Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Evolutiivinen selitys tuntui yksioikoiselta. Vilja ei varmasti "halua" tulla syödyksi, mutta ei myöskään pähkinä, sipuli ym. joita jutun lopussa suositeltiin. En myöskään tiedä miten viljat luonnossa leviävät - kaipa tähkää mussuttava elukka voi tiputtaa osan jyvistä maahan. Kolmanneksi viljalle olisi apua evolutiivisesta puolustuksesta vain, jos mainitut haitta-aineet olisivat sellaisia, että syöjä yhdistäisi ne oikeaan kasviin; eihän se enää auta kasvia että joku autoimmuunisairaus tulee syöjälle kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin.

Tekeekö nyrkkeilevä ja lähinnä omalla kehonpainollaan harjoitteleva kiinteytystä kaipaava mitään kreatiinilla? olisi vaan edullisesti kilo monohydraattia tarjolla. Jätänkö ottamatta?

Kreatiini - monohydraatti tuppaa turvottamaan ( Kerää nestettä elimistöön), ainakin allekirjoittanutta sekä about kaikkia muita käyttäjiä. siihen sen teho pitkälti perustuu.. Kyllähän itse ainakin saanut kestävyyttä (placebo?) harjoituksiin nähden,sekä palautumiskyky hieman parempi. lajina vapaaottelu.

Senku kokeilet , et sä siinä paljoa häviä etkä kuole , jollain toimii eritavalla, jollain ei ollenkaan.. Mutta turha kumminkaan odotella liikoja, ei se kumminkaa mitää taikajuomaa ole :)

Krea ehkä kiistellyin lisäravinne joten söööörtsillä löydät paljon matskua siihen liittyen

Tuo turvottaminen tässä itteekin vähän pelottaa, että jääkö semmoseks taikinaplösöks tuon nesteen myötä, riittääkö reeneissä teho tuohon... Dietannu tässä nyt 2kk niin en haluisi takas samanlaiseen kuosiin kun olin 8kg sitten

e: joo löydän searchilla, mut tilaus lähtee 10min kuluttua niin ajattelin, että täälä eka joka sanoo ei tai joo niin uskotaan :D

Ja oma kyssäri heti perää, Eli koska vatsa on oikeasti tyhjä? . ZMA- pitää otta tyhjään vatsaan mutta en mä nälässä ala olee, yleensä odotan viimeisimmästä suupalasta about 30-45 min ennen yönappuloiden ottamista

Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta täytyypä sitä varmuuden vuoksi :D olen siis kokenut punttaaja, mutta massakautta olisin harkitsemassa... eli täytyykö syödä myös välipäivinä saman verran kun salipäivinä ? Esim. kun teen 3 jakosta (keskiviikko, perjantai, sunnuntai) ja sitten olisi 4 päivää viikossa ilman treeniä. Eli kannattaako vaihtaa vaikka 4 tai 5 jakoseen sitte ?

Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta täytyypä sitä varmuuden vuoksi :D olen siis kokenut punttaaja, mutta massakautta olisin harkitsemassa... eli täytyykö syödä myös välipäivinä saman verran kun salipäivinä ? Esim. kun teen 3 jakosta (keskiviikko, perjantai, sunnuntai) ja sitten olisi 4 päivää viikossa ilman treeniä. Eli kannattaako vaihtaa vaikka 4 tai 5 jakoseen sitte ?

Samasta asiasta olisin minä kiinnostunut. Tai ymmärrän kyllä sen että kun kulutus on lepopäivinä pienempi, joten yhtä paljon ei välttämättä tarvitse määrällisesti syödä kuin punttipäivinä. Lähinnä se, että olenko saman verran plussilla sali- ja lepopäivinä?

Samasta asiasta olisin minä kiinnostunut. Tai ymmärrän kyllä sen että kun kulutus on lepopäivinä pienempi, joten yhtä paljon ei välttämättä tarvitse määrällisesti syödä kuin punttipäivinä. Lähinnä se, että olenko saman verran plussilla sali- ja lepopäivinä?

Plussilla myös lepopäivinä, kasvaa ne lihakset silloinkin. Ei liene niin tarkkaa onko juuri saman verran plussalla, kunhan on.

edit: Niin, ja maltilliset plussakalorit välipäivinäkin :)

Haittaako kananmunat ZMA:imeytymistä? Syön 4 kpl munia iltapalaksi, ja sitten tunnin päästä vedän ZMA-kapselit ja menen nukkumaan. 4 kananmunassa kalsiumia on n. 140mg, eli ehtiikö kalsium heikentää sinkin ja magnesiumin imeytymistä?

Haittaako kananmunat ZMA:imeytymistä? Syön 4 kpl munia iltapalaksi, ja sitten tunnin päästä vedän ZMA-kapselit ja menen nukkumaan. 4 kananmunassa kalsiumia on n. 140mg, eli ehtiikö kalsium heikentää sinkin ja magnesiumin imeytymistä?

Ei haittaa.

Vain järkyttävät määrät kalsiumia haittavat. Ihan huoletta voi vetää kananmunia tai maitotuotteita.

Voiko juoda alkoholia (noin 10 annosta) jos treenaa aamulla noin kello 12 aikaan ja aloittaa alkoholin kittaamisen kello 18. Onko tästä salikäynnistä siis mitään hyötyä?

Käytän nyt leuciinia aina palkkareissa ja muissa proskujuomissa niin kannattaako ostaa BCAA valmiste joka sisältää haaraketjuiset aminohapot L-leusiinia, L-isoleusiinia ja L-valiinia?? Onko suurtamerkitystä jos vaihtaisin tuon pelkän leuciinin noihin haaraketjuisiin?

Onko jotain tiettyä "rajaa" kauanko pitäisi salin jälkeen olla ilman alkoholia? Entä jos vetää enemmän noita annoksia? Sori nää tyhmät kysymykset.

En nyt ehkä menisi ihan noin paljoa maitoa juomaan päivässä. Ja vettä pitää juoda, vähintään noin 1,5l päivässä. Jos liikkuu ja urheilee, niin enemmän.

Noteeraahan joku myös mun kysymyksen :) En omista keittiövaakaa, mutta kysymyksessäni mainitsemani raaka-aineet kiinnostavat vaihtoehtoisina hiilihydraatinlähteinä. (Uskon että muitakin kiinnostaa tietää niiden paino, jotta voi laskea niiden energiasisällön.)

Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon painaa 1 dl spelttiä, kvinoaa, kuskusia ja hirssiä?

Kuskus, raakapaino 1 dl = 80 grammaa
Hirssi, keitetty 1 dl = 55 grammaa (kumma kun ei löydy raakapainoa Finelistä...)

Kvinoaa tai spelttiä en löytänyt ees Googlella tai sitten oon vaan :david:
Jokuhan sen vois mitata vaa'allansa jos sattuu kotona olemaan kvinoaa ja spelttiä, itellä ei oo...

Back
Ylös Bottom