Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
No harvassa on ne kokeet, joihin oikeasti tarvitsee lukea yhtään mitään.

Ensimmäisten jaksojen aikana on joutunut lukemaan aika tiukkaankin viimeisen viikon, jos on halunnut tenteissä menestyä. Etukäteen lukeminen on tietysti parempi menettely, mutta aina tulee jotain projektia, motivaatiopulaa tai aktiviteettia, että ei ehdi lukemaan hyvin etukäteen. Lukematta ei tenteistä selviä yli 3/3.5 keskiarvolla.

Tentteihin tulee yleensä luettavaksi muutama pruju per aine. Ensimmäisen jakson kolmen kirjan kirjatentti on ollut lukualueeltaan laajin tentti tähänastisista. Kolmea kirjaa ei kyllä ole mikään perussetti :hyvä:

Ilmeisesti poliisiamkissa ei paljoa lueta (ei sillä, että se yllättäisi). Minkälaisia tenttejä siellä on?
Ei niillä opintoviikoilla voi mitään tuhatsivuisia (jäi vaivaamaan, onko tuo yhdyssana?) opuksia vaatia lukemaan.

Koeviikolla muutama koe, joista jokaisesta muutama kymmenen sivua luettavaa. En varmaan pahasti ole väärässä, jos sanon että koeviikon yhteissivumäärä on noin 200 sivua. Kaikki kokeet eivät ole esseekokeita.

Mitenkäs vanhaa porukkaa on testeihin nyt elokuussa menossa?
Itse kun vuosi sitten hain, niin taisin olla nuorimmasta päästä. Tuntui että +25 porukkaa on suurin osa..
Täällä yks juniori 21 v tulossa yrittään:dance2: mikään muu ei epäilytä mutta penkistä ei mitää huikeita toistoja tuu saamaan, toivotaan et riittää sitten muu panostus..

Täällä yks juniori 21 v tulossa yrittään:dance2: mikään muu ei epäilytä mutta penkistä ei mitää huikeita toistoja tuu saamaan, toivotaan et riittää sitten muu panostus..
Itse olin aikanaan 20v kun pääsin kouluun sisälle. Ei se ikää katso =) Ja ne fyysiset ei ole mitenkään ratkaisevassa asemassa. Pidät vaan huolen että pääset kaikista lajeista läpi (2/5 pinnaa riittää vallan mainiosti), ja hoidat kirjalliset kunnialla niin se riittää.

Miksi ei voisi?

Poliisin sivuilta:

2. Suorittanut vähintään ammatillisen perustutkinnon tai lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon

Itse olin aikanaan 20v kun pääsin kouluun sisälle. Ei se ikää katso =) Ja ne fyysiset ei ole mitenkään ratkaisevassa asemassa. Pidät vaan huolen että pääset kaikista lajeista läpi (2/5 pinnaa riittää vallan mainiosti), ja hoidat kirjalliset kunnialla niin se riittää.

kiitos kannustuksesta, uskosin muutenkin pärjääväni noitten "vanhusten" kanssa!:thumbs:

Asuuko kaikki poliisikoululla? Onko kukaan täällä kirjottelemassa joka ei ole opiskellessa siellä asunu? Asun toisella paikkakunnalla ja haluaisin käydä sieltäkäsin koulua, mut mietin kuinka hankalaksi se sitte menis? Toisaalta vuosi lähiopiskelua (aluks) ei olis paha kärvstellä aikasilla herätyksillä ja pitkillä päivillä. Onko kokemuksia?
Toinen mikä mietityttää niin jos käyn koulua kotoa en sais asumistukea...Ootteko pärjänny pelkällä päivärähalla ja opintotuella vai ootteko ottan lainaakin? Miten noin muuten rahallisesti pärjää koulun ajan?

Itse asuin Tampereen keskustassa avokin kanssa. Asumistukea saa tietyillä ehdoilla, joita en nyt tähän hätään muista. Koululta saa joka tapauksessa kämpän, joten sielläkin voi tarpeen tullen levyttää jos ei joka päivä jaksa himaan vääntäytyä päivän päätteeks. Ja kaikki varusteet yms. on hyvä säilyttää siellä. Rahallisesti koulun ajan pärjää varmasti helvetin hyvin. Itse otin kyl jonkin verran opintolainaa ettei tarttenu viikonloppuja kuivin suin viettää :D

Morjesta, mulla yks naispuoleinen kaveri osoitti kiinnostusta poliisikoulua kohtaan ja pyysi minulta apua jonkinlaisen kunto-ohjelman tekoon. Minkälaisilla ohjelmilla muut poliisikouluun hakeneet ovat treenanneet ja olisiko teillä jotain vinkkejä heittää? Vielä parempi tietty olisi, jos joku nainen osaisi kertoa omat kokemuksensa hakuprosessista ja kuntoon treenaamisesta. :)

