Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Ulkomaalaislain toissijaista- ja humanitaarista suojelua koskevat lainkohdat tarjoavat huomattavasti suotuisampaa suojelua kuin mitä Geneven pakolaissopimus edellyttää. Migrin sivuilta voi selailla, millä perusteilla oleskeluluvat suomeen myönnetään - pakolaissopimuksen tarkoittama turvapaikka koskee n. 20 ihmistä vuosittain johtuen siitä, että pakolaissopimuksen mukaiset turvapaikan edellytykset ovat tiukat. Myöskään EU-oikeus ei pakota pitämään voimassa em. kategorioita. Suomi on itse tehnyt itsestään ihmisoikeuksien supervallan. Kansainvälisesti sekä omalla suotuisammalla lainsäädännöllään.

edit mää voin illalla tai huomenna naputella tuon säädöspohjan tänne palstalle. Nyt ei aika riitä siihen...
Mä juttelin hiljattain yhden juristin kanssa asiasta, ja voin itsekin postata jotain konkreettisempaa asiaan liittyen, kun saan enemmän selville. Jännä juttu vaan, että jäin käsitykseen, että kuulemani risteää tuon kirjoittamasi kanssa. Mutta asia selvinnee myöhemmin.

edit. tai no, asia taisi liittyä enemmän noista kv-sopimuksista irroittautumiseen, mutta pitää tosiaan palata asiaan.

Suomi on itse tehnyt itsestään ihmisoikeuksien supervallan. Kansainvälisesti sekä omalla suotuisammalla lainsäädännöllään.

Lainaan nyt vain ehkä sen olennaisimman, mutta olet koko postauksessasi varsin oikeassa. Kuten alunperin sanoinkin ja mitä Ankara Aatukin sanoi, niin sopimustulkinnalla voidaan niitä kansainvälisiä velvoitteita tarkastella uudestaan. Ja puhtaasti kotoperäisten sääntelyn muuttamisessa nyt ei varmaan kenenkään mielestä ole sen suurempaa problematiikkaa kansainvälisoikeudelliselta kantilta.

Ja sinä näköjään oikeinkirjoituksen.. Mutta vakavasti, niin anteeksi kovasti, jos mielipiteeni eivät miellytä. Minusta vaan ei ole rakentavaa myöskään tuo "rajat kiinni ja sassiin" -linja, mitä itse ilmeisesti edustat. Jos osaat asian rakentavasti ja toteutettavissa olevilla keinoilla ratkaista, niin sinusta on hyvää vauhtia tulossa kovan linjan poliitikko. Onnea tulevalle uralle.

Mua muuten ihan oikeesti kiinnostaisi, että mistä päin suomea olet kotoisin ja kuinka paljon olet ihan konkreettisesti ollut tekemisissä MaMujen kanssa??? Kuinka monta somalia tunnet ja kuinka monen kanssa olet työskennellyt? Entäs muut kansallisuudet sitten??
Jätetään nyt kaikki tutkimukset ja netistä selailut välistä, ne ei kiinnosta.

Mä juttelin hiljattain yhden juristin kanssa asiasta, ja voin itsekin postata jotain konkreettisempaa asiaan liittyen, kun saan enemmän selville. Jännä juttu vaan, että jäin käsitykseen, että kuulemani risteää tuon kirjoittamasi kanssa. Mutta asia selvinnee myöhemmin.
Sen kun kysyt.

http://www.edilex.fi/kela/fi/he/20070166
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/pevl_7_2008_p.shtml
http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_U_88_2009_fi.html

" Tämän vuoksi esityksessä ehdotetaan, että ulkomaalaislain nykyisestä suojelun tarpeen käsitteestä luovutaan ja käyttöön otetaan direktiivin mukainen toissijaisen suojelun käsite. Koska toissijaisen suojelun käsite on sisällöltään suppeampi kuin ulkomaalaislain mukainen suojelun tarpeen käsite, ehdotetaan ulkomaalaislakiin lisättäväksi uusi kansainvälisen suojelun kategoria, humanitaarinen suojelu. "

Odottelen EU:n säädöspohjaa tähän liittyen.. Sekä kannanottoa siihen, pakottaako EU jäsenvaltioita pitämään voimassa näitä kategorioita.

