Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

ja tässä tapauksessa yhtälöllä on vain yksi ratkaisu, ts vain yksi kulma joka toteuttaa alkuperäisen yhtälön, eli mitään väliä ei voida antaa vaan vastaus on yksiselitteinen.

Miten niin ei voida? Juurihan parilla kaavalla saatiin annettua väli, jolla ratkaisun voidaan varmasti tietää olevan ja niin se onkin, kuten voit itse todeta. Oikeassa elämässä tällainen tieto riittää usein.

Mutta turha kinata, koska tehtävänanto oli virheellinen ja epäselvä. Eiköhän mahdolliset ratkaisut ja lähestymistavat tullut jo koluttua joka kantilta:piis:.

ainakaan itse en tehtävänannosta huomannut, että pitääkö määritellä analyyttisesti, joten tulkitsin että halutaan tarkat arvot.
...(edit) ja tuo oikea tehtävä on itse asiassa ratkaistavissa analyyttisesti, mutta itse ratkoisin sillekin tarkan arvon, näin meille on opetettu

Pilkunnussintaa: vain analyyttinen ratkaisu on tarkka arvo, laskimella tai likimääräiskaavoilla lasketut ratkaisut ovat aina epätarkkoja jollei vastaus satu olemaan puhdas murtoluku. Anna mikä vain tuollainen desimaaliarvo, niin minä lasken yhtälön todenpitävyyden parilla desimaalilla enemmän ja vituillaanhan se on.

^ totta kyllä joka sana, lähestymistapoja on useita ja ratkaisutavan oikeellisuus kiinni tilanteesta. ja tämänkaltainen keskustelu opettaa usein todella paljon, niinkuin nyttenkin. meillä ei tosiaan tuota analyyttistä lähestymistapaa paljoakaan käsitellä tapauksissa joissa se ei tuota ratkaisua, vaan vastaus joko iteroidaan numeerisesti tai graafisesti (tietokoneella tai laskimella), johtuu enemmältikin kait oppituntien karsimisesta ja kiireestä kuin mistään muusta. TKK:ssa sitten kait enemmänkin pyöritellään paperilla.

TKK:ssa sitten kait enemmänkin pyöritellään paperilla.

Siellä homma toimii niin, että varsinaisilla matikankursseilla nussitaan pilkkua viimeisen päälle, että tehtävä ja käsitteet on ymmärretty oikein ja ratkaisut perusteltu kunnolla myös silloin, kun lopullinen vastaus on kaivettu laskimen syövereistä. Tuossakin tehtävässä sun pitäisi vähintään perustella analyyttisesti, miksei niitä ratkaisuja ole kuin yksi ja mihin analyyttisen ratkaisun hakeminen tyssää, ennen kuin alat sitä likimääräisratkaisua tarjoamaan.

Muilla kursseilla voi sitten laskea yleensä ihan mitä huvittaa ja miten huvittaa, kunhan päätyy oikeaan lopputulokseen.

En ole uniexpertti, mutta itse nukkuisin ne 9h yöunet, kroppa saa levätä oikein kunnolla "yhdellä kerralla" aina. Ja päivällä jää aikaa kaikkeen muuhun jne.

No kuinkas paljon tuota lihaskasvua ajatellen olisi sitten suunnilleen tarpeeksi? Itte tulee nukuttua 6-7 tuntia yössä ja päivällä väsyttää jonkin verran yleensä. Toi ei taida viel ihan riittää?

No kuinkas paljon tuota lihaskasvua ajatellen olisi sitten suunnilleen tarpeeksi? Itte tulee nukuttua 6-7 tuntia yössä ja päivällä väsyttää jonkin verran yleensä. Toi ei taida viel ihan riittää?
Jälleen kerran karkaa vähän aiheesta, mutta treenin kannalta ainakin mulla tuollainen unimäärä olis liian vähän. Jos on nukkunut huonosti, niin treeni on ihan nuokkumista eikä meinaa jaksaa vääntää kunnolla. Lihaskasvu on sitten eri asia, mutta tokihan sen luulisi korreloivan lihaskasvuun, jos treeni ei kulje. Toisaalta en tiedä, miten uni vaikuttaa sinun treeneihisi.

Miten lasketaan e^x+e^(-x)<6?

Kerrotaan vaikka alkuun e^(x):llä, niin saadaan e^(2x) + 1 < 6e^(x). Tehdään sitten sijoitus r = e^(x) ja saadaan r^2 -6r + 1 < 0. Tämä toteutuu välillä 3 - sqrt(8) < r < 3 + sqrt(8). Otetaan luonnollinen logaritmi, niin saadaan vastaava väli x:lle, eli ln(3 - sqrt(8)) < x < ln(3 + sqrt(8)).

Kyselen nyt tätä matematiikka, kun kerran auliisti vastataan. :)

Miten pääsisin osoittamaan, että kun f(x)=ln(x+sqrt(x^2+1)) niin -f(x)=f(-x), perustuen logaritmin ominaisuuksiin?

Kyselen nyt tätä matematiikka, kun kerran auliisti vastataan. :)

Miten pääsisin osoittamaan, että kun f(x)=ln(x+sqrt(x^2+1)) niin -f(x)=f(-x), perustuen logaritmin ominaisuuksiin?

Eikö ois parempi, että perustaisit ketjun, missä muut laskee laskut sinun puolesta?

Vinkkinä sitten, että f(x) + f(-x) = 0 ja log(ab) = log(a) + log(b).

Siis mitä vittua? Missä tollasia opetetaan? Lukiossako? :eek: Mä en vaan voi käsittää miten joku voi tajuta mitään tommosia :D Eihän siinä ollu nollan lisäks edes mitään numeroita..

No enivei, oma kysymys: Patterin termostaatti on vaan se nutikka mistä saa säätää lämpöä? Eli kun sellaset tullaan asentamaan niin asentajan ei tarvitse mistään syystä päästä käsiks siihen patterin toiseen päätyyn missä se nutikka ei sijaitse?

Siis mitä vittua? Missä tollasia opetetaan? Lukiossako? :eek: Mä en vaan voi käsittää miten joku voi tajuta mitään tommosia :D Eihän siinä ollu nollan lisäks edes mitään numeroita..

Tylsäähän se nyt on pelkillä numeroilla laskea, kirjainten kanssa päästään paljon jännempiin asioihin ;)

Back
Ylös Bottom