Morjesta, mulla yks naispuoleinen kaveri osoitti kiinnostusta poliisikoulua kohtaan ja pyysi minulta apua jonkinlaisen kunto-ohjelman tekoon. Minkälaisilla ohjelmilla muut poliisikouluun hakeneet ovat treenanneet ja olisiko teillä jotain vinkkejä heittää? Vielä parempi tietty olisi, jos joku nainen osaisi kertoa omat kokemuksensa hakuprosessista ja kuntoon treenaamisesta. :)

Viime pääsykokeet läpikäyneenä voisin tähän jotakin vastata, nainen kun olen. Itse siirryin kuntosalilla 2-jakoisesta 3-jakoiseen ja toistomääriä pudotin myös. Penkki kannattaa ehdottomasti ottaa saliohjelmaan mukaan. Näki sitä pääsykokeissa niitäkin, jotka eivät olleet ikinä/moneen vuoteen penkkiä tehneet. Ylätaljaa silmällä pitäen aloitin myös leanvedon ja koin että siitä oli hyötyä.

Normaalisti reenasin salilla 3-4 krt viikossa ja siihen vielä 2-3 aerobista päälle. Aerobiseksi reeniksi tein joko pitkän matalasykkeinen lenkin, intervalli-lenkin tai sitten uintia.

Ennen pääsykokeita kannattaa vielä harjoitella seinämän ylitystä ja nukenkantoa. Nukenkanto varsinkin oli monelle naiselle yksi vaikeimmista osa-alueista.

Tämmöisellä reenillä itse pääsin hyvään lopputulokseen :)

Moikka!

Tässä miehen näkökulmasta :) harjoitteluehdotukseni (naisille). Huomioikaa että olen yrittänyt maksimoida poliisikoulun testeissä tarvittavat lihasryhmät/liikeradat. Esim. nukenkannossa oma peppu mene väkisinkin alas. Siksi on hyvä tehdä sekä maastaveto että jalkakyykky samalla periaatteella. Seinän ylittäminen taas vaatii "räjähtävää" voimaa, siksi ykkösiä ja kakkosia ylätaljassa.

Lämmittele ko. lihakset hyvin ennen varsinaista treeniä!

Maanantai
- Penkkipunnerrus (jalat penkillä): 4 sarjaa 40kg:lla, joka sarjassa niin monta toistoa kuin jaksaa.
- Omavalintainen rintaharjoitus kunnes lihas on loppu (esim. 6 sarjaa x 8-20 toistoa).
- Ylätalja (selkä suorana): 4 sarjaa 70% omasta painosta, joka sarjassa niin monta toistoa kuin jaksaa.
- Omavalintainen selkäharjoitus kunnes lihas on loppu (esim. 6 sarjaa x 8-20 toistoa).
- Maastaveto "peppu lattiaan" -tyylillä: 4 sarjaa 40-80kg:lla (riippuen omasta voimasta), joka sarjassa niin monta toistoa kuin jaksaa.
- Vatsalihakset (rutistus): 4 sarjaa 2,5kg:n levypaino niskan taakse, joka sarjassa niin monta toistoa kuin jaksaa.

Tiistai
- Uinti
- KEVYT vatsatreeni, yksi lyhyt sarja

Keskiviikko
- Juoksulenkki, intervalleja

Torstai
- Penkkipunnerus kapealla otteella (jalat penkillä): 4 sarjaa 20-30kg:lla, joka sarjassa niin monta toistoa kuin jaksaa.
- Omavalintainen rintaharjoitus kunnes lihas on loppu (esim. 6 sarjaa x 8-20 toistoa).
- Ylätalja: 4 sarjaa 100% omasta painosta tai enemmän, yksi tai pari toistoa.
- Omavalintainen selkäharjoitus kunnes lihas on loppu (esim. 6 sarjaa x 8-20 toistoa).
- Jalkakyykky: 4 sarjaa 40-80kg:lla (riippuen omasta voimasta), joka sarjassa niin monta toistoa kuin jaksaa.
- Omavalintainen jalkaharjoitus kunnes lihas on loppu (esim. 6 sarjaa x 8-20 toistoa).
- Vatsalihakset (rutistus): 4 sarjaa 2,5kg:n levypaino niskan taakse, joka sarjassa niin monta toistoa kuin jaksaa.

