Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Tsekkasin Dekosta ja RM:sta messutalot ja tuli taas todettua että ei messuilla olisi juuri annettavaa itselleni. Ehkä jos voittaisi lotossa ja kääntyisi lestaksi...Aika harvassa näyttäisi tosiaan olevan sellaiset "perusomakotitalot". Vaikka kivahan se on toisaalta ihmetellä mitä rahalla saa. Hyvin harvoin sillä saa sitä hyvää makua :D Lähinnä kiinnostaa nykyään kylpyhuoneen ja WC:n laatoitukset sekä saunat. Nekään eivät säväyttäneet kuin yhdessä talossa. Poiminkin sieltä omaan WC:n suoraan laattavalinnat:

http://www.kaakelikeskus.net/tiedos...ran suihkuhuoneen lattia ja seina parempi.jpg

http://www.kaakelikeskus.net/tiedostot/page_id_1660/ylakerran pesuhuoneen seinat.jpg

Tässä on mun ultimate suosikki:

http://www.kaakelikeskus.net/tiedos...ran pesuhuoneen seina mosa ja peruslaatta.jpg

http://www.kaakelikeskus.net/tiedostot/page_id_1646/alakerran kodinhoitohuoneen pystymosaraidat.jpg

No, makunsa kullakin. Mitäs sitä muiden tekemisiä arvostelemana kun omissakaan ei aina järkeä ole.

Tietenkään messuilla ei ole perusomakotitaloja näytillä, ketä ne kiinnostaisikaan. Vaikka ne kokonaisuutena onkin kalliita rakennuksia ja aika monen perusrakentajan ulottumattomissa, niin siellä on silti ratkaisuja joista voi ottaa mallia - valaistus, sisustus, talotekniikka, lvis, pohjaratkaisut, takat, uunit, keittiöt jne. Eli suosittelen silti käymään katsomassa.

^ Nuo nyt voi tarkastaa jo valokuvista messuluettelosta. Kerran olen käynyt asuntomessuilla ja ei niillä ollut mitään annettavaa itselleni. Hyvin mitäänsanomattomia kokonaisuuksia muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Mutta noin Suomi varmaan sitten haluaa asua. Itseäni kiinnostaisi nähdä enemmän mielenkiintoisia ratkaisuja "tavanomaisissa" taloissa. Yleensä vaan ne messutalot jotka ovat tavanomaisia ovat sitä myös sisältä.

Pitäisi päättää teenkö etelään olevan ulkokuistin jossa pääsisäänkäynti valulla vai pilariperustuksella + kestopuusta? Ehkä laatoitettu voisi olla ajan kanssa kestävämpi ja parempi vaihtoehto?

Laatasta tulisi komea, toinen mikä voisi olla niin liuskekivi jos sopii talon ilmeeseen. Jostain syystä noihin ilmeisesti pitää tehdä vesieristys vaikka tehdään maanpäälliseen valuun ?? Eli kustannuksia tulee varmaankin enemmän kuin jos tekee perinteisen kestopuisen.

valulla tekisin itte. ja meillä onkin. pinnoittaahan sen voi sitten vaikka kestopuulla jos tahtoo, meillä on. siinä se tulee mukavasti valettua, kun pohjia tekee.

valulla tekisin itte. ja meillä onkin. pinnoittaahan sen voi sitten vaikka kestopuulla jos tahtoo, meillä on. siinä se tulee mukavasti valettua, kun pohjia tekee.

Eikös sulle tullut harkkoperustus? Ehdottomasti kannattaa valaa. Kai valat autokatoksenkin? Mulla tuli ulkovalut maksamaan semmosen 7000 - 8000 ylimääräistä (70m2, eli kaksi terassia ja autokatos). Rakennusvaiheessa otti päähän, nyt ei enää kaduta. Lekaperustuksella varmaaan pääset murto-osalla tuosta.

^ Nuo nyt voi tarkastaa jo valokuvista messuluettelosta. Kerran olen käynyt asuntomessuilla ja ei niillä ollut mitään annettavaa itselleni. Hyvin mitäänsanomattomia kokonaisuuksia muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Mutta noin Suomi varmaan sitten haluaa asua. Itseäni kiinnostaisi nähdä enemmän mielenkiintoisia ratkaisuja "tavanomaisissa" taloissa. Yleensä vaan ne messutalot jotka ovat tavanomaisia ovat sitä myös sisältä.

