Harjannostajaiset eli harjakaiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Tuommoisethan on perinteisesti pidetty kun talo saavuttaa harjakorkeuden, usein kuitenkin niin että vesikatto on päällä. Nykyään perinne on muotoutunut vähän lipsummaksi ja monet korvaavat tuon esim. viinapullolla työntekijöille.

Perinteen mukaan jos rakennuttaja ei pidä harjakaisia, laittavat työmiehet harjan katolle väärinpäin merkiksi ohikulkijoille asiasta. Usein katolle on myös ripustettu havuja, riippuen hieman paikkakunnasta ja perinteistä.

Itse mietiskelen että ketäs kaikkia tuonne pitäisi kutsua? Toki kirvesmiehet, kaivinkonekuski ja talokauppias + ehkä materiaalitoimittaja tai toimittavan liikkeen edustaja/myyjä. Luonnollisesti esim. maansiirtourakoitsijan koko henkilökuntaa ei käsittääkseni kutsuta vaan vain itse urakoitsija?

Tietenkin tuonne saa kutsua ketä itse tahtoo. Tarjoiltavanahan on perinteisesti ollut tulee aina olemaan hernekeitto. Juomaksi olutta. Mitenkäs muun tarjoilun laita, onko mahdollista tarjota lisäksi pikkupurtavaa jne?

Monesti "juhlat" paisuvat suuremmiksikin ja varataan joku illanistujaispaikka tai jopa kokonainen ravintola ja mukaan kutsutaan yhteistyökumppaneita myöten kaikki mahdolliset tutut ja tuntemattomat ja järjestetään jotain ohjelmaa. Itse olin aikoinaan taloyhtiömme harjakaisissa Helsingin viilatehtaalla jossa oli ohjelmassa mm. melontaa jne. Tuolla sain yhden elämäni parhaista aterioista, savustettua härän sisäfilettä, om nom nom!

Pienempimuotoinen ja käsittääkseni perinteisempi tapa on viettää harjakaiset tontilla, rakennustyömaalla ja siellä sitten se hernerokkaa ja bisseä, tällaiset ajattelin itse järjestää.

Aiheesta on toki myös wiki olemassa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Harjannostajaiset

Sana on vapaa.

nykyään nuo harjannostajaiset ovat melkoinen harvinaisuus (ainakin täällä oulun seudulla), mutta kyllä se aina mukavasti piristää kun viitsitään tuommoset järjestää... Väestä sen verta että tapanahan on ollut kutsua lähinnä "työmiehet" elikkä kauppiaat yms.. on jätetty kutsumatta, oluesta sen verta että on kohteliasta varata sitä sen verta ettei se lopu, rokan kanssa sitten ruisleipää tarjolle...

Vie äijät raflaan syömään. Viinit ja systeemit.

Toisaalta ketään tuskin kiinnostaa koko harjakaiset eikä niissä oikein ideaa edes ole ellet ole pitkästä teettänyt. En ole kuullut kenenkään pitäneen.

Mutta muista muurarille savuryypyt.

Mutta muista muurarille savuryypyt.
Joo tää on tärkeä. Muuten ei piippu vedä. En tiiä tehdäänkö nykyään mut aikonaan jotkut muurarit muuras lasin palasen piippuun. Ja piippu ei vetänyt ennenkun oli talkoopullo kourassa. Että kannattaa varulta käydä pudottamassa kivi piippuun :).

Joo tää on tärkeä. Muuten ei piippu vedä. En tiiä tehdäänkö nykyään mut aikonaan jotkut muurarit muuras lasin palasen piippuun. Ja piippu ei vetänyt ennenkun oli talkoopullo kourassa. Että kannattaa varulta käydä pudottamassa kivi piippuun :).
Kappas.. Siitä olikin puhe jo tossa yks posti aiemmin :D
Meni ihan ohi...

Mut mut.. Ei kai sillä viinan merkillä ole väliä kuhan on kirkasta.

Ja fiksu muurari ei laita piippuun lasia eikä paperia vaan jotain muuta.... On näet monelle nuukalle rakentajalle käynnyt nolosti kun piippu ei vedä vaikka kuinka tiputtaisi kiviä piippuun.

Ja fiksu muurari ei laita piippuun lasia eikä paperia vaan jotain muuta.... On näet monelle nuukalle rakentajalle käynnyt nolosti kun piippu ei vedä vaikka kuinka tiputtaisi kiviä piippuun.
Joo kyllä se sylettää jos muurarilta lipsahtaa kivi niin että se sulkee hormin..

Ihan offtopicina tähän että vieläköhän muurarit on raksalla vittumaisimpia työmiehiä?

Joo kyllä se sylettää jos muurarilta lipsahtaa kivi niin että se sulkee hormin..

Noup.. sinne hormiin laitetaan jotain joka estää sen vetämisen ja kiviä sinne saa latoa vaikka kuinka niillä sitä vetoa ei saa aikases.... varsin fiksu keksintö ja moni nuuka rakennuttaja on mennyt lankaan ja joutunut nöyrtymään sen pullon hankkimisen kanssa.

Noup.. sinne hormiin laitetaan jotain joka estää sen vetämisen ja kiviä sinne saa latoa vaikka kuinka niillä sitä vetoa ei saa aikases.... varsin fiksu keksintö ja moni nuuka rakennuttaja on mennyt lankaan ja joutunut nöyrtymään sen pullon hankkimisen kanssa.
Nii kyllä mä ton tiesin.. Mulla oli nyt vaan aika kärjistetty esimerkki :D

Back
Ylös Bottom