Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Muutama kommentti ja kysymys Hupen pohjasta:

-Miksi tekninen tila ja varasto on erotettu toisistaan?
-Onko tuon autotallin pakko olla talon yhteydessä? Olisiko järkevää tehdä autotalli/katos vasta jälkeenpäin?
-Onko tuossa aikuisten makkarissa tarkoitus tehdä jotain muutakin kuin nukkua;) Jos on, niin ei haittaisi jos makkari ei olisi ihan lasten huoneiden vieressä + suora käynti vessaan olisi aika luxusta.
-7m2 vaatehuoneessa tuskin tulee paljoa töitä tehtyä, eli mielummin muksujen huoneista hieman pois ja lisää neliöitä+ikkuna siihen koppiin.

Nämä oli mitä itselle tuli tuosta äkkiä mieleen, toki jokainen tekee talon itselleen ja omien tarpeidensa mukaan.

Onko se tontti sellainen, että autotalli/varasto ei esimerkiksi voi olla tuon piharakennuksen kyljessä?
Tahdon tuon terassin tuohon noin kuin se on, eli oikean puoleinen aukko on lasitettu. Lisäksi talo tulee noilla mitoin tontin molempien puolien rajoille. Saunatupaa ei voi siirtää vasemmalle, koska muuten se varjostaisi olohuonetta. Talo on suunniteltu siis tontin rajojen mukaisesti. Autotallin jos tekisi erillisenä, veisi se sitten koko takapihan ja varjostaisi taloa.

-tekninen tila ja varasto on siksi erillään koska kaikissa valmiissa pohjissakin on, saako tekniseen tilaan edes roijata mitään esim. talvivaatteita jemmaan?
-on pakko
-niih... kompromisseillahan se on tehtävä, tuota on kyllä mietitty
-kyllä ne muksutkin sitä tilaa tarvitsevat... kompromisseja kompromisseja, silti parempi kuin valmis malli... ;)

VelttoV: lueppas ajatuksella mun ed. viesti. 50Te on täysin mahdollinen eikä edes vielä puhuta tapauksesta, että koko talon tekisi kokonaan itse:). Tosin apumies sana voi olla ehkä väärä, vaan kyllä puhutaan ihan rakennusmiehestä sillon, vaikka itse tekeekin hommia. Salatiedettä talon rakennus ei ole. Yllättävän paljon voi tehdä itse.

Energiatalouden on ajatellut valtio jo rakennusmääräyksissä. Mennään jo nykylinjalla älyttömyyksien rajoilla, joten oma kantani on, että ei kannata laittaa enään yhtään extraa määräysten päälle. Eli minimirajoillakin kun kulkee niin esim. Pohjassa on styroksia jopa 3 kertaa sen verran kun 20 vuotta sitten rakennetuissa taloissa ja villaa katolla saman verran kun koko talossa 80 luvulla. Silti joku älypää koittaa myydä sulle vielä extra 20 senttiä villaa katolle, koska se on niin energiataloudellista:). Mut bisnes on bisnes...energiatehokkuuden nimissä myynti tuntuu toimivan nykyään.

Joo. Mutta Huppe puhui noiden elementtien tilauksesta. Ja apupoika on apupoika. ;) Jos ei rakenneta elementeistä, niin sitten kuulostaakin järkevältä arviolta. Oon mä sentään muutamassa projektissa ollut mukana.

No en tarkoittanutkaan pelkästään rakenteiden puolesta energiataloutta. Varaavat takat on ihan jees. Ja lämmitysmuotoja kannattaa miettiä. Itse laittaisin ja tulen laittamaankin tulevaisuudessa aurinkolämpöä. Hinta ei ole todellakaan paha (alta 10 donaa) ja kolme kennoa riittää pitämään talonkin lämpimänä huhtikuusta marraskuuhun. Ja koska ei puhuta sähköstä, vaan aurinko lämmittää suoraan varaajaa. Varaavan takan lisäksi ei tarvita käyttöveden ja talon lämmitykseen enää kuin muutaman kuukauden vuodesta. Tuohon rinnalle voisi jopa ajatella sähkövastuksia. Helppo harmiton ja vain pahimmilla pakkasilla kallis. Vai mikä tuon talon lämmöksi oli ajateltu?

