Aloittelijan lisäravinteet?

Hei, olen 16 -vuotias miehenalku joka on käy neljättä kuukautta aktiivisesti salilla. Ajattelin että kannattaisi ottaa kaikki mahdollinen hyöty irti treenaamisesta ja alkaa kiskoon lisäravinteita.
Olen lähes tietämätön koko aiheesta joten kaikenlainen neuvo/tieto on tervetullutta.
Tarkoituksena olisi ostaa joku valmis jauhesekoitus missä olis kaikki, kunhan vaan veteen lykkäis ja vähän sekoittelisi niin se olisi siinä.

Tässä päällimmäisiä kysymyksiä mihin kaipaisin vastauksia:
Mitä eroa on proteiinijuomalla ja palautusjuomalla?
Mistä minun kannattaisi aloittaa, proteiinijuomasta/palautusjuomasta/molemmista?
Mikä olisi hyvää tavaraa?
Hinta?
Juomien käyttö, milloin otetaan ja kuinka paljon?

Kiitoksia vastauksista!

Hei, olen 16 -vuotias miehenalku joka on käy neljättä kuukautta aktiivisesti salilla. Ajattelin että kannattaisi ottaa kaikki mahdollinen hyöty irti treenaamisesta ja alkaa kiskoon lisäravinteita.
Olen lähes tietämätön koko aiheesta joten kaikenlainen neuvo/tieto on tervetullutta.
Tarkoituksena olisi ostaa joku valmis jauhesekoitus missä olis kaikki, kunhan vaan veteen lykkäis ja vähän sekoittelisi niin se olisi siinä.

Tässä päällimmäisiä kysymyksiä mihin kaipaisin vastauksia:
Mitä eroa on proteiinijuomalla ja palautusjuomalla?
Mistä minun kannattaisi aloittaa, proteiinijuomasta/palautusjuomasta/molemmista?
Mikä olisi hyvää tavaraa?
Hinta?
Juomien käyttö, milloin otetaan ja kuinka paljon?

Kiitoksia vastauksista!

Proteiinijuoma on käytännössä pelkkää proteiinia kun taas palautusjuoma sisältää myös nopeaa hiilaria ja ehkä kreatiinia ja sellasta proden lisäksi.

Budjetin mukaan. Halvin vaihtoehto on ostaa prodea ja sitten lisätä sinne joko maltoa tai jotain muuta nopeaa sokeria.

Melkein kaikki tuotteet mitä lisäravinnekaupasta löytyy on hyviä. Mitä suurempi hinta sitä parempi laatu noin yleisesti. Tässäkin sitten järki mukaan. Hinnat vaihtelevat paljon.

Esim. ennen treeniä 20 g proteiinia ja 40 g hidasta hiilaria. Reenin jälkeen 20-40g prodea ja 40-100g hiilareita.

Muista kuitenkin se, että kyse on lisäravinteista. Tärkeintä on, että ravintoasiat on muuten kunnossa..

Laitappa vähän päivän syöminkejä ylös ja kysele mielipidettä täältä.. Kasvat kuitenkin vielä, niin kulutus on aika kovaa päivässä..

Muista kuitenkin se, että kyse on lisäravinteista. Tärkeintä on, että ravintoasiat on muuten kunnossa..

Laitappa vähän päivän syöminkejä ylös ja kysele mielipidettä täältä.. Kasvat kuitenkin vielä, niin kulutus on aika kovaa päivässä..

Päivän syömingit: Aamupalaksi jogurttilese muroja/ruisleipä tai vaalea leipä jossa päällä margariiniä, juustoa, purjoa, tomaattia, kinkkua tms. Iso kuppi kahvia vielä ennen kouluun lähtöä. Koulussa näläntunne on kova ja silloin syödään iso lautasellinen sitä perus mössöä mitä sieltä saa, salaattia kanssa ja näkkäri, kouluruoan kanssa maitoa. Saatan käydä päivän aikana kioskilta hakemassa pullon pepsiä. Koulun jälkeen kotona menee jotain mitä jääkaapista löytyy, leipää/jogurttimuroja/ ihan lämmintä ruokaa esim. makaronilaatikkoa. Sen jälkeen näläntunne häviää lähes kokonaan ja saatan vasta illalla nappasta jonkun leivän suuhun ja mennä nukkumaan. Vanhemmat sanoo että syön liian vähän ja pitäisi saada enemmän massaa ympärille.

Pituus: 173cm (kasvan hyvää vauhtia), Paino: 59kg

Mitä mieltä olette, syönkö liian vähän, onko paino kohdallaan?

