielipide.

Ja tosiaan tuo on kustannustehokas nimenomaan korkeissa rakennuskissa ja jos hormeja on esim. se kaksi kappaletta.

Ja mitä tulee tuohon varaavuuteen, niin aivan takuulla tiilipiippu on siihen paras. Parikin muuraria vain kommentoinut, että tämän päivän tiilet voivat olla aika paskoja, että ideaalitilanne ois saada jostain vanhoja tiiliä ja muurata niistä. Tämä on kyllä helppo uskoa. Tänäpäivänä kaikki pitää tehdä kustannustehokkaasti ja massatuotantona, ei siinä paljon vuosikymmenten (sadoista puhumattakaan) kestoja mietitä!

Meidän tapauksessa taas päälämmitysjärkkä on maalämpö, joten tuon piipun varaavuuden merkitys on vähän marginaalista. Jos taas lämmitys perustuu pitkälti puun polttamiseen, nousee tuon merkitys rajusti. Ja jos itsessä on yhtään muurarin vikaa, niin kandee varmasti taloudellisestikin muurata tiilistä itse.

Meillä vaan oli tosiaan nämä seikat puoltamassa elementtiä:

-Korkea rakennus, piipun pituus 8,8 metriä
-Kaksi hormia, takka + kius
-Rakennusaika keskellä talvea, piipun muuraus ois mennyt jotenkin keväälle
-Tuon mitoiksi jäi 400x680 joten on melko näppärän kokoinen tuplahormiksi

Kai sitä voi tilata tiilet vaikka Tiileriltä jos haluaa. Eikö ne oo sit yhtään parempia?

En mä tiedä. Nää on näitä mielipiteitä joita raksalla kuulee. Toiset väittää että nuot Schiedelit sun muut on paskoja kun kuulemmat sisäputket rapisee rikki ja taas eräskin uunimuurari sanoi ettei edes tee tiilipiippua tän päivän tiilista kun niistä pinnat rapisee alas 5 vuoden käytön jälkeen.

Meille tuli elementti ja katotaan sitten mikä rapisee ja minne ja toivotaan että mikään ei rapise. ;)

Muurari oli paikalla, mutta ulkonäkö saneli piippuratkaisun. Mpneen moderniin takkaan ei mielestäni mikään sovi niin hyvin kuin päältä lähtevä vähintään 30 senttinen rosteri tai satiinirosteri.

... tämä siis vain mielipide.
Meidän parhaillaan rakenteilla olevaan kämppään tulee rosteripiippu. Juurikin ulkonäkösyistä, kun takka on tuollainen moderni pieni cooli "koristekiertoilmakuutio" isolla lasiluukulla. Takka on puhtaasti fiilistelyyn, koristeeksi ja random makkaranpaistoon ja TM-artikkelin lukeminen ei aiheuttanut mitään paniikkia. Maalämpö + takan sijainti ylhäällä olohuoneessa tappaa viimeisimmänkin innon luukuttaa takkaa lämmitystä silmälläpitäen.

Hieman yllätti kun laskeskelin että paljonko menee listoihin rahaa. Lattialistat, kattolistat, ovilistat ja ikkunalistat. Alle 2000 euron ei selviä. Olin budjetoinut 750 euroa :eek:

Hieman yllätti kun laskeskelin että paljonko menee listoihin rahaa. Lattialistat, kattolistat, ovilistat ja ikkunalistat. Alle 2000 euron ei selviä. Olin budjetoinut 750 euroa :eek:

Riippuu vissiin mistä ostaa, Jyväskylässä selvis alle ton 750e kun listotettiin.. kattolistat, jalkalistat, ikkunalistat ja ovilistat uusittiin kaikkiin huoneisiin. Ite maalattiin, mut osa listoista piti höylätä kun ei ollu varastossa, tämän teki tietenki paikka mistä ne ostettiin.

Riippuu vissiin mistä ostaa, Jyväskylässä selvis alle ton 750e kun listotettiin.. kattolistat, jalkalistat, ikkunalistat ja ovilistat uusittiin kaikkiin huoneisiin. Ite maalattiin, mut osa listoista piti höylätä kun ei ollu varastossa, tämän teki tietenki paikka mistä ne ostettiin.

Kyllähän minäkin saisin listat 750 eurolla tai vaikka 250 eurolla. Noitahan on erilaisia.

Jotain tän tapasta meinasin:

384_00wj5.jpg

565_007J4l.jpg

Aivan törkeesti lähtee hinnoista ainakin laatoissa, laminaateissa sun muissa kun kilpailuttaa. Vaimolla aika raju kilpailutusrumba menossa. Saa nähdä mihin päädytään, tonneissa on alennukset koko talon kohdalla.

Saa sitten listoissa tehdä samat temput kun niiden aika on.

Laatat ja laminaatit on hankala kilpailuttaa kun jokaisella on omat vaihtoehtonsa. Mieluummin menee yhteen putiikkiin ja pyytää halvimmat vaihtoehdot.

Kylppärin seinälaatat 10,90e/m2
KPH, KHH Lattialaatat 26e/m2
Laattalattian laatat 17e/m2
Upofloor tammiparketti, 2-sauvainen 24,80e/m2.