Hupelle vielä: Olkkari muuten jees, mutta ikkunapinta-alan pieneksi jäänti voi kututtaa, tai se että se "talli" vain sieltä näkyy. No tulee sieltä keittiön pulelta avaruutta.

Onko muuten mitään hyötyä/järkeä tehdä autotallia/varastoja asuintilojen kanssa samaan rakennukseen, jos tontilla on tilaa? Eikö se kuitenkin tule aina halvemmaksi rakentaa erillinen autotalli/varasto? Ja paloturvallisuuden kannaltakin kiva juttu, että se auto syttyessään polttaa vain autotallin.

Olkkariin on laskettu ikkunapintaa leveysuunnassa n. 4m. Ikkunat tulevat noin 30cm lattiasta niin ylös kuin mahdollista.

Lämmitykseksi olen suunnitellut ihan sähkölämmitystä, vesikiertoista lattialämmitystä. Sen saa kuulemma vedettyä myös tuonne saunatupaan "kaukolämpöputkella jakotukkiin". Eli talot kait yhdistetään toisiinsa kaukolämpöputkella ja saunatuvassa on jonkinsortin jakopiste tuolle sitten?

Lisäksi ilmalämpöpumppu, pari takkaa (saunatupa + olohuone), leivinuuni ja ilmanvaihdoksi joku semmoinen lämmön talteenottava järjestelmä. Pitää alkaa lukemaan opuksia noista :D

Hupelle...

Toimisikohan tuo keittiö paremmin keittiösaarekkeen kanssa? Nyt kuvaan piirretty työtaso/kaapistot estää helpon kulun ruokapöydäksi tulkitsemalleni punaiselle suorakaiteelle kuvassa.

Mua kyllä hieman arveluttaa tuon uusimman pohjan pienenetyt varastotilat. Omakotitalossa pitää kuitenkin olla ruohonleikkuria, haravoita ja kottikärryä yms. pihanhoitoon tarvittavaa tavaraa. Samoin kun muksu(t) kasvavat, niin harrastuksiin tarvittavan välineistön määrä kasvaa varmasti vielä tuosta yhdestä polkupyörästä. Mutta toki osaat itse arvioida parhaiten tarvitsemanne säilytystilat. Se kymppitonnin säästö tässä vaiheessa voi vaan harmittaa säilytystilojen puuttuessa joskus tulevaisuudessa...

Itse talon rakentamiseen mä en osaa kommentoida tekniikan kannalta mitään.

Hupelle...

Toimisikohan tuo keittiö paremmin keittiösaarekkeen kanssa? Nyt kuvaan piirretty työtaso/kaapistot estää helpon kulun ruokapöydäksi tulkitsemalleni punaiselle suorakaiteelle kuvassa.

Mua kyllä hieman arveluttaa tuon uusimman pohjan pienenetyt varastotilat. Omakotitalossa pitää kuitenkin olla ruohonleikkuria, haravoita ja kottikärryä yms. pihanhoitoon tarvittavaa tavaraa. Samoin kun muksu(t) kasvavat, niin harrastuksiin tarvittavan välineistön määrä kasvaa varmasti vielä tuosta yhdestä polkupyörästä. Mutta toki osaat itse arvioida parhaiten tarvitsemanne säilytystilat. Se kymppitonnin säästö tässä vaiheessa voi vaan harmittaa säilytystilojen puuttuessa joskus tulevaisuudessa...

Pihalle saa pihavaraston Starksita tonnilla. Lisäksi todennäköisesti lämmität tuota tilaa ihan turhaan. Lämmittämättä sitä ei voi jätää, varsinkin jos laitat esim. vesikierron lattiian.