Kahlaajalintu: JKL. Mä taisin asiaa sivutakin jossain aikaisemmassa postissani, mutta eihän maahanmuutosta aiheutuvat ongelmat täällä näy yhtä voimakkaasti kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Se varmaan osaksi saattaa pehmentää omaa suhtautumistani, vaikka muutenkin olen tietyn humaaniuden kannattaja monessakin suhteessa. Maahanmuuttajia on minusta alkanut näkymään täällä katukuvassa suuremmin vasta hiljattain eivätkä he ole aiheuttaneet täällä suuremmin näkyviä ongelmia. Romanit on se ihmisryhmä, jotka saavat täällä eniten harmia aikaan. Ovat olleet jo pitkään.

Ei mun tuttavapiirissäni ole Somaleja. Ei myöskään duunikavereissani. Maahanmuuttajia rupeaa olemaan täällä yhä suuremmassa määrin, mutta minusta he ovat aika huomaamattomasti. Ainoa huomattava asia on, että niistä tuppaa lähtemään bussissa isompi mekkala :D

anticatabolic: kuten editoin edellistä viestiä, niin mä sotkin nyt asiaan niistä kansainvälisistä soppareista irtaantumista, enkä tarkoittanut sitä, mihin ne velvoittavat. Mutta etsin tosiaan itse tietoa tai kysyn asiaan liittyen myöhemmin.

Maahanmuuttohan on ihan hyvä asia, sama juttu kun suomalaiset muuttaa ulkomaille. Pakolaiset on sitten kokonaan toinen juttu...

Moku moku moku moku vaan ja tuokaa paljon rahaa ja/tai tietotaitoa tullessanne, sossuelätit takasin vaan rajalta samantien jos ei paalua elämiseen löydy :D

JKL. Mä taisin asiaa sivutakin jossain aikaisemmassa postissani, mutta eihän maahanmuutosta aiheutuvat ongelmat täällä näy yhtä voimakkaasti kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Se varmaan osaksi saattaa pehmentää omaa suhtautumistani, vaikka muutenkin olen tietyn humaaniuden kannattaja monessakin suhteessa. Maahanmuuttajia on minusta alkanut näkymään täällä katukuvassa suuremmin vasta hiljattain eivätkä he ole aiheuttaneet täällä suuremmin näkyviä ongelmia. Romanit on se ihmisryhmä, jotka saavat täällä eniten harmia aikaan. Ovat olleet jo pitkään.

Ei mun tuttavapiirissäni ole Somaleja. Ei myöskään duunikavereissani. Niitä rupeaa olemaan täällä yhä suuremmassa määrin, mutta minusta he ovat aika huomaamattomasti. Ainoa huomattava asia on, että niistä tuppaa lähtemään bussissa isompi mekkala :D

Tuu tänne Mekkaan hengailemaan hetkeks. Esimerkiksi rautatieasema tai Merirastila vaikkapa :) Ihan tutustumaan tähän rikastumiseen ja kokemukseen miltä se täällä meistä muista tuntuu, jotka kokee sen rikastuttamisen.
Sitten pohdit tätä asiaa uudestaan.

Myös suosittelen kesäisenä kokemuksena Kaisaniemenpuistoa. Käyt kävelemässä siellä kulttuurin kehdossa.

Tuu tänne Mekkaan hengailemaan hetkeks. Esimerkiksi rautatieasema tai Merirastila vaikkapa :) Ihan tutustumaan tähän rikastumiseen ja kokemukseen miltä se täällä meistä muista tuntuu, jotka kokee sen rikastuttamisen.
Sitten pohdit tätä asiaa uudestaan.

Myös suosittelen kesäisenä kokemuksena Kaisaniemenpuistoa. Käyt kävelemässä siellä kulttuurin kehdossa.
Kiitos vinkistä, pitää tulla taas piipahtamaan :) Jokainen menee oman kokemuspohjansa kautta, mutta väitän kyllä ymmärtäväni sinunkin näkökulmasi varsin hyvin.

