Paastoaminen

Meta title: 🔥 PAASTOAMINEN – KEHON RESET JA SELKEYS 🔥

Meta description: Faktat, hyödyt ja käytännön menetelmät paastoamisesta painonhallinnan ja hyvinvoinnin tueksi.

Sormet kylmenee pääasiassa ja muutenkin on aika horkka päällä. Luulen, että tuo pintaverenkierto heikkenee aikalailla jostain syystä.

Nuo vohvelit näyttää hyvältä. Pitää testata ja fluffia myös. Oisko ehdolla hyviä kaseiinipohjasia protskujauhoja, joista tulee hyvät "flufferit" ;)

Johtusko siitä että paaston loppupuolella verenvirtaus kohdustuu enemmän rasvavarastoihin. Jostakin se verenvirtaus sitte tietenki heikkenee. Oisko tässä hyvä sauma vetää vaikka kuntopyörää sitte ihan tosissaan :)

Kaikilla protskuilla mitä oon kokeillu on fluffit onnistunut kunhan on jotain kylmää seassa.

Johtusko siitä että paaston loppupuolella verenvirtaus kohdustuu enemmän rasvavarastoihin. Jostakin se verenvirtaus sitte tietenki heikkenee. Oisko tässä hyvä sauma vetää vaikka kuntopyörää sitte ihan tosissaan :)

Kaikilla protskuilla mitä oon kokeillu on fluffit onnistunut kunhan on jotain kylmää seassa.

Jep. Täällähän muunmuassa on Pilon kirjotellut miksi sormia kylmää.

Ja kuntopyörällä vähemmän tosissaan, vaikka max 60%HR niin palaa se rasva, eikä kanna huonosti punttiin.

Vielä kahdeksan ja puoli tuntia...

Söin viimeisen kerran sunnuntaina yhdeksältä illalla ja tänään siitä on kulunut viisi vuorokautta ja paasto on ohi. Pelkkä tuoremehu alkoikin jo vähän tökkiä. Litran verran vedin päivässä ja sain siitä noin 400-500 Kcal.

Tein tämän ihan huvikseni puhtaasti kokeilunhalusta ja mielenkiinnosta. Samalla voin katsoa kestääkö äijällä pää. Sain vain päähäni sunnuntaina, että enpä muuten ole ikinä paastonnut ja ajattelin jos kokeilisi joskus. Samana päivänä bongasin tämän threadin ja ajattelin sitten kokeilla heti.

Ajattelin kokeilla mitä merkitystä kaikilla asioilla on, mitä paastolla muka pitäisi tehdä ja miten se muhun vaikuttaa. En siis alkanut tyttöilemään ja keventelemään ruokavaliota etukäteen, vaan lopetin vain syömisen. Ei ongelmia. Kaikki ihme suolihuuhtelupussit saivat myös jäädä juuri sinne missä lienevätkään. En uskonut hetkeäkään suolihuuhtelun tarpeellisuuteen ja sekin asia tuli nyt todistettua. Se on ihan turhaa. Kertaakaan ei särkenyt pää tai ollut huono olo.

Väitteet pirteästä ja energisestä olosta, sekä näläntunteen puuttumisesta on mun kohdalla kyllä ihan paskaa. En ole mitenkään erityisen pirteä enkä energinen. Ihan normitasoa, että eipä se kyllä siitä laskenutkaan. Ja nälkä on ollut melkein jatkuvasti. Ihan kamala nälkä. Koko viikon on tehnyt mieli ruokaa ihan hulluna ja etenkin kolmannen ja neljännen päivän iltana luulin, että tulen kohta hulluksi. Miettikää nyt, viisi vuorokautta kestonälkä päällä. Ei ole mikään ihan piece of nakki. Mutta niin vain pää kesti ja tämä loppupäivä vedetään raivolla läpi. On oikeastaan ihan tyytyväinen olo, kun tuli huomattua, että pystyin vetämään koko paskan läpi ilman repsahdusta, vaikka kamalaa se oli. Nyt on sellainen tunne, että ei enää ikinä. Mutta saas nähdä.

