Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En nyt sanois että myöhästä on. Eipä toi mikään iso paino oo jos on vähänki lihasta. Oma paino on siinä vähän yli 70 ja rasvat 10-12, pituutta 173cm. 1:1 on siis hyvö, ja musta vähintään 30g protskua ja hiilaria sais olla. Laita enemmän sitte jos et syö niin paljoa muuta, mut muuten luulis aineki alottelijalle riittävän sen 30g. Ja kiristely ja lihasten kasvatus on huono yhistelmä. Kerää massaa vaikka 1kk ja sit laihuttele loput tai toisinpäin. Kesäks ehit hyvään kuntoon jos haluat helposti eniveis. :thumbs:

Viimeksi muokattu:
jees ja sit sellanen, et miten olis hyvä reenii pohkeita ku oon nyt treenaillu jalkaprässis sillein et pidän päkiät siin reunal ja siit pumppaile, mut varmaan on jotain parempiaki tyylejä ku jotenki tuntuu etten saa niitä pohkeita ihan puhki, vaikka kuinka vetäisin

jees ja sit sellanen, et miten olis hyvä reenii pohkeita ku oon nyt treenaillu jalkaprässis sillein et pidän päkiät siin reunal ja siit pumppaile, mut varmaan on jotain parempiaki tyylejä ku jotenki tuntuu etten saa niitä pohkeita ihan puhki, vaikka kuinka vetäisin

Jos on sellanen pohjekone salilla, jossa voit istualteen tehä ja sitten seisaalteen vaikka Hackissa toisten päin saa tehtyä kunnon venytyksellä pohkeet. Ja sitten sellanen 4 sarjaa 2x viikossa..

Keihäänheittäjälle kuntosaliohjelmaa!

Terve kaikille,

Oon katellu täs noita topicceja pitkän aikaan, mut en oikeestaan parempaa topiccia löytänyt näihin kysymyksiin. Ikää on 16 vuotta, mutta kesällä tulee 17 vuotta mittariin. Pituutta on 167cm ja painoa 64kg. Motivaatiota riittää nyt todella paljon.

Elikkä oon nyt käyny kuntosalilla 2kk kunnolla 3 kertaa viikossa (ma,ke,pe) ilman minkäänlaista punttiohjelmaa ja lenkin alottanu n. 2 viikkoa sitten 2-3 kertaa viikossa. Tarkoitus olis saada lisää voimaa keihäänheittoon. Kiva olis myös saada ylimäärästä läskiä pois ja kroppaa kesäkuntoon. Eniten ketuttaa toi vyötärö ja vatsa. Jalat on sen verran hyvässä kunnossa kuitenkin, että kohdistaisin oman treenin yläkroppaan ennemmin.

Voimaa on tullu kyllä jo jotenkin kun on keihäänheittotulosta parantanu miesten keihäällä pelkällä punttisalilla 9metriä viime kaudesta.

Jos joku vois antaa vinkkejä ja auttaa mua päästä alkuun kuntosaliohjelmassa niin olisin todella kiitollinen!

Nurmi

No jos oikeesti panostat siihen keihäänheittoon niin siihen kannattaa varmaan jonkun keihäänheiton ammattilaisen tehä se ohjelma, tai no mistäpä minä tiiän, mutta tuntus että rinta, ojentaja ja vatsat on varmasti aika tärkeet tossa hommassa. Ja luulisin, että sun kannattaa tehä lyhyitä sarjoja eli semmosta 2-6 sarjaa.

No jos oikeesti panostat siihen keihäänheittoon niin siihen kannattaa varmaan jonkun keihäänheiton ammattilaisen tehä se ohjelma,

Tässä olis ammattilaisten ammattilaisen eli itse Seppo Rädyn tekemä "voimaohjelma":worship:

Oikea alkuperäinen, yksinkertainen, yksinkertaisesti kehittävä,
yksinkertaisesti tehtävä voimaharjoitus:

20 kg x 20
30 kg x 19
40 kg x 18
50 kg x 17
60 kg x 16
70 kg x 15
80 kg x 14
90 kg x 13
100 kg x 12
110 kg x 11
120 kg x 10
130 kg x 9
140 kg x 8
150 kg x 7
160 kg x 6
170 kg x 5
180 kg x 4
190 kg x 3
200 kg x 2
210 kg x 1

yht. 17500 kg

Yksinkertaista muistaa: 210 toistoa ja loppuu 210 kg:n.

