Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Mulle tuli vahvat ylikunnon oireet tossa viime sunnuntaina kun viimeksi treenasin.
Ollut nyt viisiviikkoa tuo Arnoldin Golden Six ohjelma käytössä ja tulokset lähteneet hurjaan nousuun. Tuntui helvetin hyvältä mennä pukkaamaan sitä rautaa ylös kun sai siihen aina hiukan vielä lisäilläkkin päälle, ei mitään ongelmaa. Ei edes hikeä pukannut saati paikat sen enempää rasittuneet. Olo oli mahtava! Noh, nyt sunnuntaina ei sitten meinannut rauta nousta ei niin millään. Järkyttävän vaivan takana oli nostaa ne omat norm. painot penkistä ylös, ja hikeä pukkasi enemmän kuin vettä niagaralla. Ei meikäkään ole treenannut kuin 2 kertaa viikossa tuota yksijakoista ohjelmaa läpi, mutta hyvin tuntui sekin riittävän tähän. Kurkkukipeänä, rintalihakset olleet jumissa jo jokusen päivän. Unettomuutta ja flunssaa.
Ei auta kuin pitää hieman taukoa vaan salilta. Nyt aikani kuluksi yritän treenata hauiksia ja ojentajia , koska en usko että tuo "ylikunto" on vaikuttanut muualle kuin rintalihaksiin, sillä muuten kaikki liikkeet kuten hauiskääntö ja ranskalaiset punnerrukset tuntuvat ihan hyviltä. En tiedä sitten kuinka fiksua sekin on, mutta kokeillaan nyt. En oikein osaa olla edes enää ilman jonkintyyppistä treenausta.

Hienosti tehty threadi aiheesta, josta on jo tuossa ylhäällä Tärkeä: etuliitteellä merkitty suht kattava pläjäys.

Varmaankin vois joku mode yhdistää, vaikka nuo asiat on kyllä jo sielläkin käyty läpi.

Hienosti tehty threadi aiheesta, josta on jo tuossa ylhäällä Tärkeä: etuliitteellä merkitty suht kattava pläjäys.

Varmaankin vois joku mode yhdistää, vaikka nuo asiat on kyllä jo sielläkin käyty läpi.
Tää thread on kuitenkin aloitettu ennen sitä, vuonna 2004, joten jos nää yhdistäisi niin menisi sitten tämän threadin aloitusposti sen tärkeäksi merkityn ketjun aloituspostiksi, koska se on vanhin posti.

Tää thread on kuitenkin aloitettu ennen sitä, vuonna 2004, joten jos nää yhdistäisi niin menisi sitten tämän threadin aloitusposti sen tärkeäksi merkityn ketjun aloituspostiksi, koska se on vanhin posti.

:puusilmä:

Joo, tää taitaa olla tuolla yhteenveto-threadissa linkkinäkin. Nää vanhat nostot sekottaa mun pään - ei ihme, kun oli jotenkin tutun kuuloinen tuo aloituspostin teksti.

Ei siinä mitää, jatkakaa harjotuksia.

Kuten kirjotin tonne toiseen ylikuntoa käsittelevään threadiin mulle tuli vahvat ylikunnon oireet tossa viime sunnuntaina kun viimeksi treenasin.
Ollut nyt viisiviikkoa tuo Arnoldin Golden Six ohjelma käytössä ja tulokset lähteneet hurjaan nousuun. Tuntui helvetin hyvältä mennä pukkaamaan sitä rautaa ylös kun sai siihen aina hiukan vielä lisäilläkkin päälle, ei mitään ongelmaa. Ei edes hikeä pukannut saati paikat sen enempää rasittuneet. Olo oli mahtava! Noh, nyt sunnuntaina ei sitten meinannut rauta nousta ei niin millään. Järkyttävän vaivan takana oli nostaa ne omat norm. painot penkistä ylös, ja hikeä pukkasi enemmän kuin vettä niagaralla. Ei meikäkään ole treenannut kuin 2 kertaa viikossa tuota yksijakoista ohjelmaa läpi, mutta hyvin tuntui sekin riittävän tähän. Kurkkukipeänä, rintalihakset olleet jumissa jo jokusen päivän. Unettomuutta, flunssaa ja nyt vielä lämpöä.
Ei auta kuin pitää hieman taukoa vaan salilta. En usko että tuo "ylikunto" on vaikuttanut muualle kuin rintalihaksiin, sillä muuten kaikki liikkeet kuten hauiskääntö ja ranskalaiset punnerrukset tuntuivat ihan hyviltä. Kai vaikeinta tässä on se kun sitä ei oikein osaa olla treenamatta enää.

