Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oke muutama kysymys olisi.
1. Oon tehnyt nyt kaksjakosta ja mietin etta kuinka lujaa noi sarjat pitas teha. Oon tehnyt sillalailla etta jokainen sarja (jos niita nyt on vaikka kaksi)tehdaan tosi lujaa eli viimesessa toistossa saattaa kaveri pikkusen avittaa. Onko toi liian rankka pitemman paalle? Treenaan MA,TI,TO,PE ja siis kaksjakonen.
2. Ostin phosphagen HP kreatiini juomaa http://www.bodybuilding.com/store/eas/phoshp.html Onko riittava palautus jos vedan proteiini juoman ja ton treenin jalkeen. Pitasko saada lisaa hiilareita jostain esim banaanista?

1. Menet tukkoon helposti tuolla tavalla.

2. Hiilaria sekaan ilman muuta.

Alottelija

Moro, eli oon tällane 14v alottamassa nyt vähä voimaileen. Nyt tuli kotiin penkkipunnerrus penkki, ja siinä voi tehdä myös jotain jalkaliikettä.
Eli mites suosittelisitte lähinnä tos penkissä, että miten paljo ja millä painoilla noit kannattais tehä et tulis tuloksia aikaan. Nyt menee penkistä parhaimmillaan vähä päälle 40kg eli alkumetreillä olen..

Moro, eli oon tällane 14v alottamassa nyt vähä voimaileen. Nyt tuli kotiin penkkipunnerrus penkki, ja siinä voi tehdä myös jotain jalkaliikettä.
Eli mites suosittelisitte lähinnä tos penkissä, että miten paljo ja millä painoilla noit kannattais tehä et tulis tuloksia aikaan. Nyt menee penkistä parhaimmillaan vähä päälle 40kg eli alkumetreillä olen..
Elikkä tee sitä penkkiä semmosilla painoilla, että saat tehtyä esim 3 sarjaa 10 toistoilla, pidä välissä taukoa sen verran, että hengitys tasaantuu.
Voit tehä sillä penkkitangolla maastavetoa, kyykkyä ja vaikka hauiskääntöä elikkä alota vaa suoraa tekee koko kroppaa, koska tangolla saa tehtyä joka lihasryhmän

Onko fiksumpaa aloittaa ihan perus-voimatreeni laitteilla vai siirtyä samantien vapaisiin painoihin ja tankoihin? Mitkä olsi alottelijalle hyvät liikkeet ihan vapailla tehtäessä? Jalkakyykkyjä ja penkkipunnerrusta olen lähinnä funtsinu.

Terve! Olen tässä aloittelemassa laihduttelua ja olen hieman tutkinut, ja on käynyt aika selväksi ettei lihasta pysty samalla kasvattamaan. Mutta hieman epäselväksi on jäänyt, että onnistuuko voiman kasvattaminen kuitenkin. Voimataso on todella heikko ja sitä olisi mukava samalla nostella...

Terve! Olen tässä aloittelemassa laihduttelua ja olen hieman tutkinut, ja on käynyt aika selväksi ettei lihasta pysty samalla kasvattamaan. Mutta hieman epäselväksi on jäänyt, että onnistuuko voiman kasvattaminen kuitenkin. Voimataso on todella heikko ja sitä olisi mukava samalla nostella...

Onnistuu aloittelijalla, mutta ei pitempään treenanneella.

Onko muilla kokemusta siitä että mave aiheuttaisi aika voimakasta alaselän väsymistä esimerkiksi ~3 suht. kovan sarjan jälkeen? Mielestäni tekniikka on kohtuullisen ok (paino liikkuu vain pystyakselilla ja keskivartalo pysyy paketissa niin hyvin kuin voi pysyä, peilin kautta tarkistettu). Väsyminen tulee yleensä hieman sarjojen jälkeen, eikä itse suoritus tunnu selässä oikeastaan mitenkään. Ei kipua tai mitään. Lisäksi sarjapainot ovat aika pienet kun vasta liikettä harjoittelen.

Olisiko kyseessä vain niin heikot alaselän lihakset että ne sen takia väsähtävät? Vai voiko tämä johtua mahdollisesti esimerkiksi lonkan virheellisestä asennosta tai muusta vastaavasta?

Arvauksia?

Onko veto paljonki selkä painotteinen? Itsellä menee helposti selkä jumiin kun oma vetotapa on hyvin paljon selkä painotteinen.

