Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Viime viikon lopulla piti ostaa salkkuun Panostajaa Stockmannin ja Orionin seuraksi. Onneksi sitä on saanut jostain rahat revittyä pieneen osakesalkkuunkin, kun ei viitsinyt myydä rahastoja, joita vanhemmat oli monta vuotta ostellut ja sitten ite jatkanut sitä kun rahaa alkoi löytymään, pois +-0-tilanteessa.

Nyt odottelen, että saisin Kelalta päätöksen opintolainasta, jos vähän saisi pottia kasvatettua :)

Hyvä valinta, Panostaja meinaan.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=134242&tstart=30

Tuolla on juttua siitä. Vähän pidemmälle kun ketjua luet, niin tulee meikäläisenkin kommentit Panostajan yritysesittelystä, jossa tuli käytyä.

Omassa salkussa nyt suurin sijoitus. Pistin Amanda Capitalit myyntiin ja ostin Panostajaa lisää.

^ Multa löytyy kanssa vahva usko Panostajan menestymiseen, kuten sultakin tuota keskustelua lukiessa. Vuoden verran oon yrittänyt seurata yhtiötä koskevaa uutisointia ja tutkia lukuja ja ainakin pitkällä tähtäimellä vaikuttaa erittäin hyvältä sijoitukselta. Enkä sen puoleen mistään äkkirikastumisesta haaveilekaan näin pienellä salkulla ja kaiken oon ajatellut ostaa sen mukaan, miltä omasta mielestä yhtiöiden näkymät pitkällä tähtäimellä vaikuttaa.

Nyt on hyvä aika opetella tätä hommaa, kun todennäköisesti ei tarvitse pelätä kovin mittavia tappioita :)

^ Multa löytyy kanssa vahva usko Panostajan menestymiseen, kuten sultakin tuota keskustelua lukiessa. Vuoden verran oon yrittänyt seurata yhtiötä koskevaa uutisointia ja tutkia lukuja ja ainakin pitkällä tähtäimellä vaikuttaa erittäin hyvältä sijoitukselta. Enkä sen puoleen mistään äkkirikastumisesta haaveilekaan näin pienellä salkulla ja kaiken oon ajatellut ostaa sen mukaan, miltä omasta mielestä yhtiöiden näkymät pitkällä tähtäimellä vaikuttaa.

Nyt on hyvä aika opetella tätä hommaa, kun todennäköisesti ei tarvitse pelätä kovin mittavia tappioita :)

Ja pitää muistaa se, että Panostaja on hajautettu salkku pk-sektorin yrityksiä, joihin muuten on oikeastaan mahdoton päästä käsiksi. Eli luottoa on minullakin ja olen valmis vielä lisäämään omistustani.

Hah, mikä viesti Nokiasta Kauppalehden keskustelussa, mutta osuu mielestäni firman ongelmien ytimeen:

"Vähän sama ongelma kuin Matti Vanhasella: iso mutta ei kovin suosittu eikä trendikäs. Toimitusjohtajan esiintyminenkin samaa tasoa. Täytyisi Nokian hankkia edes salarakas."
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=135788&tstart=0

Nokia on salkkuni murheenkryyni, ja haluaisin siitä eroon. Pitäisiköhän vain myydä tappiolla ja ostaa Fortumia, Orionia ja/tai Nordeaa tilalle? Samalla voisi ehkä keventää salkkua teollisuuspapereista, jotka ovat rajusti plussalla, ja hyödyntää tappiovähennyksen veroissa.

Hah, mikä viesti Nokiasta Kauppalehden keskustelussa, mutta osuu mielestäni firman ongelmien ytimeen:

"Vähän sama ongelma kuin Matti Vanhasella: iso mutta ei kovin suosittu eikä trendikäs. Toimitusjohtajan esiintyminenkin samaa tasoa. Täytyisi Nokian hankkia edes salarakas."
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=135788&tstart=0

Nokia on salkkuni murheenkryyni, ja haluaisin siitä eroon. Pitäisiköhän vain myydä tappiolla ja ostaa Fortumia, Orionia ja/tai Nordeaa tilalle? Samalla voisi ehkä keventää salkkua teollisuuspapereista, jotka ovat rajusti plussalla, ja hyödyntää tappiovähennyksen veroissa.