Suosittelisin suurentamaan teknistä tilaa isommaksi. Itsellä tekninen tila on samalla myös ns. askartelutila. Miksi et laita kulku sisältä autotalliin. Ainakin nykyisillä säännöksillä se onnistuu jos välissä on tekninen tila.

Pohjan kanssa pelaaminen on haastavaa ja jopa ihan kivaa hommaa. Meillä homma tehtiin niin että laitettiin ylös asioita mitä pohjalta / talolta halutaan (tai siis vaimon ranskiksia siihen lähinnä tuli.

Esim.

- Pääsy etupihalta apukeittiöön (ovella raha ... eiku kurasyöppö, allas ja kuivauskaappi). Meillä todella tärkeä homma. Käytetään tätä ovea aina, "paraatiovista" ei kulje kun vieraat.
- Apukeittiöstä pääsy myös takapihalle, eli sama syy kuin edellä. Ei tarvi liata olohuonetta kun kulkee sisälle.
- Apukeittiöstä kulku talon sisällä ei saa olla olohuoneessa tai keittiössä. (vaimo halusi näin. ei kuulemma riko keittiötä / olohuonetta liikaa). Käytönnössä tämä tarkoitti että taloon tuli pätkä turhaa käytävää ja kodinhoitohuoneesta tuli muutenkin hassun mallinen.
- Olohuone, keittiö samaa tilaa. Olohuone pitää olla talon päädyssä, koska halusimme vinon sisäkaton tuoman tilavaikutelman kokonaan käyttöön. Myös valoa saadaan olohuoneeseen paremmin kun myös päädyssä ikkunat. Näin käyttöullakosta tulee myös isompi kun vino sisäkatton on päädyssä eikä keskellä taloa (käyttöullakko on lähes 15m pitkä)

... siis tässä meidän haluamia asioita.
- Autotalli talossa kiinni.

Varastotilaa pitää olla kunnolla. Itte 4vuotta uudessa talossa asuneena voin sanoo että sitä ei ole ikinä liikaa.
Talo on 160neliöö jossa isohko vaatehuone, khh:ssa kolme metriä kaappeja ja neljä mh jossa kaapistot.... ihan täynnä tavaraa (jota ei voi heittää pois ku niitä tarvii joskus tulevaisuudessa!!??).
Autokatos/varasto/tekn.tila on erillinen rak., joka on 7m*10m. Josta varasto/tekn.tila on
4m*7m. Rakennuksen välikatto on korkeampi, eli koko mitaltaan varastotilana (jos sitä vähä järjestäis niin olis sieläki enemmän tilaa mutta...).
Lämmitys pelletillä, talossa ja varasto/tekn.tilassa lattialämm.
Lämmitys/käyttövesi kustannukset on ollu neljän vuoden aikana keskimäärin noin 600€ vuodessa. Takkaa lämmitetään talvella joka päivä.
Eli autotallin välikatto hyötykäyttöön ja voin itse ainakin suositella pellettiä lämmitysmuotona.

Ei kai nyt kottikärryt ja muut tarvitse olla lämpimässä varastossa ja talon yhteydessä? Varmasti ruohonleikkurikin pärjää kylmässä varastossa talven. Pihavarasto nyt ei paljoa maksa.

Jos ei ole mikään auton himoremppaaja niin se lämmin autotallikin on hieman siinä ja siinä, että onko se sen arvoista.

Varastotilaa pitää olla kunnolla. Itte 4vuotta uudessa talossa asuneena voin sanoo että sitä ei ole ikinä liikaa.
Talo on 160neliöö jossa isohko vaatehuone, khh:ssa kolme metriä kaappeja ja neljä mh jossa kaapistot.... ihan täynnä tavaraa (jota ei voi heittää pois ku niitä tarvii joskus tulevaisuudessa!!??).
Autokatos/varasto/tekn.tila on erillinen rak., joka on 7m*10m. Josta varasto/tekn.tila on
4m*7m. Rakennuksen välikatto on korkeampi, eli koko mitaltaan varastotilana (jos sitä vähä järjestäis niin olis sieläki enemmän tilaa mutta...).
Lämmitys pelletillä, talossa ja varasto/tekn.tilassa lattialämm.
Lämmitys/käyttövesi kustannukset on ollu neljän vuoden aikana keskimäärin noin 600€ vuodessa. Takkaa lämmitetään talvella joka päivä.
Eli autotallin välikatto hyötykäyttöön ja voin itse ainakin suositella pellettiä lämmitysmuotona.