Vähän vaikea uskoa, että olet kaksi kertaa viikossa treenaten joutunu ylikuntoon?? Olisiko kenties tuo flunssa ollut pukkaamassa päälle, minkä takia kurkku kipeä, lämpöä ja treeni ei kulje. Se ylikunto ei todellakaan pamahda päälle aivan vähällä, enkä usko, että pääsisit 5 viikossa kaksi kertaa viikossa treenaten edes lähelle tätä tilaa, vaikka söisit ja nukkuisit kuinka huonosti tahansa. Lisäksi jos olisit oikeasti ylikunnossa ei missään tapauksessa tulisi treenata edes niitä käsiä vaan levätä. Miksi tästä ylikunnosta on nyt tulossa tällainen trendi, jolla selitetään kaikki prkleen pikku oireet ja tulosten laskut?? Sanoisin, että kannattaa käydä ensin kaikki mahdolliset muut treeniin vaikuttavat tekijät läpi ennen kuin alkaa edes miettimään ylikuntoa.

Nopea ylirasitustilaan joutuminen vähäisemmällä harjoittelulla johtuu minun mielestäni lähinnä peruskunnon heikkoudesta. Eniten minua ihmetyttää nämä nuoret jätkät, jotka joutuvat jollain salitreenillä "ylikuntoon". Tuossa parin kympin tienoilla, molemmin puolin, pitäis elimistön puolesta olla sellaiset keinot kapasiteetin osalta, että oksat pois ja vähän latvoista.

En tiedä sitten, onko nämä sellaisia harrastajia, jotka aloittavat salilla käynnin, mutta mitään urheilutaustaa ei ole sen enempää. Eli playstation-sukupolven kasvatteja? Sitten reenataan huonoilla ohjelmilla ilman kummempaa tietoa ja kroppa ei kestä, kun sitä pohjaa ei ole. En oikein muutakaan syytä keksi, koska on jotenkin käsittämätöntä, että kukaan saa kroppansa pilalle punttitreenillä.

Normaali suomalainen amatööriurheilija kuitenkin käy töissä/koulussa ja treenaa keskimäärin 10 kertaa viikossa. Niillä on kuitenkin se pohja yleensä jostain rakennettu - futiksesta, pesiksestä, jääkiekosta tai mistä tahansa. Peruskunnon puute kyllä näkyy pidemmällä tähtäimellä.

Tai sitten noustaan sieltä sohvan pohjalta pelaamasta pleikkaria, päätetään lähteä salille, ollaan kuultu hienon kuuloinen sana ''ylikunto'' ja kun salilla alkaa hengästyttää ja hikoilemaan, tehdään laskutoimitus 1+1 ja AHAA!, olen ylikunnossa.

