Joo, hihhuleille ei vittuilla, crusader:Eipä tuo Kalske ollut ensimmäistä kertaa pappia kyydissä tuon uskonrauhan rikkomisen kanssa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, hihhuleille ei vittuilla, crusader:Eipä tuo Kalske ollut ensimmäistä kertaa pappia kyydissä tuon uskonrauhan rikkomisen kanssa.
Joo, hihhuleille ei vittuilla,
Tuota lakipykälää ei sovelleta Suomessa nykyisin, kuin muslimeihin. Eli sen voisi vaihtaa islaminrauhan rikkomiseksi. Ihme perseilyä koko touhu.
Ei kai Illman nosta syytteitä...
Kuinka moni suomalainen tietää oman uskontonsa historian sen tarkemmin kuin, että Jeesus käveli vetten päällä, ristiinnaulittiin, sit nous kuolleesta... ai niin onhan meillä joulukin, Jeesus tais syntyä silloin.
Jos oikein käsitin, niin ainakin Jussi Halla-aho on viitannut Kalevan pääkirjoitukseen väittäessään, ettei ole syyllistynyt tekoon nimeltä kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Tästä ei Jussia ole myöskään tuomittu.
Toisekseen... väite siitä, että jostain asiasta ei ole käyty oikeutta (tai esitutkintaa), ei ole kovinkaan vankkaa todistelua tuomioistuimessa.
Yritän nyt OoDeen puolesta vääntää rautalangasta. Se Kalevan toimittaja ei esittänyt herjaavia ja häpäiseviä väitteitä minkään uskontokunnan pyhinä pitämistä asioista. Siksi siinä ei ole kyseessä uskonrauhan rikkominen, josta Halla-Aho tuomittiin. Halla-Ahon tuomio ei tullut Kalevan pääkirjoitusta satirisoivista väitteistä, että ryöstely yms. on somalien geneettinen piirre, vaan islaminuskoa häpäisevästä väitteestä, että Muhammed oli pedofiili jne. Käräjäoikeuden tulkinnan mukaan tällaisen väitteen esittäminen loukkaamistarkoituksessa on rangaistavaa, vaikka väite olisi tottakin.Niin siis sun mielestä tässä ei ole olemassa mitään kaksoistantardia? Vai onko? Kohdeltiinko kumpaakin väitettä samoin vai ei? Kaksoistantardi oli se minkä Jussi pyrki todistamaan ja sen hän teki.
Eli ongelma ei ole siinä, että tuomioistuin olisi kohdellut Halla-Ahoa epäoikeudenmukaisesti, tai että kyseessä olisi kaksoistandardi suomalaisista ja ulkomaalaisista puhuttaessa. Ongelma on siinä, että voimassa olevan lain mukaan uskonnollisten yhdyskuntien pyhänä pitämistä asioista ei saa puhua pahaa, vaikka ne puheet olisivat totta. Tämä koskee muitakin uskontoja kuin islamia. Ei ole tuomioistuimen vika, jos laki on paska.
Yritän nyt OoDeen puolesta vääntää rautalangasta. Se Kalevan toimittaja ei esittänyt herjaavia ja häpäiseviä väitteitä minkään uskontokunnan pyhinä pitämistä asioista. Siksi siinä ei ole kyseessä uskonrauhan rikkominen, josta Halla-Aho tuomittiin. Halla-Ahon tuomio ei tullut Kalevan pääkirjoitusta satirisoivista väitteistä, että ryöstely yms. on somalien geneettinen piirre, vaan islaminuskoa häpäisevästä väitteestä, että Muhammed oli pedofiili jne. Käräjäoikeuden tulkinnan mukaan tällaisen väitteen esittäminen loukkaamistarkoituksessa on rangaistavaa, vaikka väite olisi tottakin.
Eli ongelma ei ole siinä, että tuomioistuin olisi kohdellut Halla-Ahoa epäoikeudenmukaisesti, tai että kyseessä olisi kaksoistandardi suomalaisista ja ulkomaalaisista puhuttaessa. Ongelma on siinä, että voimassa olevan lain mukaan uskonnollisten yhdyskuntien pyhänä pitämistä asioista ei saa puhua pahaa, vaikka ne puheet olisivat totta. Tämä koskee muitakin uskontoja kuin islamia. Ei ole tuomioistuimen vika, jos laki on paska.