Kokemuksesta voin kertoa, että heittäjä jonka tavoite on omassa lajissaan,
saa kyseisen harjoituksen läpi viidessä virallisessa nostomuodossa.
Eikun kokeilemaan!

Löytyy tuolta sivulta:
http://www.9696team.net/alasivut/radynriimit.html

Jos haluat pohkeet puhki, niin tästä sitten. Itse olen tehnyt tällä tavalla, ja on mukava. Ota joku 4-5 sarjaa pohkeita siinä prässissä. Eka sarja painoa niin paljon, että saat hikisen kympin. Eikä tekniikankaan tarvitse olla ihan tiptop, kunhan et loukkaa itseäsi. Seuraavaan sarjaan 10-20 kg painoa pois, riippuen aloituspainosta. Nyt on tarkoitus saada 2-3 toistoa lisää ja parantaa samalla tekniikkaa. Jatka tätä samalla tavalla, kunnes olet tehnyt sen 4-5 sarjaa. Viimeinen sarja tulisi olla n. 20 toistoa aivan täydellisellä tekniikalla. Hyvä supistus ylhäällä ja alaslasku melkein liioitellun hallitusti. Jos ei tunnu pohkeissa, niin teet jotain väärin.

Ja sarjojen välillä kannattaa venytellä varovasti pohkeita. Jos ei vieläkään riitä, niin itselläni on ollut tapana mennä johonkin pikku korokkeelle ja ottaa vierä pari sarjaa pohkeita yksi jalka kerrallaan pelkällä omalla painolla. Taas hyvä tekniikka ja pitkät sarjat, niin saat kävellä käsillään pois salilta, koska jalat ei pidä.

Kiitos näistä. Olis viel yks mutta :D Kun tossa tarkotin et heitän keihästä niin haluaisin samalla rakentaa omaa yläkroppaa paremmaksi, koska sitä makkaraa löytyy vähäsen alavatsasta ja sivulta. Nuo pännii kyllä aika paljon.
Siksi kysyn teiltä "ammattilaisilta" vähän apua näihin asioihin.

Elikkäs treenaan näin viikottain/olis tarkotus treenata:

Ma Kuntosali
Ti Lenkki
Ke Kuntosali
To Lepopäivä
Pe Kuntosali
La Lenkki
Su Lepopäivä

Nyt vaan tarvisin tietoa mitä tehdä kuntosalissa, jotta sais tota kroppaa parempaan kuntoon/kesäkuntoon. Mitä tuossa viikko-ohjelmassa kannattaa vielä muuttaa? Vinkkejä, esimerkkejä ja apuja, kiitos!

EDIT:
Itekkin tullu joskus viskottua, mutta ei nyt niin paljon että olisin voinut itteeni keihäänheittäjäks sanoa. :rolleyes:

No ei muakaan voi sen erityisemmin sanoa keihäänheittäjäks vielä, mut kova motivaatio on saada tulosta paremmaks :thumbs:

Terve kaikille,
....
Nurmi

Itekkin tullu joskus viskottua, mutta ei nyt niin paljon että olisin voinut itteeni keihäänheittäjäks sanoa. :rolleyes:

Mutta keihäänheitossa jalat on tärkeessä roolissa. Hyviä liikkeitä heittäjälle ovat räjähtävät kyykyt, tempaus, rinnalleveto ja keskivartalon/rinnan reenit (penkki, vatsat, selät) ja pitäähän niissä käsivarsissakin tietysti voimaa olla.