Taisin tuossa aijemmassa postissa kertoa että on vahvat ylikunnon oireet, mutta en tiedä sitten olisiko syynä jokin muu? En osaa omasta peruskunnostani ihan hirveästi kertoa, hoikka kaveri olen aina ollut mutta en ole mihinkään muuhun lajiin ikääni mennessä (18) ole hurahtanut ainakaan samallalailla kuin puntilla käyntiin. Sen tiedän että kun saan itseni innostumaan oikein jostakin niin on vaikea hidastaa vauhtia, kuten esimerkkinä voitaisiin sanoa nuo kevyet viikot. Kyllähän niitä tulisi vedellä, vaikkei ylikuntoa olisi aikaisemmin koskaan tullutkaan ihan vain ehkäistäkseen suurempaa pahaa.
Yhteenvetona en ole varma onko minulla ylikuntoa vai en, tuntuu että se on niin vaikeasti määriteltävä termi jokaisen kohdalla. Mutta tunnen kroppani ja tiedän että nyt ei kaikki ole ihan kunnossa, ja uskon vahvasti että tuo (ainakin minulle) rankka treeni ohjelma ja rankka treeni jokaisella kerralla on tämän takana. Lienee kai syytä sanoa että olen myös satunnaisesti tehnyt sen kolmannenkin treenin viikolla jos olen töiltäni joutanut. Mutta tuskimpa sillä sitten sen suurempaa merkitystä. Katsellaan nyt se parikin viikkoa, ainakaan ei lämpöä tänään enää ole.

Kuten jo aikaisemmin tuli todettua, on lähes mahdotonta, että noilla treenimäärillä olisit joutunut varsinaiseen ylikuntoon. Pieniä ylirasitustiloja taas lähes jokainen kokee joskus kovan treenin, vähäisen levon tai huonon ravinnon takia.

Hiukan vaivaa vielä se että hyvin olen yöni nukkunut ja syönkin kyllä oikein ja runsaasti.
Mutta lepohan se on hoidoista se kaikkein paras, sillä mennään.:thumbs:

Useamman kuukauden olen salilla treenannut 3-4 kertaa viikossa ja joka kerta kaikki lihasryhmät.

Pari viikkoa sitten päätin, muuttaa joka toinen päivä treenin sijaan verkkaisemman joka kolmas päivä teeni sykliin ja avot nyt 3 kertaa salilla sen jälkeen käyty ja lähes kaikissa jutuissa on pystynyt lisäämään sarjapainoja reilusti...

Ei kai mulla mitään ylikuntoa ollut, mutta jotenkin kai paikat tukossa ja 2 välipäivää sopinee paremmin mun kropalle...

Siis hetkinen, olenhan minä siis salilla treenannut jo pidempään kuin viisi viikkoa. Tuolla kyseisellä ohjelmalla on tullut vasta viisi viikkoa täyteen. Ettei nyt kellekkään jää epäselväksi.

En tiedä sitten, onko nämä sellaisia harrastajia, jotka aloittavat salilla käynnin, mutta mitään urheilutaustaa ei ole sen enempää. Eli playstation-sukupolven kasvatteja? Sitten reenataan huonoilla ohjelmilla ilman kummempaa tietoa ja kroppa ei kestä, kun sitä pohjaa ei ole. En oikein muutakaan syytä keksi, koska on jotenkin käsittämätöntä, että kukaan saa kroppansa pilalle punttitreenillä.

Uskoisin että minulla olisi tähän vähän sanottavaa ja varoitettavaa.

Elikkäs, "urheilutaustani" on se, että n. ikävuodesta 10 aina tuonne 19:sta ei tullut tehtyä muuta kuin istuttua tietokoneen edessä mussuttaen karkkia ja lihottua. Sitten iski kriisi ja laihdutin n. 30 kiloa lähinnä kävellen jäätävän pitkiä matkoja ja syöden ruisleipää. Tältä pohjalta aloin käymään salilla 3 kertaa viikossa ja n. vuosi on nyt mennyt ongelmitta lukuunottamatta viimestä kuukautta, jolloin koko kroppa on ollut ihan viturrallaan. Tässä on ollut kaikkea mahdollista kuumeilusta huimaukseen, sykkeen ja verenpaineen heittelyyn, lihaskipuihin, ruokahaluttomuuteen, hermostollisiin häiriöihin (pääasiallisesti nykimistä ja tärisemistä), ilmavaivoihin jne. puhumattakaan niistä henkisistä ailahteluista...

