Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Näin varmaan aika moni ajattelee, mutta toisaalta, jossain vaiheessa jollain syttyy lamppu "ei ne enää voi laskea" ja sitten noustaan. Ainakin vähän aikaa ääliörallatellaan.

Uskon, että ryvetään aika pitkään alhaisissa lukemissa. Nämä kyllä tosin alkavat olla sellaisia lukuja, että tuskin kauhean päin persettä menee, vaikka nyt ostaakin vrt. Ossipenan aiemmin kirjoittamat tuotot jo pelkistä osingoista.

Ja kun se lamppu syttyy mennään vähän aikaa ylös kunnes huomataan että nyt otetaan voitot pois ennenkun tiputaan uudestaan ja myyntiaalto kuittaa nousun. Näinhän se menee.

Talousennusteetkin vaan pahenee kokoajan, näkyy tosin jo kursseissa

Siinä vaiheessa kun tuo toteutuisi ja OMX huitelisi jossain 450 pisteessä, olisi asiat reaalitaloudessa jo niin huonolla mallilla ettei ehkä ajatukset enää niin osakkeissa liikkuisi, vaan primäärinen tavoite olisi yrittää selvitä jotenkin hengissä.

Samaa mieltä olen. Joten ostelen lisää minkä pystyn ja katsotaan sitten muutaman vuoden säteellä, että menikö metsään vai tuliko tehtyä rahaa.

Laskee kyllä uskomattomasti. Päätin pistää perjantaina vähän tarjouksia sisään, jotenkin sellainen kutina että tämä viikko lasketaan. Ja mitä Nokiaan tulee, onhan P/E vielä ihan kohtalainen..

Lyhyen tähtäimen (1 päivä) ennustus: tänään on nousupäivä vaihteeksi (jenkkifutuurit nousussa)
Keskipitkän tähtäimen (vuosi 2009-2010) ennustus: heilunta jatkuu
Pitkän tähtäimen (20-30 vuotta) ennustus: nousua luvassa

Itse kuulun elämäntilanteeni ja ikäni puolesta tuohon pitkän tähtäimen porukkaan, joten ei tunnu yhtään pahalta vaikka heilunta on hirveää. Sijoitusstrategia pitää - joka kuukausi lisää ostoja houkuttelevista kohteista, nimenomaan siis pitkällä tähtäimellä. Tämä ajattelutapa on säästänyt paljolta stressiltä viimeaikoina ;)

Enpä olisi ihan heti uskonut, että laitan pilkin 7,40 egeen Nokialle, mutta pakko kai sitä on laittaa. Mitäs se Noksu oli tuossa vuosi sitten? 22-23 e? Ja kyseessä on kuitenkin velaton markkinajohtaja ja lamaa olisi pukkaamassa?

Laitoinpa 500 kipaletta nokiaa ostoon lisää. Mukavasti ollaan pakkasella kun edelliset ostot oli 9,5 euron hujakoilla.

Oikein! :thumbs: Mutta kuka oikein myy 7,4 €-hintaan? Ilmeisesti ne todelliset huippupelaajat.

Oikein! :thumbs: Mutta kuka oikein myy 7,4 €-hintaan? Ilmeisesti ne todelliset huippupelaajat.

Mulla 7,65 huomiselle. Katotaan myykö joku huippupelaaja tohon hintaan.

Sitten alkaakin oleen ostot taas toistaseksi tehty, katellaan sitten lisää taas keväällä jos ei jostain sitäennen taio rahaa lisää.

Itse kuulun elämäntilanteeni ja ikäni puolesta tuohon pitkän tähtäimen porukkaan, joten ei tunnu yhtään pahalta vaikka heilunta on hirveää. Sijoitusstrategia pitää - joka kuukausi lisää ostoja houkuttelevista kohteista, nimenomaan siis pitkällä tähtäimellä. Tämä ajattelutapa on säästänyt paljolta stressiltä viimeaikoina ;)

Mulla sama tilanne. Sijoitukset on kaikki tehty ylimääräisestä. Hikeä voisi pukata, jos tietäisi tarvitsevansa sijoituksia jonnekin muualle muutaman vuoden sisään.

Mulla 7,65 huomiselle. Katotaan myykö joku huippupelaaja tohon hintaan.

Tärppäsi itselläkin. Nyt jäitä lisäsijoituksien suhteen!

Tärppäsi itselläkin. Nyt jäitä lisäsijoituksien suhteen!

Jep, näytti käyneen 7,61 hinnassa.

No nyt tosiaan on sijoitukset tehty tältä erää. Todennäköisesti jotakin kevennän vähän jos kunnon ralli nähdään. Jääpähän vähä varaa taas ostoon jos vielä samalla tavalla sukelletaan. Tuonverran on pakko "pelata", vaikka aina valtaosa ostoista jääkin pidempään pitoon.

Osinkoja sitten viimestään sijoitellaan kun kelit on lämpimämmät.

Nyt on tosiaan mukava kuulla, kun Kallasvuo heittää telkussa, että "Pelaamme peliä niin, että aiheutamme kaikille kilpailijoille mahdollisimman paljon haittaa". :hyvä: :whip:

Nyt on tosiaan mukava kuulla, kun Kallasvuo heittää telkussa, että "Pelaamme peliä niin, että aiheutamme kaikille kilpailijoille mahdollisimman paljon haittaa". :hyvä: :whip:

Ilahduttavaa kilpailuhenkisyyttä. Aiemminhan Noksu on kehunut kilpailijoidensa tuotteita...

Voisiko joku kommentoida tuota Seligsonin Phoebus rahastoa? Periaatteessa olen rahastoja vastaan, mutta Phoebus rahastoa johdetaan näköjään Buffettin -tyyppisellä filosofialla, ja muutenkin omien periaatteiden mukaisesti. Näyttää pärjäävän indeksille, mutta mikä on todellisuudessa lopputulos indeksiin verrattuna kun otetaan palkkiot huomioon? Sijoitustavoite on rahastonhoitajalla pitkä. Jotain prosentteja rahaston sivulla on, mutta en osannut hahmottaa sitä todellista kokonaispalkkiota.

Voisiko joku kommentoida tuota Seligsonin Phoebus rahastoa? Periaatteessa olen rahastoja vastaan, mutta Phoebus rahastoa johdetaan näköjään Buffettin -tyyppisellä filosofialla, ja muutenkin omien periaatteiden mukaisesti. Näyttää pärjäävän indeksille, mutta mikä on todellisuudessa lopputulos indeksiin verrattuna kun otetaan palkkiot huomioon? Sijoitustavoite on rahastonhoitajalla pitkä. Jotain prosentteja rahaston sivulla on, mutta en osannut hahmottaa sitä todellista kokonaispalkkiota.

Pari pointtia:

1. Mennyt tuotto ei ole tae tulevasta.
2. Jos näyttää pärjäävän indeksille, niin se on pärjännyt indeksille. Kyllä ne kulut on otettu siinä vertailussa jo huomioon.
3. Jos rahaston sijoitusfilosofia miellyttää sinua, niin ostoksille vaan.

Enpä olisi ihan heti uskonut, että laitan pilkin 7,40 egeen Nokialle, mutta pakko kai sitä on laittaa. Mitäs se Noksu oli tuossa vuosi sitten? 22-23 e? Ja kyseessä on kuitenkin velaton markkinajohtaja ja lamaa olisi pukkaamassa?

Meni sitten tuo 7,40 läpi. Missähän on pohja?

Back
Ylös Bottom