Kokkausketju, reseptit

Mykyrokka (tai hirvirokka kun käytetään hirvenlihaa)

recipeImage_18125_228_0.jpg

AINEKSET

(varaa iso kattila)

vettä
n. 2 kg sian- ja naudanlihaa (tai hirvenlihaa)
suolaa
lihaliemikuutioita
maustepippureita
perunoita
SISÄELIMIÄ (maksaa, sydäntä, munuaista)
1 prk VERTA
n. 7 dl ohrajauhoja
½ pulloa pilsneriä
sipulia ja ihraa sen paistamiseen

VALMISTUS

Keitä palaset sianlihaa ja naudanpaistia (tai hirvenlihaa) etukäteen kypsäksi suolalla ja lihaliemikuutiolla maustetussa vedessä ja nosta palat kattilasta pois. Keitä munuaiset, sydämet ja maksat eri kattilassa. Tee mykytaikina; sekoita veri, ohrajauhot, pilsneri, suola ja hyvin pieneksi pilkottua sipuli, joka on ruskistettu paistinpannulla ihrassa. Mykyjen teko helpottuu, jos annat taikinan levätä jääkaapissa jonkin aikaa. Pilko kuoritut perunat ja laita ne kypsymään liemeen, lisää maustepippureita sekä kypsät, paloitellut lihat ja sisäelimet (sisäelimet voit tarjoilla erikseenkin). Muotoile mykytaikinasta ohuita pyöreitä mykyjä ja lisää niitä yksitellen ja varovasti painellen kiehuvaan rokkaan. Anna rokan kiehua hiljalleen n. 30 minuuttia kunnes myvyt ja perunat ovat kypsiä. JA NAUTI! Tämä ruoka on parhaimmillaan seuraavana päivänä lämmitettynä.

Mykyrokka on ihan älyttömän hyvää ja toimii bileruokana hyvin jäänmurtamiseen (varsinkin jos paikalla on kasvissyöjiä)!

Ei helkkari, joskus oon mykyrokkaa vedellyt Sawossa asuessani. Ei tuohon kyllä mitään sattumia tullu sillon, vaan ne tehtiin jauhosta ja verestä semmoisiksi klimpeiksi. Veri toki valutettiin itse riistasta, liekkö tuolloin kaupassa verta myytykään? :rock:
Aika äijäruoka, jää monella maistamatta!

Huppe: Jos haluat pizzastasi VIELÄ parempaa,niin hanki leivinkivi(tms).
Saa pakastepizzastakin liki syötävää rapean pohjan ansiosta.
Juu, toi tuli mieleen. Saksassa vaan nuo vuolukivenpalaset ovat hieman kortilla ;)
Pitää katsoa huhtikuussa Italian reissulta tuliaisina joku pizzanpaiston apuväline...

NAUDANLIHAPIHVIT VUOHENJUUSTOTÄYTTEELLÄ

1 lehtipihvi / ruokailija

Marinadi (2 hengelle):
n. 1dl soijakastiketta
n. 2-3 rkl öljyä
grillausmaustetta (tein oman sekoituksen, johon tuli paprika-, sipuli-, valkosipuli- ja chilijauhetta, mutta ei suolaa sillä marinadissa ja juustossa on sitä tarpeeksi)
valkosipulimurskaa oman maun mukaan (itse käytin yhden yksikyntisen valkosipulin)
n. 3rkl hunajaa

Täyte:
vuohenjuustoa (voi tehdä muustakin juustosta)
yrttisekoitusta (kuivaa)
tuoretta timjamia, persiljaa ja basilikaa
hunajaa

1. Tee marinadi ja anna pihvien marinoitua liemessä muutamia tunteja (tai yön yli). Itse ostin naudan ulkofileepihvejä, jotka nuijin ohuiksi lehtipihveiksi itse
2. Ota pihvit huoneenlämpöön tuntia paria aikaisemmin ennen kuin alat paistamaan niitä
3. Sivele pihvit ohuella hunajakerroksella, laita pihvin päälle yrttisekoitusta, tuoreyrttisilppua (voi käyttää myös vaihtoehtoisesti kuivia tai tuoreita yrttejä) ja vuohenjuustoa. Kääri pihvi rullalle ja laita rulla cocktail-tikulla kiinni
4. Paista rullia paistinpannulla voissa hetken aikaa niin, että ne saavat väriä pintaan. Tämän jälkeen laita rullat ja pidä niitä uunissa noin (10-)15 minuuttia 175 asteessa (kiertoilmauuni)
5. Tarjoile esimerkiksi kermaisten valkosipuliperunoiden kera

