Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No ei se tekniikka korjaudu kuukauden tauolle, pikemminkin toisinpäin. Kuukauden kyykkytreenillä varmasti on tekniikka kunnossa.
Etkä sä pilaa mitään, jos osaat tehdä kunnolla. Itteenikin kyykky alussa jännitti, mutta kun pelkästään tangon kanssa hio tekniikkaa ja lisäs painoja pikkuhiljaa.
Ei se mavekaan oo vaikea, kunhan jaksat opetella tekniikan. Ei tähän ole mitään oikoteitä.

edittiä: Alatalja EI TOD. ota alaselkään, jos sen osaa tehdä oikein. Se on yläselän liike.

Oho, enpäs olekkaan tuota tajunnut vaikka paljon olenkin kaikkea lueskellut. Olen siis jättänyt alaselän tehokkaasti treenaamatta...Pakko se kai on sitä mavea alkaa harjoittelemaan :hyper:

Harjoittelin tuota suorinjaloin maastavetoa mutta en oikein osaa :( Kyykyssäkin on ongelmia tyylissä, joten aion jättää sen vähäksi aikaa pois ja ottaa kuukauden päästä takaisin kokeilun alle. Alaselällehän on alatalja, tarvitseeko jotain muutakin?

Tarvitsisin jalkatreeniin jotain helpompia liikkeitä. Kyykky ja mavet eivät tahdo oikein onnistua, enkä viitsisi pilata selkääni/jalkojani/mitälie vielä tässä iässä. Ajattelin lisätä jaloille vielä prässin kun en parempaakaan keksi ja jalkoihin tahtoisin massaa :(

Eihän alatalja alaselkään ota. Se ottaa epäkkäisiin.

Tuolla kalorilaskurilla laskin tämän päivän ja kaloreita tuli 1350kcal
Proteiinia 39% Hiilareita 42% ja Rasvoja 19%, ja kun jostain luin että suhden voisi olla 30-40-30, niin miten saan muutettua tuota oikeaan suuntaan kun ensiviikolla aloitan dietin, millä ruoka-aineille, käsittääkseni hedelmiä ei kannata syödä, koska niissä on vähän proteiinia, mutta paljon hiilihydraatteja. Joo tiedän, olen vielä aika :david: mutta ei voi mitään :thumbs:

Proteiinia 39% Hiilareita 42% ja Rasvoja 19%, ja kun jostain luin että suhden voisi olla 30-40-30, niin miten saan muutettua tuota oikeaan suuntaan kun ensiviikolla aloitan dietin, millä ruoka-aineille, käsittääkseni hedelmiä ei kannata syödä, koska niissä on vähän proteiinia, mutta paljon hiilihydraatteja. Joo tiedän, olen vielä aika :david: mutta ei voi mitään :thumbs:

Rasvaa on liian vähän, ja sitähän on helppo lisätä öljyllä lutraamalla. Joko lisäämällä ruuanlaittoon vaikka rypsäriä, ottamalla sitä suoraan pullosta tai vaikkapa syömällä pähkinöitä tai rasvaista kalaa kuten lohta. Hiilareita voi vaikka vähentääkin IMO tuosta, jos kalorimäärät ei anna myöten muuten.

Alkoi mietityttämään eräs asia.

Olen kotosalla "treenannut" punnerruksia (ja vähän sekalaisesti muutakin) noin vuoden ja nyt ensimmäistä kertaa alkoi tulla ongelmia niiden kanssa.

Viikko sitten alkoi tulla kummallista kipua kyynärpäähän. Viimeisen kymmenen punnerruksen kohdalla käsissä tuntuu outoja sähköiskuja, tarkemmin kyynärpään ja olkapään välillä. Luulen sen liittyvän jotenkin hermostoon tai jotain. Silti tuntuu, että vielä jaksaisi tehdä enemmänkin.

Pidän yleensä päivän taukoa punnerrussettien välissä, enkä usko pidempien väliaikojen vaikuttavan, kun kyse on kerran vain punnerruksista.

Mitenkäs ensimmäisen kysymyksen laita? Kannattaako siirtää pystypunnerrus eri päivälle penkin kanssa?
En suosittelis 2-jakosella kun meet. ja jos otat pystyn ennen penkkiä pitäis sen kehittyä ihan hyvin.

Eihän alatalja alaselkään ota. Se ottaa epäkkäisiin.
:wtf: jaa onko se epäkäsliike? itte oon kuvitellu että latseja ja keskiselkää rassais.

