Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kannattaako massakaudella tehä yhtään aerobista? Olin tänään 50minuutin hölkkälenkillä ja jalat oli kuin tukit eilisen jalkatreenin jäljiltä :D kyllä tuo lenkkeily dieetillä ainakin paremmalta tuntu :)

Joo ja ei, ite en oo ikinä tehnyt. Kyllähän tietysti matalasykkeinen pitkä lenkki polttaa sitä rasvaakin, eli ei vaikuta vain kulutukseen, mutta massalla taitaa vaikutus olla aika vähäinen. Sitten aerobiset harjoitteet voivat viedä tehoja ainakin jalkatreeneistä jos ajoittaa ne huonosti.

Tarkoituksena on ostaa kotiin punnerruspenkki, jota voi käyttää myös takakyykyissä telineenä. Osaisikohan joku viisaampana sanoa, soveltuuko näistä yksikään, vai kaikki, myös telineeksi takakyykkyihin yms.?

http://www.sport-tiedje.fi/taurus/hantelbank_b500.htm 184e
http://www.sport-tiedje.fi/kettler/primus100.htm 229e
Karkkainen 99e

Jos vain rahaa on niin hitsaa tai teetätä powerrack http://www.google.fi/images?hl=fi&g...OMOM38tOsE&ved=0CCEQBSgA&q=power+rack&spell=1
ja osta vaikka vuoripexiltä penkki: http://www.vuoripex.fi/cat/product_details.php?p=17

Toi oli vain esimerkki mutta noin itse tekisin.

Olen luustoltani todella siro. Olen miettinyt usein että onko meidän siroluisten vaikeampi saada itsestämme lihaksikkaan näköisiä?

Siroluisten on vaikeampi saada itsestään kaappeja, mutta lihaksikkaita ei, päin vastoin. Lihaserottuvuushan on juuri hyvä jos on pienet luut. Kun päälle heitetään toppahaalari, voi se isoluisempi kaveri näyttää lihaksikkaammalta, mutta vähissä vaatteissa tilanne on sitten täysin toisin.

Niille, joilla on kokemusta ghr:stä (glute ham raise). Testasin tänään tuota liikettä ja todella raskashan se on ja ottaa juuri sinne minne pitää (takareisiin). Mietin vain ko. liikkeen turvallisuutta. Tein liikkeen kahlitsemalla nilkat pehmukkeiden kanssa puolapuiden alle ja siitä laskeuduin alas ja nousin ylös niin, että pökkäsin käsillä aavistuksen vauhtia lattiasta (ilman vauhtia ei mene kuin max 2 toistoa). Alaslasku-vaiheessa tulee kuitenkin takareisiin repivää tunnetta, mikä vähän huolestuttaa. Onko se ihan normaalia, suoritusteknisesti liike on kuitenkin aika vaikea tehdä väärin, että en usko siitä olevan kiinni.

Niille, joilla on kokemusta ghr:stä (glute ham raise). Testasin tänään tuota liikettä ja todella raskashan se on ja ottaa juuri sinne minne pitää (takareisiin). Mietin vain ko. liikkeen turvallisuutta. Tein liikkeen kahlitsemalla nilkat pehmukkeiden kanssa puolapuiden alle ja siitä laskeuduin alas ja nousin ylös niin, että pökkäsin käsillä aavistuksen vauhtia lattiasta (ilman vauhtia ei mene kuin max 2 toistoa). Alaslasku-vaiheessa tulee kuitenkin takareisiin repivää tunnetta, mikä vähän huolestuttaa. Onko se ihan normaalia, suoritusteknisesti liike on kuitenkin aika vaikea tehdä väärin, että en usko siitä olevan kiinni.

Ootko kokeillut kevennettyä GHR:ää? Itse teen tuon ylätaljassa, enkä usko että menis yhtään toistoa omalla painolla. Esimerkki

Onko 2-jakoisessa ohjelmassa järkevämpää tehdä rintalihaksille 2 sarjaa penkkiä ja 2 sarjaa esim ristitaljaa vaiko pelkästään 4 sarjaa penkkiä?

