POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimanostovideoita – kyykky, penkki ja veto

Meta description: Voimanostovideoita-ketju: kyykky-, penkki- ja vetoklipit, treenipätkät, kisavideot, PR-yritykset ja tekniikka-analyysit.

En. Pari vuotta aina kädet samalla tavalla ja kappas, selkä oli vastaotekäden puolelta silminnähden paksumpi. Siitä sitten seurasi puutumista ja selkäkipuja ja muita ongelmia kun ei kroppa toimi hyvin jos on epäsymmetriaa. Itseasiassa en edes kauaa kerennyt treenaamaan ennen kuin tuo ilmeni, puhutaan jostain alle 100:sta vetotreenistä about.

Lainaus Pekka Anttilan artikkelista "Maastavedon lihashuolto ja yleisimmät vammat":

"Maastavedon selkävaivojen yksi aiheuttajista on ristiote, joka kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Ns. koukkukäsi voi pahimmassa tapauksessa kuormittaa sen puolen pitkiä selkälihaksia 2/3 osalla. Ajan myötä ja tuhansien toistojen jälkeen toisen puolen lihakset kasvavat ja voimistuvat enemmän. Tämä "vahvempi puoli" alkaa vetää selkärankaa vinoon ja myöhemmin hermot jäävät puristukseen. Tästä seuraavat monenlaiset kiputilat selässä ja alaraajoissa.

Brad Gillangham on syventynyt asiaan perinpohjin ja yrittänyt päästä eroon ristiotteen aiheuttamista vaivoista. Lopputuloksena oli sormilukko, jonka avulla molemmat kädet olivat myötäotteessa. myös venäjän Alexei Podnotny on vetänyt yli 400 125-kiloisiin sormilukko-otteella."

Eli pahimmillaan pitkien selkälihasten kuormitus voi olla kaksinkertainen koukkukäden puolella 66% vs 33%.

Anttila puhuu tekstissä tilanteesta missä käsien otetta ei vaihdeta koskaan.itse en ole koskaan vaihtanut otetta, eikä ole mitään selkävaivoja tai symmetria ongelmia.

Pitääkö tuo varmasti paikkansa että se puoli jolla käsi on vastaotteella kuormittuu enemmän? Itelläkin on jonkin asteista lihasepätasapainoa selässä havaittavissa ja oon aatellu että se ois tullu nimenomaan siitä kun en oo vedossa ristiotetta oikeestaan ikinä vaihellu. Mutta kun mulla on paksumpi ja vahvempi se puoli joka vetää myötäotteella... :confused:

Kyllä. vaihtele otetta reeneissä niin saat tasapainoisemman kehityksen lihaksistoosi.

Mutta mun tapauksessa mähän vaan pahentaisin sitä epätasapainoa? Kun siis nyt tilanne on se että vedän vasen käsi vastaotteella, mutta oikea puoli selästä on paksumpi/vahvempi/leveämpi. Eli jos vaihtaisin otteen niin että oikea käsi "koukkuna" niin sillon treenaisin enemmän oikeaa puolta selästä, joka on jo valmiiksi edellä? Pitäs opetella sormilukko niin ei olis näin hankalaa :curs:

Mutta mun tapauksessa mähän vaan pahentaisin sitä epätasapainoa? Kun siis nyt tilanne on se että vedän vasen käsi vastaotteella, mutta oikea puoli selästä on paksumpi/vahvempi/leveämpi. Eli jos vaihtaisin otteen niin että oikea käsi "koukkuna" niin sillon treenaisin enemmän oikeaa puolta selästä, joka on jo valmiiksi edellä? Pitäs opetella sormilukko niin ei olis näin hankalaa :curs:

Onko remmit pois suljettu vaihtoehto ?

"Maastavedon selkävaivojen yksi aiheuttajista on ristiote, joka kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Ns. koukkukäsi voi pahimmassa tapauksessa kuormittaa sen puolen pitkiä selkälihaksia 2/3 osalla. Ajan myötä ja tuhansien toistojen jälkeen toisen puolen lihakset kasvavat ja voimistuvat enemmän. Tämä "vahvempi puoli" alkaa vetää selkärankaa vinoon ja myöhemmin hermot jäävät puristukseen. Tästä seuraavat monenlaiset kiputilat selässä ja alaraajoissa.