KERMAISET VALKOSIPULIPERUNAT (n. 4 hengelle)

1kg perunoita
3-4dl kermaa
2-3rkl Creme Bonjour Cuisine -ruuanlaittofraiche (yrtti&valkosipuli)
½ kasviliemikuutio
valkosipulin kynsiä oman maun mukaan n. 4-8kpl
suolaa
valkopippurijauhetta

1. Kuori perunat ja leikkaa ne pienemmiksi palasiksi. Laita perunat öljyttyyn uunivuokaan
2. Laita kattilaan lämpöiselle liedelle kerma, ruuanlaittofraiche, liemikuutio, murskattu valkosipuli sekä mausteet ja sekoita niitä niin pitkään, että liemikuutio sulaa joukkoon
3. Kaada kermaseos perunoiden päälle ja laita ne uuniin 200 asteen niin pitkäksi aikaa, että perunat ovat pehmenneet (n. 1 – 1½h)
4. Perunat ovat parhaimmillaan, kun niiden annetaan seistä jonkun aikaa uunistaoton jälkeen ja kerma on vetäytynyt

(Itse en tällä kertaa halunnut käyttää valkosipulinkynsiä, koska käytin niitä lihan marinadissa, joten laitoin perunoiden sekaan pelkkää valkosipulijauhetta)

Työjärjestys...

Tee marinadi sekoittamalla keskenään hunaja, valkosipulimurska, mausteet, soija, öljy:
IMG_6311-1.jpg
IMG_6313.jpg

IMG_6318-1.jpg
IMG_6320.jpg

Nuiji lihat ohuiksi lehtipihviksi, ellet ole ostanut niitä valmiina ja laita pihvit marinadiin vähintään muutamaksi tunniksi:
IMG_6323.jpg
IMG_6327.jpg

Kuori perunat ja leikkaa ne pienemmiksi paloiksi. Laita perunat öljyttyyn uunivuokaan. Kaada kattilaan kerma, ruuanlaittofraiche, liemikuutio, murskatut valkosipulin kynnet sekä mausteet ja keitä niitä hetki niin, että liemikuutio sulaa kerman sekaan. Kaada kerma perunoiden päälle ja paista perunoita uunissa 200 asteessa niin pitkään, että perunat ovat kypsiä (n. 1 - 1½h):
IMG_6330.jpg
IMG_6333.jpg

IMG_6336.jpg
IMG_6338-1.jpg

Sivele pihvien päälle hiukan hunajaa ja ripottele huoneenlämpöisen pihvin päälle yrttimauste sekä tuoreyrttisilput (esim. timjami, persilja, basilika). Laita pihvin päälle muutama vuohenjuustoviipale. Rullaa pihvit rulliksi ja laita ne kiinni cocktail-tikuilla. Paista rullia hetki paistinpannulla voissa niin, että pinta saa kauniin värin ja laita uuniin 175 asteeseen noin 10-15 minuutiksi:
IMG_6342.jpg
IMG_6344.jpg

IMG_6347.jpg
IMG_6357.jpg

IMG_6348.jpg
IMG_6352.jpg

IMG_6359.jpg
IMG_6365.jpg

Lisukkeina voit käyttää esim. baby-porkkanoita, jotka keitetään kypsäksi vedessä, joka on suolattu. Tämän jälkeen vesi valutetaan pois ja päälle valutetaan hiukan hunajaa sekä ripotellaan yrttimaustetta:
IMG_6374.jpg

Voit myös käyttää lisukkeena sipulirenkaita, jotka kuullotetaan paistinpannulla voissa läpikuultaviksi ja joiden päälle ripotellaan hiukan sokeria niin, että sipulirenkaisen pinta alkaa karamellisoitumaan niitä paistinpannulla paistettaessa:
IMG_6370.jpg