Kulttuuriset erot aiheuttavat ongelmia. Näkisin, että jokaisella on kuitenkin oikeus harjoittaa omaa kulttuuriaan niin kauan, kun se ei sodi kyseissä maassa vallitsevaa yhteiskuntajärjestystä vastaan. Niin haluaisin ainakin itseäni kohdeltavan ulkomailla. Olen sitä mieltä, että edellä mainituilla toimilla on jonkinlainen mahdollisuus tasoittaa näitä kulttuurien kohtaamisesta aiheutuvia ongelmia.
Jos kulttuuri/uskonto sallii miehen kurittaa vaimoaan, että tämä pysyy uskollisena ja kuuliaisena puolisolleen, pitää raiskausta hyväksyttävänä tekona tai esim. raiskauksen jälkeen rankaisee uhrina ollutta naista siitä syystä että nainen on tullut raskaaksi, sen sijaan että rankaisisi naisen raiskannutta miestä, ollaan varmaan samaa mieltä siitä, että se "hiukan" sotii maassa vallitsevaa yhteiskuntajärjestystä vastaan. Myös "silmä silmästä, hammas hampaasta" on vähän poikkeava Suomen lain yleisestä linjasta.

Kiitos vinkistä, pitää tulla taas piipahtamaan :) Jokainen menee oman kokemuspohjansa kautta, mutta väitän kyllä ymmärtäväni sinunkin näkökulmasi varsin hyvin.

Jeps, mun kokemus pohja on 30v asumista täällä. Ainakaan paremmaksi ei ole mennyt tilanne kun niitä on tullut lisää. Se on helppo huudella "sivulinjoilta" noita juttuja. En edes halua kokea sitä mitä sitte ruotsissa tai tanskassa tapahtuu. Eikös voitais olla sen verran fiksuja, että opittaisiin muiden virheistä eikä tehtäisiin niitä samoja sokkona perässä.

Ei tosiaan tarvitse katsoa kuin tuonne länsinaapuriin ja nähdään mitä avoin pakolaispolitiikka saa aikaiseksi. Siinä on sulle sitä tutkimusta ja epiriistä koetulosta varmaan tarpeeksi sitten.

Jos kulttuuri/uskonto sallii miehen kurittaa vaimoaan, että tämä pysyy uskollisena ja kuuliaisena puolisolleen, pitää raiskausta hyväksyttävänä tekona tai esim. raiskauksen jälkeen rankaisee uhrina ollutta naista siitä syystä että nainen on tullut raskaaksi, sen sijaan että rankaisisi naisen raiskannutta miestä, ollaan varmaan samaa mieltä siitä, että se "hiukan" sotii maassa vallitsevaa yhteiskuntajärjestystä vastaan. Myös "silmä silmästä, hammas hampaasta" on vähän poikkeava Suomen lain yleisestä linjasta.
Kyllä. Ja?

Jeps, mun kokemus pohja on 30v asumista täällä. Ainakaan paremmaksi ei ole mennyt tilanne kun niitä on tullut lisää. Se on helppo huudella "sivulinjoilta" noita juttuja. En edes halua kokea sitä mitä sitte ruotsissa tai tanskassa tapahtuu. Eikös voitais olla sen verran fiksuja, että opittaisiin muiden virheistä eikä tehtäisiin niitä samoja sokkona perässä.

Ei tosiaan tarvitse katsoa kuin tuonne länsinaapuriin ja nähdään mitä avoin pakolaispolitiikka saa aikaiseksi. Siinä on sulle sitä tutkimusta ja epiriistä koetulosta varmaan tarpeeksi sitten.
Miksi hiemankaan eriävän mielipiteen esittäminen on välittömästi huutelua? Mä en itse asiassa edes missään vaiheessa tarkoittanut puolustaa mitään avoimen avointa maahanmuuttopolitiikkaa. Selvähän tuo myös on, että ongelmat tulevat kasaantumaan tiettyihin paikkoihin, ja että siellä asuvat kotimaan kansalaiset tulevat olemaan kriittisimpiä asiaan suhtautumisessa.

En peräänkuuluttanut sinulta tutkimustietoa tai empiriaa.

Miksi hiemankaan eriävän mielipiteen esittäminen on välittömästi huutelua? Mä en itse asiassa edes missään vaiheessa tarkoittanut puolustaa mitään avoimen avointa maahanmuuttopolitiikkaa. Selvähän tuo myös on, että ongelmat tulevat kasaantumaan tiettyihin paikkoihin, ja että siellä asuvat kotimaan kansalaiset tulevat olemaan kriittisimpiä asiaan suhtautumisessa.

