Tonnikalan syönnin pitkä-aikaisvaikutukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
Eli onkohan toi ihan terveellistä vetää lähes joka päivä 1-5 purkkia tonnikalaa? Tonnikala on kyllä itselleni aikalailla se ykkös protskun lähde, enpä oikeestaan muuta käytäkkään kun tonnikalaa ja rahkaa, rahkakin sinänsä vaikeempi kun tonnikala kun joutuu aina sheikkeriin pistään banskun, rahkaa ja maitoo ja sen jälkeen kauhee pesuhomma aina. tonnikalapurkki on vaan helppo avata ja vetästä niin se on siitä hyvä.

nyt oon kuitenkin alkanu miettiin että minkäköhänlaisia terveysvaikutuksia tollasella tonnikalan suurkäytöllä on?? jos jollain on jotain mulle joku uus proteiininlähdesuositus niin ois aika tervettullut! arvostan helppokäyttöisyyttä ja nopeutta :D siks kaikki kanat on musta aika huonoja kun ne joutuu aina paistaan :P

kanaa o helppo tehä uunis. isket vuokaa ne pihvit vettä sekaan ja uuniin 45min 200c, koko homman tekemiseen menee ehkä 5min ja loppu ajan voi idlata. kerran viikossa kun tekee nii säilyy hyvi jääkaapis tai pakkases.

Itellä kans menee "tönäriä" aikalailla. Onkohan joku tutkinu mitä siitä peltipurkista liukenee elimistöön?

Nykyajan säilykepurkeista en uskois liukenevan mitään. Jotkuhan toki tietää ettei muovilusikalla saa syödä,kun siitäkin liukenee kaikkee,että jokainen valitsee itse ketä kuuntelee. Suurissa määrin tonnikalan,samoin kuin kaiken kalan,isoin uhka ihmiselle taitaa olla elohopean kertyminen kehoon. Teollisuus on jo aikas kauan sitä tuutannut ilmakehään,sieltä kaikki päätyy lopuksi meriin,sit kalat saa ravinnostaan elohopeaa ja kalaa syövä ihminen taas kerää ravintoketjun päänä kaiken itseensä. Tonnarithan on aika hyvin ryöstökalastettu ja alkanu kadota meristä,mut japsit tai kiinalaiset ei oo samaa mieltä ja troolaa täysillä. Sushiin tarvii tonnaria.

Mikä määrä on liikaa on sit eri juttu. EU:lla on näkemys ettei suomalaista kalaa sais syödä juuri ollenkaan. Suomen terveysihmiset taas sanoo aina miten meidän pitäs syödä enemmän just kotomaista silakkaa,siikaa, lohta yms. suomukylkeä.

Nykyajan säilykepurkeista en uskois liukenevan mitään.

Heh, toivossa on hyvä elää. Meet bisphenol-A, eli tuttavallisesti BPA. Luettuani tarpeeksi ko. kemikaalista jätin purkkitunan ja muut purkkiruoat (satunnaista kookosmaitoa ja tomaattimurskaa lukuunottamatta) pois ruokavaliostani. Tonnikalojen ylikalastus on myös iso tekijä, en halua olla osallisena siihen.

Muuten säilyketonnari ihan ok, mut ihan liikaa suolaa mun makuun ainaki. Ite en ainakaan montaa purkkia päivässä söis/syö.
ihan eriävä mielipide, maistuu pikemminkin niin mauttomalle veden ja pahvin sekoitukselle.
Kuulostaan vähän siltä että toinen on maistanut tunaa öljyssä ja toinen vedessä.

Joku täällä varoitteli että se öljy noissa tonnikalapurkeissa olis jotenkin huonolaatuista, joten kysäistään tässä samalla että mikä auringonkukkaöljyssä mättää? Itse syön päivässä purkin tunaa, paloina öljyssä.

Kuulostaan vähän siltä että toinen on maistanut tunaa öljyssä ja toinen vedessä.

Joku täällä varoitteli että se öljy noissa tonnikalapurkeissa olis jotenkin huonolaatuista, joten kysäistään tässä samalla että mikä auringonkukkaöljyssä mättää? Itse syön päivässä purkin tunaa, paloina öljyssä.

Auringonkukkaöljy sisältää ihan hemmetisti omega-kutosia, jotka eivät ole suurissa määrin hyvästä. Se säilyketonnareihin käytetty öljy on kuulemma myös hyvin usein huonolaatuista jämäöljyä. Tuossa kuitenkin painotan sanaa kuulemma, tullut asia kuultua parin ravitsemusasijantuntian suusta, eivätkä hekään sanoneet, että tuo on aina täysi fakta. Itse onneksi pidän vedessä olevasta tonnarista, rasvat otan sitten muualta.

Heh, toivossa on hyvä elää. Meet bisphenol-A, eli tuttavallisesti BPA. Luettuani tarpeeksi ko. kemikaalista jätin purkkitunan ja muut purkkiruoat (satunnaista kookosmaitoa ja tomaattimurskaa lukuunottamatta) pois ruokavaliostani. Tonnikalojen ylikalastus on myös iso tekijä, en halua olla osallisena siihen.

Eipä tuo ideologia oikein loppupeleissä toimi, aika monia Ei-purkki-ruokatuotteita säilytetään jonkinnäköisissä säiliöissä jossakin tuotantovaiheessa joista irtoaa jos jonninnäköstä "kemikaalia". Saahan sitä silti elää uskossa missä haluaa, useimmiten kaikennäköiset ekologisuus/terveellisyys/vältän kemikaaleja jutut tuppaavat oleman suuria ilmakuplia - todellisuus romuttaa ne.

Jengi on muutenkin vetäny iha överiks noissa jutuissa ja termissä 'pitkäaikaisvaikutukset'

Noi tunapurkit on nykyisin sen verran hyvin lakattu, ettei niistä kyllä liukene tunaan oikeastaan mitään. Metallien liukenemiseen vaikuttaa jos purkki on jääkaapissa auki, mutta kukapa ei tunapurkkia kerralla söisi :D

Tonnikalan suurin terveysriski on elohopea. Mutta en ole kuullut, että sen syöntiä olisi kehoitettu rajoittamaan muutoin kuin raskaanaolevien...

Kun syötte tonnikalaa, niin älkää ainakaan ostako niitä fileitä, joita myydään tiskeillä ja pakasteina.
Ne ovat peräisin kaikkein uhanalaisimmista tonnikalalajeista.
Säilykkeissä käytetään halvempia ja paremmin voivia kantoja.

Lukeeko siinä purkissa kyseessä olevan auringonkukkaöljy?
Niissä joissa ei lue, luulisin käytettävän jotain halpaa ja huonoa kookosöljyä.

Back
Ylös Bottom