Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Muokkasin viestiä.. Ekana tuli vaan mieleen toi mutta mietittyäni hetkisen tajusin että asia ei näin ole =) Mutta joo eli joku tossa sanoi että pienillä painoilla paljon toistoja niin näkyis paremmin, vai?

Toistaiseksi haluan pysytellä piilossa, enkä liikoja paljastaa ittestäni, pahoittelen. Ehkä se sieltä aikanaan suusta lipsahtaa :piis:

Sori ku olen tyhmä, mutta kannattaako kevyt viikko siis tehä niin, että kun saan nyt vaikka koukistuksilla 12x30kg, niin teen 10x30 (eli ei failureen) vaiko 15x20-25 + hitaat negatiiviset vaiheet? (ei failureen myöskään)

Ite pitänyt kevyen viikon niin, että oon tehny kaikki liikkeet suunnilleen 70% normaali treeni painoista. Eli tosi kevyttä.

Jeree, kovin pitkälle ei pötki 13kg käsipainolla. Tuolla olikin aikasemmin linkkejä kotitreeneistä. Kannattaa varmaan omalla painolla alkaa tekemään jotain, ja täydentää sitten sitä treeniä tolla 13kg kässärillä, kun et nähtävästi salille ole menossa. Ja mitä sarjojen pituuteen tulee, niin lyhyistä sarjoista ei oo mitään iloa jos sulla ei oo tarpeeksi painoa, eli vastusta, eli ei oo tarpeeksi tiukkaa tehdä. Ainoaks vaihtoehdoksi siis jää tehdä tolla rajoitetulla painolla pitkää sarjaa, joka taas ei oo kovinkaan tehokasta jos haluat edes jonkinlaista lihaskasvua. Sen takia siis kannattaa perehtyä omalla painolla tehtäviin liikkeisiin ja rakentaa treeni niille.

PS: Nimimerkillä pikkupoikana omistin käsipainot ja siitä lähtien olen ollut hauispelle, vaikka niitä ei oo nyt piitkään aikaan erikseen treenattu. Ei näin siis.

Miten sitten kun teen yleensä
mave x3
koukistukset x2
Ja mavea ei oikein pumppi mielessä, tehdä, niin pitäiskö vetää 5 sarjaa koukistuksia:D:D(hehe..)

Miten sitten kun teen yleensä
mave x3
koukistukset x2
Ja mavea ei oikein pumppi mielessä, tehdä, niin pitäiskö vetää 5 sarjaa koukistuksia:D:D(hehe..)

Minkä takia sun pitäisi tehdä mavessa jotain pumppailua? Jos tarkoitat kevyttä viikkoa, niin kevyellä viikolla ei ole tarkoitus pumppailla, vaan tehdä kevyesti. Teet vain niin, että pudotat normaalista sarja*toisto*paino -määrästä pienemmäksi. Esim jos teet kovana päivänä 5*5*100kg, niin tee kevyellä viikolla vaikka 3*3*80-90kg. IMO isoissa liikkeissä kannattaa kuitenkin jonkin verran pitää sitä painoa tangossa, mutta vähentää selkeästi volyymia. Oli liike mikä tahansa, niin teet vain selkeästi vähemmän kuin kovana päivänä.

Ensimmäistä kertaa tuli selkätreenin ohessa maveiltua ja kyllähä sitä tuli 130kg rykästyä mutta grippi ei sarjapainoilla (110) meinannu riittää ollenkaan. Piti ottaa remmit käyttöön.

Kannaako tuota koko liikettä vielä treenata kun on näin heikko puristusvoima?

Ensimmäistä kertaa tuli selkätreenin ohessa maveiltua ja kyllähä sitä tuli 130kg rykästyä mutta grippi ei sarjapainoilla (110) meinannu riittää ollenkaan. Piti ottaa remmit käyttöön.

Kannattaa, ja ilman remmejä varsinkin.

Käytä magnesiumia ja tee enemmän lyhyempiä sarjoja jos ote pettää.

Siitähän sitä puristusvoimaa saa, kun mavea treenaa. Muistithan ristiotteen? Entä magnesiumin? Jos vertaa perus myötäotteeseen, niin kumpikin noista parantaa otetta todella paljon.

Miten sen tangon aseteltua kyykätessä harteille ettei mitään pehmusteita tartteis laittaa?

Ei ainakaan sinne niskalle. Mulla ainakin muodostuu sellaset "kupit" tohon olkapäihin, kun vetää kädet taakse ja tarttuu tangosta kiinni. Siinä se tanko pysyy tukevasti. Eikä tarvitse pehmusteita, kun kipuile ollenkaan.