En peräänkuuluttanut sinulta tutkimustietoa tai empiriaa.

Kehoitin tutustumaan ihan itse asiaan. Ei muuta :) Halusin myös tietää, että mihin konkreettiseen perustat eriävän mielipiteesi.
Ihan ku neitsyt opettais nussimaan... Ei sitäkään netistä opi.

Ootko mietiny tota sun sanomaasi, että siellä asuvat kotimaan kansalaiset kritisoivat eniten asiaa... Mietis hetki, että aiheuttaako positiivinen reaktio näin paljon kritiikkiä?? Vai olisiko se meidän kokemus negatiivinen sittenkin...
Tiedän, ettet peräänkuuluttanut mitään tutkimustietoa tai empiiriä. Koitin vaan herätellä sua tosta ajatusmaailmasta siihen missä me muut eletään.

Ihan selvyyden vuoksi. Oma kantani on se, että maahanmuutto on hyvä asia, mikäli nämä henkilöt tulevat opiskelemaan tai töihin, Pakolaisia en tänne halua. Tunnen tummaihoisia montakin, lähi-idän ihmeitä ja jokusen mustalaisenkin.

Kehoitin tutustumaan ihan itse asiaan. Ei muuta :) Halusin myös tietää, että mihin konkreettiseen perustat eriävän mielipiteesi.
Ihan ku neitsyt opettais nussimaan... Ei sitäkään netistä opi.
On vähän hankala tilanne, jos vain ongelmakeskuksissa asuvilla voi olla mielipide asiaan. Mä olen kyllä käynyt ihan riittävän monta kertaa Helsingissä, että tiedän minkälaista siellä on.

Ihan selvyyden vuoksi. Oma kantani on se, että maahanmuutto on hyvä asia, mikäli nämä henkilöt tulevat opiskelemaan tai töihin, Pakolaisia en tänne halua. Tunnen tummaihoisia montakin, lähi-idän ihmeitä ja jokusen mustalaisenkin.
Tämä selvä.

Rankkuri sanoi:
Ainoa joka on ottanut esille, ettei hakemuksia käsitellä, on sinä.

Tuolla aikaisemmin sanoit, että yhtään turvapaikanhakijoita ei pidä ottaa vastaan, ennen kuin edelliset on "kotoutettu", ja siitähän tämä koko vääntö alkoi. Tuosta vähän saa sellaisen kuvan, että sinun mielestäsi maahan tulevat pitäisi käännyttää rajalta ilman sen kummempia käsittelyjä, jos maassa oleskelulle ei ole muita perusteita kuin turvapaikan hakeminen. Ja sitä mä tässä nyt olen yrittänyt selittää, että sellainen systeemi olisi aika lailla mahdoton kansainvälisen oikeuden näkökulmasta. Jos tämä nyt on tullut kaikille selväksi, niin hyvä.

Niin kuin jo sanoinkin, niin kyllä minunkin mielestä niitä perusteita voisi miettiä uudestaan, joilla turvapaikkoja myönnetään. Lähtökohtaisesti se on täysin kestämätön ajattelutapa, että jokaisella ns. turvattomasta maasta kotoisin olevalla ihmisellä on subjektiivinen oikeus turvapaikkaan ns. turvallisessa maassa, koska ensinnäkään sitä ei mitenkään voida johdonmukaisesti toteuttaa, ja toiseksi se ei millään tavalla korjaa sitä alkuperäistä ongelmaa siellä turvattomassa maassa. Eli näissä isoissa linjoissa me varmaan ollaan aika samoilla linjoilla. Ärsyttää vaan välillä tuo sun ja muiden samanhenkisten kirjoittelu tällä palstalla, kun tosiaan välillä vaikuttaa siltä ettei siinä haeta mitään järkeviä ratkaisuita vaan lähinnä lietsotaan hurmoshenkeä ja puretaan kiukkua. Maltti olis valttia politiikassakin, niin kuin muuallakin elämässä.

