Tradenomista maisteriksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinkas moni täällä on opiskellut tradenomista maisteriksi maisterikoulutuksen kautta? Miten hyvin onnistui korvaavuus? Muita mietteitä koulutuksesta? Kannattiko? Itsellä on nyt kauhea hinku saada jotain vaihtelua tähän elämään ja ajattelin työpaikanvaihdon vaihtoehtona lähteä opiskelemaan.

Itse pistin juuri hakemuksen vetämään, tietojenkäsittelyn ko AMK:ssa suoritettuna ja nyt tekisi mieli laajentaa osaamista tietojärjestelmätieteiden puolella yliopistossa.

Ei kannata. AMK on työelämää varten suunniteltu ja antaa supervalmiudet kaikkiin tehtäviin. Yliopistoista tulee pelkkiä introverttejä teoreetikkoja, jotka eivät osaa tehdä oikeita töitä. Lisäksi ihan Ammattikorkeakoululaissa (=totuus) sanotaan miten ylivoimaista koulutusta AMK:ssa annetaan:
Tradenomi on asiantuntija

Ammattikorkeakoululaki (9.5.2003/351) säätää raamit ammattikorkeakoulutukselle. Asetus ammattikorkeakouluopinnoista (3.3.1995/256) 2. luvun 7§ määrittelee ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tuottamaa osaamista seuraavasti:

Ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen yleisenä tavoitteena on antaa opiskelijalle:
laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä niiden teoreettiset perusteet
asianomaisen alan asiantuntijatehtävissä toimimista varten;
edellytykset asianomaisen alan kehityksen seuraamiseen ja ajan tasalla pysymiseen;
valmiudet jatkuvaan koulutukseen;
riittävä viestintä- ja kielitaito; sekä
asianomaisen alan kansainvälisen toiminnan edellyttämät valmiudet.

Asetuksen mukaan tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet, joilla opiskelija kykenee itsenäisesti työskentelemään tehtäväalueen asiantuntijatehtävissä, kehitystyössä ja yrittäjänä.

Tradenomitutkinto on monipuolinen, laaja-alainen liiketalouden korkeakoulututkinto, joka valmistaa työelämän asiantuntijatehtäviin. Tradenomit sijoittuvat sekä yksityiselle että julkiselle sektorille moninaisiin työtehtäviin eri toimialoille. TRAL.FI

Eikun siis kipinkapin lyömään ylläoleva teksti esimiehen eteen ja vaatimaan parempia työtehtäviä.

Henkilökohtaisesti en kyllä enää 29-vuotiaana lähtisi opiskelemaan. En oikein voi kuvitella tilannetta jossa olen jo vakiintuneesti työelämässä ja sitten vapaaehtoisesti lasken elintasoani 2-3 vuodeksi, olettaen ettei nettotulot nouse tämän uhrauksen seurauksena yli 50%. Vaihteluahan se elintason lasku toisaalta on, että jos vain vaihtelu kiinnostaa niin mikä ettei.

To put it short, laske investoinnin kannattavuus.

Eihän se ole kuin reilu 2 vuotta jos hyvin opiskelee. Varmasti kannattaa jos vain jaksaa enää tuon ikäisenä nähdä sitä vaivaa, kuten toisaalta edellisessä postauksessa sanottiinkin.

Sama on minulla ollut mielessä(tietojenkäsittelyn tradenomi). 2 kaveriani jatkoi tradenomista maisteriksi ja aikaa molemmilla meni kurssien suorittamiseen (pl. gradu) 1-vuosi. He tosin opiskelivat täysipäiväisesti eikä sellainen onnistu minun tapauksessani. Kaippa tuon voi suorittaa opiskelunkin ohessa?

Ylläri, että taas alkoi vittuilu kun otsikossa mainittiin sana tradenomi. Keltä se on pois, jos jotkut opiskelee tradenomeiksi? Ei se mikään autuaaksi tekevä tutkinto ole, mutta tuskin on kukaan niin väittänytkään.