Keihäänheittäjille kysymys:

Ootteko tehny semmosia räjähtäviä kyykkyjä, missä oikeesti lopussa hyppäätte ilmaan painon kanssa? Oon nähny tehtävän tämmöstä. Ei mtn tietoa onko toi yhtään järkevää, tommosta vaan näin jonkun tekevän.

Jos joku vois antaa vinkkejä ja auttaa mua päästä alkuun kuntosaliohjelmassa niin olisin todella kiitollinen!

Nurmi

Joskus 6kk sitten salille osui samaan aikaan joku nuori, joka ilmeisesti harrasti keihäänheittoa ja sille siinä valmentaja teki ohjelmaa ja ne harjoitteli liikkeiden oikeaa tekniikkaa.

Liikkeitä joita kävivät läpi:
vauhtipunnerrus niskan takaa
pullover semmoisella ihmeellisellä tekniikalla, joka tehtiin tasapenkillä(jalat myös penkillä). tangon ollessa alhaalla nostettiin perse ilmaan ja siitä koko kroppaa käyttäen tanko naaman eteen. Alas lasku vaiheessa tanko vietiin todella alas verrattuna yleisimmin nähtyyn tekniikkaan verrattuna. Eli supistus vaiheessa se perse menee penkkiin.
rive
kyykky

Nuo liikkeet muistan että siinä käytiin läpi, oli siinä kait muutakin.
Itselle tuli mieleen että kai joku vartalon kiertoa vahvistava(ryssä kierto) olisi varmaan pätevä lisä.

Salilla olen käynyt vuodesta 2007, mutta into on ollut liian jaksottaista ja touhu suorastaan puuhastelua. Kehitystä ei ole tämän vuoksi juuri tapahtunut. Kuitenkin nyt aivan viime aikoina on iskenyt todellinen kipinä saada kehoon massaa ja voimaa lisää. Aikaa meikäläisellä, viikon päästä lukion lopettavana nuorukaisena on saliharrastukseen loistavasti, koska muutakaan en nyt harrasta.

Pituutta on 184 cm, painoa 68 kg, joten massalle olisi tarvetta. Jalat ovat olleet aina voimakkaat ja hyvänkokoiset, ja pitkälti tämän vuoksi olin koulussa aina luokkani parhaita pikajuoksuissa, pituus- ja korkeushypyissä. Ylävartalo onkin sitten aina ollut hyvin heiveröinen, ja heittolajeissa olin taas aina alakastia.

Pituutta en enää juurikaan kasva, joten nyt massaakin pitäisi tulla entistä herkemmin. Syönnin kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa, koko ajan jääkaapilla ja lautanen aina täynnä, mutta bodia ei ole vain tullut aimmin millään.

Nyt muutaman viime viikon ajan olen tehnyt kotona etunojapunnerrus- ja vatsatreenejä, ja vähän kehitystä alkaa näillä osastoilla näkyä. Haluaisin lisätä tähän joukkoon hartiaseudun, selän ja rinnat ja ihan salitreeninä. Miten olisi optimaalisinta harjoitella, jos haluan ottaa alakropan etumatkaa kiinni? Alkuun ajattelin siis pelkkää ylävartalotreeniä - myöhemmin jalat mukaan kun rupeaa tulemaan tulosta kunnolla. Lisäksi pyöräilen ja luistelen paljon, joten jalat pysyvät hyvässä kondiksessa muutenkin.

Jos joku voisi antaa suoraa ehdotusta treeniohjelmaksi, niin olisin hyvin hyvin kiitollinen. Salilla pystyn käymään niin monesti viikossa kuin vain tarvis on. Ajattelin sulauttaa joukkoon The Twenty pull-ups Challenge -leukatreeniä, mutta muuten antaisin ammattilaisille vapaat kädet.

Ruokavalion haluaisin mielelläni pitää ihan normaalikaupan antimissa. Kreatiinia ja muuta en mielelläni ottaisi, mutta toki pitää harkita, jos se on kehitykselle "välttämätöntä". Kai ilmankin tulee toimeen, jos vetää proteiinia ja lihaa tarpeeksi?

