Perinnerakentaminen on pop. Mä tunnustaudun hörhöksi viherpiipertäjäksi, joka diggailee vanhoja rakennuksia ja rakenteita. Oon tän hörhöyden vienyt niin paljon pitkälle, että oon jopa hommannut parikin alan koulutusta. Nykyinen työpaikka löytyy ihan suoraan tältä perinnerakentamisen alalta.
Vireillä on myöskin oman talon rakentaminen, perinnehörhöilyn merkeissä. Siirsin vanhan hirsikehikon uuteen paikkaan ja sitä on nyt tullut kaiken muun ohella koputeltua. Ala- ja ylähpohjissa sekä seinissä on se paljon puhuttu hengittävä rakenne, joka on siis jotain ihan muuta kuin tuulen puhaltamista raoista sisään torppaan. Talosta tulee tiivis, siis tuulta vastaan, mutta materiaalit itsessään ovat koko ajan hengittäviä. Esimerkiksi seinärakenne tulee olemaan seuraavanlainen (sisältä ulos luettuna):
-paperitapetti
-2 x kertaa 12mm huokoinen puukuitulevy
-hirsi
-50mm Vital
-25mm runkoleijona
-22mm tuulettuva ilmarako
-ulkovuorauspaneeli
-pellavaöljymaali
Rakenteen pointti on se, että se pystyy tasaamaan kosteusvaihtelut. Ottaa siis vastaan kosteutta ja vastaavasti sitten sitä luovuttaa. Eipä tuohon juurikaan kosteuksia kerry, kun alipaine tuppaa pääsääntöisesti rakennuksissa olemaan. Lämmitys puulla tulisijakohtaisesti eli keittiöön ilmestyy muurattu puuhella, olkkariin pönttöuuni sekä makkariin pönttöuuni. Tulisijat palomuureineen muodostavat neljän hormin piipun kanssa ns. sydänmuurin. Yksi hormeista on IV-hormi eli siihen menee keittiön puuhellan päälle tulevan huuvan käryt. Sähköhellan päälle tulee sitten ihan oma liesituulettimensa ja poisto katolle. Kun piippua muurasin, niin yhdistin heti välipohjan jälkeen pönttöuunin hormit toisiinsa ja näin sitten vapautui yläkertaan tulevaa uunia varten oma hormi.
Vaikka lämmitysmuotona onkin puu, niin pystyrakenteinen kuisti mulla lämpenee lattialämmityksellä (sähkö). Tämä ihan siitä syystä, että sydänmuurilta on kuistille matkaa ja kuistilla sijaitsee kuitenkin ne märimmät tilat eli vessa ja kylppäri. Tuonne tulee luonnollisesti koneellinen poisto eli ei ne ekohörhön kosteudet jää sinne seiniin muhimaan.:D Ja vaikka pirtti hengittävä onkin, niin kylppäri sitä ei ole. Sinne tulee ihan rehelliset vesieristeet muovineen päivineen seiniin eli
järki ja perinnerakentaminen eivät sulje toisiaan pois.
Ehkä sitäkin voi pitää perinnerakentamisena, että en rakenna noin 200 neliötä pirunmoisella lainalla. Neliöitä torppaani tulee muhkeat 86 kappaletta, eipä sitä kamalasti enempää tässä elämäntilanteessa tarvita.:D Keittiö, olkkari, makkari ja porrashuone + kuistin eteinen sekä yhdistetty wc/kylppäri/kodinhoitohuone. Rakennusluvat on tässä vaiheessa ainoastaan alakertaan, mutta yläkerrassa on reservissä odottamassa noin 50 neliötä plus vinokattojen alle 160 senttiset tilat.

Sauna tulee sitten joskus piharakennukseen, jossa on myös autokatos ja jotakin varaston tyylistä tilaa.
Ite koitan hommat tehdä niin pitkälti yksin kuin ikinä suinkin mahdollista. Ei ne hommat välttämättä tälleen nopeasti etene, mutta raksailu on yllättävän mukavaa puuhaa ja tällä tavoin kustannukset pysyy edes jollakin tapaa inhimillisinä. Rakennusluvan saa kerrallaan viideksi vuodeksi ja senkin jälkeen sille voi hakea lisää jatkoaikaa!:D