Noiden oireiden alkaessa en ollut ikinä kuullukkaan mistään "ylikunnosta" enkä osannut epäillä salilla käymisen edes aiheuttavan tuollaisia onglemia. Lääkärissä olen käynyt kahdesti ja kummallakin kerralla kaikenmaailman verikokeiden ja kusitestien lopputulos on ollut sama: "sä olet terve kuin pukki". No ei todellakaan tunnu siltä...

Elikkäs tämä siis niille nörteille jotka haaveilevat tekevänsä vaikutuksen siihen mimosaan: hoitakaa se peruskunto kondikseen ensin, muuten homma saattaa kusta.

MORO! Tässä alottelen nyt treenaamista 2-3vuoden tauon jälkeen, ja kovalla kädellä tietysti! Into on kova ja salilla tekisi taas mieli asua. Nyt on 3viikkoa totuteltu lihaksia tulevaan rääkkiin ja tietty peruskunto saavutettu. Ektomorfisesta ruumiinrakenteestani johtuen aloitan 1-jakoisella ja reilulla bulkilla.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=47111

Yllämainitun toikin hieman muunnennulla 1-jakosella ajattelin lähteä. Ajattelin että vetäsin kropan 4kertaa viikossa läpi tolla 3treenin kierrolla. Eli Treeni1 ma, Treeni2 ti, lepo ke, Treeni3 to, Treeni1 pe, lepo la, lepo su :puntti: Työkseni teen suhteellisen raskasta maanrakennus puolen hommaa.

Eli onko tässä jo vähän viittaa ylikunnon puolelle menemisestä kun ottaa tuon työnkin huomioon? Sen verran rimpula on ruumiinrakenteeni että 1-jakosella olen päättänyt ensin kerätä kunnolla lihaa ennen kuin lähden muuttelemaan. Ja kyse ei ole mistään pakosta vaan energia ja halu riittää vetämään kroppa 4 kertaa viikossa lävitte. 3kertaan en millään suostuisi tyytymään. Pituutta 177cm ja paino siinä 75 hujakoilla, 4500kaloria/päivä ja mahassa kurnii. Vinkkejä ja varoituksia!

No jos kerran on pakko käydä se 4 kertaa viikossa salilla niin itse ainakin ehdottaisin että treenaisit 2-jakoisella sen neljästi viikossa. Kroppa neljä kertaa viikossa läpi voi olla liikaa, ja vielä jos työsi on suht fyysistä.

No jos kerran on pakko käydä se 4 kertaa viikossa salilla niin itse ainakin ehdottaisin että treenaisit 2-jakoisella sen neljästi viikossa. Kroppa neljä kertaa viikossa läpi voi olla liikaa, ja vielä jos työsi on suht fyysistä.
Mieluummin kokeilen tolla 1-jakosella monestakin syystä. Saa repiä lihasryhmät nopeesti läpi vaihtaen laitteita tyyliin lennosta, 2-jakosessa mulla tulee helpommin selkä rikottua Taas (kaksi rappeutumaa ja välilevynpullistuma). 2- jakosessa saattaa "vahingossa" jäädä jotain liikkeitä tekemättä kun ei jaksa repiä samaa lihasryhmää ensimmäistä puolta tuntia jnejne.. Eli olen siis päättänyt pysyä nyt tässä 1-jakoisessa, pitkään harkittu juttu ;)

Ei kukaan voi tuollaisen ohjelman perusteella sanoa meneekö ylikunnon puolelle, mutta oma näkemykseni on, että ihan hyvä vain jos onnistut vetämään vähän ylirasituksen/ylikunnon puolelle. Sen tunnistat siitä kun salilla käynti alkaa ihan oikeasti vituttamaan (eikä ole vain sellainen "ei nyt oikein huvittaisi" fiilis). Sitten vain kevennät noin viikoksi, teet esimerkiksi vain kaksi kevennettyä treeniä neljän sijaan ja katsot miten kehitystä tulee.

Edit: on tuossa ohjelmassa kyllä järjetön määrä eri liikkeitä. :rolleyes:

Back
Ylös Bottom