Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Tässä mun tänhetkinen päivittäinen ruokailu, ei varmaan hirveen järkevä, mutta sopii omaan makuun ja muutenkin päivään. Saisko siis ehdotuksia miten tästä sais toimivan ja järkevän? Pituus mulla on noin 190cm ja paino n. 85kg. Tarkotus olis saada massaa, kuntosalitreeniä 3krt viikossa.

Aamupala:
-1 kokonainen lautasellinen kaurapuuroa
-4dl mehukeittoa
-250g maitorahkaa
-0,75dl kaurahiutaleita (kaurapuuron lisäksi)

Lounas:
-Kouluruoka, ei paljon normaalia isompi annos koska olen melko nirso ~500kcal

Välipala:
-2 keitettyä kananmunaa
-100g raejuustoa
-80g tonnikalaa
-1rkl öljyä

Päivällinen:
-Hirveä annos jauhelihaa/marinoituja kanasuikaleita + spagettia, yli 1000 kcal

Treenipäivinä raskas kuntosalitreeni (3 krt/vk)
-Palautusjuoma varmaan ~20g proteiinia ~50g hiilareita

Iltapala
-250g maitorahkaa
-~2dl maustettua jogurttia

Proteiinia pitäs arvion mukaan tulla yht. yli 200
Hiilihydraatteja reilusti yli 200
Rasvaa 100-150g
Energiaa varmaan 2700-3000kcal

Päivittäinen energian tarve jonkun laskurin mukaan keskimäärin ~2600kcal
En tiedä onko tämä hyvä. Proteiinia varmaan ihan tarpeeksi mutta esim. rasvan ja hiilihydraattien määrästä ei mitään hajua.

tässä kokonaisuudessaan tän hetkinen ruokavalioni ja tosiaan tarkoitus on panostaa tähän todella paljon, tässä kaivattaisiin teidän apujanne.

Eli

Aamupala klo 9

puurolautanen
3dl maitoa
omena
1rkl oliiviöljyä
2 palaa ruisleipää
tonnikalaa öljyssä n.50g

treeni klo 11

välipala klo 12

ehrmann rasvaton maitorahja 250g
banaani
maitoa 4dl

lounas klo 14.30

kanaa + salaatti

päivällinen klo 17.30

lautanen tummaa riisiä
broilerin filettä 200g
rasvaton maito 4dl
salaattia

iltapala

riisiä lautanen
tonnikalaa 80g
raejuustoa 100g
4dl maitoa
oliiviöljyä 1 rkl

Mitä mieltä, ja tosiaan massaa on tarkotus hankkia viikossa tullu 2kg painoa.

Heti alkuun pakko sanoa että, jos viikossa tulee 2kg lisää painoa niin se ei voi olla missään nimessä lihasta, mitä luultavimminkin nestettä... valitettavasti :D Riippuu kanssa vähän minkä kokonen kaveri mahdat olla että paljonko tota ruokaa tarvitaan. Ihan hyvältähän toi ruokapuoli mun silmään näyttää, ainakin monipuolisuudeltaan. Toki määriä voisi hieman lisätä nimenomaan proteiinin, jos kerran massaa ois tarkoitus saada. :)

Ja nyt jos ruvetaan vielä vähän hifistelemään, niin unohtu sanoa että ton riisin voisit tiputtaa tosta iltapalasta pois. :)

jep eli pituutta 175cm/painoa 84kg tällä hetkellä. ja tosiaan massakautta tässä vedellään ja koitetaan sitä painoa saada hilattua mahdollisimman paljon ylöspäin, massgaineri, heraprotskut ja malto tilattu.

nyt vaan kaikki jeesaamaan että saadaa meitsin ruokavalio todelliseen kuntoon ;)

Mikä olis sellanen hyvä proteiini pitonen aamupala, missä on mahdollisemman vähän hiilareita? Nyttemmin oon vedelly huiviin maitorahkaa tai kananmunia niin vähän vaihtelua.

Ja kysytäänpä vielä lisäksi, että mitä vitamiineja/mineraaleja kannattaisi hommata multivitamiinien lisäksi? jotkin ainakin vetänyt vielä c ja d vitamiineja pillereinä multivitojen päälle?

tässä kokonaisuudessaan tän hetkinen ruokavalioni ja tosiaan tarkoitus on panostaa tähän todella paljon, tässä kaivattaisiin teidän apujanne....

Mä kiinnitin huomiota ettet ota treenin jälkeen palkkaria, syystä että? Suosittelisin sen käyttöön ottamista pikimmiten. Sitten, treenistä noin 1-1½ h kuluttua tulisi syödä päivän isoin ateria, jossa myös runsaasti hiilareita (riisi, pasta, peruna+pari ruisleipää). Eli vaihtaisin tuon lounaan ja päivällisen paikkaa ja laittaisin tuon välipalan johonki muuhun väliin. Näin siis jos treenaat aina klo 11. Ja tuohon "lounaaseen" sitten lisäisin esim. sen riisin, jonka tosiaan ottaisin iltapalalta kokonaan pois. Illasta proteiinia hitaasti imeytyvässä muodossa (maitorahka, raejuusto, kananmunat hyviä), vaik hedelmiä ja pala leipää jos tuntuu että jää vielä nälkä. Nämä nyt alkuun voisit tehdä, ja kannattaa jossain vaiheessa laskea mitä noista tulee kaloreita, varsinki jos tuppaa paino liian nopeaan nousemaan :) Tsemiä massanhankintaan ja reeneihin muutenkin! :D

Öö, miksi ei hiilareita aamusella? Ei jummarra...