Kiitos hirveästi jo etukäteen, jos joku viitsii auttaa!

Salilla olen käynyt vuodesta 2007, mutta into on ollut liian jaksottaista ja touhu suorastaan puuhastelua. Kehitystä ei ole tämän vuoksi juuri tapahtunut. Kuitenkin nyt aivan viime aikoina on iskenyt todellinen kipinä saada kehoon massaa ja voimaa lisää. Aikaa meikäläisellä, viikon päästä lukion lopettavana nuorukaisena on saliharrastukseen loistavasti, koska muutakaan en nyt harrasta.

Pituutta on 184 cm, painoa 68 kg, joten massalle olisi tarvetta. Jalat ovat olleet aina voimakkaat ja hyvänkokoiset, ja pitkälti tämän vuoksi olin koulussa aina luokkani parhaita pikajuoksuissa, pituus- ja korkeushypyissä. Ylävartalo onkin sitten aina ollut hyvin heiveröinen, ja heittolajeissa olin taas aina alakastia.

Pituutta en enää juurikaan kasva, joten nyt massaakin pitäisi tulla entistä herkemmin. Syönnin kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa, koko ajan jääkaapilla ja lautanen aina täynnä, mutta bodia ei ole vain tullut aimmin millään.

Nyt muutaman viime viikon ajan olen tehnyt kotona etunojapunnerrus- ja vatsatreenejä, ja vähän kehitystä alkaa näillä osastoilla näkyä. Haluaisin lisätä tähän joukkoon hartiaseudun, selän ja rinnat ja ihan salitreeninä. Miten olisi optimaalisinta harjoitella, jos haluan ottaa alakropan etumatkaa kiinni? Alkuun ajattelin siis pelkkää ylävartalotreeniä - myöhemmin jalat mukaan kun rupeaa tulemaan tulosta kunnolla. Lisäksi pyöräilen ja luistelen paljon, joten jalat pysyvät hyvässä kondiksessa muutenkin.

Jos joku voisi antaa suoraa ehdotusta treeniohjelmaksi, niin olisin hyvin hyvin kiitollinen. Salilla pystyn käymään niin monesti viikossa kuin vain tarvis on. Ajattelin sulauttaa joukkoon The Twenty pull-ups Challenge -leukatreeniä, mutta muuten antaisin ammattilaisille vapaat kädet.

Ruokavalion haluaisin mielelläni pitää ihan normaalikaupan antimissa. Kreatiinia ja muuta en mielelläni ottaisi, mutta toki pitää harkita, jos se on kehitykselle "välttämätöntä". Kai ilmankin tulee toimeen, jos vetää proteiinia ja lihaa tarpeeksi?

Kiitos hirveästi jo etukäteen, jos joku viitsii auttaa!

Kuvia jaloista ja yläkropasta, kerta jalat niin kovassa tikissä eikä niitä tarvi treenata.

Nyt on todella v-mainen tilanne.

Penkissä sarjapaino tippunu tasaseen noin 2 kuukautta. Viime vuoden lopussa oli 3x6x75kg penkkisarjat, ja sitten olin vajaan kuukauden suomessa lomalla (ulkomailla asun) jolloin kävin muodon vuoksi muutaman kerran salilla. Tänne palattuani tammikuussa aloitin 1-jakoisen ohjelman koska salikäynnit on epäsäännöllisiä (2-3 kertaa viikossa vaihtelevina päivinä, mutta väh. 1 päivä lepoa)...

Nyt on progressiota tullu lähes kaikessa muussa, mutta penkissä ei vaan pysty ja olen joutunut aika reippaasti tiputtaa sarjapainoa. Nyt alkaa oleen vinopenkissä samat painot...
Huomenna kun salille on 3x6x60kg penkissä. Olen siis tiputtanut painoa nyt noin 6 viikon ajan kun joka kerta salilla tuntuu että sarjat jää aivan liian vajaaks...

