Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Leveä ote ottaa hauiksen sisäsyrjään, ja kapea ottaa ulkosyrjään. Tai näin ainakin väittävät; itse en ole havainnut mitään eroa noiden välillä. Itse suosin tuota 3. vaihtoehtoa kun teen scotissa. Muuten tulee rannekipuja.

Ei liikettä voi kohdistaa lihaksen eri osiin (korkeintaan aivan minimaalisesti).

osaakos joku kertoo raskaita liikkeitä vatsalle? mulla ei oo koneita käytettävissä.

Voimapyörä on kova sana (ja liike).

Jos haluu raskaan ohjelma vatsoille, niin kannattaa lukea mitä Arska kertoo vatsalihaksien reenaamisesta "Bodaa Arnoldin kanssa"-kirjassaan. Se on raskas, tehokas ja tappava :puntti:

Kannattaisiko askelkyykkyä lisäillä jalkatreeniin ?
Nykyään on tällane:
Kyykky 2x6
Reisiojennus 3x12
Mave 2x6
Pohjeliikkeet 4x20
Kannattaisiko se askelkyykky lisäillä mihin väliin ja minkämoinen se tekniikka on ? Olen nähnyt molempia, että astutaan eteen ja taakse, joten kumpi on oikeampi ?

tankoon roikkumaan ja heittelet jalkoja kattoon tai polvia nenään

^ Tämä. Itse tykkään tehdä 3 sarjaa jalkojennostoja, jonka jälkeen siirryn roikkumaan tankoon ja nostelen polvia niin ylös kuin ne vain saa ilman heiluriliikettä. Roikkuessa pidä vatsa ja selkä tiukkana, väännä itseäsi hieman ylöspäin(samalla tavalla kuin tekisit leukaa) ja ala nostelemaan. Polvet hitaasti ylös ja alas ja hyvältä tuntuu :rock:

Täältä minä chargeen taas ohjelmakyselyn kanssa:D
(vähän muutettuna kopioitu toisesta threadista)

Eli 2-jakonen, viikkoja vähän mukautettu

1. Viikko

Treeni 1

Maastaveto 3x10
Leuat 3x max
Hauiskääntö kp 3 x 10
Hauiskäännöt tangolla 2 x 10
Vatsat 3 x 12

Treeni 2

Penkki 3x 10
Dippi 3x max
Pystypunnerrus 3 x 10
Pystysoutu 3 x 10
Vatsat 3 x 12

Treeni 3

Kyykky 3x10
Leuat 3x max
Kulmasoutu 3 x 10
Vatsat 3 x 12

2. Viikko

Treeni 1

Penkki 3x10
Dippi 3x max
Pystypunnerrus 3x10
Pystysoutu 3 x 10
Vatsat 3 x 12

Treeni 2

Maastaveto 3x10
Leuat 3x max
Hauiskääntö kp 3 x 10
Hauiskäännöt tangolla 2 x 10
Vatsat 3 x 12

Treeni 3

Kyykky 3x10
Vinopenkki kp 3 x 10
Dipit 3x max
Pystypunnerrus tangolla 3x 10
Pystysoutu 3 x 10
Vatsat 3 x 12

Onko mitään järkeä alottaa tekeen täntapasta 4kk arskan jälkee? Mitat 178/72

olen 16v 188cm/67kg
ostin kortin salille näin kesän kunniaksi, eli aikaisempaa kokemusta salista ei juurikaan ole.

ongelmani on: vaikka minulla on voimaa (oikeasti), lihakseni ovat säälittävän pienen kokoiset. salilla käymisen tavoitteena onkin saada kokoa niihin ja (massaa kehoon), kaikki voima siinä sivussa on vain mukavaa ekstraa. jos haluan kokoa, pitääkö minun treenata eri tavalla kuin jos haluan voimaa? miten tulisi treenata? en käytä lisääravinteita, enkä palautusjuomia, vaa ihan kotiruualla ja treeneissä vedellä on menty. kuinka paljon ne todella auttaisivat jos rupeaisin käyttämään?