Laatat ja laminaatit on hankala kilpailuttaa kun jokaisella on omat vaihtoehtonsa. Mieluummin menee yhteen putiikkiin ja pyytää halvimmat vaihtoehdot.

Kylppärin seinälaatat 10,90e/m2
KPH, KHH Lattialaatat 26e/m2
Laattalattian laatat 17e/m2
Upofloor tammiparketti, 2-sauvainen 24,80e/m2.

Hankalaahan tuo on, mutta näkyy niiden hintojen joustavan alaspäin kun ei joudu liian kiireellä niitä hankkimaan. Se halvin nyt ei kuitenkaan aina ole sitä mitä haetaan. Mutta sen itselleen sopivankin saattaa saada halvalla kun vähän kiduttaa myyjää. ;)

Näin on. Ei voi laadullisesti verrata suoraan esim. jotain perusvalkoista seinälaattaa. Sävyerojakin on. Itse päätin (lopulta mieleni muuttaen) että pintamateriaaleissa en kauheasti laadusta ja ulkonäöstä tingi. Laatat olivat hintaluokassa 25-60€/neliö. Lattiaksi laitan varmaan leveän (laadukkaan) lautalattian, hintaa tulee n. 30€/neliö ja seinissä olen päätymässä puupaneliin. Toisaalta pinnoitettavia neliöitä on paljon vähemmän kuin uusissa omakotitaloprojekteissa. Laattoihin n. 1500€, lattiaan noin 1000€. Seinäpintoihin noin 1000-1500€. Ei tartte saatana kittailla ja hioa yhtään!

Näin on. Ei voi laadullisesti verrata suoraan esim. jotain perusvalkoista seinälaattaa. Sävyerojakin on. Itse päätin (lopulta mieleni muuttaen) että pintamateriaaleissa en kauheasti laadusta ja ulkonäöstä tingi. Laatat olivat hintaluokassa 25-60€ neliö. Lattiaksi laitan varmaan leveän (laadukkaan) lautalattian, hintaa tulee n. 30€/neliö ja seinissä olen päätymässä puupaneliin. Toisaalta pinnoitettavia neliöitä on paljon vähemmän kuin uusissa omakotitaloprojekteissa. Laattoihin n. 1500€, lattiaan noin 1000€. Seinäpintoihin noin 1000-1500€. Ei tartte saatana kittailla ja hioa yhtään!

Niin. Pukkila on rekistöröinyt "Lumi" -laatan kun taas Rautia myy turkkilaista niinikään Lumi-laattaa 6.99e/m2. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. 20 metrin päästä katsottuna nuo näyttävät kuitenkin samalta, ja esitteissä.

Eikä ole tarkoitus itsekään valita mitään paskaa. Hyvääkin kamaa saa halvalla kun on tarkkana. Kyllä meillekin tulee kallista laattaa, esim. sellaista kiillotettua kivilaattaa 55e/m2.

Sitten se että onko laatta 17e/m2 vai 25e/m2, on aivan yhdentekevää, jos pintaa on vaikkapa 40m2. 680e vs. 1000e, eli hintaeroa 320 euroa, onko tuolla nyt sitten aivan oikeasti merkitystä omakotitaloprojektissa kun pinnat ovat kuitenkin ne mitä joudut katsomaan ehkä seuraavat 15 vuotta. Tiedän, itse valitan aina "tonni sinne tonni tänne", mutta kun säästön tekee järkevissä kohteissa niin kyllä niitä tonneja säästyy.

Sitten se että onko laatta 17e/m2 vai 25e/m2, on aivan yhdentekevää, jos pintaa on vaikkapa 40m2. 680e vs. 1000e, eli hintaeroa 320 euroa, onko tuolla nyt sitten aivan oikeasti merkitystä omakotitaloprojektissa kun pinnat ovat kuitenkin ne mitä joudut katsomaan ehkä seuraavat 15 vuotta. Tiedän, itse valitan aina "tonni sinne tonni tänne", mutta kun säästön tekee järkevissä kohteissa niin kyllä niitä tonneja säästyy.

Totta tämäkin. Vaikka on oikeasti aikaa vievää ja hieman vaivalloistakin yrittää vertailla eri tuotteita ja niiden hintaeroja eri liikkeissä (ja vielä mahdollisesti kilpailuttaa), niin säästöt tehdään siinä ja pitämällä lisäksi pää kylmänä valintoja tehdessä. Oma vaivansa on tietenkin myös se, jos ostat viidestä eri paikasta tavarat halvimman (vastaavan tuotteen) mukaan, etkä sieltä mistä se on helpointa. Mutta väitän että siinä ne säästöt juuri tehdään. Hyvänä esimerkkinä oma Bosch jenkkikaappi, josta maksoin uutena 700€. Ovh. tonnin enemmän. Jos ei ole suhteita ja joutuu ostamaan kuluttajahinnoilla, niin eri ketjujen kesken rakennustavarossa eroja kilpailutuksen jälkeen n. 10-50%. Esim. Cascon aquastop 50 € Kodin Terra, 90 € K-rauta.

Back
Ylös Bottom