Päivän syömingit: Aamupalaksi jogurttilese muroja/ruisleipä tai vaalea leipä jossa päällä margariiniä, juustoa, purjoa, tomaattia, kinkkua tms. Iso kuppi kahvia vielä ennen kouluun lähtöä. Koulussa näläntunne on kova ja silloin syödään iso lautasellinen sitä perus mössöä mitä sieltä saa, salaattia kanssa ja näkkäri, kouluruoan kanssa maitoa. Saatan käydä päivän aikana kioskilta hakemassa pullon pepsiä. Koulun jälkeen kotona menee jotain mitä jääkaapista löytyy, leipää/jogurttimuroja/ ihan lämmintä ruokaa esim. makaronilaatikkoa. Sen jälkeen näläntunne häviää lähes kokonaan ja saatan vasta illalla nappasta jonkun leivän suuhun ja mennä nukkumaan. Vanhemmat sanoo että syön liian vähän ja pitäisi saada enemmän massaa ympärille.

Tosta ei nyt noita kalorimääriä saa selville kun ei oo tarkempia määriä. Tohon painoon voi kyllä lisää lihaa ottaa.

Mutta aamupalalle lisää prodea. Missään vaiheessa ei saa olla nälkä. Eli syö useasti, vaikka vähän kerrallaan. Joka aterialla proteiini vähintään sen 20 grammaa. Ja se ei ole hirveän helppoa :).

Selvä, ruokaa aletaan sitte vetämään enemmän.
Luin juuri MUSCLE RECOVERY -palautusjuoman tuoteselosteesta näin: "vaikuttaa kasvuhormonin, insuliinin ja testosteronin eritykseen." Mitä tämä tarkoittaa? Onko siitä jotakin haittaa? Hidastuuko/nopeutuuko pituuskasvuni tuon takia?

Kalorimäärästä ei saa kyllä selvää, mutta jos tuosta saa tarvittavat kalorit, niin laatua pitäis syömisiin saada... Klikkaa tämä Loistavia vinkkejä ruokailuihin ja treenaamiseen...
Veikkaan, että tuo jälkimmäinenkään ei ole täysin kunnossa...

Selvä, ruokaa aletaan sitte vetämään enemmän.
Luin juuri MUSCLE RECOVERY -palautusjuoman tuoteselosteesta näin: "vaikuttaa kasvuhormonin, insuliinin ja testosteronin eritykseen." Mitä tämä tarkoittaa? Onko siitä jotakin haittaa? Hidastuuko/nopeutuuko pituuskasvuni tuon takia?

Ei hidastu eikä nopeudu, eikä ole haittaa.

Noniin. Huomenna olis tarkotus mennä Prismasta katteleen tarjontaa ja mahdollisesti napata joku pönikkä sieltä mukaankin. Vielä mietityttää että kumpaa minun kannattaa ostaa, proteiinijuomaa vai palautumisjuomaa? Tarkoitus olisi kasvattaa mahd. tehokkaasti lihasmassaa, kumpi hoitaa homman paremmin? Mitä minun kannattaa ottaa huomioon proteiini/palautumisjuomaa ostaessa? Ja jos tiedätte jotain noista Prismassa myytävistä jauheista niin laittakaa mielipidettä tulemaan. Budjetti on 40euroa.

Noissa lisäravinteissa ei vissiin ole mitään ostoikärajaa?

Noniin. Huomenna olis tarkotus mennä Prismasta katteleen tarjontaa ja mahdollisesti napata joku pönikkä sieltä mukaankin. Vielä mietityttää että kumpaa minun kannattaa ostaa, proteiinijuomaa vai palautumisjuomaa? Tarkoitus olisi kasvattaa mahd. tehokkaasti lihasmassaa, kumpi hoitaa homman paremmin? Mitä minun kannattaa ottaa huomioon proteiini/palautumisjuomaa ostaessa? Ja jos tiedätte jotain noista Prismassa myytävistä jauheista niin laittakaa mielipidettä tulemaan. Budjetti on 40euroa.

Noissa lisäravinteissa ei vissiin ole mitään ostoikärajaa?

Näin ite tekisin:

Hiilareita saat ihan tarpeeks perus sapuskasta. Ostat vaan jotain halvinta perus heraa (pelkkää prodea) ja vedät pari drinkkiä sitä päivässä normi ruokailun tueks. Muuten syöt silleen, että ei ole nälkä. Millekään sikabulkille ei kannata lähteä... kaduttaa vaan jälkikäteen.

Vielä mietityttää että kumpaa minun kannattaa ostaa, proteiinijuomaa vai palautumisjuomaa?
Siis nämä palautumis- ja massajuomat koostuvat yleensä juurikin tuosta heraproteiinista ja maltodekstriinista. Nämä molemmat ainesosat voit siis hankkia valmiina juomasekoituksena tai sitten ostamalla erikseen ja sekoittamalla ne itse.

