Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Pakko hehkuttaa nyt täälläkin. Eli Panostaja sitten hellii omistajaa 12 sentin osingolla per osake. Toki ehdotus, mutta tässä tapauksessa ei nyt liene pienintäkään epäselvyyttä ettei tuo summa per omistettu osake napsahda tilille alkuvuodesta!

Onnittelut toki! Itseltäkin löytyy 1000 kpl Panostajaa ja hyvä osinko on, toivottavasti eivät vaan tyhjäntäneet koko kassaa. Kuinkas paljon Timbalta löytyy Panostajaa, ilmeisesti piensijoittajalle ihan mukava määrä?

Mitä osakkeidenvälitys firmaa suosittelisitte käytettäväksi, jos haluaisin kokeilla sijottamista pienellä summalla (puhutaan muutamasta satasesta)?

Itsellä toimii hyvin Nordnet.

Etuja:

-ilmainen osakkeiden säilytys
-pienet kauppakulut (minisalkulla 4 EUR / kauppa)
-helppo hallittavuus ja selkeä kauppasofta

Asiakaspalveluun muutaman kerran "joutunut" soittamaan ja varmistamaan joitakin asioita, päässyt nopeasti läpi ja vastaukset tulleet ilman arpomista.

Kun itse liityin asiakkaaksi oli kampanja päällä että ensimmäiset 3kk oli kulut 3 EUR / kauppa.

Ei ole kokemuksia esim. eQ:sta tai Sofia-pankista (huh :D) En tiedä mitä muut täällä käyttää? Veikkaan Nordnetin olevan aika suosittu?

Pakko hehkuttaa nyt täälläkin. Eli Panostaja sitten hellii omistajaa 12 sentin osingolla per osake. Toki ehdotus, mutta tässä tapauksessa ei nyt liene pienintäkään epäselvyyttä ettei tuo summa per omistettu osake napsahda tilille alkuvuodesta!
Riemu näytti kyllä olevan katossa KL:n forumilla heti aamusta kun lueskelin :D Itse kerkesin vielä viime viikolla tankata hieman lisää kohtuullisella hinnalla, joten osinkoehdotus miellyttää :)

Mitä osakkeidenvälitys firmaa suosittelisitte käytettäväksi, jos haluaisin kokeilla sijottamista pienellä summalla (puhutaan muutamasta satasesta)?
Jos haluat päästä helpolla, niin avaa omaan pankkiin arvo-osuustili. Maksaa yleensä pari euroa kuussa säilyttää osakkeet siellä ja kauppa sitten 10-20e/kerta. Jos haluat päästä halvalla, on Nordnet aika suosittu.

Nordnet osti eQ:n islantilaisilta.

Laskin että Nokia voisi olla kohtalaisen matalariskinen sijoitus nyt, melko nuijittu firma tällä hetkellä. Huomasin myös että olen tehnyt molemmat vaatimattomat myyntini liian aikaisin.

Onnittelut toki! Itseltäkin löytyy 1000 kpl Panostajaa ja hyvä osinko on, toivottavasti eivät vaan tyhjäntäneet koko kassaa. Kuinkas paljon Timbalta löytyy Panostajaa, ilmeisesti piensijoittajalle ihan mukava määrä?

No en mä ihan julkisesti määriä ilmottele, mutta tuhansissa on omistus, muttei kymmenissä tuhansissa. Kappalemäällisesti siis. Että kyllä tuo osinkosumma jo erottuu edukseen ja varmistanee oman salkkuni yli 5% osinkotuoton.

Riemu näytti kyllä olevan katossa KL:n forumilla heti aamusta kun lueskelin :D Itse kerkesin vielä viime viikolla tankata hieman lisää kohtuullisella hinnalla, joten osinkoehdotus miellyttää :)

Heh, oli sitten ihan pakko heittää noin kun tuolla oli noita 1-2 sentin ennustajia. Osasin odottaa hyvää osinkoa. Vuos sitten olisi voitu jakaa reilusti enemmän, mutta paljon parempi että jaetaan vähän sitten taantumassakin, ettei kaikkea kerralla. Kiinteistökaupat mielestäni sinetöi hyvän osingon.

