Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Oisko kellään taitoa laskea suuntaa-antavaakokonaiskalorimäärää tällaiselta päivältä?

Aamu: 07:30 1 dl kaurahiutaleita (puuroa), vaalealeipä ja n. 2 dl kevytmaitoa

päivä: 11:30 perunaa (n.5 kpl) ja lihapullia (6 kpl) ruskealla kastikkeella, sämpylä, 2 dl kevytmaitoa.

iltapäivä: 15:30 200g lihapiirakkaa ja 2dl maitoa.

Ilta:n. 19:00 salinjälkeen 1dl heraa ja 1dl maltoo + 4 tl. kaakaojauhetta.

19.30 kanaa ja riisiä n.300g ja 2dl maitoa.

21:30 ehramin rahka, 2 dl. maitoa ja kourallinen marjoja, muutama vaalea leipä.

paljonko norm.pitseerioden pizzat esim. special opera sisältää kaloreita?

sisältääkö täysmaito liikaa haitallisia eläinrasvoja?

Oisko kellään taitoa laskea suuntaa-antavaakokonaiskalorimäärää tällaiselta päivältä?

Aamu: 07:30 1 dl kaurahiutaleita (puuroa), vaalealeipä ja n. 2 dl kevytmaitoa

päivä: 11:30 perunaa (n.5 kpl) ja lihapullia (6 kpl) ruskealla kastikkeella, sämpylä, 2 dl kevytmaitoa.

iltapäivä: 15:30 200g lihapiirakkaa ja 2dl maitoa.

Ilta:n. 19:00 salinjälkeen 1dl heraa ja 1dl maltoo + 4 tl. kaakaojauhetta.

19.30 kanaa ja riisiä n.300g ja 2dl maitoa.

21:30 ehramin rahka, 2 dl. maitoa ja kourallinen marjoja, muutama vaalea leipä.

paljonko norm.pitseerioden pizzat esim. special opera sisältää kaloreita?

sisältääkö täysmaito liikaa haitallisia eläinrasvoja?

Tuolla voit laskea itse ;) www.kalorilaskuri.fi

Miksi vetää ennen treeniä hiilaria?

Jos kerta:

Poser sanoi:
Hiilihydraattipitoisen ruoan tai juoman nauttiminen ennen tai jälkeen harjoittelun kohottaa insuliinipitoisuuksia ja vähentää näin lihasten hajoamista vaikuttamatta suuresti proteiinisynteesin kasvuun. Kokonaistuloksena on lihasmassan ylläpito tai vain pieni kasvu.
.

Onko tämä hyvä aamupala kunnon sikabulkille (177cm, 65kg)?

Puuro (3dl kaura- ja tai ruishiutaleita, 3dl vettä ja 3-4dl rasvatonta maitoa)
Kananmuna
Banaani
Tee (2dl vettä, 0,5dl ykkös- tai kevytmaitoa, ½ teelusikallista sokeria)

Proteiineja
38 grammaa 21 %
Hiilihydraatteja
111 grammaa 60 %
Rasvoja
16 grammaa 19 %

744 kcal

Onko tämä hyvä aamupala kunnon sikabulkille (177cm, 65kg)?

Kannattaako 15 vuotiaana vetää mitään sika bulkkeja?

Ja oma kysymys aiheeseen:

Oon ollu ekalla kunnon dieetillä nyt 9vkoa, ja paino tippuu ainoastaan lauantain jälkeen kun on mässypäivä (joskus jonkun verran karkkia, lisäksi normi kotiruokaa hiilaripitoisena 1-3 krt ähkyyn asti) yleensä n. puoli kiloa. Tuntuu hullulta että juuri kun syön porsas, niin paino tippuu seuraavalle päivälle koko viikon edestä. Onko ihan normaalia?

Ite vaikka en dieetillä oo niin kävin tuossa perjantaina vähän :kippis1: ja syömässä, niin sunnutain aamupaino oli -2kg, että kyllä tuo mielestäni ihan normaalia on :)

Tekee ihan hyvää pitää se kerta viikossa/parissa sellane semihiilarimättöpäivä, mulla meinaan on ainakin tehonnu ihan samallalailla kun sulla höyhenen_kevyt :).

Kannattaako 15 vuotiaana vetää mitään sika bulkkeja?

Ja oma kysymys aiheeseen:

Oon ollu ekalla kunnon dieetillä nyt 9vkoa, ja paino tippuu ainoastaan lauantain jälkeen kun on mässypäivä (joskus jonkun verran karkkia, lisäksi normi kotiruokaa hiilaripitoisena 1-3 krt ähkyyn asti) yleensä n. puoli kiloa. Tuntuu hullulta että juuri kun syön porsas, niin paino tippuu seuraavalle päivälle koko viikon edestä. Onko ihan normaalia?