Perjantai
- Juoksulenkki, pitkä, matalalla sykkeellä
- KEVYT vatsatreeni, yksi lyhyt sarja

Lauantai
- Lepo

Sunnuntai
- Lepo

Tsemppiä! :thumbs:

En jaksa selaa kaikkia sivuja, joten kysyn tässä. Kuinka tuo poliisikoulun näkövaatimus eroaa noista silmälasien voimakkuuksista. Eli jos silmät olisi esimerkiksi -3,5 ja -4,0 niin miten ne ilmaistaan poliisikoulun asteikolla? Kun nehän on eri arvoja.

En jaksa selaa kaikkia sivuja, joten kysyn tässä. Kuinka tuo poliisikoulun näkövaatimus eroaa noista silmälasien voimakkuuksista. Eli jos silmät olisi esimerkiksi -3,5 ja -4,0 niin miten ne ilmaistaan poliisikoulun asteikolla? Kun nehän on eri arvoja.

Itselläni oli -2.5 molemmissa silmissä, ja näkö oli liian huono, joten kävin leikkauttamassa näön kuntoon. Joten noilla vahvuuksilla sama juttu, jos kouluun haluat yrittää..

"Näöntarkkuuden yksikkönä käytetään visus-arvoa, joka ilmoittaa henkilön näöntarkkuuden mitattuna testitaululla.
Normaalina näöntarkkuutena pidetään tavallisimmin visusta 1.0 - 1.5. Näöntarkkuuden laskiessa alle 0.3, on kysymyksessä heikkonäköisyys."

Näöntarkkuudenmittaus ilman laseja

"Näöntarkkuutta ja diopteriasteikkoa ei voi suoranaisesti rinnastaa toisiinsa. Esim. Toinen saattaa saavuttaa -12.0Dpt korjauksella visuksen 1.2, kun taas jonkun muun maksimi korjaus voi olla vaikkapa -3.0Dpt ja maksimi visus 0.6.

Mutta jos ajatellaan, että ilman laseja visus on 0.1 ja tiedetään, että oikealla korjauksella se nousee 1.2:een niin silloin todennäköinen diopterien tarve on jossain -1.50 - -1.75 luokkaa."

Visus=Näöntarkkuus mitattuna testitaululla
Diopteriasteikko=Silmälasien linssin taittovoimakkuus + tai -

mul kävi jännä homma tos näkötarkastuksessa. Mulla on liki täydellinen näkö mutta silti mulle mitattii näöksi 1.0, koska se optikko luki siitä poliisikoulun näkötarkastus paperista että vaaditaan 1.0. Sanoi vaan että ei nyt tuon enempää katsota kun tuo riittää..

mul kävi jännä homma tos näkötarkastuksessa. Mulla on liki täydellinen näkö mutta silti mulle mitattii näöksi 1.0, koska se optikko luki siitä poliisikoulun näkötarkastus paperista että vaaditaan 1.0. Sanoi vaan että ei nyt tuon enempää katsota kun tuo riittää..

Ilman laseja vähintään 0,2 molemmissa silmissä ja laseilla korjattuna vähintään 1,0.

Armeijasta..

Onko suurta merkitystä poliisikouluun hakiessa armeijasta? Tarkoitan että jos on ollut puolivuotta tai kokonaisen vuoden? Entä AUK tai SPOL-koulutus? Mietin tässä vain että onko siellä järkevää tuhlata aikaa enemmänkin poliisikoulua ajatellen. Koitin löytää tietoa poliisikoulun sivuilta ja siellä luki vain että varusmiespalvelus on 1 pisteen arvoinen pääsykokeissa. Luultavasti silti kun kertoo haastattelussa käyneensä esimerkiksi AUK:in saa vähän plussaa.. :rolleyes:

Armeija ei siinä mielessä kiinnostaisi kun on tyttö odottelemassa kotona :dance2:

Onko suurta merkitystä poliisikouluun hakiessa armeijasta? Tarkoitan että jos on ollut puolivuotta tai kokonaisen vuoden? Entä AUK tai SPOL-koulutus? Mietin tässä vain että onko siellä järkevää tuhlata aikaa enemmänkin poliisikoulua ajatellen. Koitin löytää tietoa poliisikoulun sivuilta ja siellä luki vain että varusmiespalvelus on 1 pisteen arvoinen pääsykokeissa. Luultavasti silti kun kertoo haastattelussa käyneensä esimerkiksi AUK:in saa vähän plussaa.. :rolleyes:

Armeija ei siinä mielessä kiinnostaisi kun on tyttö odottelemassa kotona :dance2:

Tuo varusmiespalvelus antaa yhden lisäpisteen silloin, kun hakijat ovat tasapisteissä. Eli ei sillä sen suurempaa merkitystä ole. Muut jutut kuin intti ratkaisee sisäänpääsyn.

Back
Ylös Bottom