Hiilariton dieetti ehkä? Aika vaikea noita hiilareita on kokonaan välttää. Lihassa, pähkinöissä, kananmunissa ja raejuustossa(sekä tietysti herassa) on vähän hiilaria proteiiniin nähden, mutta kaikessa muussa taitaa olla hiilareitakin aika reilusti.

Hiilariton dieetti ehkä?

Niin no toki, jos ketoilla haluaa...Sit jos haluu vähä hifistellä ni mul itelläni on prodejauhetta jos ei ole yhtää hiilareita eikä rasvaakaan..on vaan melko hintavaa mut jos tosiaa vaa vaihtelua haluaa ni kyl sitä ny yhen pönikän verran kärsii, kokeilla ainaki.

Moro! Olen melko pieni ja sitä mukaa myös kevyt kaveri ja pitäisi saada vähän tuota massaa lisää vaikka syön ja syön niin ei tunnu toimivan joten ajattelin tuollaista mass2 jauhetta. Siitä sais proteiinia ja ilmeisesti painookin vähän. Yksi pussi kestää kait noin kaksi viikkon jos 1100g per pussi, 90g per annos, ja kaksi annosta päivässä. (tietoa saa kun kirjoittaa googleen mass2)

Onko tuo mielestänne käypää jauhettaa kun muutenkin vähän vielä proteiinia tarvitsisi lisää niin tuosta saisi?
Kuinkahan paljon tuo voisi nostaa painoa kahden viikon aikana?
onko vastaavia tuotteita ehkä parempia halvempaan hintaan?
ja sitten vielä milloinhan tuota kannattaisi ottaa ennen vai jälkeen treenin?
Kertokaa onko järkeä vetää tommoinen mass2 kuuri?

Tässä kauhea liuta kysymyksiä toivottavasti joku jaksaa vastailla.

Niin no toki, jos ketoilla haluaa...Sit jos haluu vähä hifistellä ni mul itelläni on prodejauhetta jos ei ole yhtää hiilareita eikä rasvaakaan..on vaan melko hintavaa mut jos tosiaa vaa vaihtelua haluaa ni kyl sitä ny yhen pönikän verran kärsii, kokeilla ainaki.

Nii siis joo "hiilariton" dieetti. Eikä se nyt ihan hiilaritonta ole, koska niinkuin Feint sano niin hiilareita saa aika paljon eri asioista. Mutta sillain olen tehny, että ei leipää, muroja, puuroa. Eikä paljolti perunoita, riisiä, makaroneja. Eikä rahaa ole hirviästi niin en viitti niitä prodejauheeseen käyttää.

No mites esim banaani? Sama ku söis karkkia melkein?

No ei nyt sentään. Onhan banaani hieman ravintoköyhempi moneen muuhun hedelmään verrattuna, mutta ei se paha hedelmä ole. Tuon takia banaanin kokonaan poiskarsiminen olisi kun laittaisi banniin kaurahiutaleet, vain koska niissä on vähemmän kuitua kun leseissä. ;)

tonnikala, lihat, kalat

tonnikala, lihat, kalat

Joo, no Feint noita tais tuossa aikasemmi jo listata...brrr, mul ei kyl iha heti tulis mieleen heti aamupalaks vetästä jtn fisua (muutaku tuna), yak. Mut kertis hedelmät sul ei ole kiellettyjä ja EhrNami tökkii ni koitas sellasta comboa mihi laitat raejuustoa ja pilkot sekaan banaanin, sit esim. vehnäleseitä joukkoon et saat kuitua ja jos makua kaipaa ni heittää joukkoon pikkasen maustettua heraa (vaiks vanilja), omnom :kuola: Ite heitän tohon sekaan vielä teelusikallisen pellavasiemenöljyä. Jos ei banaanista välitä, tai siinä on sit liikaa taasen hiilareita,ni mehukeitot toimii tossa kans, sekä kevyt jogurtit. Tai sit yhdistelmä tonnikala-raejuusto. Plus maitorahkasta tehdyt smoothiet jne...Onhan noita. :D Ja tosiaan, aika vaikeetahan noita hiilareita on täysin minimoida, mut se on jo paljon ku jättää leivät, murot, puurot jne veke.

kyllä jos kukkaro kestää, niin joku lohi vois hyvinkin maistua aamulla kaiken muun ohessa (ainaki itse mielelläni mutustaisin, mutta oon köyhä) :D

Moro! Olen melko pieni ja sitä mukaa myös kevyt kaveri ja pitäisi saada vähän tuota massaa lisää vaikka syön ja syön niin ei tunnu toimivan joten ajattelin tuollaista mass2 jauhetta. Siitä sais proteiinia ja ilmeisesti painookin vähän. Yksi pussi kestää kait noin kaksi viikkon jos 1100g per pussi, 90g per annos, ja kaksi annosta päivässä. (tietoa saa kun kirjoittaa googleen mass2)

Hyvä on ainakin laskutaito. Jos otat 2x90g päivässä niin pussi riittää 6 päiväksi :P

Back
Ylös Bottom