Ainakin toisen asteen tutkinnon suorittaneilla amk-tutkinnon suorittaminen näyttäisi olevan vanhemmalla iällä tosi yleistä. Oma appiukko innostui opiskelemaan lähihoitajasta sairaanhoitajaksi vaikka on yli 40-vuotias (toimii sairaankuljettajana). En sitten tiiä onnistuisiko iltaopiskeluna maisteriksi enää tradenomista lukea (luennot ym.). Tässä vaiheessa tuntuu, ettei kiinnostaisi enää pariakaan vuotta opiskella, eikä tämänhetkisissä hommissa juuri ole tutkinnolla väliä. Jos kuitenkin jossain vaiheessa innostuisi niin voisihan sitä itsensä maisteriksi lukea, ihan vaan vittuuksillaan;)

Tästä taitaa olla juttua internet pullollaan, mutta vastataan silti. Itselläni on myös pari tuttua jotka päivittivät AMK-tutkinnon KTM:ksi. Noin 2v meni gradun kanssa ja ensimmäinen vuosi oli täyspäiväopiskelua. Kummatkin selvisivät hommasta aika pienin ponnisteluin.

Ehdotan, että tämä lyödään kuitenkin lukkoon. Vastaavia threadeja on jo ja tämä menee kuitenkin päättömäksi vitun huutamiseksi ohi aiheen.

Yliopistoista tulee pelkkiä introverttejä teoreetikkoja, jotka eivät osaa tehdä oikeita töitä.

:D Tätä mä oon itekkin sanonu ja törmännykkin vastaaviin tapauksiin työelämässä, mutta ajattelin että nyt kun on jo ollut töissä niin osaa kuitenkin tehdä niitä oikeita töitä vaikka kävisikin yliopiston tässä välissä.

En ajattele opiskelua oikeastaan taloudelliselta puolelta. Enemmän tässä on kyse itsensä kehittämisestä. Mulla on nyt jo palkka tarpeeksi hyvä toimeentuloa ajatellen, tosin en kiellä jos joku tarjoo enemmän. Haluan vaan että mulla on tarpeeksi mahdollisuuksia vaihtaa alaa/työpaikkaa/työtehtäviä jos niin haluan.

Jos tuo tutkinto on mahdollista suorittaa täysipäiväisenä opiskelijana 1-2 vuodessa niin lähden kyllä ehdottomasti sitä tekemään.. Uskon että samalla voisi tehdä osa-aikasena nykyisiä hommia (konsultti) niin ei tarvitsisi ihan pelkällä makaronilla elää. Lisäksi nyt on niin huonot ajat niin eihän sitä koskaan tiedä vaikka töitä olisi joka tapauksessa vähemmän hetken päästä..

Tietojenkäsittely-AMK-tutkinnolla tuntuu pääsevän aika pitkälle, sillä kyse on koodarimaailmassa hyvin pitkälti kiinni koodarin harjoittuneisuudesta eikä opinneisuudesta. Kaupallisella tradenomitutkinnolla loppuu sen sijaan paukut aika nopeasti kesken. Näin siis omien havaintojeni perusteella ja kaiken lisäksi kärjistäen.

Enemmänkin suosittelisin tradenomi --> KTM kuin tradenomi --> FM. Mua on kyllä aika paljon ihmetyttänyt se, että tradenomit rinnastetaan esim. kauppatieteiden kandeihin (tutkinnollisesti). Tradenomiopinnot ovat kuitenkin alemmanasteisia opintoja kuin korkeakouluopinnot.

Oma mielipiteeni on, että jos kiinnostaa ja aikaa riittää, niin miksikä ei? Kyllä opiskelusta aina jotain hihaan jää. Kaikkea ei tarvitse mitata mahdollisella tulojen nousun odotusarvolla.

Mua on kyllä aika paljon ihmetyttänyt se, että tradenomit rinnastetaan esim. kauppatieteiden kandeihin (tutkinnollisesti). Tradenomiopinnot ovat kuitenkin alemmanasteisia opintoja kuin korkeakouluopinnot.