Luonnollisesti valmiit palautumisjuomat maksavat hieman enemmän, koska niihin ei tarvitse kuin kaattaa vettä päälle. Ostamalla ne erikseen hyödyt ensinäkin rahassa, ja lisäksi sinulla on mahdollisuus tehdä niistä proteiinidrinkkejä (laittamalla pelkkää heraa) tai palautumisjuomia (laittamalla heraa ja maltoa). Huono puoli itse tehdyissä sekoituksissa on taas se, että ne ei yleensä ole niin hyvän makuisia ja joudut näkemään hieman vaivaa heran ja malton mittaamisessa.

Vaikea valinta! :D

Itselläni on tuon liiallisen fläsän kertyminen ollut ongelmana oikeastaan aina, joten en ole juuri koskaan kokenut tarpeelliseksi hankkia valmista palautimisjuomaa, jossa hiilihydraatti (eli useinmiten maltodextroosi) olisi valmiina.

Em. syystä eli hiilareiden välttelystä johtuen olen siis itse hankkinut yleensä vain perus heraproteeinia. Lisäksi budjetti on ohjannut lisäravinne hankintaa siten, että olen ostanut halvinta mahdollista heraproteiinia (usein maustamatonta), josta olen sitten itse tehnyt palautumisjuomaa lisäämällä joukkoon kaakaojauhetta (joka on lähes pelkkää hiilihydraattia eli soketia) sopivaksi katsomani määrän.

Tällöin pystyy itse sopivasti kontrolloimaan palautumisjuoman proteiini/hiilihydraatti-suhdetta haluamakseen. Valmiissa palautumisjuomajauheissa tätä ei voi tehdä.

Viimeksi muokattu:
Näin ite tekisin:

Hiilareita saat ihan tarpeeks perus sapuskasta. Ostat vaan jotain halvinta perus heraa (pelkkää prodea) ja vedät pari drinkkiä sitä päivässä normi ruokailun tueks. Muuten syöt silleen, että ei ole nälkä. Millekään sikabulkille ei kannata lähteä... kaduttaa vaan jälkikäteen.

Olen samaa mieltä. En lähtisi mitään muscle+:aa tai vastaavia "geinereitä" ostamaan. Nämä tuotteet ovat yleensä suuria nopeiden hiilihydraattien lähteitä eivätkä sovi kaikille. Itse ostan aina proteiinit, hiilarit, aminohapot jne. erikseen ja sekoitan itse.

Noniin! Nyt kävin sitten hakemassa Prismasta pussin mansikanmakuista Fastin Whey 3:a. Eka satsi menossa ja hyvältä maistuu, maitoon sekoitin. Ostin myös tuommosen Fastin sekoituspullon. Ja mikä parasta: Sain äidin rahoittamaan koko roskan :)
Kiitoksia vaan kaikista neuvoista.

osta seuraavalla kerralla netistä,saat ainakin 50% enemmän samalla rahalla.... fastin muscle + on hyvän makuista,mutta hemmetin ylihinnoitettua.... :curs:

Olen samaa mieltä. En lähtisi mitään muscle+:aa tai vastaavia "geinereitä" ostamaan. Nämä tuotteet ovat yleensä suuria nopeiden hiilihydraattien lähteitä eivätkä sovi kaikille. Itse ostan aina proteiinit, hiilarit, aminohapot jne. erikseen ja sekoitan itse.

Ohops, itse olen käynyt nyt n. 2kk salilla, ikää löytyy 17, pituutta 180cm ja painoa 65kg, palkkarina menee fastin muscle+, ihan hyvältä maistuu ja hinta ei ole mikään ongelma, mutta oon lähinnä saannu sellasen käsityksen et palkkarina kannattaa ottaa 1:1 hiilareita ja protskua ja näin oonkin tehnyt, myöhemmin luin sit vähän joka paikasta, että protskua pitäisi kehon saada melkein koko ajan niin kävin ostamassa fastin hera-80 jossa ~80% protskua, jota "epäsäännöllisesti" oon vetäny päivällä ja illalla. Niin miten on, että jos aamulla vetää pelkkää mysliä/jogurttia niin kannattaako siihen ottaa kaveriksi hörppy tota hera80:stä ja sitten illalla vai miten ylipäätänsä kannattais vetää noita lisäravinteita?

Mulla on nyt pussi tuota Fastin Whey3:a, vetelen sitä sen 1-2 satsia päivässä. Pitäiskö minun vielä käydä hakemassa kaupasta pussi maltoa ja panna sitä sekaan jotta tulis palkkaria, vai käykö tuo pelkkä whey3 palkkarista?

Mulla on nyt pussi tuota Fastin Whey3:a, vetelen sitä sen 1-2 satsia päivässä. Pitäiskö minun vielä käydä hakemassa kaupasta pussi maltoa ja panna sitä sekaan jotta tulis palkkaria, vai käykö tuo pelkkä whey3 palkkarista?

Eipä toi palkkaria ole, eli maltoa ostamaan tai vaihtoehtoisesti karamellejä treenin jälkeen :thumbs:.

Back
Ylös Bottom