Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ehkä hiukan tyhmä kysymys, mutta teenkö maven jotenki teknisesti huonosto, jos saan alaselän sillä kipeäksi? Raskailla painoilla tulee kyllä kauttaaltaan mutta esim tänään tein kevyen treeni mavea ja silti tuntuu alaselässä. Nostovaiheessa pitäisi olla suht hyvä ryhti, ettei hirveästi taivu selkä, eri asia sit se vaihe ylhäällä jos taivutan vaikka liikaa selkää?

No alaselkäänhän se nimenomaan ottaa. Suorin jaloin tehtynä enempi jalkoihinm, mutta myöskin selkään.

No mulla taas on alaselässä erilaisia ongelmia. On ollu vähän tuo alaselkä kipeä tai ei niin vähänkään jonkun aikaa. Ei lihaskipua vaan varmana rangassa. Esim roikkuessa tangossa ja rentouttaa keskivartalon lihakset niin käy selkään. Tai istuessa jos rentouttaa keskivartalon lihakset niin käy alaselkään.

Tänään sain kuitenkin lopullisen herätyksen: alaselkä kipeä salilla vaikka en tehnyt mavea tai kyykkyä. Istuessakin kipeä.

Vituttaa sanoa mutta oisko muutaman viikon tauon paikka?

No mulla taas on alaselässä erilaisia ongelmia. On ollu vähän tuo alaselkä kipeä tai ei niin vähänkään jonkun aikaa. Ei lihaskipua vaan varmana rangassa. Esim roikkuessa tangossa ja rentouttaa keskivartalon lihakset niin käy selkään. Tai istuessa jos rentouttaa keskivartalon lihakset niin käy alaselkään.

Tänään sain kuitenkin lopullisen herätyksen: alaselkä kipeä salilla vaikka en tehnyt mavea tai kyykkyä. Istuessakin kipeä.

Oota ny ainaki sen aikaa, että se paranee ennen ku alat riehumaan hirveesti. Jos ei parane pian ni lääkärissä käyntiä suosittelen. Et satu muistamaan mistä tuli kipeeks ja kuinka kauan tarkalleen ottaen?

OMA KYSYMYS:

Penkkimaksimia olisi aikomus kokeilla, niin miten pitkä tauko olisi hyvä ennen testiä, sekä millaista lämmittelyä maksimia varten?

Oletko siis menossa sinne salille vai kotonako meinasit tehdä, mitä avustavia laitteita tai rakennelmia & painoja kotoa löytyy? Jos mahdollisuus on saliin kolme kertaa viikossa niin menetkö myös vai olisiko kaksi kertaa viikossa kohdallasi paras?

Salilla treenaisin ja 3 kertaa viikossa on parempi.

Oota ny ainaki sen aikaa, että se paranee ennen ku alat riehumaan hirveesti. Jos ei parane pian ni lääkärissä käyntiä suosittelen. Et satu muistamaan mistä tuli kipeeks ja kuinka kauan tarkalleen ottaen?

OMA KYSYMYS:

Penkkimaksimia olisi aikomus kokeilla, niin miten pitkä tauko olisi hyvä ennen testiä, sekä millaista lämmittelyä maksimia varten?

No varmaan mavesta ja kyykystä. Ja on kai se ollu jo toista viikkoa ainaki. Pakko kai se on huilata hieman sit.