Tietysti osinko saattaa tilapäisesti laskea jos taantuma venyy pitkäksi, eikä ole oikein järkeä myydäkkään mitään yritystä. Mutta eipä ole Panostaja siinä tapauksessa ainut jonka osinko tipahtaa.

Seuraavia osinkoehdotuksia saakin odotella vähän aikaa vielä.

Ja mä kerksin aamulla nappaamaan laidasta 1,38 ja 1,39 hinnalla ennenkuin pomppas tonne lähemmäksi 1,50 euroa. Nyt mennään tältä osin näillä ja katotana sitten että oisko osinkodipissä paikka vähän lisätä.

Seuraavaksi voisi katsella lisää jotain sektorilta TeliaSonera, UPM ja Olvi. Mutta nuokin saa odotella ensvuoteen kun ei oo rahaa millä ostaa...

Reilu kuukausi sitten tankkasin Panostajaa kurssilla 1,37 ja omistus nousi hieman alle tuhanteen. Viime kuun Elisabonareiden kanssa tämä nostaakin osinkotuoton kahdeksaan prosenttiin.

Täällä on myös tankkailtu pikkuhiljaa Panostajaa. Nyt on muutama tuhat kappaletta, osinkodipistä voisi tankkailla lisää jos vaan on rahaa. Täytyy varmaan nostaa opintolaina ja sijoittaa se Panostajaan ;)

Muutamalla seuraamallani foorumilla on samantyyppinen keskustelu mutta laitetaan nyt pakkotoistoon ku täälä on niin hienoja ihmisiä.

Oon lueskellut tätä threadia/muiden foorumeiden keskusteluja/ jotain inffoja pankkien sivuilta muutaman päivän, mutta vaikee ottaa riidejä kun oma kokemus ja tiedot käytännön nolla.

Eli homman nimi on seuraava: Rahaa on kertynyt pankkitileille jonkin verran ylimääräistä ja oon käsittänyt, että omaisuuden kasvun kannalta järkevintä ei välttämättä ole makuuttaa euroja säästötileillä. Isommat ostokset (asunto tms) tulee ajankohtaiseksi aikaisintaan 2011, joten jos nyt mietitään alkuun semmosta parin vuoden sijoitusta, niin millasia vaihtoehtoja suosittelisitte.

Säästötili
-Riskitön
-Pieni korko

Pankkien omat osakerahastopaketit
-Mahdollisuus parempiin tuottoihin vrt säästötili (?)
-Valikoimassa yleensä monen riskitason ja sitäkautta tuottoodotuksen paketteja
-Ilmeisesti pankit höyläävät suht suolaiset hoitokulut yms pois päältä?

Osakkeet
-Riskejä ottamalla mahdollisuus isoihin tuottoihin
-Minkälaiset mahdollisuudet alaa opiskelemattomalla tuulipukusijoittajalla? Treidaaminen voidaan jättää pois laskuista. Passiivinen sijoittaja siis kyseessä.

Viisaampien mielipiteitä otetaan vastaan :)

EDIT: Sijoitettava summa vois olla vaikka 30 000e tässä vaiheessa ja ens vuonna buustailtais säännöllisin tai epäsäännöllisin välein.

EDIT2: Meikäläisessä jonkin verran gamblerin vikaa eli jonkinlaista riskiä kestän myös. Summat ei oo kuitenkaan semmosia että siinä tarvis köyttä kaulaan sovitella vaikka vähän kuoppaa tuleekin. Taitaa siis kallistua osakkeisiin.

Korot todella alhaalla, niin suurin osa tunkee pörssiin (kurssit nousee). Pankkien rahastoihin ym. en itse laittaisi koska lopputuloksesta riippumatta joudut maksamaan sijoitus-, hallinnointi- ym palkkioita.

