Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Dangerous Daven rauhan tyyssijassa Malmössä on velikullat pikkasen tuonut väriä katukuvaan.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010082412233361_ul.shtml

Kuutta bussia tulitettu Malmössä
Matkustajat olivat kauhuissaan, kun luodit rikkoivat bussin laseja maanantai-iltana.

Ruotsin Malmössa on ammuttu viime perjantaista lähtien kuutta bussia.

Tuoreimmat tapaukset ovat eilisillalta, jolloin kolmea bussia ammuttiin Malmön keskustassa. Yhdessä busseista oli noin 30 matkustajaa.

- Matkustajat olivat peloissaan. Ikkunat menivät rikki, Eve-Marie Billing Veolia-bussiyhtiöstä kertoi Svenska Dagbladet -lehdelle.

Ase oli pienikaliiperinen. Poliisi toivoo silminnäkijähavaintoja tapauksista.

IL

Kaikki mitä sä rankkuri olet tänne kirjoittanut

Olet yli vuoden verran kirjoitellut tänne päivittäin ja varmaan myös hommaan (dude, get a life). Kysymykseni siis kuuluu: Kuinka monta kertaa olet keskustellut aiheesta livenä sen itse maahanmuuttajan kanssa?. Ja mikä näiden maahanmuuttajien kanta oli?. Oletan myös, että olet käynyt keskustelua eri muslimien kanssa heidän maailmankatsomuksestaan. Mitä asioita he sinulle korostivat?.

Olet yli vuoden verran kirjoitellut tänne päivittäin ja varmaan myös hommaan (dude, get a life). Kysymykseni siis kuuluu: Kuinka monta kertaa olet keskustellut aiheesta livenä sen itse maahanmuuttajan kanssa?. Ja mikä näiden maahanmuuttajien kanta oli?. Oletan myös, että olet käynyt keskustelua eri muslimien kanssa heidän maailmankatsomuksestaan. Mitä asioita he sinulle korostivat?.

Minkä takia mun keskustelu jonkun mamun kanssa olis jotenki olennaista?

Mikä saa sut epäilemään, ettei mulla olis elämää? Se, että tapan työaikaa täällä?

Minkä takia mun keskustelu jonkun mamun kanssa olis jotenki olennaista?

Mikä saa sut epäilemään, ettei mulla olis elämää? Se, että tapan työaikaa täällä?

Ensimmäiseen: Luulisi, että ottaisit asioista enemmän selvää kuin vain tilastoja ja uutisia katsomalla kun sua kiinnostaa tämä aihe niin paljon. Totta helvetissä mä oletan, että noin paljon maahanmuuttoa ja somaleita yms kritisoivaa kiinnostaisi kritisoinnin kohteena olevan mielipide/kanta. Mutta jos sä olet noin paljon kirjoitellut aiheesta eri forumeille, etkä ole edes jutellut aiheesta yhdenkään mamun kanssa, niin voi terve kuinka kapea sun maailmankatsomus onkaan.

Toiseen: Tässäkö on se sun "maassa maan tavalla"?. Ekaks haukutaan kun naapuri ei halua tehdä töitä ja sitten itse laiskotellaan ja otetaan liksaa tilille surffaamalla pakkiksella ja hommassa. Ja kehtaat vielä valittaa kun sun verorahoilla tuetaan mamuja :hyper:

Ensimmäiseen: Luulisi, että ottaisit asioista enemmän selvää kuin vain tilastoja ja uutisia katsomalla kun sua kiinnostaa tämä aihe niin paljon.

Kiertäisin päivät pitkät somaleita ettimässä ja haastattelemassa niitä? Joo, no ihan siihen ei aika tai kiinnostuskaan riitä.

Totta helvetissä mä oletan, että noin paljon maahanmuuttoa ja somaleita yms kritisoivaa kiinnostaisi kritisoinnin kohteena olevan mielipide/kanta.

Miksi kiinnostais? ja miksi edes oletat sen kiinnostavan?

Mutta jos sä olet noin paljon kirjoitellut aiheesta eri forumeille, etkä ole edes jutellut aiheesta yhdenkään mamun kanssa, niin voi terve kuinka kapea sun maailmankatsomus onkaan.

Eri foorumeille? Sanoiko joku etten ole jutellut mamujen kanssa? Kysyin, miten se on olleellista. Jos vielä perustelisit, kuinka juttelu mamujen kanssa vaikuttaa siihen, kuinka paljon rahaa tää mamu-bisnes syö tai kuinka yliedustettuja he ovat tietyissä rikostilastoissa? Juttelu muuttaa kaiken?