Kannattaa käydä tutkituttamassa se kunnolla. Itse olin kärsinyt vuosia alaselkävaivoista mitkä osoittautui lieviksi välilevynpullistumiksi. Välilevynpullistumista vielä usein toipuu, mutta kannattaa selvittää myös mistä ne johtuu. Mulla selvisi lannerankaröntgenistä, että mulla on alaselässä synnynäinen rakennevika. 5. nikama selkärangasta likunut jo yli sentin pois paikoiltaan ja nikamavälit on jotenkin oudot myös. Mun alaselkä ei siis taivu tosta kohtaa luonnollisesti ja siitä johtunut ne välilevyongelmat. Kyykyt ja vedot on vaan pahentanut sitä, mutta minkäs sille voi kun ei ole aikaisemmin edes tutkittu vaikka lääkärissäkin olen käynyt useasti valittamassa alaselkävaivoja. Onneksi tällä kertaa sattui sentään ammattitaitoinen lääkäri niin sai selkoa asiaan. Tosin sellanen ikävä uutinen tuli, että kyykkyjä ja maastavetoja tuskin pystyn enää ikinä tekemään. Eli kannattaa tarkastuttaa, että se ranka ja nikamat on kunnossa, koska voi olla hieman pahempi juttu jos siellä on jotain häikkää.

Kannattaa käydä tutkituttamassa se kunnolla. Itse olin kärsinyt vuosia alaselkävaivoista mitkä osoittautui lieviksi välilevynpullistumiksi. Välilevynpullistumista vielä usein toipuu, mutta kannattaa selvittää myös mistä ne johtuu. Mulla selvisi lannerankaröntgenistä, että mulla on alaselässä synnynäinen rakennevika. 5. nikama selkärangasta likunut jo yli sentin pois paikoiltaan ja nikamavälit on jotenkin oudot myös. Mun alaselkä ei siis taivu tosta kohtaa luonnollisesti ja siitä johtunut ne välilevyongelmat. Kyykyt ja vedot on vaan pahentanut sitä, mutta minkäs sille voi kun ei ole aikaisemmin edes tutkittu vaikka lääkärissäkin olen käynyt useasti valittamassa alaselkävaivoja. Onneksi tällä kertaa sattui sentään ammattitaitoinen lääkäri niin sai selkoa asiaan. Tosin sellanen ikävä uutinen tuli, että kyykkyjä ja maastavetoja tuskin pystyn enää ikinä tekemään. Eli kannattaa tarkastuttaa, että se ranka ja nikamat on kunnossa, koska voi olla hieman pahempi juttu jos siellä on jotain häikkää.

Joo no päätin pitää salista taukoa kokonaan nyt pari viikkoa ja kattoa onko sitten enää kipeä. Jos on niin lääkäriin vaan. On mulla kyllä tuo alaselkä ollu ihmeen heikko jo ennen saliakin. Kipuillu yms, mutta tämä sali on pahentanut sitä. :(

EDIT: niin ja kiitos Elastolle! Tuli semmonen olo että ei se mun alaselkäongelma välttämättä johdu jostain tekniikkavirheestä vaan...joillaki voi oikeasti selkä olla huono.

Abcd: -Tottahan tuokin, joillain voi oikeasti olla niitä rakenteellisia vikoja, jotka todella estävät jonkin harjoitteen suorittamisen, ainakin isommilla raudoilla. Mutta melkoisen harvassa ne silti on, kyllä niihin alaselkä ongelmiin vedoissa ja polvi ongelmiin kyykyissä, löytyy yleensä muu selittävä syy kuin rakenteellinen vaiva. Tutkimallahan ne kuiten suurimmaksi osin selvittää.

"Tuli semmonen olo että ei se mun alaselkäongelma välttämättä johdu jostain tekniikkavirheestä vaan...joillaki voi oikeasti selkä olla huono."

Hei mikä on semmoinen turvallisin oteleveys kiertäjäkalvosimille tehtäessä penkkipunnerrusta? Olen kuullut, että jos hirveän leveällä otteella tekee, niin kiertäjäkalvosimet menevät aika äkkiä.

Hei mikä on semmoinen turvallisin oteleveys kiertäjäkalvosimille tehtäessä penkkipunnerrusta? Olen kuullut, että jos hirveän leveällä otteella tekee, niin kiertäjäkalvosimet menevät aika äkkiä.