Mitään positiivisia vaikutuksia en huomannut, muuta kuin sen, että rasvaa on vähän tirissyt. Paino on tippunut tasaisesti kilon päivässä. En edes ollut ennen paastoa mikään järjetö läski, vaan ihan normaalivartaloinen ilman pallomahaa. Kaksi ylintä vatsapalikkariviä vielä jotenkuten näkyvissä. Alavatsassa oli vittumainen vararengas. Mulla kertyy jostain syystä kaikki sinne ja se näyttää varsin hölmöltä. Nyt on kyllä peilikuva muuttunut yllättävänkin paljon. Vatsa on litistynyt ja palikat erottuu oikein selvästi paremmin. Alavatsan makkara on jo lähes huomaamaton. Ja kun sormilla puristelee vatsanahkaa, niin on siitä selvästi tavaraa kadonnut. Olisi pitänyt olla jotkut pihdit millä olisi voinut mittailla todellista eroa. Vyötärönympärystäkään ei tullut mitattua. Saas nähdä paljonko tulee painoa takaisin ja onko fyysinen muutos miten pysyvä. Sitä en tiedä paljonko lihasta lähti, eikä kiinnostakaan. Ne tulee kuitenkin kohinalla takaisin. Peilistä katsoen en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata. Silmiinpistävää eroa ei lihaksistossa ole.

Kaikennäköinen treeni oli paaston aikana stop. Ajattelin, että se on ihan turha treenillä lisätä muutenkin rankkaa kataboliaa. Veikkaanpa, että paastolla treeni ei tosiaan suojaa lihaskadolta, vaan tekee juuri päinvastoin.

Kun tästä iltaan selviän, vedän kermaperunoita ja jauhelihaa. Molempia olen jostain syystä himoinnut koko viikon. Hassua on muuten se, että makeanhimo ei ole iskenyt kertaakaan. Mulla se normaalisti iskee melkein päivittäin.

Noni, nyt tuli testattua bataattilohkot ja voi tsiisus mitä herkkua. Vieläkin kielenkärki kutittelee vattanpohjaa. Kiitos ChildInTime reseptistä. Sulla tuntuu olevan muutenki tuo kokkikauha tiukasti hanskassa niin heitäppä vielä pizzanpohjaan resepti. Ja proteiinipitonen tietysti.

Pätkäpaastossa tohon nälänhallintaan auttaa varmasti treenipäivien hiilarimätöt. Boostaa kivasti aineenvaihduntaa samalla. Joskus mullaki meinannu tulla pientä näläntunnetta(menee kyllä nopeesti ohi) jos oon vaihtanu ruokailuaikoja monella tunnilla. Eli yleensä katkon paastot aina samoihin kellonaikoihin. Eikö Berkhanikin suositellut jotain sellasta? Enkä kyllä alottanu paastoilua suoraan vaan pikkuhiljaa. Ensin tuli ketoosidieetti, sitte skippasin aamupalan, lisäsin treenipäiville hiilareita ja nyt syön välipäivinäkin vähän enempi hiilareita.

Ahmitko supersetit naamaan vai saitko pidettyä kontrollissa?
Ahmin. En edes ajatellut pitää kontrollissa. Tosin ei se ruokamäärä noin niinkuin normaalisti olisi päätä huimannut, mutta kyllä se mahalaukku viidessä vuorokaudessa näköjään jo pienenee. Vedin 400 g kermaperunoita, 300 g jauhelihaa, yhden sämpylän ja vajaa puoli litraa limua ja olin ähkyssä.

Joo eipä tuo nyt paha ole, mulle esim. saattais käydä niin ettei se jäis tohon yhteen ateriaan noin pitkän paaston jälkeen.

Joo eipä tuo nyt paha ole, mulle esim. saattais käydä niin ettei se jäis tohon yhteen ateriaan noin pitkän paaston jälkeen.
Kyllä mä luulen, että se jää. Siitä tulee aika huono olo aika pitkäksi aikaa. Tietysti jos sitten koko seuraavan viikon ahmii, niin sitten. Menikin hukkaan koko homma.

Tää voisikin sopi mulle vaikka näin "välidieetille". Oon vähän huono noudattamaan miinuskaloriruokavaliota ja etenkin nyt joulun alla on viikonloppuisin jos jotain menoa. Mutta ainahan sitä voi viikolla yhden päivän olla syömättä. Siihen liittyen pari kysymystä.

Olisiko parempi syödä paastopäivän aamuna ja seuraavan kerran seuraavana aamuna (24h paastoa). Vai edellisenä iltana syödä viimeisen kerran ja olla sitten yhden koko vuorokauden yli syömättä seuraavaan aamuun (33h paastoa).

Miten ajoittaa paastopäivä(t) suhteessa treeniin. Ollako syömättä edellinen, treenipäivä vai seuraava. Teoriassa olisi mahdollista ottaa treenipäivän jälkeenkin vielä syöntipäivä ja sitten vasta treenaamaan.

