Nyt liikutaan vähän eri mittaluokan ongelmissa jos verrataan esim. nälähädästä kärsiviä suomalaisiin tuilla eläviin. Olen kyllä sitä mieltä, että nykyinen hyvinvointiyhteiskunta on paska malli koska ihmisillä ei ole mitään omavastuuta, eikä kaikilla siten edes mielenkiintoa tehdä mitään yhteiskunnan eteen. Suomessa pystytään realistisesti kuitenkin tekemään jotain työttömyyden eteen ja esim. sairauksien hoitamiseksi , mutta en näe syytä miksi meidän pitäisi auttaa maita, jotka ovat itse asiansa sössineet varsinkin kun annettu apu menee käytännössä sotatoimiin ja sellainen hyväntekeväisyys, että jollekkin lapselle saadaan riisit kuukaudeksi, ei ole kovin pitkäkantoista ajattelua. Lisäksi jatkuva väestönkasvun kiihtyminen (juurikin Afrikassa) ja muutenkin tulevaisuudessa vain yltyvä pula ruuasta/vedestä ovat esimerkkejä miksi jo valmiiksi paskassa jamassa olevan pläntin olisi ehkä parempi pudota kyydistä pois. En todellakaan tarkoita, että jenkkien pitäisi pommittaa Afrikka paskaksi, vaan että katseltaisiin miten itse pärjäilevät. Totta kai on kylmää ajatella, että miksi ei "autettaisi" kun kukaan ei syntymäpaikkaansa voi vaikuttaa, mutta juuri siksi olisi parempi, että kenenkään ei tarvitsisi sellaiseen paskaan syntyä. Maailman kantokyky vain sattuu olemaan rajallinen ja joskus puhdas "miltä musta tuntuis jos"-ajattelu ei ole se paras, ja tämä ei tarkoita sitä, että naapurin Pentille ei antibiiotteja anneta kun itse on infektionsa hommannut.