Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tai siis tarkoitin lähinnä tuntumaa, treenin jälkeen tuntuu kuin treeni olisi ottanut pelkästään rintalihaksen sivuosaan

Mulla oli aluksi sama ongelma. Sitten rintalihaksen kehittyessä se alkoi tuntumaan tasasemmin. Eli jos lähtötaso on tosi vaatimaton (kuten itselläni) niin varmaan tuntuu aluksi vaan siellä sivussa. Mä teen rintalihaksille 1. penkkiä 2. ristikkäistaljaa 3. penkkiä käsipainoilla. Mua on tosin jonkinverran auttanut oikea tekniikka ristikkäistaljassa ja käsipainojen yhteenpuristaminen yläasennossa.

Mulla oli aluksi sama ongelma. Sitten rintalihaksen kehittyessä se alkoi tuntumaan tasasemmin. Eli jos lähtötaso on tosi vaatimaton (kuten itselläni) niin varmaan tuntuu aluksi vaan siellä sivussa. Mä teen rintalihaksille 1. penkkiä 2. ristikkäistaljaa 3. penkkiä käsipainoilla. Mua on tosin jonkinverran auttanut oikea tekniikka ristikkäistaljassa ja käsipainojen yhteenpuristaminen yläasennossa.

Jep. Itse teen 1. rintapäivänä penkin ja alaviisto penkin + kapea penkki sitten ojentajilla ja 2. rintapäivänä viistopenkin ja ristikkäis taljan

Pitää nyt toivoa että se tuntuma alkaa löytymään

Miten voi palautua nopeammin? Penkkireenin tein keskiviikkona eikä lauantaina pystynyt millään tekemään kokosarjaa, vaikka ei edes ollut kauhean raskas keskiviikkona.

tällaista asiaa olisin kysellyt liittyen selkäreeniin (teen 3 jakoisella)
mitä mieltä liikkeistä: ylätalja, alatalja,kulmasoutu,kulmasoutu kässäreillä, mave, takaolkapäät...

kysymys: onko tuo kulmasoutu kässäreillä turha tuolla kun teen kuitenkin kulmasoutua tangolla? liikaa liikkeitä?

tack på förhand

mitä mieltä liikkeistä: ylätalja, alatalja,kulmasoutu,kulmasoutu kässäreillä, mave, takaolkapäät...

kysymys: onko tuo kulmasoutu kässäreillä turha tuolla kun teen kuitenkin kulmasoutua tangolla? liikaa liikkeitä?

tack på förhand
:david:

tack på förhand

Itse en kyllä noista liikkeistä tekisi kuin ehkäpä maven, ylätaljan ja kulmasoudun, mutta joillekin enemmän liikkeitä voi olla parempikin.

tack på förhand

Sähän teet tossa kulmasoudun tangon ja käsipainon lisäks vielä taljallakin ;)

Mä tekisin varmaankin järjestyksessä mave, kulmasoutu/alatalja/t-soutu, ylätalja/leuat leveällä otteella. Perään ehkä jotain viimeistelyä kp kulmasoudulla tmv, jos siltä tuntuu, eli ei todennäköistä.

Sähän teet tossa kulmasoudun tangon ja käsipainon lisäks vielä taljallakin ;)

Mä tekisin varmaankin järjestyksessä mave, kulmasoutu/alatalja/t-soutu, ylätalja/leuat leveällä otteella. Perään ehkä jotain viimeistelyä kp kulmasoudulla tmv, jos siltä tuntuu, eli ei todennäköistä.

eli vähän liikaa liikkeitäkö?
niin tuon alataljan korvaan joskus selänojennuksilla lisäpainojen kera

sit viel sellainen juttu... mulla on pitkään junnannut ylätalja samohkoissa lukemissa, voiskohan auttaa jos yrittäisin hakee uutta ärsykettä pienellä huijauksella, heijaria tai sinnepäin

mitä kaikkee voi tehä käsi painoilla?

Kaiken? En nyt tiedä mitä tällä haet, mutta itse teen kaikki treeniohjelmani pääliikkeet(askelkyykky, penkki, olkapäät) käsipainoilla tai omalla painolla(esim. leuat). Oma mielipiteeni on, että käsipainot ovat paremmat kaikkiin liikkeisiin, ja tästä syystä niitä suosinkin.

mikä olis järkevintä näistä selkäliikkeistä korvata mavella... kun teen reenissä (3 jakoinen) ylätalja,alatalja,kulmasoutu, kulmasoutu kässäreillä, vai kannattaako tehä vaan kaikki + mave mukaan mietin vaan että venyykö reenit liian pitkäks ku tulee vielä takaolkia ja epäkkäitä hinkattua samaa reeniin?

mikä olis järkevintä näistä selkäliikkeistä korvata mavella... kun teen reenissä (3 jakoinen) ylätalja,alatalja,kulmasoutu, kulmasoutu kässäreillä, vai kannattaako tehä vaan kaikki + mave mukaan mietin vaan että venyykö reenit liian pitkäks ku tulee vielä takaolkia ja epäkkäitä hinkattua samaa reeniin?

Kokeilepa nyt noita mitä mä ehdotin:
1. liike : mave
2. liike : ylätalja tai leuat, leveä ote
3. liike : kulmasoutu, alatalja tai t-soutu

tee mave vaikka 3x5 ja muita 3x8-12

e: Onko toi päivä pelkästään selkää vai pitäiskö jotain muutakin treenata?

Kokeilepa nyt noita mitä mä ehdotin:
1. liike : mave
2. liike : ylätalja tai leuat, leveä ote
3. liike : kulmasoutu, alatalja tai t-soutu

tee mave vaikka 3x5 ja muita 3x8-12

e: Onko toi päivä pelkästään selkää vai pitäiskö jotain muutakin treenata?

kuten jo sanoin epäkkäät,takaolkapäät, hauikset, joskus viel kyynärvarret mut usein teen ne esim. jalkapäivän loppuun niin ei veny yksittäinen reeni aivan mahottomaks (sen takia että joinain päivinä tulee vedettyä vatsaa viel loppuun, 3x viikkoon, joten riippuu minkä reenin kohdalle tupsahtaa

eli vähän liikaa liikkeitäkö?
niin tuon alataljan korvaan joskus selänojennuksilla lisäpainojen kera

sit viel sellainen juttu... mulla on pitkään junnannut ylätalja samohkoissa lukemissa, voiskohan auttaa jos yrittäisin hakee uutta ärsykettä pienellä huijauksella, heijaria tai sinnepäin

Voi auttaa ihan vain se että jätät ylätaljan pois ja rupeat vetämään leukoja. IMO paljon parempi liike ku siinä on kuitenki todennäköisempää että rasitus menee sinne minne pitää. Alatalja ja selänojennukset on kaks ihan erilaista liikettä, imo ei todellakaan toistensa korvaajia. Alatalja ja kulmasoutu ajaa ihan saman asian. Mielestäni sulla vois selän treeni olla tuollainen mitä Nenäapina ehdotti, eli

- Mave
- Kulmasoutu tangolla TAI käsipainoilla TAI t-kulmasoutu TAI alatalja
- Leuanveto TAI ylätalja

Turha niitä liikkeitä on liikaa laittaa.

Morgon! Teen 2-jakosta 4krt viikkoon, rintapäivät näyttää tältä:
Ma: penkki 2x6, vinopenkki 3x8
To/pe: ristitalja 2x10, vinopenkki/viparit maaten x2

Eli kuinka failureen noi sarjat pitäs vetää, että kehittyis sarjapainot?

Back
Ylös Bottom