Jep. Varastotilaa pitää olla mutta en kyllä suurentaisi talon mittoja sen takia. Iso käyttöullakko. Meillä esim 40m2. Jos on erillinen autotallin niin sinne kanssa käyttöullakko.

... no nää on mielipidejuttuja.

Mittailin tuota varastoa vielä ja tämän hetkistä kylppäriämme tässä kerrostalossa. Varastossa meillä ei tosiaan ole tavaraa, vain autonrenkaat ja muksun fillari. Tein siis tuon kylppärimme kokoisen varaston ja tekninen tilakin vaikutti turhan suurelta 4m2 kokoisena. Pienensin vielä sitäkin ja siirsin hieman. Äkkiä humpsahti reilu 8m2 talosta pois ja karkeasti 10ke myös :thumbs:
Olohuone/ruokailutila -akselilla on vielä varaa kaventaa taloa helposti/huomaamatta sen puoli metriä, jolloin tila vähenee vielä 5m2.

Kyllä sitä ei yksin kaikkea tajua ottaa huomioon. Saa nähdä mimmoinen tämä piirustus on vaikkapa parin kuukauden päästä :D

omamalli4.jpg

Jaahas pienensit varastoa. Tohon tuli nyt sitten heti kaksi nurkkaa lisää, eli säästö saattaa ainakin osittain mennä noihin lisäkulmiin.

Ota ihmeessä pois noi jatkoseinät tosta et:n ja rt:n välistä. Saat avaruutta lisää. Itse asiassa mä ottaisin ton ovettoman tuulikaapin ja RT:n välistä koko seinän veke. Ei pääse klaustrofobia yllättämään. Tuulikaapin kaapit toiselle seinälle ja vessan ovi nurkan taakse. Itseä kaduttaa kun tein tuulikaapin. Ihan turha ainakin meillä.

Lisäksi rt:n ja kt:n paikkaa voisi vaihtaa niin tulisi avaruutta lisää (eli kylmäkoneet tuulikaapin puolelle ja siihen jatkoksi joku baaritaso tmv.).

No helppohan täällä on huudella.

Mitä vähemmän kaappi- ja varastotilaa, niin sitä helpompi pitää tavarat järjestykessä ja mahdollisuus oikeasti löytääkkin ne tavarat mitä etsii. Kuinkahan monella on Suomessa omakotitalo, jonka autotalliin ei mahdu auto sisään ylim. romun takia.

Itse laittaisin takan talon keskelle talo makuuhuoneiden puolelle ottamatta kantaa, miten se vaikuttaisi sisustukseen ja pohjan toimivuuten muuten. Autotallin eteen vielä mahdollinen katos toiselle autolle, riippuen miltä talo näyttää ulkoapäin. Varaston ja autotallin välistä seinä ehkä kokonaan pois?

Yksi juttu on, että jos aletaan taloa tekemään tontin ehdoilla niin onko silloin sopiva tontti? Tontti on melkein yhtä tärkeä kuin talo. Kannattaa sitäkin miettiä, että mitä muuta sinne tontille haluaa kuin talon.

Tuollaiset 12m2 makkarit on lapsille isohkot. Mahtuisko kaikki makkarit toiselle seinälle? Kannattaa sitäkin miettiä, että voiko väliseiniä kaataa sen jälkeen kun lapset lähtee kotoa.

Ihan hyvä pointti tuli tuolla, että olisi ehkä kätevää jos keittiöstä pääsee ruokailutilaan ilman, että joutuu mutkan tekemään.

