Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Juu menihän sitä, mutta oli paalutukseen liittyvää lisämenoa. Saattaa hyvälläkin tontilla tulla ylläreitä, mutta ne liittää taas yleensä louhintaa. Mutta sulla on siihenkin varauduttu mielestäni riittävällä summalla, eli ei muuta kuin lykkyä pyttyyn.

Louhimisessa/räjäyttelyssä lisää hintaa tulee vielä siitä, jos kiveä joutuu kuskaamaan pois. Räjäyttelyn hintakin vaihtelee riippuen siitä miten lähellä naapurit on ja haja-asutusalueella ei välttämnättä hirveän kallista lystiä oikeastaan siihen verrattuna ole. Mun tapauksessa 10m3 suunnilleen joutui talon alta lennättämään taivaan tuuliin ja hintaa sille tais tulla noin 100€. Kivet sai upotettua hyvin tontille, kun täyttömaata muutenkin tarvi. (...ja tarvii edelleen. Jos joku haluaa eroon maistaan, niin Vaasan eteläpuolelle saa tuoda)

Näin talvellahan kivet on helppo halkaista veden avulla. Pitäis vaan löytää polttomoottorikäyttöinen pora. Sille oli joku hieno nimikin... Rautakaupoista saa "etanaa", millä kans halkeaa. Nämä nyt on tosin vähän muuhun kuin peruskallion louhimiseen :)

Mun tapauksessa 10m3 suunnilleen joutui talon alta lennättämään taivaan tuuliin ja hintaa sille tais tulla noin 100€.

No aika edukasta. Omalla dynyllä vai kaverin?

Jostain syystä nuo puhallusukot tuntuu kulkevan ihan omiin aikoihinsa. Meille tulivat illalla myöhään. Taitavat ajella ympäri maan siihen tahtiin mitä edelliseltä työmaalta pääsee lähtemään.

No aika edukasta. Omalla dynyllä vai kaverin?

Ei sentään. :) Se oli joku paikallinen isäntä. Luvatkin oli, mutta porauslaitteisto ei varmaan ihan mitään moderneinta. Kaivinkone oli tontilla samaan aikaan, niin ei tarvinu mattojen nosteluita räjäyttäjän järjestellä.

No, meitsi vaan makaa ja homma etenee. Muurari kävi takkaa tekemässä, slammaili ja teki viimeisiä muurauksia. Aamulla tosiaan meni vajaa 80m3 villaa katolle.
Voisin mielelläni sairastaa koko loppuraksailun :D No ei, mukavia sisähommiahan tuolla on enää.

Laitoit Huppe noita statseja tuosta blogistasi. Ootko kattonut, paljonko on kävijöitä juurikin näistä eri hauista liittyen Finndomon elementteihin? Eli paljonko on niille negatiivista julkisuutta napsahtanut? :D

Oon itsekin parille Finndomon kanssa kaupat tehneille pistänyt sun blogin osotteen. Yllättäin eivät ole vastanneet yhtään mitään....

Laitoit Huppe noita statseja tuosta blogistasi. Ootko kattonut, paljonko on kävijöitä juurikin näistä eri hauista liittyen Finndomon elementteihin? Eli paljonko on niille negatiivista julkisuutta napsahtanut? :D

Oon itsekin parille Finndomon kanssa kaupat tehneille pistänyt sun blogin osotteen. Yllättäin eivät ole vastanneet yhtään mitään....

Höhö, ylivoimaisesti käytetyin hakukombo ja hakutulos / luetuin juttu on tuo finndomon elementtijuttu. Ikean keittiö hyvänä kakkosena.

Höhö, ylivoimaisesti käytetyin hakukombo ja hakutulos / luetuin juttu on tuo finndomon elementtijuttu. Ikean keittiö hyvänä kakkosena.

Joo ei yllätys. Aika paljon noita kuitenkin tehdään. Ja varmaan aika paljon jätetään tuon johdosta tekemättä. No mitäs eivät halunneet hoitaa hommia kunnolla. Tässä ois kyllä pirun hyvä esimerkki koko yrityskenttään. Joutas vaikka Talouselämä kirjottaan jutun tästä...

Mä en vaan voi käsittää mitä iloa noista elementtipiipuista on? Eihän tuollainen roudaus voi edes tulla lopulta halvemmaksi kuin paikalla muurattu.

Onpa tosiaan julmetun näkösiä systeemejä. Kuinka paljon tommonen piippu maksaa? Toisaalta hormin sisäpinnassa on vähemmän saumoja, eli tasaisempi puhtaampi pintahan noin saadaan.

Onpa tosiaan julmetun näkösiä systeemejä. Kuinka paljon tommonen piippu maksaa? Toisaalta hormin sisäpinnassa on vähemmän saumoja, eli tasaisempi puhtaampi pintahan noin saadaan.

2400 euroa sis kaikki. Siis itse piipun, rahdit, savupellit, piipunhatun ja ne "tuhkaluukut" sinne alas. Niin ja pystytys on sovittu että talotehdas tekee tuon kun kasaavat talon, ilman ylimääräistä velotusta.

Tuo on 8,8 metrinen kahden hormin piippu. Että ottakaa nyt huomioon, että ei iha pikku juttu muurata piippua 2 krs. taloon talvella. Ja mitä nyt noita muurareita on jututtanut, niin eipä ne tän päivän piippuja liiemmilti kehu.

Ehkä sen muuratun tiilipiipun saa halvemmalla, mutta sitten se pitää tehdä itse tai saada jostain luotettava muurari jolle kelpaa käteinen. Niin ja jokatapauksessa saa roudata ne kivet ja väsätä telineet vai löytyykö jostain kohtuuhintainen muurari joka tekee nuokin. Eli mitä maksaa sitten tuollainen muurattun avaimet käteen?