Oon huomannu ihan saman. Ja mikä parasta, se pudonnut puolikilonen ei sitten parin päivän päästä nouse takas enää.

Tässä kun dieettiä suunnittelen alustavasti ja oon kaloritarpeita yms määrittelemässä niin heräs tämmönen kysymys..

Jos laskee päivän hiilarit niin et 50% jaetaan tasan aamupalalle ja reenin jälkee, ja sit toinen 50% tasasesti pitkin päivää. Niin pitäiskö tuohon reenin jälkeiseen ateriaan laskee myös palkkari, vai onko se vaan sielä semmosena kivana bonuksena, jota ei lepopäivinä sitten ole?

Esim jos 300g hh/d, 50% = 150g -> aamupala 75g, reenin jälkee 75g. Niin desissä maltoohan on jo 50g hiilaria. Sit ku tunti reenin jälkee on ruoka, niin eihän siin voi olla vaan tuo 25g hiilaria? :O

Dieettikysymystä:

Meneekö päivän kalorimäärät turhan alas, jos Kalorilaskuri.fi:ssä laittaa aktiivisuudeksi "Todella kevyt"? Mulla ei siis ole fyysisesti raskas työ, nytkin lähinnä opiskelua. Kuitenkin liikun kotoa paikasta toiseen, en tosin useinkaan käytä autoa. Aktiivisuus on kevyttä, mutta mietin, että lihasta on kropassa ja punttailen, niin en ole tavallaan samanlainen kuin esim. ylipainoinen istumatyötä tekevä nainen.

Käytän suolaa aika paljon. Paljonko suola voi turvottaa? Sehän sitoo vettä aika paljon, mutta kokemuksia kaipailen.

Ruokien säilyvyydestä

Kiinostaisi tietää, kuinka kauan säilyy seuraavat ruoka-aineet syömäkelpoisena jääkäpissa:
-keitetty sei
-keitetty kananmuna
-keitetty linssi/papu

Todella kevyt = koko päivä sohvalla röhnötystä.

:D Kiitos, selvensi eli olen merkinnyt ihan oikein kaikki. :)

Vielä olisi kysymyksiä xylitol-tuotteista:
- Kannattaako päivän kalorimäärän merkitä aterian jälkeen otetut 2-4 Läkeröl Dents-pastillia? Vai onko niiden osuus niin pieni, ettei haittaa? Pohdin myös sitä, että imeytyyköhän niistä edes kaikki, kun osa on imeytymätöntä hiilaria.
- Onko ns. mahavammaisilla kokemuksia, mitkä xylitol-tuotteet aiheuttaisivat vähemmän laksatiivisia vaikutuksia? Purkkaa en enää syö.

En ole mielestäni mahavammainen :D, mutta pureskeltavat pastillit taitaa olla pahimpia ja imeskeltävät parhaita. Ja pastilleja ei tarvi merkitä, mitätön kalorimäärä ja kuten sanoit, imeytymätöntä hiilaria.

2-4 pastillia hui kauheeta :lol2:

Guerlainn:Miksei purkka käy? Kestää kauemmin ja ei tule napsittua yhtä herkästi liikaa kuin noita pastilleja. Itse käytän purkkaa aina aterian jälkeen, koska muuten olisi aina pesemässä (neuroottisesti hammaslääkäripelkoisena :jahas:) hampaita. En siis yritä viedä nälkää pois purkalla kuten jossain painonvartijoiden raamatussa varmaan neuvotaan.

Siskollani on sama juttu että napsii noita xylitol-pastilleja aina ruoan jälkeen. Ei niistä varmaan juurikaan ole haittaa kehon koostumusta ajatellen, mutta itse en välttämättä kyllä ottaisi niitä.. Ei niistä juurikaan mitään hyötyä saa. PLUS, jos on pakko syödä jotain suuta raikastavaa niin purkasta saa kuitenkin vaan pienen osan kaikesta lisätystä möhnästä verrattuna pastilleihin. Ja pastillin nielee aina kokonaan kun taas purkka pistetään pois kun maku on lähtenyt.
----

Niin ja suolasta. Minä ainakin laitan suolaa juuri sen verran kuin haluan. Eli joskus aika paljonkin :D. En ole huomannut mitään erityistä nestepöhötystä sen seurauksena. Hikoilenkin kyllä paljon joten uskon että suolaa saa mennä urheillessa perustapausta enemmän.

Back
Ylös Bottom