Lämmittely ennen maksimisuoritusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja januz
  • Aloitettu Aloitettu
naurettavaa, asiantuntematonta ja laput silmillä kulkevaa pelleilyä väittää mun ja muidenkin ESIMERKKIÄ paskapuheeksi tai vääryydeksi tollasella kielenkäytöllä ja kommentoinnilla. se on vaan ESIMERKKI perusteluineen herran tähären! varsinkin JJI osoitti kyllä oman mustavalkosuutensa kommentillaan, onnea vaan. jos oletetaan, että on vaan yksi ainoa ihmistyyppi olemassa, sen lämpät olisi melkosen helppoa suunnitella. mutta kas kummaa, kun meitä on täällä aika monia erilaisia.

sarjoja tossa on vaan näennäisesti paljon, mutta suurin osa on nimenomaan LÄMMITTELYÄ että saadaan kroppa riittävän hereille verenkierron jne osalta. noususarjojen määrä ja toistot niissä riippuu hermoston herättelykyvyistä eniten ja noilla nousuillla se ei ole liian rasittavaa, mutta hermosto saa kuitenkin riittävästi kyytiä kunnon suorituksiin. tästä on kyllä ihan tutkimuksiakin.

JJI: mitä ihmettä tarkotit "vitosia korkeintaan kaseja..."? eihän mun esimerkissä OLE pidempiä edes. jos joku 6*45% on jollekin pumputtava rauta, voin vaan sääliä. lämpän kuitenkin PITÄÄ lämmittää fyysisestikin, että kone toimii parhaimmalla tavalla. pelkkä nousu ei riitä. tossa nyt nousutkin mennään aika reippaalla tahdilla.

ker-ra-taan nyt vie-lä, kun ei oikein mee perille:
yleislämppä:
10´fillaria tai keppijumppaa "...juu ei ole liikaa tällanen ollenkaan ja suurin osa tekee"

lajilämppä:
3*15*tanko
2*8*70
6*100
6*140 "...eipä ole tässäkään mitään erikoista, ellei joku mee kauheeseen pumppiin noista tankosarjoista...just"

nousut:
4*180
2*220 vyö
1*250 vyö, trikoon alaosa, melko tiukat siteet
1*280 vyö, trikoo, tiukahkot siteet. tää rauta päättää ekan kovan raudan 290-300
"... 40-30 kilon nousut pitää koordinaation kunnossa ja valmistavat hermostoa hyvin...ei oo 4 sarjaa kyl liikaa ei"

kisanostot:
1*300 vyö, trikoo, tiukat siteet. tän perusteella 305-310
1*307,5 vyö, trikoo, tiukat siteet. tän perusteella 310-315
1*310 vyö, trikoo, tiukat siteet

ei tossa kyllä ole ollenkaan liikaa mitään eikä varsinkaan mitään maata mullistava ihmeellistä ja erikoista... just tää netin anonyymiys vaan antaa joillekin pahveille "oikeuden" heitellä tuntemattomille mitä sattuu...

matti näsän sanoin:"mä en ala kyl enää yhtään mitään!"

Tällä hetkellä penkissä (2x6 systeemiä tahkoan) mun lämpät menee näin:

Paljon käsien pyörittelyä yms muuta jumppaa
20xTyhjällä tangolla
6x60kg
6x70kg
6x80kg
3x90kg
1x95kg
ja sitten
3x6x100kg työsarjat
Monasti tuo toinen työsarja tuntuu helpommalta kuin ensimmäinen eli ehkä hiukan tarttisi toistoja enemmän alle ennen tuota ensimmäistä työsarjaa...

On kohta aika koittaa ykköstä ja tällaista sarjaa sinne suunnittelin:
Paljon käsien pyörittelyä yms muuta jumppaa
20xTyhjällä tangolla
6x60kg
6x70kg
6x80kg
3x90kg
1x100kg
1x110kg
1x115kg
1x117,5kg tämän pitäisi mennä vuorenvarmasti
1x120kg tämän luulen että menee
1x122,5kg saapa nähdä, taidan toivoa liikoja

Älä ny jto hiilly... Ei kannate menettää yöuniaan jos joku on erimieltä asioista....=)
Edelleen mun mielestä tuo on huono lämmittely väännät tai käännät niitä prosenttejas mite haluat...=) SE ON EDELLEEN VAIN MUN MIELIPIDE!!!!
Jokainen uskoo mitä tahtoo ja lämmittelee miten haluaa.
Ei kannate repiä pelihousuja vaikka luuleeki olevansa valmennuksen kaikkitietävä... ;)
Ei kukaan oo sellanen... Piste!

Mulla oli tällainen lämmittely kun nostin kerran 200 kiloa penkiltä paidan kanssa (Inzerin HD-paita) Löysin vanhan muistiinpanoni kisasta.

10x tyhjä tanko eli 20 kg
6x50 kg
4x90 kg
2x110 kg
1x130 kg
1x160 kg (paita päällä)
1x180 kg (paita päällä)

Ja sitten se 200 kiloa.