Ja se tiilipiippu ois taas vienyt enemmän tilaa, enkä mä näe sen tuovan meille mitään lisäarvoa.

2400 euroa sis kaikki. Siis itse piipun, rahdit, savupellit, piipunhatun ja ne "tuhkaluukut" sinne alas. Niin ja pystytys on sovittu että talotehdas tekee tuon kun kasaavat talon, ilman ylimääräistä velotusta.

Tuo on 8,8 metrinen kahden hormin piippu. Että ottakaa nyt huomioon, että ei iha pikku juttu muurata piippua 2 krs. taloon talvella. Ja mitä nyt noita muurareita on jututtanut, niin eipä ne tän päivän piippuja liiemmilti kehu.

Ehkä sen muuratun tiilipiipun saa halvemmalla, mutta sitten se pitää tehdä itse tai saada jostain luotettava muurari jolle kelpaa käteinen. Niin ja jokatapauksessa saa roudata ne kivet ja väsätä telineet vai löytyykö jostain kohtuuhintainen muurari joka tekee nuokin. Eli mitä maksaa sitten tuollainen muurattun avaimet käteen?

Ja se tiilipiippu ois taas vienyt enemmän tilaa, enkä mä näe sen tuovan meille mitään lisäarvoa.

Tuossahan se asian ydin minun mielestäni olikin. Erittäin hyvä perustelu.
Myös 2-kerroksisen talon piippu ja sen muuraus on aikamoinen urakka. Tohon voi käytännössä pistää sen 30e/h, pari äijää yht. 50e/h ja vähintään 4 päivän homma + slammaukset jne. Do the math. Eihän toi sitten kallis ole.

Kevythormia (metallista) en kyllä laittaisi vaikka tapettaisiin. Uusi TM-rakennusmaailma puoltaa päätöstäni.

Ei ole kyllä mielestäni kallis, jos saat kahden hormin piipun pystytettynä 2400 € ja pituutta on 8,8 m. Kuulostaa jopa edulliselta vaihtoehdolta saneerauskohteeseen, eli jos pitäisi purkaa vanha tiilipiippu ja laittaa uusi piippu. Etunahan tuossa on se, että tuon voi nostaa yläkautta paikalleen, kun tiili- ja elementtipiiput pitää muurata aina alhaalta ylöspäin. Onko tuossa koko matkalta sisällä nuo metalliputket?

Ottakaa sitten huomioon, että tuo oli erittäin tingitty hinta ja naapuriin tuli melkein samanlainen. Eli älkää nyt sitten automaattisesti odottako, että just tuohon hintaan saatte. Tosin joku saattaa saada halvemmallakin.

En mä tota pitänyt kalliina kun katselin noita Schiedelien sun muiden hintoja. Ois esim. tuon Schidelin saanut samoilla vermeillä johonkin vähän päälle 2000 euron hintaan, tais olla 2100 euroa halvin tarjous. Sitten se ois pitänyt vielä kasata paikalleen.

Ja uskon että tuo on rakenteena parempi kuin kevytsoraharkkopalapeli.

Tuo OnPiipun kaveri lupas kyllä suosituksestani antaa hyvän hinnan, eli ottakaa vaan yhteyttä minuun jos tuollaisen haluatte. Eipä ainakaan itsellä ole tähän asti ollut mitään moitittavaa mistään heidän toiminnastaan. Puhelimeen vastataan ja toimituksestakin otettiin firman puolelta hyvissä ajoin yhteyttä.

Tuossahan se asian ydin minun mielestäni olikin. Erittäin hyvä perustelu.
Myös 2-kerroksisen talon piippu ja sen muuraus on aikamoinen urakka. Tohon voi käytännössä pistää sen 30e/h, pari äijää yht. 50e/h ja vähintään 4 päivän homma + slammaukset jne. Do the math. Eihän toi sitten kallis ole.

Kevythormia (metallista) en kyllä laittaisi vaikka tapettaisiin. Uusi TM-rakennusmaailma puoltaa päätöstäni.

Ihan järkivedolta vaikuttaa noilla spekseillä. Pintasilaushan tuollekin piipulle pitää vielä antaa.

Mitäs siellä TM-rakennusmaailmassa nyt on metallipiiipuista ollut?

Mitä matskua tuo on? Rosteriputki, villa ja betonia? Kätevä ratkaisu kyllä. Schiedelin sai alta tonnin, mutta se pitikin sitten ite pystyttää.

http://www.rakennusmaailma.fi/artikkelit/teraspiipussa-piilee-palovaara

Onhan tosta ollut juttua jo aiemmin mutta kun asiaa tarkastali ison artikkelin muodossa ja kuvien kera niin en omaa taloani tahtoisi polttaa.

Tarkkanahan noiden kanssa pitää olla. Itse en ole saanut hormin pintaa niin kuumaksi ettei siinä kättä voisi pidellä pitempäänkin. Muutenkin ihmetyttää miten ovat saaneet selluvillan ja piipun kosketuksiin, koska piipun ja välikaton villoituksen väliin tulee tulee n. 10 senttiä paksu palonkestävä palovilla vaippa. Toinen tapa millä varmaan saa piipun kuumaksi on pohottaa monta tuntia sytyspelti / kierto auki. Huolella ja nykysuosituksia noudattaen en pitäisi edes riskinä.

Toisaalta onhan se autokin vaarallinen jos ajaa silmät kiinni kahtasataa vastaantulevan kaistalla. Silti autoilen.

Back
Ylös Bottom