🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Olin vähän aikaa sitten leikkauksessa eikä salille pääse ainakaan vielä 2 viikkoon.. eli kysymys kuuluu: olisiko tähän väliin hyvä vetää parin viikon ketoilu? on noita kiloja kertynyt jonkin verran ja nyt kun salille ei pääse niin olisiko tässä vaiheessa hyvä kiristellä?

Alkoholista ja ketoosista kysymys :) Eli ensi viikon keskiviikkona olisi tarkoitus juoda alkoholia enemmän kuin pari ravintola-annosta. Silloin ketodieettiä takana reilu viikko. Todella matalilla hiilareilla tarkoitus pysytellä siihen asti. Ja mihinkään koomaan ei haluttaisi vajota :) Joten miten kannattaisi tankata hiilaria ennen tuota keskiviikon illanviettoa? Onko siitä mitään apua, jos keskiviikkoaamuna alkaa syömään hiilareita jonkin verran vai olisiko syytä aloittaa jo tiistaina?

Alkoholista ja ketoosista kysymys :) Eli ensi viikon keskiviikkona olisi tarkoitus juoda alkoholia enemmän kuin pari ravintola-annosta. Silloin ketodieettiä takana reilu viikko. Todella matalilla hiilareilla tarkoitus pysytellä siihen asti. Ja mihinkään koomaan ei haluttaisi vajota :) Joten miten kannattaisi tankata hiilaria ennen tuota keskiviikon illanviettoa? Onko siitä mitään apua, jos keskiviikkoaamuna alkaa syömään hiilareita jonkin verran vai olisiko syytä aloittaa jo tiistaina?
Itse ekaa kertaa ketoosidieetillä ja juhannuksen kahen päivän putken pistelin menemään ilman lisähiilareita light lonkeroita ja tiukkoja nauttien enkä koomaan vaipunut. Darra on sitte toine juttu :dance2:
Ps. Tuli kyllä juotua yli ravintola-annoksien.

Mulle taas ketolla on suoranainen itsemurha vetää raakaa viinaa ja jotain lite-lonkeroita.. Itse jos ryyppään, niin hiilaria vedän nassuun jo edeltävän päivän.

Nyt pitäisi raju loppu ketoilu aloittaa, 93kg -> 85kg tiputin parissa kk:ssa, nyt olin 3vk "normi" dieetillä ja kilo rapisi.. Saas nähdä saanko sen 5kg vielä elokuun alkuun lähteen.

Mitä mieltä olette, sopiiko ketoosi aika aerobiseen ja fyysiseen työhön? Paljon nostelua, mut ei kauhen raskasta (n. 20kg könttejä kokoaja suuntaan jos toiseen..)

- Helvetisti vähätärkkelyksisiä vihanneksia, syö kunnon keko joka aterialla: tomaatti, kurkku, jäävuorisalaatti, kiinankaali, paprika, parsa, mikä nyt vaan maistuu ja mitä löytyy hyvään hintaan
Minkälaisia määriä vihanneksia jengi vetää grammoissa/päivä.

Mulla olis tossa varmaan petrattavaa, kun tulee vain noin 300 g/päivä.

Itse ekaa kertaa ketoosidieetillä ja juhannuksen kahen päivän putken pistelin menemään ilman lisähiilareita light lonkeroita ja tiukkoja nauttien enkä koomaan vaipunut. Darra on sitte toine juttu

Kyllä niissä light-alkoholijuomissakin aina vähän sokeria on. Kyllä minäkin dokaamaan olen ketolla onnistunut (en tosin yhtä paljon kuin normiruokavaliolla), mutta darra on sitten ollut aivan älytön, ja sehän on tullut jo kolmenkin olusen jälkeen :wtf:

Huomasin, että riittää jos vetää vaikka mäkkisafkaa tai jotain vastaavaa alle (enemmän siitä alkoholista on haittaa dieetille) joitakin tunteja ennen juopottelun aloittamista. On huomattavasti parempi olo seuraavana päivänä ja vielä enemmillä juomisilla.

http://books.google.com/books?id=Jt...47jZCw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4

Katsokaapa tuota. Summary siellä sivun lopussa. Siinä kehotetaan syömään vähintään 150g proteiinia päivässä, että kroppa pystyy muodostamaan aivoille tarpeeksi glukoosia. Hyvä huomio, selittää ainakin sen miksi itseäni huippaa aika pahasti välillä.