Jos haluat mielenrauhaa niin pidä tilillä, jos voit hyväksyä riskin niin laita osakkeisiin. Itse pistäisin nyt Nokiaan kun sitä on nuijittu oikein urakalla eikä konkurssiriskiä käytännössä ole. (Mahdolliseen) osinkojen maksuun ei ole ihan kauheasti aikaa. Tuo päätös pitää itse tehdä. Tuulipukujätkällä on ihan yhtä hyvät saumat kuin ammatikseen näitä miettivällä.

Pidä puolet tilillä ja sijoita puolet?

Tällä hetkellähän esim. alkukeväästä kasattu salkku näyttäisi lähes osakkeesta riippumatta erittäin hyvältä. Nykyinen tilanne on omasta mielestäni hieman epävarmalla pohjalla.

On mutta ei kauheasti. Sun pitää laskea ensin paljon arvo-osuustili(se missä niitä säilytetään) maksaa avata ja pitää ja sen jälkeen tarkastaa paljonko osakkeiden osto ja myynti maksaa. Esim. Nordealla oli ensimmäiset 6kk arvo-osuustilin pitäminen ilmaista ja sen jälkeen 3e/kk ja osakkeiden osto maksoi 10e/kerta. Nykyisessä pankissa muuten sama, mutta osto maksaa 20e + 0.1% kauppahinnasta per kerta.

Nuo voit sitten vähentää verotuksesta pääomatuloista (eli osinkotulot tai jos myyt voitolla niin myyntivoitot).

Itse avaisin omasta pankista, koska sitten voit kätevästi nettipankista ostaa/myydä ja seurata ja raha-asiat on kaikki samassa paikassa hoidossa.

Henk.koht. mielipide on edelleen se, että osakemarkkinoilla on elvytyksen aikaansaama kupla ja varallisuusarvot edelleen epärealistisen korkealla. Kaikki muu on heikolla tolalla: BKT, työllisyys, kuluttajien odotukset, yritysten voitot jne, mutta pörssi nousee? Ainoa järkiperäinen selitys on se, että sinne työnnetään jälleen kerran velkarahaa oikein olan takaa.

Joko 1) saadaan joku uusi kupla aikaiseksi, 2) velkadeflaatio alkaa todella jylläämään tai sitten 3) rämmitään näissä lukemissa määräämättömän pitkä aika. Pidän vaihtoehtoja 2 ja 3 kaikkein todennäköisimpinä, joten tästä syystä en lähtisi ostamaan osakkeita juuri nyt.

Itse lähtisin kyselemään pankeista määräaikaistalletuksia tai sitten tuo Seligson AAA. http://www.seligson.fi/suomi/rahastot/kuvaukset/rahamarkkina.htm

Määräaikaistalletus:
+Erittäin matala riski
-Matala tuotto
-Rahat jumissa sen määrätyn ajan

Seligson AAA:
+Erittäin matala riski
-Suunnilleen sama tuotto kuin yllä (eli tällä hetkellä varmaan luokkaa 1,5 %)
+Rahat saa pois käytännössä milloin haluaa

Osakkeet:
-Erittäin korkea riski
+Mahdollisuus kurssinousuun (tosin onko tällä hetkellä?)
+Mahdollisuus osinkotuloihin (vaan tuleekohan sieltä mitään?)

EDIT: Ja jos osakkeisiin kallistut, niin voithan tietty aloittaa vaikka ensiksi noista ns. "defensiivisistä" yhtiöistä (jotka maksavat -ehkä- hyvää osinkoa myös ens keväänä ja tuskin menevät nurin eikä mitään järkkyä kurssilaskua tule): Fortum, Neste oil, Orion ja Kesko sekä ehkä Nokia ja Sanoma tulevat ensimmäisinä mieleen.