Voisko kuvaan saada tontin rajat ja ilmansuunnat?

Yksi juttu on, että jos aletaan taloa tekemään tontin ehdoilla niin onko silloin sopiva tontti?

Tuollaiset 12m2 makkarit on lapsille isohkot. Mahtuisko kaikki makkarit toiselle seinälle? Kannattaa sitäkin miettiä, että voiko väliseiniä kaataa sen jälkeen kun lapset lähtee kotoa.

Ihan hyvä pointti tuli tuolla, että olisi ehkä kätevää jos keittiöstä pääsee ruokailutilaan ilman, että joutuu mutkan tekemään.

Voisko kuvaan saada tontin rajat ja ilmansuunnat?

Kysyppä lapsilta samaa juttua :)

Meillä on molemmat lastenhuoneet 12,5 m2. Yksi parhaista valinnoista. Pysyy ne rojut siellä huoneessa eikä retaja olohuoneessa. Sitten kun kasvavat niin saavat vahän paremmin atk-pöytää tms.

Juu täällä tuli just sama asia mielleen. Piirtely saattaa ainakin osittain olla turhaa ennenkuin tontti on tiedossa. Meillä on ainakin niin erikoinen tontti että talo piti piirtää sen ehdoilla (jos halusi 1 kerroksisen).
Eli kannattaa ennemmin miettiä niitä asioita mitä pohjalta haluaa ja yrittää sovittaa niitä sitten tontin rajoituksiiin.

Nyt alkaa tulla vinkkejä, pitää paneutua niihin kun ehtii. Kiitokset. Eikö autotallista saa olla käyntiä muka suoraan kodinhoitohuoneeseen? Keittiössä tuo soikea on allas ja siinä on ns. eräänlainen baaritiski, eli ei se suinkaan korkeaa kaapistotilaa ole.

Nyt alkaa tulla vinkkejä, pitää paneutua niihin kun ehtii. Kiitokset. Eikö autotallista saa olla käyntiä muka suoraan kodinhoitohuoneeseen? Keittiössä tuo soikea on allas ja siinä on ns. eräänlainen baaritiski, eli ei se suinkaan korkeaa kaapistotilaa ole.

Ainakin vaatii varmasti palo-oven.

Ei saa olla (näin ainakin täällä meilläpäin vuonna 2008). Ei palo-ovi riitä. Tee tekninen tila ja varasto ilman väliseinää ja laita se sitten kun tiedät miten paljon teknisessä tilassa tilaa tarvitset.

Palo-ovesta oli puhetta rakennussuunnittelijan kanssa...

Yksi juttu on, että jos aletaan taloa tekemään tontin ehdoilla niin onko silloin sopiva tontti? Tontti on melkein yhtä tärkeä kuin talo. Kannattaa sitäkin miettiä, että mitä muuta sinne tontille haluaa kuin talon.
Noh, kyllähän se on niin että ensin valitaan se tontti mieleiseltä paikalta. Kyllähän sitä maata saisi jostain mistä-lie vaikka mimmoiselle talolle. Kuten osakehuoneiston kohdalla niin olennaista asunnon ostamisessa/-rakentamisessa on sijainti, sijainti ja sijainti.

Noh, kyllähän se on niin että ensin valitaan se tontti mieleiseltä paikalta. Kyllähän sitä maata saisi jostain mistä-lie vaikka mimmoiselle talolle. Kuten osakehuoneiston kohdalla niin olennaista asunnon ostamisessa/-rakentamisessa on sijainti, sijainti ja sijainti.

Ilmeisesti sinulla on jo tontti tiedossa? Jos on niin olisi mukava nähdä suunnilleen miten tönö siihen istuu.

Onko tiedossa millaisia ja mitenpäin siihen pitää niitä tönöjä laittaa? Onko selviö, että siihen saa edes pihasaunaa?

Tuolla aikaisemmin jo sanottiinkin pihasaunasta, että saattaa hyvin vaatia jotain palojuttuja rakennusten väliin, koska on niin lähellä.