Halla-ahoahan ei tuomittu tuosta Kalevan tekstistä tehdystä muunnelmasta. Eli syyte kiihotuksesta kansanryhmää vastaan kaatui. Tuomio tuli sen sijaan uskonrauhan loukkaamisesta. Alla muualta lainattua tekstiä henkilöltä joka tietää lakiasioista hieman enemmän:
En ole niin väittänytkään. Käsittelin väitettä, ettei Halla-aho olisi todistanut kaksoistantardin olemassaoloa. Todistin, että hän on näin tehnyt vertaamalla reaktioita kirjoituksista näistä geneettisistä ominaispiirteistä..
Toinen seikka mikä todistaa kaksoistantardin olemassaolo on kristinuskon ja islaminuskon erilainen kohtelu oikeudessa. Tähän en edes ottanut kantaa, koska se on niin itsestäänselvä.
Kyllä saa ja ei saa. Kristinuskosta saa puhua paskaa, islamista ei edes tottakaan.
Tällä hetkellä tämän oikeuskäsittelyn lopputuloksen yksi avainasemassa oleva tekijä on annetun tuomion perustelut, joita ilmeisesti kukaan täällä ei ole nähnyt.
Ai ei vai? Kyllä minä ainakin.
Ihan kivaa referointia tapahtumasta muuten. Edelleen kaksoisstandardi mielestäni elää ainakin syyttäjänvirastossa ja Mika Illmanin päässä, oli tuomio mikä tahansa loppujen lopuksi...Olen todennut sen aiemmin ja totean yhä edelleen, etten ota kantaa kaksoisstandarin, yhdenvertaisuuden taikka sananvapauden moraalisiin ulottuvuuksiin, koska minulla ei tässä selkeää kantaa ole. Ymmärrän oikeasti hyvin väitteet sekä puolesta että vastaan.
Mitä nämä kaksoisstandardia puoltavat väitteet ovat? Ja miksi/miten ymmärrät ne? Oletan, että käytät tässä yhteydessä sanaa "ymmärrän" samassa tarkoituksessa kuin hyväksyn? Kyllä minäkin ymmärrän suomea, mutta hyväksymisen kanssa sillä ei mun kohdalla ole mitään tekemistä.
Vetoaminen Kalevan pääkirjoitukseen näyttäisi koituneen Jussi Halla-ahon eduksi. Tämä omalta osaltaan perustelee väitettä, jonka mukaan mitään kaksoisstandardia ei olisi olemassa. Kalevan pääkirjoittajaa ei tuomittu, ja eipä tuomittu Jussi Halla-ahoakaan. Jos nyt tämä ei suoraan osoitakaan kaksoisstandarin olemassaolemattomuutta, niin ainakaan tällä sitä ei ole näytetty toteen.
Viimeisen lauseen vuoksi vähän harmittaa, ettei Jussia tuomittu myös tuosta kohdasta.
Uskonrauhan rikkomisen kohdalla kaksoisstandardin toteennäyttäminen jää puutteelliseksi edelleen. Jussi Halla-aho ei tietääkseni ole vedonnut oikeudessa yhteenkään konkreettiseen seikkaan, jonka mukaan yhden uskonnon pilkkaaminen olisi sallittua, kun taas toisen ei. Itse asiassa Jussi ei parhaan tietoni mukaan ole missään kohden esittänyt mitään tukea väitteelle, jonka mukaan kaikkea paitsi islamia saisi pilkata.
Eihän Halla-aho ilmeisesti perustanutkaan juttuaan islamin osalta kaksoisstandardiin vaan siihen, että hänen kirjoittamansa asiat ovat faktoja. Faktoja, joista hänet tuomittiin. Mun mielestä uskonto, joka pyhittää lapsen nussimisen on edelleen se, minkä Halla-aho sanoi sen olevan.
Poliittisen kaksoisstandardin olemassaolon objektiivinen todistaminen on vielä vaikeampaa kuin vastaava temppu juridisella pelikentällä, koska poliittisten tosiasioiden kaikille hyväksyttäviä mittareita on hyvin hankala löytää mistään. Kaikesta kun voi olla (ja usein ollaankin) eri mieltä. Mutta jos käytämme tuomioistuimen ratkaisun arvosteluun samoja mittareita, mitä tuomioistuin itse on käyttänyt, voi keskustelusta saada edes jollain tapaa järkevän ja objektiivisen. Ja näiden mittareiden valossa en väitä, että kaksoisstandaria ei olisi olemassa. Väitän kuitenkin, ettei Jussi Halla-aho ole näyttänyt moisen olemassa oloa toteen.