Tais löytyä syy minunki selkä ongelmaan mavessa..ainakin 9kk tuli mavetettua samalla risti otteella kunnes viime keväänä tuli hermoperästä kipua ja sen jälkeen ollu tauolla mavesta lähes kokonaan.. Puol vuotta on ollu tommosta ja jos kyyristyn niin huomaa selvästi että vasen puoli selkälihaksista ainaki sentin paksumpi ku oikee selkälihas. Pitänee alkaa treenaamaan toisella otteella..

edit.

Viimeksi muokattu:
Joo ja vähän pehmeepi kaveri kuten A.Bolton vetää ristiotteella.
http://www.youtube.com/watch?v=5groVHlMkRE

Mä en ymmärrä ristiotteen dissaamista etenkään kavereilta joiden älykkyys ei ole riittänyt otteen vaihteluun:dance:
Mutta kukin tyylillään ja mulle on aivan se ja sama millä otteella vedetään.

Enhän nyt mitään ristiotetta dissaa, tuo mainoshan oli huumoria. Ja älä nyt vittuilemaan rupea.

On se silti kovempaa meininkiä vetää myötäotteella.

Älä oikeesti sano et reenaat ilman remmejä yksinomaan sen takia että näpit vahvistuu?

Jos selkä jaksaa enemmän ku näpit mavessa nii ehkä mave kannattais pitää iha SELKÄliikkeenä?

Ei mavea voi mitenkään pitää minään yhden lihasryhmän liikkeenä. Siinä käytetään miltei kaikkia takaosan lihaksia kantapäästä takaraivoon ja myös etupuolelta etureiskat ja vatsat osallistuu voimakkaasti. Mave kannattaa pitää ihan mavena.

Ei mavea voi mitenkään pitää minään yhden lihasryhmän liikkeenä. Siinä käytetään miltei kaikkia takaosan lihaksia kantapäästä takaraivoon ja myös etupuolelta etureiskat ja vatsat osallistuu voimakkaasti. Mave kannattaa pitää ihan mavena.
Aivan. Tämä on kuitenkin voimailupuolella oleva keskustelu, ja voimailijat kun eivät saa kisoissaan siteitä käyttää, niin miksi pitäisi treeneissäkään. Lajisuoritus parantuu parhaiten lajinomaisilla harjoitteilla.

Kehonrakennus sitten erikseen:piis:

Onhan se nyt aina miehestä kiinni. On sitä miehiä ketkä vallan vetää remmeillä, mutta silti kisoissa ihan iloisesti ennätyksiä ilmankin.

Kukin vetäköön miten vetää, itse vetäisin remmeillä, mutta aika hakusessa se, meinaan kyllä opetella. Tai sitten vaan sormilukolla, olen silläkin yli 200 ottanut eikä se nyt niin satu.

Juu toki toki mutta emt, mä silti pitäisin remmejä jos muut lihakset jaksaa mut näpit ei, se oli se koko idea, ei se että se on nimenomaan SELKÄLIIKE...

Itse käytän mavessa yleensä aina remmejä, koska tiedän että sormet jaksaa pitää maksimiraudatkin kun ottaa sitten ristiotteen ja mankun käyttöön.

Itse käytän mavessa yleensä aina remmejä, koska tiedän että sormet jaksaa pitää maksimiraudatkin kun ottaa sitten ristiotteen ja mankun käyttöön.

niimpä...

en tiiä muista, mutta itellä ainaki sormien kanssa enemmän ongelmia pitkän selkätreenin tai mavetreenin lopussa monen sarjan jälkeen ku maksiminostojen kanssa

Jonas Rantanen 540kg kyykystä kevyttä paskaa!

Video http://www.youtube.com/watch?v=9S2DPUUUlao&feature=channel_page

Nettituomareille tiedoksi. Tulkaapa kerrankin paikanpäälle kattomaan mitä touhu on ennen arvosteluja 50cm vajaista kyykyistä. Kyllä menee päät hiljaiseksi eturivistä aitiopaikalta tai vaikka tangon alta jos sisua riittää kokeilla.
hurjat on raudat ja keskivartalossa on älyttömät pidot,mutta kyllä vaateri kyykystä on pitkä matka syvään kyykkyyn,mut pro kyykyksi hyvä.

Back
Ylös Bottom