Kyynärpäiden leviäminen sivuille lienee se isoin riski kiertäjäkalvosimille. Ja se kuinka lähellä kyynärpäät ovat kroppaa vaikuttaa myös oteleveyteen, sillä kyynärvarsien tulisi olla noston aikana suorassa tai vähän ulospäin vinossa.

Osta kuminauhaa ja tee kiertäjäkalvosinjumppaa ennen penkkiä. Suosittelen.

Kyynärpäiden leviäminen sivuille lienee se isoin riski kiertäjäkalvosimille. Ja se kuinka lähellä kyynärpäät ovat kroppaa vaikuttaa myös oteleveyteen, sillä kyynärvarsien tulisi olla noston aikana suorassa tai vähän ulospäin vinossa.

Osta kuminauhaa ja tee kiertäjäkalvosinjumppaa ennen penkkiä. Suosittelen.
Miten tarkalleen ottaen se jumppa muuten menee, kun epäilen, että vähän on ottanut itselläni kiertäjäkalvosin hittiä. Onko se jumppa jossain tredeissä urheiluvammaosiolla, kun niitä tuossa toissapäivänä selailin.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=726010&postcount=27 tuossa vielä viesti.

E: Mieluiten pistäkää tuonne käyttäjäviesteihin vastaus, kun en välttämättä muista tulla katsomaan, että onko tähän viestiini vastattu.

E2: Ja minkälaista kuminauhaa kannattaisi ostaa, onko mitään erityistä? Vai käykö vaan ns. normaali, kunhan on tarpeeksi vahvaa.

Olen tässä treenaillut 4 kertaa viikossa viimeiset 3½kk seuraavalla ohjelmalla:

ma&to - olkapäät, rinta, kädet: pääliikkeinä pystypunnerrus, penkki ja vinopenkki, sekä hauiskäännöt ja kapea penkki tai talja. Lisänä niskantakaa punnerrus(kevyemmillä painoilla ja pitkällä sarjalla), koneet taka- ja alaolkapäille(yksi sarja kumpaakin), peck deck ja vastaote leuat.

ti&pe/la - jalat, selkä, vatsa: pääliikkeinä kyykky, leuat, reiden ojennukset/koukistukset, kulmasoutu laitteessa, vatsat laitteessa+pitoja yms. Joskus tehnyt alataljaa, prässiä, sjmv:tä jne...viimeisimmäksi mainittua aivan liian vähän :(

Tuloksia tuli alussa hyvin, kun kalorit sai pysymään tarpeeksi plussalla ja paikat paisuivat ihan silmissä. Viimeiset 1½-2kk ovat menneet välillä plussalla, välillä +/-0, rahatilanteesta riippuen(yleensä siis liian alhaiset kalorit). Nyt olen miettinyt muuttavani ohjelmaa vaihtelun vuoksi hieman, mutta mihin suuntaan tästä lähtisi? 1-jakoinen, 3-jakoinen, 2-jakoinen...? Ruokavalio tietysti korjataan ja kaloreita lisätään, jotta tuloksia voi kunnolla edes tulla.

Pitäisikö siis vaihtaa ohjelmaa, ja jos kyllä, niin minkälaiseksi?

osaako joku sanoa kuinka paljon enimmillään kannattaa sisällyttää liikkeitä treenikertaa kohden. Itsellä tulee tehtyä varmaan 15 ellei jopa useampia eri liikkeitä 4-5 kertaa viikossa mikä ei varmaankaan ole kovin suotavaa kehityksen kannalta. vinkkejä kiitos...

olen ajatellut alkaa käyttämään 3 jakoista. joten miten paljon liikkeitä kannattais sisällyttää niihin jos tekee seuraavan kaavan mukaan:

päivä 1 . rinta, ojentajat, vatsalihakset, olkapäät
päivä 2 reidet, pohkeet
päivä 3 selkä, epäkkäät, hauis, kyynärvarret
kiitoksia jo etukäteen jos joku viitsii neuvoa

Back
Ylös Bottom