Ja sit syömään...
IMG_6387.jpg

Ite on tullu tehtyä pitsaa enemmän ku vähemmän nyt opiskeluaikana, kun se on niin käsittämättömän halpaa. Pellillinen pitsaa maksaa noin suunnilleen ~5€(riippuu siitä kuinka paljon täytettä laittaa) ja siitä syö (siis minä) 3 kertaa hyvin tai 2 kertaa ähkyksi(pitsa on siis erittäin paksupohjainen, just the way i like it). Aina olen laittanut perinteiset kinkun ja ananaksen päälle, mutta kertaakaan en ole samanlaista pitsaa uuniin laittanut. Imo kaikkein paras kohde muutoksille on tuo tomaattikastike jonka pohjalle laittaa. Itse en sitä keitä, vaan teen sen etukäteen vähän vetäytymään ja maustumaan. Tähän mennessä on tullut heiteltyä sekaan mm. makeaa chilikastiketta, pestoa, hunajaa, habanerotabascoa, barbecuakastiketta ja kerran jopa american dressingiä(ihan kokeen vuoksi). Päälle vaikka edelämainittuja kastikkeita vielä kinkun, ananaksen ja reilun justokasan lisäksi.

Tässä tähän mennessä paras pitsa joka on tullut tehtyä:

4 dl vettä
2 ripausta suolaa
1 pussi kuivahiivaa (tai 30 g tuorehiivaa)
tarpeeksi vehnäjauhoja
2-3 rkl ruokaöljyä

En ole mitään mittaillut, vaan tehnyt "fiiliksellä".
Ensin suola ja vesi(lämmin)+hiiva, sekoitellaan. Tämän jälkeen lisäillään jauhoja, kunnes taikina on juuri ja juuri vielä lähes nestemäistä, ja heitetään öljy joukkoon. Tämän jälkeen saa lisäillä jauhoja niin paljon kun haluaa/kädessä riittää voima vääntää niitä taikinaan.
Nyt voi heittää taikinan liinan alle syrjään, laittaa uunin 200 asteseen lämpiämään ja pompata tomaattikastikkeen kimppuun.
Siihen tulee:

1 purkki tomaattipyrettä
n. 2 rkl öljyä (itse käytin rypsiöljyä)
-
hieman pestoa (=murskattua basilikaa öljyssä)
muutama tippa habanero tabascoa
yhden ananaspurkin mehu
runsaasti oreganoa

Viivan alapuoliset setit voi ja pitää korvata haluamillaan mausteilla ja aineksilla. Tuon kanssa pitää löytää se oma lemppari, eikä yhtään oikeaa ratkaisua ole. Käyttäkää mielikuvitusta.
Kun uuni on lämmin ja kastike valmis, voi heittää taikinan pellille ja painella sen koko pellin kokoiseksi. Sen jälkeen lusikoi ja levittää tomaattikastiketta tarpeeksi, että se peittää koko pohjan (vähän saattaa jäädä yli, ylijäämän voi käyttää vaikka lämpimiin voileipiin). Tähän itse olen heittänyt hieman juustoa, ja juuston päälle vasta yhden pussin kinkkua (300g), purkin ananasta ja raidoittanut koko setin tiheästi ohuilla raidoilla makealla chilikastikkeella. Tämän jälkeen pussi justoraastetta(500g) tasaisesti päälle ja uuniin 15-18 minuutiksi.

Aijai etä on nannaa. Täytettä voi vaihdella mielen mukaan, juuri siksi tykkäänkin näitä pitsoja väännellä. Ja sopii vallan mainiosti myös kaveriporukalle tarjottavaksi.

Eipä tässä mitään mullistavan uutta ole, mutta hyvää tämä ainakin on ja sopii opiskelijabudjettiin mahtavasti. Helppoakin on, eikä tekemisessä mene aikaa edes puolta tuntia(paistoaika ei mukana). Tämä on siis varsin oiva tapa aloitta kokkausharrastus, ettei ihan tuota kukkoa viinissä tarvitse ensimmäiseksi kokeilla. :rolleyes:

Jos joku tietää halpoja, nopeita ja helppoja tai semi-helppoja ohjeita, niin otan kyllä mielelläni vastaan. Aina on hauska kokeilla jotain uutta. :) (halpa hinta tärkeintä ;))

Mielestäni täydellisen pitsapohjan saa aikaiseksi vain durum-jauhoilla. Taikinaan tulee ihan erilainen sitko kuin muilla jauhoilla ja sen saa kaulittua todella ohueksi. Itse teen niin, että paistan ensin pelkkää taikinaa 250 asteessa suunnilleen kypsäksi (niin, että reunoilla on aavistus ruskeaa) ja annan vähän aikaa jäähtyä. Sitten pohja sivellään oliiviöljyllä, minkä aikana uunin lämpötila nostetaan 300 asteeseen. Täytteet päälle + nopea paisto uunissa. Voittaa karvakäsien metkut.