Lisäksi seuraavalla sivulla sanotaan, että ketoosin syntymiseen ei tarvita rasvan syömistä, mutta että aineenvaihdunta hidastuu liiaksi, jos sitä ei syödä. Mielenkiintoista. Siis kannattanee varmistaa ennemmin riittävä proteiinin kuin rasvan saanti.

Minkälaisia määriä vihanneksia jengi vetää grammoissa/päivä.

Mulla olis tossa varmaan petrattavaa, kun tulee vain noin 300 g/päivä.

Puoli kiloa vähintään, usein ylikin.

Mul on nyt pari tomaattia ja joku 300gr parsaa nyt iltapalalla. Niin ja pari kananmunaa ja pikkusen jauhelihaa. Sinappia laitoin parsan päälle, hemmetti kun on hyvää :evil:

Vedättekö tankoparsaa vai tavallista. Mulla on vaikeuksia löytää kunnollista parsaa kaupasta. Kaikki mitä sieltä löytyy on tosi huonolaatuista, homeessa jne.

Pitää vissiin mennä Lidlistä kattomaan.

Vai meinattiinko tässä parsakaalia eikä varsinaista parsaa? Itse olen ainakin tuota parsakaalia vedellyt välillä täyttämään vatsaa ilman kovin kummoisia kalori- tai hiilarimääriä.

Mä syön aika usein Lidlin pakasteparsanippuja. Niitä kun kevyesti höyryttää että ne sulaa niin hyviä ovat. Ja erittäin halpaa.

Mites porukalla toimii keto-dieetti jos joutuu tekemään paljon cardiota ja muutakin rasittavaa kuin punttireenejä.Ite reenailen kamppailulajeja ja tää keto-juttu vois olla ihan kokeilemisen arvonen jos sitä kuitenkin jaksaa reenata pari kertaa päivässä myös ilman hiilareit??

Tähän omakohtainen kokemus kun aloitin tammikuussa ketodieetin ja tammikuun lopussa kamppailulajien treenaamisen: Alussa treeneissä hyytyi totaalisesti, kun elimistö ei ollut vielä tottunut "rasvapolttoisuuteen", kun aloin ottaa 1h ennen treenejä rahkan kanssa purkillisen ananasmurskaa, niin treenit kulkivat ongelmitta, muutaman viikon päästä pystyin jättämään tuon ananasmurskankin pois. Eli mitään suuria hiilarimääriä ei ennen treeniä tarvitse, kunhan ne vain ajoittaa ennen treeniä otettavaksi, ettei useampaa tuntia etukäteen tankkaa. Tuollainen ananastölkin n. 30g hiilarimäärä kuluu tehokkaasti treenin aikana, joten se ei todennäköisesti edes katkaise ketoosia.

Edit: Suunnittelin sisällyttää nyt saliharjoittelun oheen vähän hiilaria, vaikka treenit tuntuvat kulkevan hyvin ilmankin. Kannattaisiko tuollainen 30-50g hiilaripaukku ajoittaa ennen treeniä vaiko laittaa palkkariin? Tehoja kun kerran treeneissä tuntuu riittävän, niin suunnittelin laittavani hiilarit palkkariin,mutta katkaiseeko se ketoosin todennäköisemmin kuin ennen treeniä nautitut hiilarit?

Tähän omakohtainen kokemus kun aloitin tammikuussa ketodieetin ja tammikuun lopussa kamppailulajien treenaamisen: Alussa treeneissä hyytyi totaalisesti, kun elimistö ei ollut vielä tottunut "rasvapolttoisuuteen", kun aloin ottaa 1h ennen treenejä rahkan kanssa purkillisen ananasmurskaa, niin treenit kulkivat ongelmitta, muutaman viikon päästä pystyin jättämään tuon ananasmurskankin pois. Eli mitään suuria hiilarimääriä ei ennen treeniä tarvitse, kunhan ne vain ajoittaa ennen treeniä otettavaksi, ettei useampaa tuntia etukäteen tankkaa. Tuollainen ananastölkin n. 30g hiilarimäärä kuluu tehokkaasti treenin aikana, joten se ei todennäköisesti edes katkaise ketoosia.
Kiitoksia,tieteellinen fakta on aina kiinnostavaa luettavaa,mutta juuri näistä omakohtaisista kokemuksista saa kaikista eniten irti.En oo viel päättäny mitään,mutta voishan tota ketoa koittaa ku tästä pitäs muutama kilo saada kesän aikan karsittua.:)