Viime vuoden Valkeakosken asuntomessuilla oli huomattavasti enemmän tälläisiä tavis-omakotitaloja. Sieltä sai ihan kivoja remppaideoita ja vähän esimakua talomalleista sekä erilaisista pohjaratkaisuista. Tänä vuonna en ole Kuopiossa käynyt, mutta kuvien ja kavereiden kommenttien perusteella on ollut meille taviksille aika turhat asuntomessut. Tokihan sieltä aina ideoita saa, mutta onko ne sitten yhtä toimivia "halvemmilla" materiaaleilla – tiedä häntä.

miksi autokatos pitää valaa? tätä en ole oikei ikinä ymmärtänyt.. muu piha on kuitenkin aina jotain muuta, soraa tai kiveä / asvalttia. ja eikö ole riski että laatta halkeaa jos painoa tulee liikaa?

Onhan tuolla kuopiossakin vino pino kaikenmaailman kastellin prepaidiä, jos semmoiset sattuu kiinnostamaan. Niistä ei vaan oikein ole inspiraation lähteiksi, tai no valkeakoskella olleista helmitaloista (tjsp) tuli kyllä vahvat näkemykset mitä itse ei tekisi...

Ei autokatosta tarvi valaa jos ei halua. Kyllä sen maallekin voi jättää. Anturavalu ainoa pakollinen. Sokkelinkin voi tehdä harkoista.
Itse kyllä valaisin, sillä on huomattavasti helpompi pitää puhtaana. Eikä laatta auton painosta halkea jos se on riittävän vahva ja verkotettu.

miksi autokatos pitää valaa? tätä en ole oikei ikinä ymmärtänyt.. muu piha on kuitenkin aina jotain muuta, soraa tai kiveä / asvalttia. ja eikö ole riski että laatta halkeaa jos painoa tulee liikaa?

Herra47 tähän jo vastasikin.

Onhan tuolla kuopiossakin vino pino kaikenmaailman kastellin prepaidiä, jos semmoiset sattuu kiinnostamaan. Niistä ei vaan oikein ole inspiraation lähteiksi, tai no valkeakoskella olleista helmitaloista (tjsp) tuli kyllä vahvat näkemykset mitä itse ei tekisi...

Varmaan makuasia mitä messuilta hakee. Jotkut hakee insipiraatiota siihen, että rakennetaan se liian iso talo hienoilla yksityiskohdilla ja sitten on rahat loppu ja autokatoksen seinissä homeisesti tuulensuojat 5 vuotta ja ainoa sisustus helvetin ruma mäntyinen pirttikalusto. Lause sisälsi kärjistystä. :D

Varmasti uuden talon rakentajat saa jotain ideoita, mutta mua kiinnostaisi myös nähdä enemmän pienempiä tavanomaisen kokoisia (mutta silti uniikkeja) ja uudenlaisia omakotitaloja. Enkä tarkoita nyt Economyä. Nyt ei ainakaan messuluetteloa selaamalla mikään kohde säväyttänyt. Tai ehkä nykyään kukaan ei rakenna alle 120 neliön taloja.

Kyllähän 120m2 alkaa nykymittapuulla olla pieni. Ja jos sen kokoisia messuilla on niin ne on juuri economyjä tai designtaloja ym. sillä samalla peruspohjalla. Messuhulinassa tapaa positiivisimman vaikutuksen tehdä ne kohteet joissa ei kuole ahtauteen -> isoimmat kohteet. Mutta riippuu siitä millä silmillä katsoo, ite ainakin pyrin arvioimaan pohjan toimivuutta ja esim tsekkailemaan ikkunaryhmityksiä ja fiksuja yksityiskohtia ym.

