Rankkuri, ihan muutama kysymys viestisi perusteella:
On varmaan ihan kauheaa, kun esim. Zahra Abdullah, Helsingin kunnanvaltuuston jäsen tekee LOMAMATKOJA Mogadishuun säännöllisesti.
Oletko paljonkin jutellut Zahran kanssa siitä, mitä hän siellä Mogadishussa lomillaan tekee? Olisiko sinusta parempi, että hän matkustaisi kotimaahansa sukulaisten luo kaupunginvaltuuston rahoilla "työmatkoille"? Eikö Zahra ole hyvä esimerkki sellaisesta maahanmuuttajasta, joka on onnistunut sopeutumaan yhteiskuntaan? Voisimmeko oppia hänen kauttaan jotain siitä, miten muutkin maahanmuuttajat saataisiin jollain tavalla paremmin integroitua yhteiskuntaan?
3. Kuinka moni 23-25 -vuotias suomalainen (tai vaikkapa sinä) on sellaisessa tilanteessa, että omasta suvusta tai perheestä ei saa tarpeen vaatiessa mitään apua?
Mistä mä voisin muista tietää? Etkä sä tuosta asiasta äsken edes puhunut.
Esimerkki oli sitä varten, että halusin hieman herättää sinua ajattelemaan. Ymmärsin vastauksesi niin, että kotimaassa omassa taloudessa asuva opiskeleva tai työtä tekevä nuori voi helposti samastua ulkomaille muuttaneeseen perheenisään tai äitiin tai nuoreen, jonka sukulaisverkosto, tuttu kulttuuriympäristö ja elämänpiiri on tuhansien kilometrien päässä. Minun mielestäni jokainen Suomessa asuva nuori, jolla jotkut vanhemmat tai sukulaiset ovat vielä elossa elävät "lintukodossa äidin helmoissa" - olen tätä mieltä oman että siskoni kokemusten perusteella. Jos sinulla ei ole mitään kokemusta päivittäisestä elämästä vähän alle tai yli 20-vuotiaana yksin vieraassa kulttuurissa, on sinun mielestäni aika turha kertoa siitä, miten helppoa Suomeen muutto ulkomaalaiselle on.
4. Oletko asunut yksin ulkomailla yksin?
En.
Niin arvelinkin.
5. Jos et ole asunut yksin ulkomailla (tai ollut vastuussa perheestä ulkomailla), miten helposti otaksut voivasi asettua sellaisen henkilön asemaan ja ymmärtää hänen jokapäiväisiä ongelmiaan?
Mä voin sen kertoa, että mä yrittäisin edes töihin ja eläisin niinkuin valtaväestö ko. maassa eläis. Ensinnäkään en lähtis ulkomaille ellei työpaikka olis takataskussa.
Tästä minulla ei tietysti ole tilastotietoa, mutta otaksuisin kyllä, että turvapaikan tai maassaoleskeluluvan saaneiden lähes poikkeuksetta yrittävän saada töitä.