Onko veto paljonki selkä painotteinen? Itsellä menee helposti selkä jumiin kun oma vetotapa on hyvin paljon selkä painotteinen.

En ole varma osaanko tulkita tätä oikein, mutta nostossa teen reisillä periaatteessa lähes kaiken työn siihen asti että jalat ei enää suoristu, jonka jälkeen alaselkä hoitaa loput. Selän kulma pysyy siis aika pitkälti muuttumattomana siihen asti kunnes jaloista loppuu nostovara.

Jos tekee mavea kapealla jalkojen asennolla, niin selkä työskentelee enemmän. Sumovedossa rasitus siirtyy entistä enemmän takareisille ja perseelle.

http://www.youtube.com/watch?v=9V_PbCLCfv0&feature=related Tuon näköistä menoa siis. Tai niinkuin Ahola tossa sanookin niin paljon käyttää alaselkää vedossa.

Itsellä melko samanlainen tyyli. Helvetisti vähemmän malmia vain :D

Ja omaa tekniikkaa on myös katsotettu muilla ja sanottu, että selkäpainotteinen, mutta ei oikeestaan mitään hämminkiä.

Eihän tämä vastaa juuri mihinkään, mutta kuulostaa vaa aika samalta kun itsellä ja tekniikka on kunnossa. Eikä vielä ainakaan ole varoiteltu, että kohta on välilevyt seinässä. Mutuilua siis :D

1. Miksi palkkari otetaan 30min suorituksen jälkeen? (onko huomattavaa haittaa jos ottaa heti)

Tein eilen jalkaprässiä ja yritin vetää itseäni niin piippuun kun pystyin. Ylitin ennätykseni, mutta ruvetessani tekemään hack-kyykkyä tunsin jumalatonta painetta oikeassa polvessa ja jätin sitten jalkapäivän kesken. JOS ei ole syytä huoleen, niin kauanko moisen urheiluvamman kestää toipua, että uskallanko jo ensiviikolla alkaa tekemään jalkoja normaalisti ilman pelkoa, että ammun polveni kattoon?

On myös jatkuvasti aavistuksen verran kipua alaselässä. Pitäisikö hankkia vyö tukemaan selkää, jos ne kivut lähtisivät sitä käyttämällä?

1. Miksi palkkari otetaan 30min suorituksen jälkeen? (onko huomattavaa haittaa jos ottaa heti)

Tietääkseni otetaan 30min sisällä treenistä. Näin saadaa optimaalisin hyöty siitä kun nuo lihakset ovat ottavalla päällä.Olipas hyvin sanottu :) Näin on isot pojat kertonu.

Haluisin kysyä, että mitä lihaksille tapahtuu kun käy puntilla ja elää -500kcal vajeella näin rasvanpolttomielessä?

Entäpä mikä on ihmisen peruskulutus? Kalorilaskuri antaa ~2000kcal mutta miksi minusta tuntuu, että tuo on vain raaka keskiarvio.

Olen 180cm/68kg ja 17vuotias!

Haluisin kysyä, että mitä lihaksille tapahtuu kun käy puntilla ja elää -500kcal vajeella näin rasvanpolttomielessä?

Entäpä mikä on ihmisen peruskulutus? Kalorilaskuri antaa ~2000kcal mutta miksi minusta tuntuu, että tuo on vain raaka keskiarvio.

Olen 180cm/68kg ja 17vuotias!

Peruskulutus on se määrä energiaa mitä kulutat vuorokaudessa perus elintoimintoihin. Noissa mittareissa on aika usein jotain valikoita millä voit näpyttää aktiivisuuden tasoa, ja päästään näin lähemmäs totuutta. Suosittelen laskemaan peruskulutuksen ilman esim kuntosalitreenejä ja lisäten sitten urheilusuoritukset tuohon peruskulutuksen päälle.

Kun käyt puntilla lihakses menee kataboliseen tilaan, eli ne ns. palaa, kun elimistö tarttee energiaaa. Palautusjuoma lopettaa ton prosessin tarjoten elimistölle helposti imeytyvää ravintoa. Tän takia on tärkeetä vetää palautusjuoma myös miinuskaudella. Varmista dietillä riittävä proteiinin saanti ja vedä tosiaan palautusjuomat joka treenin jälkeen niin minimoit lihastappion.

Back
Ylös Bottom