Voiko isoin olla myös aina trendikkäin?

Saanko kysyä, että millaisella keskihinnalla olet Nokiaa ostanut? Käsitykseni mukaan Nokialle tarjoillaan sellaista 13 euron tavoitehintaa aika yleisesti (ainakin uusimmassa Pohjolan Tutkimus katsauksessa oli nimenomaan tämä tavoitehintana). Minusta ainakin Nokia alkaa olla taas ostohinnoissa kun päästää alle 10e hintoihin.

Voiko isoin olla myös aina trendikkäin?

Saanko kysyä, että millaisella keskihinnalla olet Nokiaa ostanut? Käsitykseni mukaan Nokialle tarjoillaan sellaista 13 euron tavoitehintaa aika yleisesti (ainakin uusimmassa Pohjolan Tutkimus katsauksessa oli nimenomaan tämä tavoitehintana). Minusta ainakin Nokia alkaa olla taas ostohinnoissa kun päästää alle 10e hintoihin.

Sanotaan näin, että kahden lähes perättäin tekemäni oston keskihinta oli vähemmän kuin tuo 13 euroa, mutta ei alle 11,5 €. Mitään todellista hätää ei siis ollut, mutta olin ostanut Nokiaa alun perin tarkoituksenani myydä se noin viikon sisällä ostosta kalliimmalla. Vaan eipäs noussut, joten ostin lisää – ja laski taas jumittuen surffaamaan nykyiselle tasolleen. En siis halua omistaa Nokiaa, koska en luota firmaan tällä hetkellä (Talouselämässä oli pari viikkoa sitten huippujuttu aiheesta – Nokian 5 virhettä) enkä usko Nokian olevan myöskään holdaamisen arvoinen verrattuna siihen, mitä on saatavilla (oletettavat paremmat osingot).

Niinpä tein tuossa edellisen viestini jälkeen ratkaisuni: myin Metsot reilun 100 %:n voitolla, Rautaruukit jonkin verran pienemmällä voitolla ja Nokiat tappiolla. Nyt kyttään rahoilla ostotilaisuuksia akselilta Fortum-Orion-Nordea-X. Minusta tämä tuntuu ainakin nyt hyvältä siirrolta: realisoin voittoja, luovuin firmasta, joka ei mahdu tämän hetken sijoitussuunnitelmaan, ja sain kassaan käteistä. Katsellaan, onko vainuni oikeassa. Toivon, että vielä nähtäisiin jonkinmoinen paniikkiromahdus. Jos ei ja jos Nokia lähtee lentoon, on myönnettävä, että olin väärässä.

Varmasti ihan hyvä päätös omalta kannalta. Itse olen onnistunut ostamaan (myös) dipeistä ja Nokioiden keskihinta on pitkälti alle 10e, joten en sillä tavalla ole ajatellut myymistä. Sinä saat varmaan noille rahoille paremman tuoton muualta.

Olen kanssa vähän miettinyt tuota Fortumia (sähkön hinta nostetaan lopulta eurooppalaiseen ka:han) ja YIT:tä (rakennettavaa taitaa riittää tulevaisuudessa meillä ja Venäjällä). Mutta en sillä tavalla ole ehtinyt niihen paneutua, että uskaltaisin vielä lähteä ostamaan. Molemmilla taitaa olla myös Venäjän riskiä aika paljon.

Orioniin en luota yhtään. Kun uusilta lääkkeiltä menee parin vuoden sisällä patentit, niin liikevaihdosta lähtee 30-40% aika nopsaan ja mitään uusia innovaatioita ei ole tulossa tilalle ja kassastakin ollaan maksettu osinkoina pihalla kaikki potentiaali ostoihin. Veikkaan, että firma pumpataan tyhjäksi ja myydään ulos Suomesta, kuten ollaan tehty kaikille muillekin kotimaisille lääketehtaille.

Yleensä "vinkit" on tavattu antaa jälkeenpäin, mutta nyt taidan tehdä toisinpäin.. UPM on näillä kursseilla aika hyvä sijoitus. Jos sattuu olemaan ylimääräistä taskuissa, niin kannattaa ostaa. UPM on nyt 7.57. Ja veikkaan että keväällä ollaan yli 10e.
Kauppalehden keskustelua.