Eilisen olin koko vuorokauden syömättä. Eipä se suuremmin vaikuttanut. Tänään kyllä aamulla ruoka maistui mutta treeniin ei ollut oikein energiaa mutten osaa sanoa oliko sitä nyt vähemmän kuin normaalisti. Aamutreeniin viime aikoina siirtyminen on vienyt treenistä hiukan energioita ihan ymmärrettävästi.

Minä olen yleensä nestapaastolla joskus viikonloppuisin. Perjantai kello 15-Sunnuntai kello 15 juon pelkästään olutta(vähän myös vettä,mehua ja maitoa). Keho puhdistuu ja on hauskaa. Olo tosin on huono monta päivää paaston jälkeen. Paasto ei ole terveellistä koska suuremmasta määrästä olutta ei tule pahaa oloa normaalisti syödessä mutta paaston kanssa tulee.

En kyllä ymmärää lainkaan, mitä järkeä on paastota? Varsinkaan jos tavoitteena on kasvattaa lihaksia! Mun mielestä nuo paastohöpötykset kuuluu naistenlehtien sivuille, eikä millekään bodypalstalle. Kukin tietenkin tyylillään...

En kyllä ymmärää lainkaan, mitä järkeä on paastota? Varsinkaan jos tavoitteena on kasvattaa lihaksia! Mun mielestä nuo paastohöpötykset kuuluu naistenlehtien sivuille, eikä millekään bodypalstalle. Kukin tietenkin tyylillään...

Joo, onhan tommoset viikon paastot aika lolloja, mutta mitäpä se meille kuuluu mitä muut tekee? ;) Tässä postissahan on kuitenkin käsitelty ihan järkeviäkin paastoja, kuten 16/8 (leangains), 24h (eat/stop eat), jne.

Vaikka ihan huvikseen kokeilla pystyykö siihen. Ei siitä kyllä haittaakaan ole. Jos nyt mietit miten paljon yksi paastoviikko vaikuttaa lihaskasvuun vaikka vuoden aikavälillä, niin se on tasan nolla. Ei vaikuta mitään. Sama vaikka vetäisi joka vuosi sen paaston.

Tosin itse kokeilleena on pakko sanoa, että on ne kaikki puheet kehon puhdistumisesta ja hyvästä olostakin ihan paskaa. Ei siitä paastosta hyötyäkään ole. Mitä nyt kolme pysyvää kiloa pois.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Mulla on edelleen menossa tutustuminen tuohon IF-systeemiin. Vaikka tykkäänkin treenata kovaa, eikä erilaisten ruokavalioiden noudattaminen ole toistaiseksi ollut ongelma, ihan niin bodimunkki en sentään ole etteikö toisinaan tulisi vähän kuppia kallisteltua. Rupesinkin sitten miettimään, että mitäs kroppa siihen sanoo jos päättääkin vaikka kesken 16/8-pätkäpaastoilun tempaista pikku tumut.

Suureksi riemukseni huomasin, että myös itse Martin Berkhan näyttää olevan samoilla linjoilla :kippis1: Hänen tulkintansa mukaan alkoholin mahdollisia haittoja treeniin on paisuteltu ihan liikaa (itsekin osittain samaa mieltä, koska kognitiivinen dissonanssi) ja että sopivalla ruokavaliolla haittoja voidaan tehokkaasti minimoida. Ideana mm. se, että keittopäivänä vedetään surutta prodea mutta vain vähän rasvaa ja hiilaria. Tällöin pääasiallisena energianlähteenä on alkoholi ja proteiini, jotka ovat erittäin huonoja lähtöaineita rasvojen de novo-synteesille. Proteiini pitää myös paremmin kylläisenä niin ei tule sorruttua helposti mässäilemään pizzaa/kebua tms. sontaa päivän aikana.

Avoimeksi jää kuitenkin se varsinainen kankkuspäivä. Mitäs sitten tehdään? Jatketaanko paastoa normaalisti vai aloitetaanko päivä heti jollain krapulamätöllä? Itse en tällaisesta juuri stressaisi sillä samaan konkurssiinhan se menisi mutta kiinnostaisi tietää, onko paastoilijoilla mitään omia salaisia niksejä? Berkhanilta tätä kysyttiin kommenteissa mutta en ainakaan hoksannut siihen mitään vastausta (puusilmä?).