Viimeiseen lauseeseen: mun mielestä se, että syyte nostettiin myös tuolla "kaksoisstandardiperusteella" näyttää mielestä jotain toteen.
Tällä hetkellä tämän oikeuskäsittelyn lopputuloksen yksi avainasemassa oleva tekijä on annetun tuomion perustelut, joita ilmeisesti kukaan täällä ei ole nähnyt. En usko, että käräjäoikeuden tuomio olisi lainkaan kattavasti tai edes hyvin perusteltu, joten mahdollista kyllä on, että lopputulos muuttuu hovissa. Oma kysymyksensä on myös se, miten käy kaksoisstandardiväitteiden, jos Jussi Halla-ahon ei lopulta katsotakaan syyllistyneen rikokseen lainkaan.
On OoDeen jutuissa ainakin se pointti, että Jos H-a ei ole edes yrittänyt vedota näihin ennakkotapauksiin (mm. syyttäjättämispäätökset kristinuskoa herjanneille), niin silloin hän on ajanut asiaansa huonosti, eikä tuomarin tehtävä kai ole oma-aloitteisesti etsiä puolustukselle todisteita (ts. selvittää asiaa itse).
Edit: en siis tiedä miten oikeudenkäynti on tarkalleen edennyt, mutta esim. viittaukset tapahtumiin ilman niiden kunnollista esittämistä ei taida riittää todisteeksi.
Mitä nämä kaksoisstandardia puoltavat väitteet ovat? Ja miksi/miten ymmärrät ne? Oletan, että käytät tässä yhteydessä sanaa "ymmärrän" samassa tarkoituksessa kuin hyväksyn? Kyllä minäkin ymmärrän suomea, mutta hyväksymisen kanssa sillä ei mun kohdalla ole mitään tekemistä.
Eihän Halla-aho ilmeisesti perustanutkaan juttuaan islamin osalta kaksoisstandardiin vaan siihen, että hänen kirjoittamansa asiat ovat faktoja. Faktoja, joista hänet tuomittiin. Mun mielestä uskonto, joka pyhittää lapsen nussimisen on edelleen se, minkä Halla-aho sanoi sen olevan.
Viimeiseen lauseeseen: mun mielestä se, että syyte nostettiin myös tuolla "kaksoisstandardiperusteella" näyttää mielestä jotain toteen.
Olkoon perimmäiset syyt, mitkä tahansa niin se mikä on paperilla on se mikä pätee. Illman ja Kalske käyttää asemaansa perin väärin.En lähde moraaliseen väittelyyn mukaan, koska minulla ei ole siinä mitään sanottavaa. Sanoin vain, että molempien osapuolten väitteet ovat perusteltavissa. Se, kummat(/mitkä) perustelut kukin kokee omakseen, on eri asia.
No olis se mielenkiintoista kuulla, että mitkä nää väitteet on ja miksi sä hyväksyt ne, kun kerran itse asian otit esille. Ei sun tarvi lähteä väittelyyn mukaan, kerrot vaan mielipitees.
Tämä tuomio ei kiellä faktojen kirjoitamista, vaan ottaa kantaa niiden ilmaisutapaan.
Tuomion perustelut:”Halla-ahon lausuma on ollut omiaan ruokkimaan uskonnollista suvaitsemattomuutta.” Ei toi mun mielestä ota kantaa siihen, että ilmaisun olis pitäny olla toisenlainen.
Epäilemättä. Omasta mielestäni taas syytteen nostamisen taustalla vaikuttaneet seikat ovat niin ikään epäselvät. Itse olen enemmän sitä mieltä (kuten jo aiemmin olen sanonut) että tässä on kysymys pikemminkin kahden keskenkasvuisen aikuisen miehen välisestä nahistelusta.
No olis se mielenkiintoista kuulla, että mitkä nää väitteet on ja miksi sä hyväksyt ne, kun kerran itse asian otit esille. Ei sun tarvi lähteä väittelyyn mukaan, kerrot vaan mielipitees.
Tuomion perustelut:”Halla-ahon lausuma on ollut omiaan ruokkimaan uskonnollista suvaitsemattomuutta.” Ei toi mun mielestä ota kantaa siihen, että ilmaisun olis pitäny olla toisenlainen.
Olkoon perimmäiset syyt, mitkä tahansa niin se mikä on paperilla on se mikä pätee. Illman ja Kalske käyttää asemaansa perin väärin.