Kyseessä on Bolognan prosessi, jonka tavoitteena on yhtenäistää koko EU:n korkeakoulutus, koska se oli eri maissa niin monenkirjavaa. Mitään eri maiden tutkintojen vastaavuuksia ja pätevyysvertailuja oli aiemmin todella vaikea määritellä.
Tässä järjestelmässä on 2 perustason korkeakoulututkintoa: bachelor (Suomessa kandi tai amk) ja masters (maisteri tai ylempi amk).
Samalla muun muassa maittain vaihtelevat opintojen keston yksiköt (Suomessa entiset opintoviikot) yhtenäistettiin kaikkialla toisiaan vastaaviksi opintopisteiksi.

Itselläni olisi opiskelupaikka tietojenkäsittelytieteen laitoksella, pääaineena ohjelmistoliiketoiminta.

Ikää 28v, liiketalouden tradenomin tutkinto ja oman alan työkokemusta pari vuotta valmistumisen jälkeen. Sain tutkinnostani hyväksilukuja 83 opintoviikkoa, joten 1.5-2v + gradu lienee realistinen aikataulu. Töitä yrittäisin tehdä samalla osa-aikaisesti.

Joutuisin muuttamaan opiskelupaikan vuoksi satojen kilometrien päähän, toisena vaihtoehtona hakea ja tehdä töitä Helsingissä.

Onko kellään kokemuksia ohjelmistoliiketoiminnan opiskelusta ja työelämään sijoittumisesta sen jälkeen?
Päätöstä ei onneksi tarvitse tehdä heti, opinnot alkavat ensi syksynä.

Kuinkas moni täällä on opiskellut tradenomista maisteriksi maisterikoulutuksen kautta? Miten hyvin onnistui korvaavuus? Muita mietteitä koulutuksesta? Kannattiko? Itsellä on nyt kauhea hinku saada jotain vaihtelua tähän elämään ja ajattelin työpaikanvaihdon vaihtoehtona lähteä opiskelemaan.

Itse pistin juuri hakemuksen vetämään, tietojenkäsittelyn ko AMK:ssa suoritettuna ja nyt tekisi mieli laajentaa osaamista tietojärjestelmätieteiden puolella yliopistossa.

Itse valmistuin -03 tietojenkäsittelyn tradenomiksi ja -04 menin sisään kauppakorkeaan ja silloisen duunipaikan kanssa sain sovittua, että käyn aina tarpeen mukaan suorittelemassa opintoja. Sanoisin, että mulla meni aikaa n. 2,5v kun oli kurssit käytynä ja edelleenkin gradu tekemättä (ensi keväänä kait paperit ulos).

Itse hain koulutukseen puoliksi vitsillä ja puoliksi tosissani kun ei koodaus kiinnosta loppuviimeksi, enkä siinä niin hyvä olekaan. Pääsykokeisiin oli luettavana kolme kirjaa, joista luin yhden, mutta pääsin sisään kuitenkin. Tulotaso ei pudonnut opiskelujen juurikaan, mutta tuo on nyt itsestä kai enemmänkin kiinni. Opiskeluissa tein itselleni selväksi, että panostan vain ja ainoastaan asioihin, jotka kiinnostavat itseäni ja koen saavani hyötyä tulevaisuudessa ja kaikki muut vedän vasemmalla kädellä, jotta pääsen takaisin työelämään tienaamaan elantoa täysipäiväisesti. Hyväksiluettua tuolloin sai muistaakseni 28ov, mutta tutuksi tuli opinto-oppaan "tentti luennoista ja kirjallisuudesta" -kohta tiettyjen opintojen tiimoilta. Koen, että tietyssä mielessä sain laaja-alaisempaa näkemystä esim. liiketoiminnasta mitä AMK:ssa sain, joten itse olen erittäin tyytyväinen koulutukseen.

Suosittelen ehdottomasti jos kiinnostaa ja saa järkättyä asiat kuntoon (tulojen putoaminen yms.).