heittäkää myös arviona: kesälomaa on siis 10viikkoa jäljellä (en kuitenkaan lopeta treenaamista siihen kun koulut alkaa), kuinka paljon pystyn hankkimaan lisää massaa jos käyn salilla 5 kertaa viikossa ja syön oikein?

ps. vaikka en ainoastaan sixiä ja habaa treenaakaan, vaan haluan ympäri kehoa lihasta - onko näin hoikan mahdollista saada 10 viikossa sixpack? : D

Ja turhaa käyt viittä kertaa viikossa salilla. Kolme kertaa viikossa on ihan hyvä. Jos massaa haluat nii tauot sarjojen välissä on yleensä lyhyemmät ku voimatreenissä ja sarjoissa enemmän toistoja. Massatreeneissä yleensä kannattaa n. 8-12 toistoa per sarja..

olen 16v 188cm/67kg
ostin kortin salille näin kesän kunniaksi, eli aikaisempaa kokemusta salista ei juurikaan ole.

ongelmani on: vaikka minulla on voimaa (oikeasti), lihakseni ovat säälittävän pienen kokoiset. salilla käymisen tavoitteena onkin saada kokoa niihin ja (massaa kehoon), kaikki voima siinä sivussa on vain mukavaa ekstraa. jos haluan kokoa, pitääkö minun treenata eri tavalla kuin jos haluan voimaa? miten tulisi treenata? en käytä lisääravinteita, enkä palautusjuomia, vaa ihan kotiruualla ja treeneissä vedellä on menty. kuinka paljon ne todella auttaisivat jos rupeaisin käyttämään?

heittäkää myös arviona: kesälomaa on siis 10viikkoa jäljellä (en kuitenkaan lopeta treenaamista siihen kun koulut alkaa), kuinka paljon pystyn hankkimaan lisää massaa jos käyn salilla 5 kertaa viikossa ja syön oikein?

ps. vaikka en ainoastaan sixiä ja habaa treenaakaan, vaan haluan ympäri kehoa lihasta - onko näin hoikan mahdollista saada 10 viikossa sixpack? : D

Laske kulutus, syö ~500 kcal enemmän, kuin kulutat, etsi itsellesi sopiva 1 tai 2-jakoinen ohjelma, osta maltoa ja heraa ja tee itsellesi palautusjuomat(ei maksa liikaa ja varmasti sen arvoista - ja saat samalla kaloreita ja proteiinia).

2-4kg massaa kuukaudessa on mielestäni hyvä tavoite. Tuon enempää(4kg voi olla jo vähän liikaa) jos tulee niin joukossa alkaa olla varmasti läskiäkin, ja sitä et välttämättä halua.

Six packin voisit varmasti saada 10 viikossa, mutta enpä usko että se on sen arvoista. Treenaa ennemmin kunnolla koko kehoa ja six pack kehittyy kyllä sinne alle. Sitten, kun lihasta on tarpeeksi, tai läskiä on liikaa, laihduttele ne laardit pois ja six packi tulee varmasti näkyviin. Ota vaikka tavoitteeksi ensi kesä ja six pack 15kg painavampana.

Viimeksi muokattu:
Niitä voi tilata netistä, esim tämän sivun oikeassa yläkulmassa on linkki P-storeen, tai voit käydä vaikka S-marketissa tai Prismassa ostamassa niitä. Hinnoista en ole ihan varma, mutta kilon paketit kumpaistakin pitäisi irrota 40 eurolla tai alle ja ne riittävät pitkän aikaa.

miten jalkojennostoja voisi tehdä lisäpainoilla kun tuntuu liian nynnyltä tehdä :D vai pitäskö vaan ottaa enemmän sarjoja/toistoja ? nyt olen tehnyt 2x20 tasapenkillä

Kokeile dragonflagia tai osittaisia toistoja siitä jos ei kokonaan mene. Esim. ylhäältä alas vain suorana mutta jalat koukusta ylös. Kun menee tarpeeksi noita puolittaisia niin ruho kokoajan suorana. Tunnetaan myös nimellä rocky-vatsat.

http://www.youtube.com/watch?v=mjCMq2zkbOo tuossa vielä ihan passeli video tuosta liikkeestä.

Back
Ylös Bottom