Mitähän sitä vääntäisi kanasta, kun tarkoituksena on niiden kanssa tarjota valkoviinissä keitettyä riisiä ja vuohenjuusto täytteenä on poissa laskuista?
Alkupalana on salattia, johon tulee mm. brietä ja mangoa.
LÖytyiskö hyviä viinisuosituksia?

Jälkkäriksi testaan täältä löytämäni Baileys-juustokakkua :kuola:

Eilinen nauta-siiderikokeilu oli suorastaan menestys.

~kilo naudan paahtopaistia
Jotakin savunmaku-soosia
Puolisen desiä rypsiöljyä
1 kiinalainen valkosipuli (yksikyntinen)
1 tlk Crowmoor Extra Dry omenasiideriä
...
Meni äsken uunin. Parin tunnin päästä nähdään miten äijän kävi. Sävelsin taas itse hiukan ja toi savusoosi jäi pois, kun ei sellaista ole. Heittelin sinne vähän niitä ja näitä kuivamausteita öljyn sekaan, kiepautin lihat mukaan ja kaikki pannun kautta pataan, kaadoin siiderit niskaan (vähän myös lihojen päälle) ja lykkäsin uuniin.

Siellä uunissa on lihojen kaverina parmessani-kermaperunoita rosmariinilla maustettuna. Perkele kun iski vaan saituuskohtaus kaupassa. Piti niin "Hupen mieliksi" ottaa nyt oikeaa parmesaania, mutta ei pystynyt. Liian kallista muka. Sama kävi rosmariinin kanssa. Kehtasivat saatana pyytää neljä euroa väsyneestä puskasta. Kävelin kuivamausteposastolle ja nappasin sieltä pussin 75 sentillä. Eli nyt meni vituiksi, mutta menkööt. Kai se syötävää silti on ja ainakin vaihtelua meidän normaaliin kotiruokaan, eli johonkin nopeaan jauheliha- tai kanasettiin.

Muuten, Huppe, teetkö sä ikinä mitään "tavallista" ruokaa? Äijällä näkyy olevan harva se päivä täällä taas jotain uutta reseptiä, ja mikään niistä ei ole kai näyttänyt liian tylsältä kokeiltavaksi. Paitsi fajitaksia tehdään kyllä aika usein, mutta niistäkin olit jaksanut tehdä vähän paremman näköisiä kuin meikäläinen.

Anonymity, sulla on toi ruanlaitto ilmeisesti aika hyvin hallussa :) .

Sen takia mulla oiskin sulle yks kysymys ja saa muutkin vastatata.

Eli olin tuossa ravintolassa syömässä ja porsaanlihan kanssa oli ruskeaa kastiketta joka oli todella hyvää, jotain gourmee juttua se oli. Sellasta hieman paksuhkoa.

Onko mitään ideaa miten tälläinen kastike valmistetaan?

Hallussa ja hallussa... ainakin saan vatsani täyteen... :)

Siitä kastikkeesta... Mikä sen kastikkeen nimi oli? Siitä vois selvitä jonkun verran. Jos et muista, niin voit esimerkiksi etsiä sen ravintolan menusta vaikkapa netistä. Myös tarjoilijaa voi pyytää kysymään kokilta kastikkeen sisällöstä. Mikä ravintola se muuten oli?

Joissain perusravintoloissa (vähemmän gourmet) käytetään kastikkeisiin valmispohjia, joiden "päälle" kastike tehdään ja heikoimmissa ravintoloissa käytetään jopa valmiskastikkeita.

Oliko kastike perusruskeaa vai sellaista ihan tummaa? Oliko siinä viiniä? Oliko makeutta?

Vähän vaikeaa tulla sun kuvauksen perusteella sanoa vielä yhtään mitään. Näin äkkiseltään tulee vaihtoehtoina mieleen tummista kastikkeista esim. madeira-, marsala-, punaviini- tai portviinikastike. Vaaleammista, mutta ruskeista kastikkeista pippurikastike.

Ei ollut mikään ns. gourmet ravintola , eikä ole tietoa kastikkeen nimestäkään. Kastike ei ollut mitenkään makea, eikä siihen ollut varmaan viiniäkään paljoa käytetty. Se oli sellainen pippurinen ja myös hieman kermainen kastike, ei ihan tumma, muttei kovin vaaleakaan. Kermainen tumma pippurikastike se se kait oli :) .