Aika vähän näyttäisi saavan hyvitystä amkista kauppakorkeaan siirtyessä. Ymmärtääkseni inssistä dippainssiksi lukiessa tulee enemmän hyväksiluettuja pisteitä.

Aika vähän näyttäisi saavan hyvitystä amkista kauppakorkeaan siirtyessä. Ymmärtääkseni inssistä dippainssiksi lukiessa tulee enemmän hyväksiluettuja pisteitä.
Täydentäviä opintoja 0-40 ov +maisteriohjelman opinnot. Eli about sama kuin tietojenkäsittelytieteeseen.

Tämä ketju on ihan aiheellinen, koska vastaavaa ketjua ei ole vaan tieto on hajautunut eri ketjuihin.

Varsinkin AMK -> Kauppatieteelliset kyllä kannattaa monessa tapauksessa. Tiedän myös työpaikalta muutamia henkilöitä jotka ovat menneet Insinööripohjalta lukemaan Industrial Managementtiä työn ohella yliopistoon. Suurimmalla osalla yliopistoista on jo erilliset maisterihaut, jossa vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä opintotodistus. Riippuen yliopistosta kysytään CV, 1-2 kpl suosituskirjeitä, GMAT-testi, TOEFL-kielitesti ja niin edelleen.

En sinänsä tekisi niin isoa eroa esim. Tradeonomien ja kauppatieteellisten Kandien välille. Tradenomit on kuitenkin tehny muiden opintojen lisäksi jo Opinnäytetyönsä joka vastaa pituudelta enemmän Gradua kuin kandityötä. Monia kurssejakin voi verrata keskenään ja samat perus diipadaapat noissa opetetaan varsinkin ensimmäisinä vuosina. Monia kursseja pystyy suoraan vertailemaankin. Pidän tätä varsin fiksuna muutoksena opintojärjestelyihin, sillä useimmat jotka haluavat jatkaa ovat muutenkin niitä parempia ja motivoituneempia opiskelijoita. Kukaan ei lähde "huviksi" lukemaan enää maisteriopintoja kun on valmistunut AMK:sta. Olisi myös aika isoa resurssien hukkausta laittaa ne lukemaan samoja kursseja uudestaan.

Hyväksiluku menee useimmiten niin, että jää tehtäväksi 120op +30op "optio" yliopistolla määrätä lisäopiskelua riippuen aikaisemmista suuntauksista. Suositusten mukaan tuo opiskeltaisiin 30op syksy, 30op kevät, 30op syksy ja keväällä 30op arvoinen Gradu eli kahdessa vuodessa valmistuminen. Olen nähnyt IB-tradenomien siirtyvän pääaineenaan lukevan ainakin Johtamista ja IB:tä, parin vuoden päästä voi oma otantani olla huomattavasti laajempi. Muutama tuttu on myös tällä hetkellä Australiassa lukemassa maisterin papereita.

Nyt kiinnostaisikin kysyä, että onko jotkut lukenu suomalaisessa yliopistossa/AMK:ssa kandit ja mennyt ulkomaille lukemaan? Kaikkiin maihin mihinkä olen katsonut olisi mahdollista päästä lukemaan jatkossa. (Ruotsi, Hollanti, Iso-Britannia, Espanja, USA, Australia...)

p.s. Ainakaan omalla kohdallani tässä ei ole kyse mistään "työttömäksi valmistumisesta" tai vastaavista pakoista, vaan enemmänkin omasta halusta jatkaa opiskeluja. Hyvin pieni pelko ehkä on, että jossain vaiheessa se BBA tutkinto ei riittäisi "johonkin" vaan vaadittaisiin maisterit. Valmistuminen on vasta keväällä joten se hankaloittaa ensi syksyksi hakemista vielä toistaiseksi, mutta saa nähdä mitenkä asiat etenee :)

En sinänsä tekisi niin isoa eroa esim. Tradeonomien ja kauppatieteellisten Kandien välille. Tradenomit on kuitenkin tehny muiden opintojen lisäksi jo Opinnäytetyönsä joka vastaa pituudelta enemmän Gradua kuin kandityötä.