Joka kerta lämmittely oli erilainen, meni ihan senhetkisen tuntuman mukaan. Jos oli jumissa paikat, arat lihakset tms. niin piti lämmitellä selkeesti enemmän. Mutta jos olo oli hyvä, lämmittelyäkään ei niin paljoa tarvittu.

Pääsääntöisesti +300 kyykkääjä lämmittelee pljon kauemmin kuin +100 kilon kyykkääjä.

Älä ny jto hiilly... Ei kannate menettää yöuniaan jos joku on erimieltä asioista....=)
Edelleen mun mielestä tuo on huono lämmittely väännät tai käännät niitä prosenttejas mite haluat...=) SE ON EDELLEEN VAIN MUN MIELIPIDE!!!!
Jokainen uskoo mitä tahtoo ja lämmittelee miten haluaa.
Ei kannate repiä pelihousuja vaikka luuleeki olevansa valmennuksen kaikkitietävä... ;)
Ei kukaan oo sellanen... Piste!
Tuo kyseinen setti siis ei sovi sinulle, mutta se ei tarkoita että se olisi huono.

Itse mielummin uskon mielummin valmentajan mielipidettä, jolla on useamman eri henkilön ominaisuuksista kokemusta, kuin jonkun Hissin, joka on todennäköisesti vain itsensä kanssa treenannut ja mahdollisesti edes kokeillut erilaisia lähestymistapoja asiaan.

jto se sun lämmittely metodis on vain niin saatanan huono max ykköselle ku olla ja voi...

Oon jokseenkin samaa mieltä. Mun mielestä jto:n ei kannattais olla noin herkkänahkainen arvostelun suhteen, koska varmasti monella muullakin on tietoa voimailusta. Esim JJI:n tulokset puhuvat sen puolesta että saattaa ukko tietää yhtä sun toista voimailusta...

Tuo kyseinen setti siis ei sovi sinulle, mutta se ei tarkoita että se olisi huono.

Itse mielummin uskon mielummin valmentajan mielipidettä, jolla on useamman eri henkilön ominaisuuksista kokemusta, kuin jonkun Hissin, joka on todennäköisesti vain itsensä kanssa treenannut ja mahdollisesti edes kokeillut erilaisia lähestymistapoja asiaan.

LoL!=)

Lopetetaan pojat tää tyhmä tinkaaminen ja keskitytään kukin lämmitteleen miten parhaaksi koetaan? Jookosta? =)

JJI: just just... onneksi olet perustellut omat kantasi noinkin fiksusti...harmi ettei äitis oo opettanu sulle parempaa kielenkäyttöö, että pystysit keskusteleen asioista etkä vaan mollaamaan. tulee vähän mieleen se klassinen
"PUURO ON PAHAA!", huutaa poika.
"...jaa miksi?", kysyy äiti.
"...no... kun...tota...se vaan ON!"

hissi: kuinkahan monta kertaa sitä pitää vääntää rautalangasta, etten ole koskaan sanonut olevani kaikkitietävä, eikä sellaiseksi kukaan toivottavasti tule. jos nyt oikein tarkasti luet tätäkin fiksua ketjua, huomaat, että ainoa, joka selkeesti antaa ymmärtää olevansa kaikkitietävä ja muut vaihtoehdot totaalisesti poissulkeva on JJI. muuten varmaan mukava ukko ja nostaa paljon jne jne, mutta mua ei riso tässä nyt mikään muu kuin se asenne, millä täällä jengi suhtautuu mihinkään. ei pystytä keskustelemaan, vaan sieltä tulee mitä sattuu kommenttia ilman mitään pohjaa.

jääkuningas: mähän tässä nyt en taida olla se herkkänahkanen. jos annan yhden ainoan esimerkin (juu ei tästä aiheesta voi olla yksiselitteistä mallia) perustuen fysiologisiin FAKTOIHIN puuttumatta mitenkään edes yksilöeroihin, alkaa joku suoltamaan ala-asteikästen sontaa suustaan kertomatta millään tavoin edes omaa vaihtoehtoa. ei tollanen kuule oo hedelmällistä millään tasolla.

ihmiset on erilaisia, joku lämpee nopeesti ja ei pysty/halua/tarvitse valtavasti lämmittelyjä, se ei oo tässä se pointti, vaan tollanen täysin typerä yhden pelkän esimerkin mollaaminen ja yleispätevyyksien osoittaminen. tosta lapsellisesta kielenkäytöstä nyt ei tarvi edes mitään mainita, se vie uskottavuuden saman tien.

ihan vaan esimerkkinä parikin tuttua herraa, kummankin kyykky siellä 300 paremmalla puolella. toinen lämppää kisoissa 1½ tuntia ennen ekaa kisanostoa huomattavasti suuremmalla määrällä kuin esitin ja toinen varoo ees katsomasta fillariin tai satasta pienempään romuun ja nousee hyvin nopeesti kohti kisaromuja.

salomaha: ainahan näitä löytyy, joiden kanssa ei vaan millään VOI keskustella...

no joo eiköhän jätetä väittelyt, kun ei naamatusten jutella ja ei ne ilmeet ja tunteet välity oikein. tulee väärintulkintoja toisten sanomisista ja mua ainakin haittaa, jos tulee loukattua jotakuta tai sanottua henkilökohtasuuksia, oltiin sitten netissä tai oikeessa maailmassa. siispä: "eiks me voitas hei kaikki olla kavereita ja pelastaa maailma?" :dance: eli jatketaan treenejä kukin tyylillämme ja avoimin mielin.

