Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Ilmeisesti se ei nyt käytössä olevalla tekniikalla ole riittävän lämmintä käytettäväksi kaukolämpönä. Tämä olisi käsittääkseni kuitenkin helpohkosti muutettavissa. Toinen ongelma on se, että ydinvoimalat eivät ole kovin lähellä suuria asutuskeskuksia. Lisäksi monet ihmiset eivät tahdo ydinvoimalan lauhdevettä käytettävän heidän talonsa lämmityksessä, koska ydinvoiman käyttöön liittyy epärationaalisia pelkoja. (Nämä samat pelot ovat pitkälti syynä siihen, että voimalat joudutaan sijoittamaan kauas asutuskeskuksista).

En tiedä käytetäänkö lauhdevettä lämmitykseen missään, mutta ainakin sitä on suunniteltu ja teknisesti se olisi täysin mahdollista. Suurimpana esteenä on ihmisten omituinen suhtautuminen ydinvoimaan. Kun tällaisia pilottihankkeita on jossain pyritty aloittamaan, niin se on monesti kaatunut asukkaiden vastustukseen, vaikka mitään järkeviä perusteluja tälle ei ole ollut.

Eikö kaukolämpöverkon paluuvesi ole suhteellisen lämmintä? Pitäisi se kaukolämpövesi vielä jäähdyttää ennen kuin sillä voisi reaktoria jäähdyttää.

Tarkoitushan oli käyttää talojen lämmitykseen ydinvoimalasta tulevaa vettä. Ei suinkaan käyttää kaukolämpöverkon vettä reaktorin jäähdyttämiseen

edit.
Loviisan ydinvoimalan lauhdeveden käytöstä Helsingin lämmittämiseen tehtiin tutkimus, joka päätyi siihen tulokseen että vesi ei olisi tarpeeksi lämmintä lämmittämään kotitalouksia Helsingissä.

Jep. Ja silloinkin on olemassa riski, että joku muukin saa osuman samalla rivillä, jolloin voittopotti pienenee. Muistaakseni Englannissa oli joskus lottopotti, joka oli suurempi kuin kaikkien rivien hinta. Jotkut rahamiehet sitten yhdistivät voimansa ja ostivat kaikki rivit, mutta jäivät miljoonia tappiolle, koska täysosumia oli monella muullakin. (En oo kyl varma onko tositarina, muistelen jostain iltapaskasta tms lukeneeni joskus).
Nojoo senmmonen 12,5milj. potti niin kannattaisi Suomessa. Mutta kannattaako 200k voiton takia uhrata 12,3milj€ :D

Jos pisteraja yliopiston pääsykokeessa on 28 pistettä, pitääkö sisään päästäkseen saada yli 28 (esim. 28,25) vai riittääkö 28 pistettä?

28 riittää.
Tämän vuoden Valtsikan sosiologian kokeen pisteraja oli 28,00. Minä sain 28,00, mutta en päässyt sisään, vaan paperissa lukee, että olen ensimmäisellä varasijalla. Eli, mites se nyt on? Kyllä mä noita professoreita uskon, etten päässyt, mutta en tajua, miksi en päässyt, kun mulla on kuitenkin toi pisteraja saavutettu. Ainut olisi, jos pitäisi olla yli, eikä tasan riittäisi.

no jos ton pistemäärän saaneita on useempia, niin ne on sitten arvottu ketkä niistä pääsee suoraan? Itse sain paperivalinnassa juuri sen minimin, mutten päässyt sisään sen perusteella :(

Elcaco sanoi:
Tämän vuoden Valtsikan sosiologian kokeen pisteraja oli 28,00. Minä sain 28,00, mutta en päässyt sisään, vaan paperissa lukee, että olen ensimmäisellä varasijalla. Eli, mites se nyt on? Kyllä mä noita professoreita uskon, etten päässyt, mutta en tajua, miksi en päässyt, kun mulla on kuitenkin toi pisteraja saavutettu. Ainut olisi, jos pitäisi olla yli, eikä tasan riittäisi.
Olisiko niin, että alin pistemäärä millä joku pääsi oli 28,00 ja hakijoita otettu tietty määrä jolloin jäit samalla pistemäärällä ulkopuolelle?
Ps. Ei kyllä kuulosta järkevältä/reilulta nyt kun kirjottaessa miettii, mutta tuli ekana mieleen.

no jos ton pistemäärän saaneita on useempia, niin ne on sitten arvottu ketkä niistä pääsee suoraan? Itse sain paperivalinnassa juuri sen minimin, mutten päässyt sisään sen perusteella :(
Joo. Eli tutkin paremmin tota lappusta. Useamman hakijan ollessa tasapisteissä, järjestys määräytyy kirjallisuuskokeen pisteiden perusteella (kokeessa kirjallisuuskoe ja aineistokoe). Eli joku on saanut samat pisteet kuin mä, mutta sillä on ollut parempi kirjallisuuskoe. Damn. :(

Mikä olis hyvä ohjelma windowsille, joka osaa näyttää .ps ja .eps -muotoiset kuvat? Ja mielellään joku vähän kevyempi ku photoshop. Ei tartte välttämättä pystyä ees muokkaamaan noita kuvia, kunhan osaa ne näyttää. Niin, ja mielellään jos ois vielä ilmainen ohjelma.

Irfanview
Plugin-paketti vaan ja aukeaa melkein mitä vaan.
E: Ghostscript pitää olla kans asennettuna.
Jep, nyt mulla on sit ongelma, kun jostain syystä tuo ghostscript ei asennu. Käyttöjärjestelmänä on vista. Siitä tulee vaan ilmotus: "... is not a walid win32 application". wtf? Vittu mä oon kyllä kova kädettään näitten koneiden kanssa.:jahas:

voiko pasilan kirjastosta lainatut kirjat palauttaa mihin tahansa vantaan kirjastoon? :D

en tiijä. Sen takii se onki tyhmä kysymys :D

Duunipaikkalla on tiettyjen nettisivujen käyttö estetty työkoneilta (esim. facebook, whats up?).

Miten tämän saisi kierrettyä? Koneen tai selaimen asetuksia en pysty muuttamaan.

Duunipaikkalla on tiettyjen nettisivujen käyttö estetty työkoneilta (esim. facebook, whats up?).

Miten tämän saisi kierrettyä? Koneen tai selaimen asetuksia en pysty muuttamaan.

Tyhmä vastaus: vaihtamalla työpaikkaa.

Sitten tyhmä kysymys: missä ihmeen töissä on mahdollisuus surffata netissä ilman että työt kärsivät? Ja onkohan nyt oikeasti työn jatkuvuuden puolesta/uran puolesta kannattavaa miettiä konstia millä selkeää työpaikan säännöstöä vastaan rikkoisi?

Back
Ylös Bottom