Vai tarkoittaako pätkäpaastoon sitoutuminen jo lähtökohtaisesti sitä että on niin samurai, ettei moinen itsensä saastuttaminen kiinnosta? :)

Ei siitä paastosta hyötyäkään ole. Mitä nyt kolme pysyvää kiloa pois.

Siis eikö se periaatteessa ole helpoin tapa karistaa kaloreita? Jos pidät joka viikko vaikka yhden paastopäivän (24h) niin kuukauden sisään (ellet vedä kauheita kaloritiheitä mättöjä korvaamaan menetetyt kalsut) sun kokonaiskalorit jää väkisinkin miinukselle = paino putoaa tasaisesti. Vai onko jotain dataa jonka perusteella pidempiaikainen miinuskaloreilla hiimailu vaikuttaa negatiivisesti lihasmassaan jos proteiinitarve täytetään?

En jaksa uskoa että kaikki Pilonin ESE-kirjasta ois ihan paskaa ihan vaan sun kokemuksen perusteella. Tosin muistaakseni Pilonkin tais mainita että överipaastot, tyyliin 70h, ei ole kannattavaa lihasten säilyvyyden kannalta. Pitää melkeen lukassa se expanded edition.

Paasto pitäis alotella aika iisisti ja siihen pitää valmistautua hyvin. Ilman alkoholia ja punaista lihaa pitäis suositusten mukaan olla ainakin viikko ennen paastoa ja pari päivää ennen paastoa pelkkää kasvisravintoa, ja se ihan viimeinen päivä ennen paastoa pelkkiä kasviksia ja hedelmiä. Ja paaston jälkeen myös hidas paluu normiruokiin. Vatsa kestää sitten vähän paremmin ja aineenvaihdunta kerkee palautua. Jos paaston jälkeen alkaa kauhee mättö niin nehän varastoituu suoraan vyötärölle, koska aineenvaihdunta käy sen verran hitaalla. Mun mielestä ei oo mitään järkeä pitää joka viikko paastoa. Ihan turhaan sotkee vaan aineenvaihduntaa.

Hei arvon Paastoilijat.

Olen nyt reilut kaksi viikkoa testaillut IF:ää ja kuten moni muukin, me likey. Välillä on nälkä, mutta nautin kuitenkin syömisestä niin paljon, että sitten kun "saa" syödä on mukavaa syödä vähän enemmän. Kaloreita en ole laskenut, olen syönyt pullaa jne roskaa melko paljon (perusruokavalinto kuitenkin puhdasta) ja silti parissa viikossa puntari on näyttää noin -1kg. Minua ei tällä hetkellä edes puntarin lukema niin kiinnosta, mutta verisuonia on alkanut näkymään paikoissa, missä niitä ei ennen ole ollut ja housut tuntuu hieman löysemmiltä.

Nyt kuitenkin haluaisin nostaa keskustelua T-nationin suuresta ja mahtavasta MAG-10 Pulse Fastista.
Linkki
En osaa enkä jaksa alkaa sisältöä suomentamaan, mutta periaatteessa 36h "paasto" Paasto alkaa illalla 9 aikaan. Aamulla herätään kello 9 ja päivän aikana juodaan tätä mag-10 pulse fast mömmöä 8-10 kertaa päivässä 1-3 tunnin välein riippuen treenaako vaiko ei. Syöminen jatkuu normaalisti taas seuraavana aamuna. Artikkelin mukaan keho jotenkin resetoituu ja ikäänkuin IMEE kaikki ravintelit suoraan muskeliin.

Nyt kysynkin ravintoon perehtyneiltä henkilöiltä, onkos tämä mahdollista tehdä kotikonstein? Biotestin tuotteissa on katteet kohdallaan enkä muutenkaan nyt budjetti anna periksi.
Kun noiden tuotteiden ravintosisältöä katsoo, on tuo MAG-10 jotain erityisen hienoa casein hydrosalatea, mitä ihmettä se sitten tarkoittaakin. Power Drive on joku treenibuusteri, ainakin siinä on rasvaa ja T-tyrosiinia jne. Kolmas tuote sitältää "L-alpha-Glycerophosphocholine 900 mg" ja tästä ei taas ole mitään hajua.

Luin jotain kokeiluja, missä ihmiset olivat vääntänyt jollain BCAA tuotteilla ja kaseiinilla. Pääsisikö tälläisellä pohjalla edes yhtään lähelle aitoa? Kaapista löytyy reilusti MRM BCAA 1000 G tai jotain BCAA:ta missä on sisällä vaikka mitä mömmöjä sekä caseiinia. Tekisi mieli ensi viikolla testata, kun on lomaa mutta tentit lähestyy joten sosiaalista elämää ei muutenkaan ole.