Mä itse teen pippurisen kermakastikkeen usein niin, että teen sen pohjan voimakkasta lihaliemestä (lihaliemen tilalla voi käyttää myös demi-glacea) sekä kermasta. Kastiketta maustan aina miten milloinkin esim. mustapippurilla, Musta Pekka -tuorejuustolla, sinapilla... Sitä sitä voi tarvittaessa suurustaa. Jotkut laittavat sekaan esim. lorauksen konjakkia, mutta itse en laita.

Hienoissa ravintoloissa käytetään tuon liemikuutioista tai liemijauheesta tehdyn tilalla sky-lientä, mikä on melkoisen arvostettu lihaisista luista (yms.) ja kasviksista tehty liemi, koska se tehdään alusta saakka itse. Lihaliemen tilalla käytetään myös demi-glacea tai espagnole-kastiketta. Joissain ravintoloissa pippurikastikkeessa saatetaan käyttää punaviinikastiketta pohjana.

Voisitko laittaa ihan ohjeet miten teet esim. mustapekkajuusto- kastikkeen . Ois ihan kiva oppia tekemään sellanen suht koht helppo ja hyvä kunnon kastike. Musta tuntuu että tuo kastike on varmaan aika työläs? Vois vaan tehdä hyvän vaikutuksen naiseen kun ois ite tehnyt kunnon gourmee setit, jälkiruoka puoli mulla onkin ihan hallussa:D.

Voisitko laittaa ihan ohjeet miten teet esim. mustapekkajuusto- kastikkeen . Ois ihan kiva oppia tekemään sellanen suht koht helppo ja hyvä kunnon kastike. Musta tuntuu että tuo kastike on varmaan aika työläs? Vois vaan tehdä hyvän vaikutuksen naiseen kun ois ite tehnyt kunnon gourmee setit, jälkiruoka puoli mulla onkin ihan hallussa:D.
Muutkin kastikevinkit tulis tarpeeseen! Eli heittäkää joitakin kastikereseptejä tulemaan, niin saa vähän vaihtelua ruuanlaittoon. ;)

Anonymity, sulla on toi ruanlaitto ilmeisesti aika hyvin hallussa :) .

Sen takia mulla oiskin sulle yks kysymys ja saa muutkin vastatata.

Eli olin tuossa ravintolassa syömässä ja porsaanlihan kanssa oli ruskeaa kastiketta joka oli todella hyvää, jotain gourmee juttua se oli. Sellasta hieman paksuhkoa.

Onko mitään ideaa miten tälläinen kastike valmistetaan?

Tai sitten saattoi olla konjakki-kerma kastike jota usein juurikin possun kanssa tarjotaan. Yksi helppo konjakki-kerma kastike syntyy kun keitetään ensin viherpippureita punaviinissä (kunnes n. puolet on haihtunut pois), joukkoon lisätään demiglace kastikepohjaa / itse tehtyä lihalientä, kermaa ja konjakkia (jallua). Tarkistetaan suolan määrä ja suurustetaan maizenalla.

Kastikkeita peliin!

Valkoviini-kermakastike (esim. kalalle)

2 kpl salottisipulia
15g voita
5 dl valkoviiniä
½ L kalalientä
½ L kuohukermaa
suolaa maun mukaan

Freesaa sipulit, lisää kattilaan valkoviini ja kalaliemi. 'redusoi' eli keitä kasaan kunnes puolet jäljellä, siivilöi. Lisää kerma ja keitä kasaan kunnes kastike on saostunut. mausta suolalla ja kuohkeuta sauvasekottimella.

Pippurikastike

100-150g liemijuureksia (sipuli, porkkana, juuriselleri...)
voita
6 cl konjakkia
5 dl sky-lientä (demi-glasekin käy, unohdetaan kuutiot ihan suosiolla)
2 dl kermaa
1 rkl dijon sinappia
½ sitruunan mehu
1 dl kermavaahtoa
mustapippuria
suolaa

Freesaa juurekset kattilassa. lisää konjamiini, keitä hetki (liekitä jos uskallat ;). Lisää sky-liemi ja kerma. Keitä kastike kasaan. Mausta kastike sinapilla ja sitruunanmehulla. Siivilöi kastike. Mausta mustapippurilla ja suolalla, kuohkeuta kermavaahdolla.

Back
Ylös Bottom