Toki voi miettiä kaikkea sellaistakin, että haluaako itsekantavat kattotuolit ettei tarvitse kantavia väliseiniä, yms. Talon leveydestä se on tietenkin kiinni.

Mittailin tuota varastoa vielä ja tämän hetkistä kylppäriämme tässä kerrostalossa. Varastossa meillä ei tosiaan ole tavaraa, vain autonrenkaat ja muksun fillari. Tein siis tuon kylppärimme kokoisen varaston ja tekninen tilakin vaikutti turhan suurelta 4m2 kokoisena. Pienensin vielä sitäkin ja siirsin hieman. Äkkiä humpsahti reilu 8m2 talosta pois ja karkeasti 10ke myös :thumbs:
Kuten joku tuossa jo ehtikin mainita, niin sitä järkevää ja välttämätöntä tavaraakin vaan kertyy.
Ite omasta mielestäni en ole mikään tavaran hamstraaja, mutta kyllä sitä tavaraa vaan kertyy.
Esim. koko perheen pelkät urheiluvälineet vie yllättävän paljon tilaa. Grilli ja kaikki pihakalusteet ja niiden pehmusteet tykkään ainakin ite laittaa talveksi varastoon.
Ja noita pihanhoitovälineitä, leikkuria, trimmeriä, kottikärryä, haravaa ja lapiotakin on varmasti kaikilla okt-asujilla.
Ja etenkin jos ite meinaa rakentaa, niin niitä monensortin työkaluja ja koneitakin kertyy yllättävän paljon. Toki ne voi sitten myydä eteenpäin, mutta kyllä niitäkin vaan aina tuppaa silloin tällöin tarvitsemaan edelleen johonkin pikkuhommaan.
Ja lakkoja, maaleja, kittejä ja vaikka mitä - jokakodin pienoisrautakauppa :)

Ja kun tuota pohjaa katsoo, niin eihän tuo pohja tosiaan mistään hintahaitarin yläpäästä ole; mitä simppelimpi pohjan muoto, sen edullisempaa. Ja pintamateriaaliratkaisuthan ne monesti on niitä, joissa sitä hintaeroa tulee valtavasti, kuten tuhannen rempan miehenä tiedätkin.

Itselläni oli muutama enemmän ja vähemmän must-juttu, mitkä piti pohjassa toteutua, ja nimenomaan niin, että ilmansuunnat ja auringonvalo tuli ottaa myös huomioon huonejärjestyksessä:
-tilava erillinen (=ei pesutilojen yhteydessä) kodinhoitohuone, josta käynti suoraan ulos ja khh:ssa kurasysteemit
-sisään astuttaessa täytyy nähdä talon läpi ja yleisilmeen tulee olla avara ja valoisa
-olohuone ja tv-huone erikseen
-avokeittiö, mutta kuitenkin sellainen ratkaisu, ettei ruokailutilasta näe esim. liedelle tai tiskipöydälle, missä voi lojua jotain ruuanvalmistus kippoja ja kuppeja
-pesutiloista täytyy olla lyhyt reitti lähes suoraan pihalle terassille
-katettua ja kattamatonta terassia ei voi koskaan olla liikaa
-iso tuulikaappi tai sisääntulo, jonka yhteydessä myös iso vaatehuone ulkokamppeille
-sauna, johon mahtuu koko kaveriporukka kerralla
-niin iso vessa, että kookkainkin karpaasi mahtuu siellä toimimaan ilman että kyynerpäät kolisee seinään :)
-ulos pyykinkuivausnarut katoksen alle ja säleikön taakse, niin pysyy ilme siistinä
-ja erittäin tärkeänä pidin sitä, että talvella joutuis tekemään mahdollisimman vähän lumitöitä. Ja se toteutuikin aika hyvin. Kulku pääovelle on lasitetun lipan alla, ja lumitöitä täytyy tehdä vain noin 2 henkilöauton parkkipaikan verran autokatoksen edestä.

Back
Ylös Bottom