Kiitoksia,tieteellinen fakta on aina kiinnostavaa luettavaa,mutta juuri näistä omakohtaisista kokemuksista saa kaikista eniten irti.En oo viel päättäny mitään,mutta voishan tota ketoa koittaa ku tästä pitäs muutama kilo saada kesän aikan karsittua.:)

Jos lähdet koittelemaan niin kannattaa muistaa, että oikeasti homma alkaa toimimaan vasta monen viikon VHH:n jälkeen. Alku ei ole kovin helppoa, mutta kun elimistösi pääsee jyvälle rasvan ihanuuksista alkaa homma luonnaamaan.

Jos lähdet koittelemaan niin kannattaa muistaa, että oikeasti homma alkaa toimimaan vasta monen viikon VHH:n jälkeen. Alku ei ole kovin helppoa, mutta kun elimistösi pääsee jyvälle rasvan ihanuuksista alkaa homma luonnaamaan.

Hmm, olin huhti-toukokuun ketoosidieetillä (tankkaus 2vk välein). Nyt kesäkuun 3 ekaa viikkoa "normi"dieetillä. Nyt pitäisi mennä ketoosiin vielä heinakuun ajaksi ja karistaa 5kg. "Alkaa vasta toimimaan monen VHH-viikon jälkeen".. Eli siis onko mun hyötyä ees ketoosilla vetää tätä vikaa 5 viikkoa? :( Onko mun elimistöllä joku "ketoosimuisti"? :D Vai pilaako parin kolmen viikon tauko ketoosit kokonaan ja siirrytään ihan alkuun? Vai meni vähän ohi mitä tuolla meinasit, ketoosia ei kannata ottaa jollei ensin ole VHH:llä montaa viikkoa? Kuitenkin jo 2kk ketoosia takana hetki sitten.. Btw. Jännä homma, olen tosi fyysisessä / aerobisessa kesätyössä nyt, salit päälle niin ketoosi tuli jo vähän yli päivässä tikkujen mukaan.. =)

Ketoosi on vain välivaihe elimistön totuttamisessa rasvakäyttöiseksi. Toki siitä hyödyt nopeastikin kiristymismuodossa, mutta esimerkiksi urheilusuorituksia ajatellen pitkäaikainen sopeutuminen on keskeistä. Mulla ei ole esittää mitään faktaa "ketoosimuistista", mutta omakohtaisesti ei ole enää ollut pitkään aikaan mitään ongelmaa urheilusuoritusten, pääkipujen tai huonojen olojen kanssa huolimatta satunnaisista hiilarijaksoista kun on jo useampi vuosi tullut oltua jokseenkin säännöllisesti ilman hiilihydraattteja.

Ketoosi on vain välivaihe elimistön totuttamisessa rasvakäyttöiseksi. Toki siitä hyödyt nopeastikin kiristymismuodossa, mutta esimerkiksi urheilusuorituksia ajatellen pitkäaikainen sopeutuminen on keskeistä. Mulla ei ole esittää mitään faktaa "ketoosimuistista", mutta omakohtaisesti ei ole enää ollut pitkään aikaan mitään ongelmaa urheilusuoritusten, pääkipujen tai huonojen olojen kanssa huolimatta satunnaisista hiilarijaksoista kun on jo useampi vuosi tullut oltua jokseenkin säännöllisesti ilman hiilihydraattteja.

Miten vähillä hiilareilla vedät silloin kun olet "hiilarittomalla" ruokavaliolla?

En ole Näätä, mutta vastaan silti.

Itse kun ns. nollahiilareilla menen niin se on parsaa, jäävuorisalaattia, lehtisalaattia, kukkakaalia, valkokaalia ja pinaattia sellanen yhteensä noin 500gr päivässä. Näistä tulee se ~20gr hiilaria päivässä. Jos rehut jättäisin kokonaan pois olis maha aika tukossa.

Back
Ylös Bottom