Keskustelua!

Vai tarkoittaako pätkäpaastoon sitoutuminen jo lähtökohtaisesti sitä että on niin samurai, ettei moinen itsensä saastuttaminen kiinnosta? :)

Ei oo kokemusta ryyppypäivistä mutta kalja kaks tulee otettua harvase päivä. Kaloreihin tietenki pitää mahtua. Jos seuraavana aamuna pitää näyttää oikeen hyvältä niin sitte treenin jälkeinen kuivatankkaus jonka lopuksi kalja.

Kaloreita en ole laskenut, olen syönyt pullaa jne roskaa melko paljon (perusruokavalinto kuitenkin puhdasta) ja silti parissa viikossa puntari on näyttää noin -1kg.

Nyt kuitenkin haluaisin nostaa keskustelua T-nationin suuresta ja mahtavasta MAG-10 Pulse Fastista.

Oon laskenu kaloreita monta vuotta ja nyt pätkiksen aikana pitäny nostaa jonkuverran ettei paino tipu liian nopeeta. Runsas proteiinin syönti saattaa myös vaikuttaa asiaan.

36h paaston aikana ei todellakaan tarvi vetää mitään sikakallista kaseiinihydrosylaattia. Ei ne lihat mihinkään katoa, kunhan syö ennen paastoa runsaasti proteiinia. Vaikka CT tietää IMO kohtuu paljon treeni/ravintoasioista niin tuo T-nationin rahastus on ihan älytöntä. Ja jos painoa on tarkotus nostaa(bulkata) niin sillon ei mun mielestä noin pitkiä paastoja kannata vetää.

En jaksa uskoa että kaikki Pilonin ESE-kirjasta ois ihan paskaa ihan vaan sun kokemuksen perusteella.
Siihen en ota kantaa. En tiedä kuka äijä on, en ole nähnytkään ikinä kyseistä kirjaa. Eikä kiinnosta. Puhuin näistä terveysintoilijaituhippien huuhaatouhuista, kun ne selittää miten paastolla koko keho puhdistuu ja kaikki sata vuotta sitten syödyt pihvit ja muut kuonat poistuu elimistöstä ja on niin ihana ja kevyt olo ja olet ihan uudestisyntynyt sen jälkeen. Kamalaa paskaa. Ja vedin ihan kunnon viiden päivän paaston, enkä mitään vitun tyttöjen pätkäpaastoja. Tosin nyt olen ollut tämän viikon pätkällä, kun sitäkin halusin ihan huvikseni kokeilla. Tämä tuntuu ihan hyvältä ja kilo on lähtenytkin. Vedän tosin vähän pitempään paastoa ihan työaikojen takia. Syön vasta viiden jälkeen, kun pääsen kotiin ja lopettelen taas siinä yhdeksän - kymmenen aikaan illalla.

Paasto pitäis alotella aika iisisti ja siihen pitää valmistautua hyvin. Ilman alkoholia ja punaista lihaa pitäis suositusten mukaan olla ainakin viikko ennen paastoa ja pari päivää ennen paastoa pelkkää kasvisravintoa, ja se ihan viimeinen päivä ennen paastoa pelkkiä kasviksia ja hedelmiä. Ja paaston jälkeen myös hidas paluu normiruokiin. Vatsa kestää sitten vähän paremmin ja aineenvaihdunta kerkee palautua. Jos paaston jälkeen alkaa kauhee mättö niin nehän varastoituu suoraan vyötärölle, koska aineenvaihdunta käy sen verran hitaalla.
Tää on just tätä mitä joka terveysintoilupaikassa selitetään. Ei toimi näin. Ei kukaan raavas mies jaksa kevennellä ruokavaliota viikkoa ennen ja viikko paaston jälkeen. Eikä ole tarviskaan. Paastolle tippuminen käy ihan tuosta vain, ilman mitään keventelyjä. Paastolta pois taas yllättäen pamahti pakki sekaisin, mutta sen jo tiesikin, niin ei haittaa. Eikä sitä kestänyt kuin sen yhden kerran. Ja sellainen ruokamäärä ei mene suoraan vyötärölle. Haluan nähdä ihmisen, joka vetää paaston jälkeen kylmiltään ihan hirveän himomätön. Pienestäkin tulee jo kamala olo.

Back
Ylös Bottom