Ainahan sitä treeniä voi muutella jos alkaa kyllästymään, mutta ihan ok yhdistelmä tuo on. Myös vinopenkin tekeminen sopii tuohon ristitaljan tilalle, kohdistuu vähän eri kohtaan rintalihaksessa.

Millasellahan haarukalla kannattas painoja kasata tankoon kun ekaa kertaa penkkaa? +Paljonko se tanko painaa

Semmosella Pirkan kertakäyttöhaarukalla on iha jees. Noei vaan kokeilemalla se selvii, standarditanko painaa 20kg. Kannattaa lisäillä iha rauhallisesti niitä painoja alkuun, kunnes on tekniikka kunnossa ja varmuutta siinä hommassa.

ite treenaan 2 jakoisella vielä tuon heinäkuun ja sen jälkeen pitäisi aloittaa kultainen kuusikko-ohjelma :) eli miten kannattaa tuo heinäkuu vetää sarjojen suhteen liikkeissä, eli vedänkö seuraavat 2viikkoa vaikka semmosilla 8 toistoilla ja sitten 2viikkoa 6 toistolla per sarja? Oon vaan kohta puolivuotta tehny tehny tällä ohjelmalla, mutta toistoja per sarja on ollu yleensä siinä 10 tienoilla, mutta se alkaa tuntumaan jo helvetin raskaalta tässä vaiheessa kun on painot nousseet liikkeissä, niin oisko tommone vaihtelu hyvä ja vetää tuollaisella systeemillä tuo yksi kuukauksi vielä?

Tee raskaammat liikkeet 6 toiston sarjoilla ja vähän kevyemmät 8 toiston sarjoilla. Näin itse tekisin.

Tee raskaammat liikkeet 6 toiston sarjoilla ja vähän kevyemmät 8 toiston sarjoilla. Näin itse tekisin.

Niin, yksi hyvä esimerkki on kyykky joka oikeesti alkaa olemaan jo vitullista tuskaa tuolla 10 toistolla per sarja.. 3x10/85kg tein eilen ja jumalauta sain tehtyä mutta yhtään ylimääräistä toistoa ei ois tullu..

Joo kun alkaa sarjapainot nousta niin tulee sarjat vähän raskaammiksi :D Mutta sitten taas kultaisessa kuusikossa kyykky on 4x10 eli jos nyt teet 6 sarjoja niin se saattaa tuntua vähän raskaammalta kun aloitat ohjelman.

Niin on 4x10, mutta ei sitä ohjelmaa varmaan kannata aloittaa ihan niistä max.painoista? Aattelin että jos nyt heinäkuun lopulla kyykkään sen 3x8/90kg niin lasken hieman painoja (joku 5-10kg) kun aloitan kuusikon ja siitä taas hiljalleen nostaa painoja kohti 100 kiloa ;)

Eiköhän se 10 kg riitä siihen. :D

Sellainen kysymys, että nyt olen tehnyt samalla 1-jakoisella ohjelmalla noin 3 kuukautta. Nyt kesällä ei kuitenkaan tule käytyä kovinkaan aktiivisesti salilla, joten kannattaisiko minun vaihtaa vasta kesäloman loputtua ohjelmaa?

Joo kannattaa laskee vähän niitä painoja kun alotat sen ohjelman (kyykky).

Afroseppo:
Jos keho saa vielä "ärsytystä" samasta ohjelmasta niin totta kai voi sitten ja jos tykkäät siitä ohjelmasta, mutta sitten ei kannata jos keho alkaa tottua ohjelmaan.
Minun mielipiteeni on tälläinen :D

Onko treeniviikko ollut ihan turha jos paino ei noussutkaan? Tavoitteena on siis massan saanti, mikä ei tämän viikon jälkeen toteutunut.

Back
Ylös Bottom