Toiseen: Tässäkö on se sun "maassa maan tavalla"?. Ekaks haukutaan kun naapuri ei halua tehdä töitä ja sitten itse laiskotellaan ja otetaan liksaa tilille surffaamalla pakkiksella ja hommassa. Ja kehtaat vielä valittaa kun sun verorahoilla tuetaan mamuja :hyper:

Mä saan palkan ja maksan siitä verot, jotta ahme ja mehme voi istuu perseelläään. Ahme ja mehme eivät tuota verotuloja.

Ihanku toi sun vertaukses hieman ontuis? :lol2:

Mistä tietää 'hyysärin' hävinneen väittelyn?

1. - 30.

Lisäksi; alkaa kyynelehtiä ja syyttää toista inhimillisyyden puutteesta, ja siitä kuinka toinen ajattelee vaan rahaa, vaikka pitäisi ajatella miten olla mahdollisimman inhimillinen turvapaikkaturistia kohtaan.

No, esim itse olen monta kertaa matkustanut bussilla, jossa on somppu ratissa, ja kertaakaan kuski ei ole puukottanut minua. Lisäksi avokkini on matkustanut sompun kuskaamalla bussilla ilman että kuski on häntä kertaakaan raiskannut.
No, en ole kysynyt kuskilta että haluaisiko hän puukottaa minua, tai haluaisiko hän raiskata avokkini, mutta oletan että vastaisi että ei just nyt kiitos.
Tämänkö valaisevan kohtaamistilanteen jälkeen voinkin sitten unohtaa kaikki uutiset ja tilastot siitä, miten rajusti somput ovat yliedustettuina väkivaltarikostilastoissa, kuinka helvetin iso osa heistä on työttöminä ja kerrassaan hoono soomi kieli puhu han, vielä 20 vuotta maahan tulon jälkeen, ja kuinka loputtomasti ongelmia somput ja ylipäänsä islaminuskoisista kehitysmaista tulevat kulttuurinrikastajat aiheuttavat länsimaissa joko siksi, etteivät pysty sopeutumaan, tai siksi, etteivät halua sopeutua?

Muudan somppu, Wali Hashi muun muassa aikanaan sanaili näin:

(Wali Hashi tekee itse työtä mm. Turku-TV:n Jambo-ohjelmassa, jossa hän käsittelee maahanmuuttaja-asiaa huumorin keinoin. Idea ohjelmaan lähti tilanteen pakosta.)
”Kun näin, miten media kohteli maahanmuuttajia, sanoin itselleni: jos me haluamme asua tässä maassa, mustien on pakko päästä toimittajiksi. Näin omin silmin mitä roskapuhetta meistä oli kirjoitettu. Meitä leimattiin raiskaajiksi ja sanottiin, että pidämme naisia alistettuina huntujen alla. Se on median keksimä juttu. Se ei pidä paikkaansa, se ei ole meidän kulttuuriamme.”

Sinuun meni vissiin täydestä, no täytyyhän sen olla noin, kun mamu kerran sanoo?

Just näin ku SL kirjoitti, mulla ei vaan ollu pitkäjänteisyyttä kirjoittaa esimerkkien kautta. :thumbs:

Vastaus teille kummallekin: Olisiko ainoa kysymyksenne somalille "haluatko puukottaa minua"? Talking about yleistäminen.. Ei se mamun kanssa aiheesta jutteleminen mitään rikoksia yms vähentäisi. Avartaisi vaan vähän katsomustanne ja vähentäisi yleistämistä..

Avartaisi vaan vähän katsomustanne ja vähentäisi yleistämistä..
Perustele vielä, millä tavalla keskustelu mamun kanssa avartaisi mun katsomusta tän talous tai rikosasian suhteen?

edit. ja heitä huoles pois, mä oon päivittäin töissä tekemisissä erim. ryssien ja tsekkien kanssa...sompanssien, egyptiläisten, marokkolaisten...kanssa oon pelannu futista vuosikaudet samassa jengissä etc. näin avarakatseiseks mä oon tullu vuosien toiminnasta mamujen kanssa....