Pitää vielä tuota Panostajaa kommentoida, kun ei ajoissa kerennyt. Voi olla kyllä itseensä nyt tyytyväinen, että ostin sitä - näin aloittelevana sijoittajana tuli kuitenkin vähän ajateltua tajuankohan täysin mitä oon ostamassa ja onko mun logiikka yrityksen tulevaisuudesta ihan tuulesta temmattu. Tai enhän vieläkään voi tietää miten tulevaisuudessa menee, mutta mukavaa huomata, että omistajille jaetaan avokätisesti osinkoja ja aiotaan tulevaisuudessa sijoittaa hoiva- ja energia-aloille. Hoiva-ala on ihan varma pankki ja mistä tietää vaikka ne onnistuisivat poimimaan uuden Nokian tuolta energia-puolelta :) Lisää pitää ehdottomasti hommailla vähän joka vaiheessa, kun ei omasta mielestä oo vielä ollenkaan paha hinta, jos saa alle 2 euron.

Mielenkiinnolla nyt sitten odotellaan kuinka paljon Stockmann, UPM ja Orion jakaa osinkoa. Mukavasti luulisin saavani kuitenkin tuottoja ja Orion alkaa pian olemaan sen hintainen, että voisi vaikka myydä pois. Ei oo paskasti mennyt, vaikka syyskuun alussa oli vasta rahaa ruveta hankkimaan osakkeita.

Eli homman nimi on seuraava: Rahaa on kertynyt pankkitileille jonkin verran ylimääräistä ja oon käsittänyt, että omaisuuden kasvun kannalta järkevintä ei välttämättä ole makuuttaa euroja säästötileillä. Isommat ostokset (asunto tms) tulee ajankohtaiseksi aikaisintaan 2011, joten jos nyt mietitään alkuun semmosta parin vuoden sijoitusta, niin millasia vaihtoehtoja suosittelisitte.

EDIT: Sijoitettava summa vois olla vaikka 30 000e tässä vaiheessa ja ens vuonna buustailtais säännöllisin tai epäsäännöllisin välein.

EDIT2: Meikäläisessä jonkin verran gamblerin vikaa eli jonkinlaista riskiä kestän myös. Summat ei oo kuitenkaan semmosia että siinä tarvis köyttä kaulaan sovitella vaikka vähän kuoppaa tuleekin. Taitaa siis kallistua osakkeisiin.
Muistanko oikein, että olet tienannut tuon omaisuutesi lähinnä pitkävedosta ja pokeria pelaamalla? Siinä tapauksessa uskoisin, että siedät kohtalaisen paljon riskiä. Arvelisin myös, että siirryt pikkuhiljaa isompiin panoksiin pokerissa ja sitäkautta isompiin voittoihin.
Eli lähtisin suosittelemaan osakesijoituksia ja pientä puskurirahastoa. Kannattaa myös ottaa itse vähän selvää osakesijoittamisesta(kauppalehti, arvopaperi). Itse kun aloittelin sijoittamista ensisijainen tavoitteeni oli saada paljon osinkoja, joten tutkiskelin Kauppalehden sivuilta osinkotuottoja. Yleensähän on niin, että ne ketkä voivat jakaa osinkoja tekevät myös hyvää tulosta.

Sellaisia vakaita osakkeita jos niitä nyt voi sellaisiksi sanoa on Fortum, Orion, Nokia, Kone, Elisa ja TeliaSonera. Tuon 30t€ voisi esimerkiksi sijoittaa 5t€ korkorahastoon ja 25t€ vähintään 5 eri osakkeeseen. Osakkeita ostat sitten aina kun siihen tuntuu olevan ylimääräistä rahaa. Ja ehkä joisain kovissa upswingeissä kannattaa kotiuttaa rahat osakkeisiin ;)

Halvimmat välittäjät taitaa tällä hetkellä olla Nordnet ja eQ. Itselläni on tili Nordnetissa.

Osakkeet on aika huonoja lyhyen aikavälin sijoituksia.

Vaikka olis kämppää ostamassa vasta 2011 niin johan sitä voi aloittaa tutkimaan tilannetta ja voi aikaistaa suunnitelmia jos sattuu jotain loistavia diilejä vastaan.

Joo totta on ettei ihan muutamaksi vuodeksi kannata sijoittaa osakkeisiin. Tässä tapauksessa kuitenkin oletin, että asuntoon säästetään tulevista tuloista. Kahdessa vuodessa säästää kuitenkin ihan mukavan summan sillä oletuksella, että on noin keskituloinen.