Pari kysymystä kyykystä...

Kuinka paljon painaa normi kyykkytanko. Salilla jossa minä käyn, tanko on musta ja n. 2 metriä pitkä, ja olen siinä luulossa että se painaa 30kg. Voiko joku vahvistaa tämän tiedon?

Onko kyykyn tarkoitus ottaa takareisiin(kin)?

Ja vielä tällainen; Mikä voisi olla syynä, kun kehitystä ei tapahdu juuri nimeksikään? Ruokapuoli on suhtkoht kunnossa, ja liiketekniikatkin pitäisi olla jos ei nyt ihan täydellisiä, niin ainakin "sinnepäin". Eikä sitten mitään "Searchikin on keksitty" -vastauksia kiitos. :hyvä:

Kuinka paljon painaa normi kyykkytanko. Salilla jossa minä käyn, tanko on musta ja n. 2 metriä pitkä, ja olen siinä luulossa että se painaa 30kg. Voiko joku vahvistaa tämän tiedon?
Yleensä noi tangot painaa 20kg. Veikkaan että sunkin tankos painaa saman verran.

Onko kyykyn tarkoitus ottaa takareisiin(kin)?
Kyykky rasittaa lihaksia enemmän tai vähemmän tehokkaasti aikalailla kaikkialla rintalihaksesta alaspäin. Myös takareisissä. Etupäässä kyykky treenaa etureisiä, mutta ei ole väärin jos se ottaa myös takareisiin.

Ja vielä tällainen; Mikä voisi olla syynä, kun kehitystä ei tapahdu juuri nimeksikään? Ruokapuoli on suhtkoht kunnossa, ja liiketekniikatkin pitäisi olla jos ei nyt ihan täydellisiä, niin ainakin "sinnepäin". Eikä sitten mitään "Searchikin on keksitty" -vastauksia kiitos. :hyvä:
Syitä nyt on joku miljoona:
- Syöt liian vähän
- Lepäät liian vähän
- Et treenaa tarpeeksi kovaa ja nousujohteisesti
- Treenaat paskalla ohjelmalla
- Teet tekniikat päin prinkkalaa
- Odotat liikoja kehityksen suhteen
- Jne jne jne jne
99% tapauksissa vika on kuitenkin jossain harjoittelijan tekemässä asiassa. Ei geeneissä, ei siinä että "muut roinaa", ei siinä ettei oo varaa ostaa kalleimpia lisäravinteita, vaan jotain tehdään käytännössä aina väärin.

Ohhoh. Olenkohan ihan David vai eikö muut vaan ole huomanneet? Siis sinun kalorit on nyt 1350kcal/päivä ja aiot vielä tuosta lähteä diettailemaan??? Etköhän sä saa jo nyt reilusti liian vähän, että taitaa olla jo valmiiksi keho säästöliekillä.

No tehdään vähän yksinkertaisempi kysymys. Jos on jalkapallo harjoitukset maanantaina, tiistaina ja torstaina niin minä päivinä kannattaisi käydä salilla, jos vaikka treenaisi tuolla golden six ohjelmalla ?

Vastaus molemmille. Jos teette harjoituksia noin paljon, ette vedä niitä täydellä teholla, ettekä keskity kunnolla. Lihas ei kasva, jos se ei saa lepoa, eikä parane lajissa tekniikka, kun ei mieli jaksa keskittyä jatkuvasti. Tulee pelkkää pakkopuurtamista ja treeneissä käydään vaan sen takia, kun on mahdollisuus. Kehitys paranee kyllä huomattavasti, jos karsii treenejä ja tekee kaikki treenit tosissaan ja huolella.

Vastaus molemmille. Jos teette harjoituksia noin paljon, ette vedä niitä täydellä teholla, ettekä keskity kunnolla. Lihas ei kasva, jos se ei saa lepoa, eikä parane lajissa tekniikka, kun ei mieli jaksa keskittyä jatkuvasti. Tulee pelkkää pakkopuurtamista ja treeneissä käydään vaan sen takia, kun on mahdollisuus. Kehitys paranee kyllä huomattavasti, jos karsii treenejä ja tekee kaikki treenit tosissaan ja huolella.
mitäköhän sä selität? Kaikissa lajeissa maailman huiput treenaa ainaki 6 kertaa viikossa, et rauhotus nyt.

Back
Ylös Bottom