^^ Ei oo rahaa, joten en ottanut, mutta tammikuussa, jos kurssi n. 8,50 niin aion ostaa. Jos jo keväämmällä olisi ollut rahaa, olisin ostanut UPM:ää niin paljon kuin sielu sietää. Olisi pystynyt(pystyy vieläkin toki) lyhyellä aikavälillä tekemään voittoa, mutta itse ajattelen pitemmällä aikavälillä ja siihen nähden UPM on erittäin mielenkiintoinen kohde :)

Eikö UPM ollut 5e:n tuntumassakin tässä aika lähimenneisyydessä? Muistan kun metsän dissaus alkoi niin Stora oli n 3.5 ja UPM viiden paikkeilla.

Joo. Olihan se. Minulla taitaa olla tuon vähäisen UPM pottini keskihinta jotain 6.7x kun älysin ostella silloinkin. Nyt ei ollut rahaa vapaana, joten jäi hyvä paikka käyttämättä. :(

UPM oli kyllä lähempänä 4 euroa kuin 5 euroa. Vuoden alin 4,33 euroa, sieltä ollaan kyllä noustu aika kivasti. Voi olla että suurin nousu on nyt nähty.

UPM oli kyllä lähempänä 4 euroa kuin 5 euroa. Vuoden alin 4,33 euroa, sieltä ollaan kyllä noustu aika kivasti. Voi olla että suurin nousu on nyt nähty.

Millaisia tavoitehintoja eri analyytikot oikein tarjoavat UPM:lle? Käsitykseni mukaan aikalailla 12 euron tienoilla taitavat olla? Siihen nähden nykyinen 8 euron hinta tuntuu aika kivalta. Minä ainakin ostaisin.

Tein tässä peliliikkeitä. Luovuin Metsosta, sain siitä 130% tuoton reilulta puolelta vuodelta. Ei huonisti. En myynyt siksi että sain voittoa, vaan mielestäni sektorilla UPM, TeliaSonera, Panostaja on reilusti enemmän kurssinousupotentiaalia ja osinkoja jakavat ihan samalla tavalla.

Metso on vähintäänkin haastavasti hinnoiteltu tällä hetkellä, vaikka hyvä yhtiö onkin. Tein siis päätöksen ja vaihdoin hevosta. Veroja ei tervi tästä maksella kun taannoin tuli myytyä kuplahintaan ostettuja Uponorin osakkeita kunnon tappiolla. Eipähän jää nuokaan tappiot hyödyntämättä.

Aika näyttää tuliko tehtyä oikeita liikkeitä. Pistin samalla Tamfeltit meneen joten tuli karsittua salkussa olevia yhtiöitäkin samalla. Tamfeltista en oikein ota tolkkua, se meni suurinpiirtein keskihankintahinnalla, joten sen puoleen ei ongelmia.

Turhan paljon tulee kauppaa tehtyä, mutta so not, on sitä turhempiakin asioita tehty. ;)

Onko muilla suoraan esim. kiinalaisia omistuksia?

Miten saa helpoiten sijoitettua kiinaan pl. rahastot? Tänään puski Metso 20e rikki osinkojenkin jälkeen. Onnistunein sijoitukseni, sääli että rahallisesti melko olematon.

Elcoteqista ei ole kuulunut mitään. Jos tämäkin järjestly menee käteen, niin epäilen että Elcon tarina oli siinä :(

Loistava ajoitus mulla tuon Tamfeltin kanssa. Tässä sen näkee, pitäs vaan ostaa eikä ikinä myydä mitään...

Just katoin samaa.. Mutta minkäs teet? Ei ne ostot ja myynnit kuitenkaan osu niihin syvimpiin dippeihin ja korkeimpiin huippuihin. Varmaan jokaisen oston ja myynnin suhteen olisi voinut tehdä paremman päätöksen, kun jälkikäteen katselee kurssin kehitystä. Pitkällä tähtäimellä saatoit tehdä hyvän päätöksen ja sehän se on tärkeintä.

Back
Ylös Bottom