Ei se pituus vaan se sisältö..

Tämäkin alkaa taas menemään KTM vs tradenomi- kinasteluksi.

Monilla tuntuu olevan perusasiat ihan hukassa ja silti kommentoidaan kuin asiat olisivat faktaa.

Tradenomejakin on olemassa muitakin kuin vain se liiketalouden tradenomi joita on kyllä tällä hetkellä jo liikaa kysyntään nähden. Sama tilanne alkaa lähenemään kohta myös perus KTM puolella.

Joku mainitsi ettei tradenomi saa hyväksiluettua käytännössä paljoakaan siirtyessään yliopistolle/kauppakorkeaan. Se on totta. Mutta tässä ketjussa onkin kysymys käsittääkseni muuntokoulutuksesta eli hypätään suoraan maisterinohjelmaan erillishaussa.

Tällöin suoritat normaalin maisterin tutkinnon ja gradun sekä joudut todennäköisesti myös suorittamaan siltaavia opintoja(taisi olla max. 60op?).

Yleisesti myös kaikki ketjut joissa verrataan tradenomi vs KTM on ihan turhia jo puhtaasti siitä syystä, että tradenomia pitäisi verrata KTK tutkintoon, ei 2 vuotta pidempään kestävään tutkintoon.

Itsellä ei ole kokemusta liiketalouden tradenomeista, mutta voi hyvinkin olla ettei sen sisältö ole vastaava KTK- tutkinnon kanssa.

Kuitenkin uskon tietojenkäsittelyn tradenomeilla olevan hyvät edellytykset menestyä siirtyessään FM/KTM- tuolla omalla alallaan. Ja tässä määrin itse hlökohtaisesti katsoisin IT-tradenomin tutkinnon myös vastaavan paremmin tuota FK/KTK- tutkintoa(it-puolella).

Mutta aivan helppoa esim HSElle siirtyminen ei ole, pitää olla muistaakseni vähintään hyvät arvosanat kaikista kursseista sekä lopputyön arvosana min. hyvä. It- puolella kauppiksessa ainoa maisterinohjelma taitaa olla lisäksi englanninkielinen, joten siihenkin vielä tulee (ehkä) kielitestit yms päälle.

Eli jos aikaa ja halua on niin kyllä tuota voisi ihan hyvänä vaihtoehtona pitää.

Pääaineellakin on tietenkin väliä. Laskentatoimea pääaineena opiskellut tradenomi voi olla työmarkkinoilla kohtuullisesti pärjäävä, mutta markkinointi-KTM ei välttämättä saa koulutusta vastaavaa työpaikkaa helposti.

Omalta osalta mietin tuota tutkinnon "päivittämistä" myös toimialan vuoksi. Markkinointitradenomeja kun on pilvin pimein. Tällä hetkellä olen kyllä koulutusta vastaavissa tehtävissä, mutta uuden duunipaikan haku on edessä ja en ole ainut kyseisen combon suorittanut..

Toisaalta en tiedä mikä on IT-puolella ohjelmistoliiketoimintaa pääaineena lukeneiden työllisyystilanne?

Enemmänkin suosittelisin tradenomi --> KTM

Juuri tämä on mielessä.

Vein sitten tänään hakemuksen postiin, 13. päivä loppuu haku. Ensisijainen toive oli tietojärjestelmätiede, toisena tietojenkäsittelytiede. Laitoin molemmat kun kerta pystyi hakemaan samalla haulla kumpaankin. Kyseessä on tosiaan tuo maisterihaku, jossa pitäisi saada vähän enemmän hyväksilukuja kun mitä hakisi normaalisti haun yhteydessä.

Onko kenelläkään kokemuksia hyvistä yhdistelmistä pääaine/sivuaine valinnoiksi? Optimistisena rupesin jo näitä miettimään :D Ensisijaiseksi pääaineeksi valitsin järjestelmäkehitys, sivuaineena kiinnostaisi johtaminen ja organisointi (jos tällaista on).

Back
Ylös Bottom