On vähän hankala tilanne, jos vain ongelmakeskuksissa asuvilla voi olla mielipide asiaan. Mä olen kyllä käynyt ihan riittävän monta kertaa Helsingissä, että tiedän minkälaista siellä on..
Eips.... Noinhan mä ne sanonut, ettei saa olla mielipidettä. Älä vääristä sanoja.
Toki jokaisella saa olla mielipide ja onkin mielipide. Se mihin sen perustaa on eriasia. Mullakin on mielipide härkätaistelusta, muttei vaan kokemusta sen enempää mitä olen netistä nähnyt.

Millasta täällä sitten on???

Vähän luulen, että tästä ei tule mitään. Sinulla on oma mielipiteesi jota et selkeästi olet muuttamassa mihinkään. Minulla omani perustuen omiin kokemuksiin, jota en muuta mihinkään. Jotenkin musta tuntuu muutenkin, että menet ihan asian ohi kokoajan ja nautit tosta altavastaajan roolista tässä ketjussa.

Blaablaa...

Osittain olen samaa mieltä että Rankkuri on kyllä ruvennut yllättävän vittumaiseksi, mutta toisaalta ymmärrän mistä se johtuu.
Oletko ikinä lukenut yhtään "rankkurin & co" vastustajan viestiä jossa olisi faktaa tai edes järkeä? Ei voi odottaa että toinen puhuu asiallisesti ja hymyilee kun itse vänkää ja vänkää ja vittuilee eikä koskaan esitä mitään omia argumentteja tai jos esittää niin ne on tasoa
"mun mielipiteet on mun mielipiteitä ja ne on oikeita sellaisenaan". Tämä voisi toimia jos kyseessä olisi ruoan maku, tai sikarin aromi mutta kun kyseessä on MITATTAVISSA OLEVA ASIA(onko maahanmuutto + vai - merkkistä rikastamista) eli "fakta"sta niin perustelematon mielipide on aika arvoton.
Kerro meille esimerkkejä siitä miten maahanmuutto on rikastuttanut kulttuuriamme(raiskaamista, tukiloisintaa ja henkirikoksia ei lasketa, koska ne ovat niitä - merkkisiä)

Vähän luulen, että tästä ei tule mitään. Sinulla on oma mielipiteesi jota et selkeästi olet muuttamassa mihinkään. Minulla omani perustuen omiin kokemuksiin, jota en muuta mihinkään. Jotenkin musta tuntuu muutenkin, että menet ihan asian ohi kokoajan ja nautit tosta altavastaajan roolista tässä ketjussa.
Kerroppas mulle, että mikä tämä mun mielipide oikein on ja minkä asian ohi mä menen koko ajan? Toisekseen mistä ihmeen altavastaajan roolista sä oikein puhut? Ankara Aatu kirjoitti viestinsä lopussa hyvin asiaan liittyen.

Osittain olen samaa mieltä että Rankkuri on kyllä ruvennut yllättävän vittumaiseksi, mutta toisaalta ymmärrän mistä se johtuu.
Oletko ikinä lukenut yhtään "rankkurin & co" vastustajan viestiä jossa olisi faktaa tai edes järkeä? Ei voi odottaa että toinen puhuu asiallisesti ja hymyilee kun itse vänkää ja vänkää ja vittuilee eikä koskaan esitä mitään omia argumentteja tai jos esittää niin ne on tasoa
"mun mielipiteet on mun mielipiteitä ja ne on oikeita sellaisenaan". Tämä voisi toimia jos kyseessä olisi ruoan maku, tai sikarin aromi mutta kun kyseessä on MITATTAVISSA OLEVA ASIA(onko maahanmuutto + vai - merkkistä rikastamista) eli "fakta"sta niin perustelematon mielipide on aika arvoton.
Kerro meille esimerkkejä siitä miten maahanmuutto on rikastuttanut kulttuuriamme(raiskaamista, tukiloisintaa ja henkirikoksia ei lasketa, koska ne ovat niitä - merkkisiä)
Niin, Rankkuri ei minua kiinnosta, keskustelu hänen kanssaan on osaltani ohi. Kerro sinä minulle, että miten solidaarisuutta ja auttamista mitataan? Nämä kansainväliset sopimukset ja niiden sitovuus sekä niiden asettamat velvoitteet ovat asia erikseen, ja niiden osalta pitää palata asiaan. Mikäli nämä sekä vastaavat asiat kaikki leimataan utopiaksi tai paskaksi, niin sitten järkeviä argumentteja ei ole lienee esitetty.

Back
Ylös Bottom