Perustele vielä, millä tavalla keskustelu mamun kanssa avartaisi mun katsomusta tän talous tai rikosasian suhteen?

edit. ja heitä huoles pois, mä oon päivittäin töissä tekemisissä erim. ryssien ja tsekkien kanssa...sompanssien, egyptiläisten, marokkolaisten...kanssa oon pelannu futista vuosikaudet samassa jengissä etc. näin avarakatseiseks mä oon tullu vuosien toiminnasta mamujen kanssa....

Etkä vieläkään osaa vastata mun kysymykseen.

Etkä vieläkään osaa vastata mun kysymykseen.

Mä vastaan sitten, kun sä perustelet, mulle, että miksi mun keskustelumäärä mamujen kanssa on jotenki olennainen?

Niinkuin edellä olevasta huomaat niin, olen ollut paljon tekemisissä mamujen kanssa.

Mistä huomaa mokukriitikon hävinneen väittelyn:

1. Ei osaa vastata kysymykseen suoraan, vaan vastaa vastakysymyksellä.
Ai niinku sä vastasit mulle, eiku... :lol2:

edit. kuinka monta kertaa sä olet keskustellu uusnatsien kanssa?

Vastaus teille kummallekin: Olisiko ainoa kysymyksenne somalille "haluatko puukottaa minua"? Talking about yleistäminen.. Ei se mamun kanssa aiheesta jutteleminen mitään rikoksia yms vähentäisi. Avartaisi vaan vähän katsomustanne ja vähentäisi yleistämistä..

Mää voin vastata tähän.. koska täällä missä mää asun, ei ole mamuja en voi kysyä asianomaiselta mitään. Mutta siltin täällä on melkein koko kaupunki niitä vastaan.

Ymmärsin jo aiemmin nimimerkkini toistuvat maininnat kutsuna takaisin, mutta nyt kun suoraan huhuilit, niin katsoin kohteliaaksi vastata. Mutta oikaisen vain sen harhaluulosi, että olisin "hyysäri" tai mokuttaja. Jos joku termi pitäisi keksiä, niin vaikkapa mamu-neutraali, joka on muiden maiden tilannetta seuratessa kallistunut mamu-kriittisyyden puolelle. Totta puhuen asia ei erityisen paljon kiinnosta, koska muutenkin tämän maan ja koko pallon asiat ovat niin viturallaan, että yksi mamuhässäkkä ei siinä tunnu enää missään. Kuten jo aiemmin taisin mainita; ongelma muiden joukossa. Mad max meininkiä odotellessa..

Mun muija on hyvä esimerkki siitä, miten todenmukasen kuvan saa kun ei kato tilastoja vaan luottaa siihen että on jutellu muutaman somalin kanssa. Piti lyödä tilastot pöytään ennen kun tää usko ettei melkein jokainen somali teekään töitä.
Se tuli myös isona yllätyksenä kun kerroin että somalit on kovia tekemään rikoksia. Olis vaan pitäny antaa muijan luottaa omiin kokemuksiin, nyt sekin tietää totuuden ja sekös hyysäreitä huolettaa.

Talking about yleistäminen.. Ei se mamun kanssa aiheesta jutteleminen mitään rikoksia yms vähentäisi. Avartaisi vaan vähän katsomustanne ja vähentäisi yleistämistä..

Eli yhden mamun kanssa jutteleminen vähentää yleistämistä? Vai olisiko niin, että voisilmäpulla vähän yleistää kun olettaa yhden mamun edustavan kaikkia mamuja? Ei kun onko se yksi mamu sitten se kuuluisa yksittäistapaus? Tai mikä siis oikein on tuon vänkäämäsi mamun kanssa juttelemisen funktio?

Itse asuin lähes koko peruskouluikäni (luokat 3-9) mamuna eräässä Euroopan maassa ja kavereinani oli muksuja noin kymmenestä eri maasta ympäri maailmaa (kristittyjä, buddhalaisia, muslimeja). Rehellisesti voin sanoa, että ihmisen ihonväri, kansalaisuus, uskonto ei merkinnut minulle mitään.

Palattuani Suomeen kesti joitakin vuosia ja yllättäen olin mamukriittinen. Täällä näin somaleja hengaamassa steissillä ja foorumissa saman aikaan kun itse väänsi duunia mäkkärissä lukion ohella ja nuo entiset koulukaverini opiskelivat ammatteihin tai yliopistossa tuossa maassa josta lähdin takaisin Suomeen.

Edelleenkään en katso ihmisen ihonväriä tai uskontoa, mutta aika vaikea on järkevän ihmisen tajuta tätä Suomen ja aika pitkälti muidenkaan EU-maiden meininkiä. Saatikka sitten näitä "oletko jutellut mamun kanssa" - tyyppejä.