Miksei muutamaksi vuodeksi kannata sijoittaa? Päivässäkin voi tapahtua korkotiliä vastaava muutos.

Veikkaan jotenkin että Nokiasta tulee lähikuukausina taas "BUY".

Lähinnä siksi jos on aivan pakko säilyttää sijoitettu pääoma tietyllä ajanjaksolla.

Itse sijoittaisin suurimman osan rahoista osakkeisiin ja säästäisin vain pienen käsirahan asuntoa varten. Osakkeet kuitenkin tuottavat useimmiten enemmän kuin asunto. Melko pienen osakesalkun osinkotuloilla saa esimerkiksi yhtiövastikkeen maksettua.

Pitää vielä tuota Panostajaa kommentoida, kun ei ajoissa kerennyt. Voi olla kyllä itseensä nyt tyytyväinen, että ostin sitä - näin aloittelevana sijoittajana tuli kuitenkin vähän ajateltua tajuankohan täysin mitä oon ostamassa ja onko mun logiikka yrityksen tulevaisuudesta ihan tuulesta temmattu. Tai enhän vieläkään voi tietää miten tulevaisuudessa menee, mutta mukavaa huomata, että omistajille jaetaan avokätisesti osinkoja ja aiotaan tulevaisuudessa sijoittaa hoiva- ja energia-aloille. Hoiva-ala on ihan varma pankki ja mistä tietää vaikka ne onnistuisivat poimimaan uuden Nokian tuolta energia-puolelta :) Lisää pitää ehdottomasti hommailla vähän joka vaiheessa, kun ei omasta mielestä oo vielä ollenkaan paha hinta, jos saa alle 2 euron.

Mielenkiinnolla nyt sitten odotellaan kuinka paljon Stockmann, UPM ja Orion jakaa osinkoa. Mukavasti luulisin saavani kuitenkin tuottoja ja Orion alkaa pian olemaan sen hintainen, että voisi vaikka myydä pois. Ei oo paskasti mennyt, vaikka syyskuun alussa oli vasta rahaa ruveta hankkimaan osakkeita.

Oletko muuten tsekannut Kauppalehden foorumilta tuon Panostaja keskustelun? Siellä on todella paljon hyvää tietoa yhtiöstä, vaikka pitkässä ketjussa on turhaa eipäsjuupas väittelyäkin, kuten millä tahansa foorumilla on joskut tapana olla.

Itselläkin on ensvuonna aikomus lisäillä. Jos vaikka osinkodipistä kattelis seuraavan kerran.

Itselläni on UPM:ää ja Orionia. Orionilta tullee varmaan 0,9-1,0 euroa per osake, vaikkaan tuon haarukan yläpäätä. UPM antanee ehkä 40 senttiä. Stockasta ei hajuakaan kun en ole ikinä edes seurannut.

Lähinnä siksi jos on aivan pakko säilyttää sijoitettu pääoma tietyllä ajanjaksolla.

Itse sijoittaisin suurimman osan rahoista osakkeisiin ja säästäisin vain pienen käsirahan asuntoa varten. Osakkeet kuitenkin tuottavat useimmiten enemmän kuin asunto. Melko pienen osakesalkun osinkotuloilla saa esimerkiksi yhtiövastikkeen maksettua.

Samaa mieltä. Ensinnä, jos se pääoma on PAKKO sentilleen säilyä, niin sitten se määräaikaistalletus tai Seligsonin AAA peliin. Huomioikaa, että jälkimmäisen tuotot saa vähentää verotuksessa ja rahaa voi muutenkin nostaa tuolta ja lisätä miten lystää. Eli siinä on paljon hyviä puolia verrattuna lyhyeen määräaikaistalletukseen.

Mutta itsekin olen sitä mieltä, että asuntolainaa halvempaa sijoituslainaa ei ole olemassa. Täysin normaalia on, että otetaan yli-iso asuntolaina, jolla sitten rahotetaan auto ja uudet huonekalut, joten jos näistä voi tinkiä, voisi hyvin kasata mukavan osakesalkunkin.

Back
Ylös Bottom