Minkä takia sun pitäisi tehdä mavessa jotain pumppailua? Jos tarkoitat kevyttä viikkoa, niin kevyellä viikolla ei ole tarkoitus pumppailla, vaan tehdä kevyesti. Teet vain niin, että pudotat normaalista sarja*toisto*paino -määrästä pienemmäksi. Esim jos teet kovana päivänä 5*5*100kg, niin tee kevyellä viikolla vaikka 3*3*80-90kg. IMO isoissa liikkeissä kannattaa kuitenkin jonkin verran pitää sitä painoa tangossa, mutta vähentää selkeästi volyymia. Oli liike mikä tahansa, niin teet vain selkeästi vähemmän kuin kovana päivänä.

Kova mulle on tähän menessä 6x70kg, eli teen siis 60 kilolla, mutta, pidän toistomäärät varmaan siinä 5-6?
Pari kyssäriä vielä, kun teen siis 70% normaaleista reenipainoista, eikö?
Teenkö samoilla toistomäärillä vaiko vähän pitempää sarjaa? Tai ainakin niin, ettei se ole "yks menee vielä, painapaina!" -tyylistä?
Eli en vedä niitä failureen.

mistähän johtuu että tänään treenin jälkeen menin pukuhuoneeseen ni tuli todella heikko olo hyvä ettei taju lähteny ja huulet muuttu iha sinisiks. oon ollu viime viikon kipeenä ja syöny todella huonosti. lauantaista lähtien on taas ruoka alkanu maistumaan entiseen tapaan. join ihan kunnolla treeneissä (noin 1,5litraa) join treenin jälkeen heti palkkarin ja olo rupes helpottaa 10minuutin kuluttua. salitreeniä takana noin 2kk

Viimeksi muokattu:
mistähän johtuu että tänään treenin jälkeen menin pukuhuoneeseen ni tuli todella heikko olo hyvä ettei taju lähteny ja huulet muuttu iha sinisiks. oon ollu viime viikon kipeenä ja syöny todella huonosti. lauantaista lähtien on taas ruoka alkanu maistumaan entiseen tapaan. join ihan kunnolla treeneissä (noin 1,5litraa) join treenin jälkeen heti palkkarin ja olo rupes helpottaa 10minuutin kuluttua. salitreeniä takana noin 2kk

Vastaus tais tullakkin.

Aloittelin dietin tuossa 3 kuukautta sitten, lähtömitat oli 170/77 (joukossa ihraa enemmän kun lihasta) ja siitä tiputtelin aerobisen liikunnan ja ruokavalion avulla tuonne 72kg jolloin otin puntin mukaan ja aerobinen jäi käytännössä lähes kokonaan pois. Punttausta siis aloittelin noin 3-4 viikkoa sitten, ja kunnon ohjelmalla (G6) olen treenaillut nyt 2 viikkoa. Painonpudotus tyssäsi tuohon 72 ja se on atm 72.5. Että onko tuo nyt nestettä vai lihasta mitä on kertynyt, vai kuseeko dieetissä jokin? Kalorit per päivä ei sitä 2000 ylitä, että kulutuksen alle pitäisi mennä. Proteiinin määrän olen yrittänyt pitää siinä 1.5-2g/kg.

Kova mulle on tähän menessä 6x70kg, eli teen siis 60 kilolla, mutta, pidän toistomäärät varmaan siinä 5-6?
Pari kyssäriä vielä, kun teen siis 70% normaaleista reenipainoista, eikö?
Teenkö samoilla toistomäärillä vaiko vähän pitempää sarjaa? Tai ainakin niin, ettei se ole "yks menee vielä, painapaina!" -tyylistä?
Eli en vedä niitä failureen.

Ei mitään pitempiä sarjoja, vaan otat vaikka sen 70% normaaleista sarjapainoista ja teet KORKEINTAAN samat sarjat kuin normaalisti. Itse tykkään painottaa kevyellä viikolla volyymin vähentämistä intensiteetin sijaan, eli saatan pitää sarjapainot aika ylhäällä mutta vähennän selkeästi toistomääriä. Esim vaikka normaali 5*5*max sarja saattaa muuttua teräväksi 2-3*2-3 samalla painolla. Tuntuma rautaan pysyy yllä, mutta määrä on radikaalisti pienempi.

Toinen vaihtoehto on sitten tuo perinteinen sarjapainojen pienentäminen, mutta nämä riippuu itselläni kovasti fiiliksestä ja tuntemuksista sekä siitä, millä tavalla treenaan milloinkin.

Osaako kukaan sanoa mistä johtuu kun kyykkyyn mentäessä polvet ruksahtaavat lähes joka kerta - ja onko tämä aivan normaalia ?

Back
Ylös Bottom