On se niin söpöä, että voisilmäpullan kaltaiset ihmiset olettavat automaattisesti omaavansa jonkinlaisen ainutlaatuisen yhteyden mamuihin ja kriitikot vain huutelevat peräkammareistaan. Taisi toikin muuten olla yksi pointti rankun postaamalla listalla?

edit: yksi noista koulukavereistani (eräästä Aasian maasta tullut) muuten piirsi ala-asteella kuviksen tunnilla mukavan muistelukuvan kotioloistaan. Kuvassa hänen isänsä oli köytetty puuhun ja joku ukko oli leikkaamassa isän päätä irti moottorisahalla. Tämä ei ollut fiktiota.

Mitäs esim. voisilmäpulla veikkaa, olisiko tuo henkilö halunnut lentää entiseen kotimaahansa lomailemaan uuden kotimaansa kustannuksella?

TV 2, juuri nyt.

eli siis Ajankohtainen kakkonen ja aiheena - Kantasuomalaiset ja maahanmuuttajat sotajalalla-

..ilmestynee Areenaan jossain vaiheessa.

http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2010/08/24/kun-yhteiskunta-kaataa-niin-iso-haavi-alle/

Kun yhteiskunta kaataa, niin iso haavi alle
Kirjoittanut Pauli Vahtera

Afrikkaan on annettu kehitysapua 50 vuoden aikana tuhansia miljardeja, eikä loppua näy (vuonna 2007 OECDn jäsenmaat antoivat julkista kehitysapua yhteensä 103,7 miljardia dollaria). Samaan aikaan afrikkalaiset ovat käyttäneet aseisiin ja sotimiseen rahaa enemmän kuin sinne on annettu kehitysapua. Hyvät ihmiset vaativat Afrikan ongelmien ratkaisemiseksi lisää rahaa hyvin tietäen, että suurin osa rahasta menee korruptioon ja turhanaikaisiin, jopa vahingollisiin hankkeisiin.

Kun Suomessa maahanmuuttajien kotoutuminen ei ole kovin hyvin onnistunut, on päättäjillä ja muilla asianosaisilla tähänkin ratkaisuna rahan lisääminen. Kuitenkin maahanmuuton suurin ongelma on juuri rahan määrätön käyttö. Jos rahaa olisi käytössä vähemmän, olisi pakko rajoittaa humanitääristä maahanmuuttoa, jolloin pystyttäisiin paremmin hoitamaan nykyiset ongelmat. Ja kun rahaa olisi vähemmän, olisi itse yritettävä elämän syrjästä kiinni – nyt maahanmuuttajan on liian helppoa heittäytyä sosiaaliturvan varaan.

Ulkoministeriö jakaa kehitysavun nimissä rahaa vielä hullumpiin hankkeisiin vuodesta toiseen. Somalien Helsingissä toimiva mehiläiskulttuuriyhdistys on saanut ikuisen automaattinsa kautta rahaa jo 170.000 euroa ja määrä kasvaa joka vuosi. Afrikassa on erilaisia eläinten hyvinvointihankkeita. Maahan, jossa ei edes ole metsiä, on jaettu rahaa metsänhoitoyhdistysten kehittämiseen. Monet ulkoministeriön rahoittamat hankkeet ovat huuhaata, mutta kun pään saa auki, rahaa annetaan lisää.

Vetää aika sanattomaks...

Eli yhden mamun kanssa jutteleminen vähentää yleistämistä? Vai olisiko niin, että voisilmäpulla vähän yleistää kun olettaa yhden mamun edustavan kaikkia mamuja? Ei kun onko se yksi mamu sitten se kuuluisa yksittäistapaus? Tai mikä siis oikein on tuon vänkäämäsi mamun kanssa juttelemisen funktio? Sä et tajunnut mun pointtia nyt ollenkaan. Mä en kertaakaan sanonut olettavani yhden mamun edustavan kaikkia mamuja. Älä tee kuin rankkuri ja laita sanoja toisten suuhun. Sama kuin mä sanoisin, että rankkuri yleistää kaikki mamut somaleiksi.

Itse asuin lähes koko peruskouluikäni (luokat 3-9) mamuna eräässä Euroopan maassa ja kavereinani oli muksuja noin kymmenestä eri maasta ympäri maailmaa (kristittyjä, buddhalaisia, muslimeja). Rehellisesti voin sanoa, että ihmisen ihonväri, kansalaisuus, uskonto ei merkinnut minulle mitään. Ennen kuin tulit takaisin ja tajusit olevasi suomalainen.