Syömistä olen lisännyt rutkasti, siinä ei pitäisi ongelmaa olla. Unen saanti on ollut suhteellisen heikkoa ajoittain.

Nyt on todella v-mainen tilanne.

Penkissä sarjapaino tippunu tasaseen noin 2 kuukautta. Viime vuoden lopussa oli 3x6x75kg penkkisarjat, ja sitten olin vajaan kuukauden suomessa lomalla (ulkomailla asun) jolloin kävin muodon vuoksi muutaman kerran salilla. Tänne palattuani tammikuussa aloitin 1-jakoisen ohjelman koska salikäynnit on epäsäännöllisiä (2-3 kertaa viikossa vaihtelevina päivinä, mutta väh. 1 päivä lepoa)...

Nyt on progressiota tullu lähes kaikessa muussa, mutta penkissä ei vaan pysty ja olen joutunut aika reippaasti tiputtaa sarjapainoa. Nyt alkaa oleen vinopenkissä samat painot...
Huomenna kun salille on 3x6x60kg penkissä. Olen siis tiputtanut painoa nyt noin 6 viikon ajan kun joka kerta salilla tuntuu että sarjat jää aivan liian vajaaks...

Syömistä olen lisännyt rutkasti, siinä ei pitäisi ongelmaa olla. Unen saanti on ollut suhteellisen heikkoa ajoittain.

Itsellä taannoin pitkä tauko penkissä. Ja tulokset pysyneet samassa tai jopa kasvaneet, kun käytin lääkettä: Saatanasti dippiä ja etunojapunnerruksia. Eriasia sitten jos penkkipainot jotain 200kg.
Edittinä: Lopetat siis penkin teon kokonaan joksikin aikaa, niin ei homma ala ahdistaa. Kertokoon joku penkkiguru toisen idean.

Viimeksi muokattu:
No niin korkataas forum neitsyys. Olen käynyt viimeisen parin vuoden aikana epäsäännöllisesti salilla, yleensä noin kuukauden ajan ja sitten lopettanut harrastuksen kun tuloksia ei ole tullut alkuunkaan. Nyt kun olen lueskellut tätä foorumia niin on helppo tajuta, että moni asia on mättänyt treenaamisessani. Mm jatkuvasti vedetty liian pienellä proteini määrällä ja pari kertaa viikossa dokaaminen ei myöskään ole ollut kovin hyvä tapa. Noihin kuin vielä lisää sen, että monena päivänä ainoa lämmin ruoka sattoi olla mäkin ateria.

Nyt on kuitenkin tarkoitus ottaa itseä kunnolla niskasta kiinni. Alkoholin käytön, kuten kaiken roskaruoan syömisen olen käytännössä lopettanut kokonaan. Tällä hetkellä vedän salilla joka toinen päivä yksijakoisen ohjelman. Tarkoituksena on lihasmassan lisääminen.

Ensimmäinen kysymys, on että jääkö tuossa tarpeeksi aikaa palautua aloittelijalle? Tuntuu, että tulokset ovat nousseet tuolla, mutta ainakaan vielä lihasmassan kasvua ei näe.

Onko mitään haittaa jos vetää 3x6 sarjoja niin että viimeinen sarja vedetään aina max painoilla? Ja kaksi edellistä vähän alle sen niin että liikeet ovat "puhtaita"

Yksi suuri ongelma tällä hetkellä on riittävien proteiinin saaminen. Tuota proteiinijuomaa voi varmaankin vetää myös välipäivinä? Tällä hetkellä käytössä Fastin Power Shake, mikä ihan hyvänmakuista, joten jos siitä on hyötyä niin ihan mielellään ottaa ne 33g protskua siitä.

Viimeinen kysymys on, että haluaisin myös harrastaa lenkkeilyä/spinningiä tässä samaan aikaan, mutta se ei ilmeisesti sovi kovin hyvin yhteen tuon lihasmassan lisäämisen kanssa?

Pituus/paino on noin 178/78

Back
Ylös Bottom