... ja en taatusti oo juonu gevaliaa, että tollasta tuli sanottua... mut treenit meni hyvin, vaikka on monta kovaa päivää takana, joten kai se vetää lempeeksi luonnetta :)

ite lämmittelin seuraavanlaisesti tossa pari viikkoa sitten kun penkkimaksimia kokeilin:

2*20*tanko
5*60kg
3*100kg
3*110kg
2*120kg
1*130kg
1*140kg
1*150kg
1*160kg

tuohon 160kg:n lopetin, se nousi vielä kivasti. hyvin tuntu tollanen lämmittely toimivan:thumbs:

edit: sellasta vielä että ennen kyykkymaksimia lämmittelen kyllä enemmän, ennen vetoa about samanverran

Jos nyt jatkossa vastaajat keskittyisivät ketjun alkuperäiseen kysymykseen, eli: Lämmittely ennen maksimisuoritusta

Kun seuraat vaikkapa painonnoston MM tai OK-kisojen finaaleja huomaat että se lämmittely ei ole tärkeintä vaan vireen ylläpito ja psyykkaaminen.Nostojärjestys vaihtelee jatkuvasti ja kokoajan pitäs olla valmis huippusuoritukseen.
Kilpailijalla pitää vain olla joku systeemi mihin hän luottaa,sen jälkeen valmennustiimi ylläpitää nostovireyttä oli tilanne kilpailussa mikä tahansa.Nostovuoron odottelu saattaa kestää isoissa kisoissa pitkään eikä joka nostoa varten tietenkään lämmitellä jonkun kaavan mukaan.

penkki max
kiertäjä kalvosimet 3*15
20*20kg
8*60kg
3*100kg
2*120kg
2*130kg Kahteen lankkuun.
1*140kg kahteen lankkuun.
F6 päälle
1*160kg kahteen lankkuun.
1*170kg yhteen lankkuun.
1*180kg rinnasta
1*190kg rinnasta

penkki max
kiertäjä kalvosimet 3*15
20*20kg
8*60kg
3*100kg
2*120kg
2*130kg Kahteen lankkuun.
1*140kg kahteen lankkuun.
F6 päälle
1*160kg kahteen lankkuun.
1*170kg yhteen lankkuun.
1*180kg rinnasta
1*190kg rinnasta

Tuo näyttää jo oikeelta lämmittelyltä. =) Tosin ei penki ja kyykyn lämmittelyjä ny voi ees verrata ku toisessa on isommat lihakset töissä ja kyykky on muutenki vaativampi laji...
Sen verran vielä heitän tähän et kisoissa pitää olla kunnossa oli nosto välit millaset vaan tai arvokisat tai kyläkisat. Se on ihan sama koska sut "heitetään" lavalle jos oot kunnossa ni homma toimii ja romu liikkuu. Esimerkki junnuissa nostaessani kisoissa Rovaniemellä vuosia sitten olin just ottanu 200kilon lämmittelyn ja mua kuulutettiin valmistautuun avaus kyykkyyn joka oli 285kg... No ei muuta ku puku päälle ja nostaan. Oli helppo ja kisoissa päädyttiin 305 kilon tulokseen.
Ne jotka ei ole arvokisoissa käyneet nostamassa ei tiä siitä mitään. Ne on kisat muiden joukossa nosto rytmiltään, paineet on päässä vain kovemmat...

Itse en ole kisanostaja, mutta uskoisin, että suuresti vaikuttaa urheilijan pohjakunto ja tottumukset eli monellako toistolla ja millä muilla keinoilla haetaan optimaalinen jänteys ("jumi on voimaa") ja tuntuma nostoon ilman, että energiat katoaa itse pääsuoritukseen. Jos tehdään useita suorituksia submaksimaalisella alueella, niin riittääkö latautuminen tärkeimpään nostoon - tässä oletettavasti suuret yksilökohtaiset erot.

Mitä tulee loukkaantumisriskiin, niin terve lihas ei kyllä katkeile / repeile, jos siellä ei ole haurautta entuudeestaan, eikä käsitellä oikeasti ylisuuria kuormia (tämä siis kontrolloidussa maksimisuorituksessa). Eli ylimalkainen lämmittely ja tätä myötä suorituksen näkökulmasta voimien haaskaus ei ole perusteltua.

Back
Ylös Bottom