Palattuani Suomeen kesti joitakin vuosia ja yllättäen olin mamukriittinen. Täällä näin somaleja hengaamassa steissillä ja foorumissa saman aikaan kun itse väänsi duunia mäkkärissä lukion ohella ja nuo entiset koulukaverini opiskelivat ammatteihin tai yliopistossa tuossa maassa josta lähdin takaisin Suomeen. Joku fiksumpi kaveri olisi jäänyt sinne ja saanut itselleen hyvän ammatin, mutta meitä on moneksi.

Edelleenkään en katso ihmisen ihonväriä tai uskontoa, mutta aika vaikea on järkevän ihmisen tajuta tätä Suomen ja aika pitkälti muidenkaan EU-maiden meininkiä. Saatikka sitten näitä "oletko jutellut mamun kanssa" - tyyppejä. Neljä riviä ylöspäin sua vitutti olla mäkissä duunissa samaan aikaan kun somalit hengailivat steissillä. Käy moni muukin duunissa kun somalit hengaa steissillä. Sä varmaan oletat olevasi joku erikoistapaus. Mua ei ennen vanhaan vituttanu ne steissillä hengailevat somalit, eikä nytkään vituta ne steissillä hengailevat suomalaiset narkkarit ja spurgut.

On se niin söpöä, että voisilmäpullan kaltaiset ihmiset olettavat automaattisesti omaavansa jonkinlaisen ainutlaatuisen yhteyden mamuihin ja kriitikot vain huutelevat peräkammareistaan. Taisi toikin muuten olla yksi pointti rankun postaamalla listalla? Kuka tässä nyt olettaa ja yleistää? Sitä paitsi toi rankkurin lista on todella, siis todella typerä.

edit: yksi noista koulukavereistani (eräästä Aasian maasta tullut) muuten piirsi ala-asteella kuviksen tunnilla mukavan muistelukuvan kotioloistaan. Kuvassa hänen isänsä oli köytetty puuhun ja joku ukko oli leikkaamassa isän päätä irti moottorisahalla. Tämä ei ollut fiktiota. Ketä kiinnostaa?

Mitäs esim. voisilmäpulla veikkaa, olisiko tuo henkilö halunnut lentää entiseen kotimaahansa lomailemaan uuden kotimaansa kustannuksella? Ei vois vittu vähempää kiinnostaa

Mistä huomaa mamukriitikon hävinneen väittelyn?:

2. Lokeroi mokuttajat yhteen kastiin.
3. Laittaa sanoja mokuttajan suuhun.

Mä vastaan sitten, kun sä perustelet, mulle, että miksi mun keskustelumäärä mamujen kanssa on jotenki olennainen?

Niinkuin edellä olevasta huomaat niin, olen ollut paljon tekemisissä mamujen kanssa.

edit. kuinka monta kertaa sä olet keskustellu uusnatsien kanssa?

Ei se keskustelun määrä, vaan sisältö. Et selkeästi tykkää mamuista ja sinulla on mahdollisuus ottaa selvää mitä mieltä ovat esim. jihadista, kunniamurhista, sopeutumisesta tänne ja sun muista. Silloin osaisit itsekin ehkä esim. erotella tapamuslimit kiihkoilijoista or something. Kyllähän sua silloin kiinnosti noi asiat kun täällä joku ilmoitti olevansa muslimi.

Et kuitenkaan ole vissiin jauhanut näistä asioista yhdenkään mamun kanssa, koska olisit silloin varmasti kirjoittanut keskustelustanne edes jotain tänne ja hommaan. Sen sijaan, sun mielestä on olennaisempaa se, että olet pelannut niiden kanssa jalkapalloa.

Ja vastaus viimeiseen kysymykseesi: Kyllä olen jutellut monenkin eri uusnatsin kanssa. Ihan vain mielenkiinnosta joskus vuosia sitten kun heitä näkyi Helsingissä enemmän kuin nykyään. Motiivit olivat yleensä hitlerin ihannointi tai joukkoon sopeutuminen. Jotkut olivat avoimia ja rentoja, toisten kanssa taas meinasi tulla tappelua koska olivat kossuissa ja halusivat rähinöidä :) Mutta menee offtopiciksi.

Back
Ylös Bottom