Nykyinen talo on aika lähellä yhtä kohdetta joka oli Laukaan messuilla ja oli siellä ihan hirveä. Mutta pohja kun sopi tontille niin oli hyvä tehdä muutama olennainen muutos :)

Tulipas keskustelua aikaan noista asuntomessuista..
Parhaat ideat itse sain kylpyhuoneista sekä saunoista. En ole ennen törmännyt saunaan jonka panelit ovat mustan värisiä, mielestäni todella hienoja. Samoin laatat jossain kylpyhuoneissa oli tumman värisiä, nekin mielestäni sopivat todella hyvin. Terassit olivat myös monessa kohteessa melko näyttäviä ja hienoja.

Kävin tänään ostamassa tuon parempi pientalo kirjan. Pikkuisen olen sitä lukennut ja jonkun verran on kyllä tullut asioita jo vastaan jota en ole ikinä miettinytkään.

Eikös sulle tullut harkkoperustus? Ehdottomasti kannattaa valaa. Kai valat autokatoksenkin? Mulla tuli ulkovalut maksamaan semmosen 7000 - 8000 ylimääräistä (70m2, eli kaksi terassia ja autokatos). Rakennusvaiheessa otti päähän, nyt ei enää kaduta. Lekaperustuksella varmaaan pääset murto-osalla tuosta.

Harkoilla joo. Valan toki autokatoksenkin, saa sitten kätevästi Kärcherillä putsattua. Ulkovalut 8ke ylimääräistä? Mulla koko perustuspaketti kaikkine tarpeineen on noin 8000 euroa (sisältää mm. 2500 euron Finnfoamit alapohjaan). Betoni maksaa sen 137e/m3 + hihnakuljetus 16,13e/m3 + 9,88e/5min ja päälle rahti 12e/m3. Alv 0%. Ei tuosta kyllä parista pikku terassista 8ke extraa saa sitten mitenkään :D

Kävin tänään ostamassa tuon parempi pientalo kirjan. Pikkuisen olen sitä lukennut ja jonkun verran on kyllä tullut asioita jo vastaan jota en ole ikinä miettinytkään.
Kirjaan kannattaa sitten suhtautua varauksella. Ne EIVÄT OLE OHJEITA vaan kyseisen henkilön omia henkilökohtaisia mielipiteitä. Toki siellä on hyvääkin ohjetta joukossa. Tässä esim. lainaus kodinhoitohuoneen tarpeellisuudesta:

Kodinhoitohuoneesta unelmoivat vain naiset, mies ei osaa sellaista kaivata kuin rakkaansa mieliksi. Haaveet täytyy jollain tavoin liittyä naisen elämänhallintaan, jota insinööritieteet eivät täysin pysty erittelemään.
:lol2:

No, 2009 asuntomessuilla oli yksi iso talo josta puuttui kodinhoitohuone. Ehkäpä juuri Kari Ojalan talo? ;)

Nimimerkillä 15m2 kodinhoitohuonetta, eikä yhtään liikaa.

Harkoilla joo. Valan toki autokatoksenkin, saa sitten kätevästi Kärcherillä putsattua. Ulkovalut 8ke ylimääräistä? Mulla koko perustuspaketti kaikkine tarpeineen on noin 8000 euroa (sisältää mm. 2500 euron Finnfoamit alapohjaan). Betoni maksaa sen 137e/m3 + hihnakuljetus 16,13e/m3 + 9,88e/5min ja päälle rahti 12e/m3. Alv 0%. Ei tuosta kyllä parista pikku terassista 8ke extraa saa sitten mitenkään :D

...

Paaluperustus ja reunavahvistettu laatta. Helposti meni ton verran. "ulkovalut" tehtiin erikseen, joten suhteellisen helppo arvioida hinta.

Betonia meni semmonen 25 mottia (25 x 140€ pumpattuna = 3500€). Rautaakin meni melkoisesti. Noin 40 metriä anturakehikkoa jossa oli metrillä pelkästään 10m 16mm harjaterästä. Arvioisin että semmosen 2000€ meni rautoihin ja verkkoihin (vähintään 10mm verkkoa 15 - 20 senttisellä silmällä se 70 neliötä). Paaluja piti lyödä semmonen vähintään 10 ylimääräistä (n. 1000€). Nyt ollaan jo 6500 eurossa eikä mukana ole vielä täyttöjä, formuja, styrokseja, työtä ...)

... eli kannattaa olla onnellinen kun voi tehdä maavarasen.

Back
Ylös Bottom