Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Joo lipsahti.. itselläni. hehe.

Mutta korjataan Rankkurille:

Miten niin eläminen Suomessa on ilmaista ulkomaalaisille? Eiväthän ne saa sen kummempia avustuksia kuin suomalaisetkaan? Jos saavat, selvittäisitkö yksiselitteisesti, mitä sellaisia etuja heillä on sen jälkeen, kun heidän tapauksensa on selvitetty ja paperit laitettu kuntoon, mitä ei oman maan kansalaisille anneta?
Ai ei saa kummempia avustuksia? Milloin oot nähny suomalaisen työttömän tai kodittoman hotellimajoituksessa valtion piikkiin?

Tiettyjen työpaikkojen täyttämiseen käytetään esim. "positiivista syrjintää". Tutustu sinäkin asioihin.

Ai ei saa kummempia avustuksia? Milloin oot nähny suomalaisen työttömän tai kodittoman hotellimajoituksessa valtion piikkiin?

Tiettyjen työpaikkojen täyttämiseen käytetään esim. "positiivista syrjintää". Tutustu sinäkin asioihin.

Sen jälkeen, kun maahanmuuttajan paperiasiat ja luvat ovat kunnossa, eiköhän se maahanmuuttaja lähde sieltä keskuksesta ihan tavalliseen vuokra tms. asuntoon. Hotellissa asutaan vain väliaikaisesti.

Eivätkö suomalaiset työttömät voi saada asuntotukea?

Sen jälkeen, kun maahanmuuttajan paperiasiat ja luvat ovat kunnossa, eiköhän se maahanmuuttaja lähde sieltä keskuksesta ihan tavalliseen vuokra tms. asuntoon.
Varman kuuloinen tieto.

Hotellissa asutaan vain väliaikaisesti.
Pari-kolme vuotta? Pari-kolme tuntia? Päivää?

Eivätkö suomalaiset työttömät voi saada asuntotukea?
Mikä on asuntotuki? Jos sä tosiaan väität, että suomessa on maahanmuuttajat ja kantaväestöön kuuluvat asunnottomat samalla viivalla niin varoituksen sana: älä pyörry kun sun kupla joskus puhkeaa.

On tää kumma juttu. Jotkut ihmiset on sitten sokeita.

Täällä vaaditaan suomalaisille enemmän pippurisumutteita ja muita itsepuolustusvälineitä sekä ulkonaliikkumiskieltoja ennemmin kuin rajoitettais maahanmuuttoa ja helpotettais kotimaahan palauttamista.

Ei oo näinä vuosina menny mulle jakeluun, millä logiikalla tällainen ajatusmaailma perustellaan? Voiko joku auttaa?

Täällä vaaditaan suomalaisille enemmän pippurisumutteita ja muita itsepuolustusvälineitä sekä ulkonaliikkumiskieltoja ennemmin kuin rajoitettais maahanmuuttoa ja helpotettais kotimaahan palauttamista.

Ei oo näinä vuosina menny mulle jakeluun, millä logiikalla tällainen ajatusmaailma perustellaan? Voiko joku auttaa?

Mamut eivät ole ainoita henkilöitä, jotka vaikuttavat Suomalaisen turvallisuuteen. Se tässä näyttää unohtuvan kun kuvitellaan, että Suomi olisi täydellinen maa ilman mamuja.

Joku on vaan pakko tehdä, niin sitten pitää varautua sen pakon seurauksiin.

Eli jos ois vaikka pakko kusta housuun, niin varmaan kehotettaisiin tekemään se kesällä tai ainakin vaihtokalsarit mukana.

Ei sillä väliä, kuinka päätön se pakko on.

Esimerkiksi, yms, yms.
Mitähän henkilökohtaista tuossa on? Jos sä otat tommosesta itseesi niin suosittelen poistumista Internetistä.

Mut mun puolesta OT saa olla tässä. Ellei joku välttämättä halua edelleen jatkaa Q&A-osiota.

Rankkuri, ihan muutama kysymys viestisi perusteella:

On varmaan ihan kauheaa, kun esim. Zahra Abdullah, Helsingin kunnanvaltuuston jäsen tekee LOMAMATKOJA Mogadishuun säännöllisesti.

Oletko paljonkin jutellut Zahran kanssa siitä, mitä hän siellä Mogadishussa lomillaan tekee? Olisiko sinusta parempi, että hän matkustaisi kotimaahansa sukulaisten luo kaupunginvaltuuston rahoilla "työmatkoille"? Eikö Zahra ole hyvä esimerkki sellaisesta maahanmuuttajasta, joka on onnistunut sopeutumaan yhteiskuntaan? Voisimmeko oppia hänen kauttaan jotain siitä, miten muutkin maahanmuuttajat saataisiin jollain tavalla paremmin integroitua yhteiskuntaan?

3. Kuinka moni 23-25 -vuotias suomalainen (tai vaikkapa sinä) on sellaisessa tilanteessa, että omasta suvusta tai perheestä ei saa tarpeen vaatiessa mitään apua?

Mistä mä voisin muista tietää? Etkä sä tuosta asiasta äsken edes puhunut.

Esimerkki oli sitä varten, että halusin hieman herättää sinua ajattelemaan. Ymmärsin vastauksesi niin, että kotimaassa omassa taloudessa asuva opiskeleva tai työtä tekevä nuori voi helposti samastua ulkomaille muuttaneeseen perheenisään tai äitiin tai nuoreen, jonka sukulaisverkosto, tuttu kulttuuriympäristö ja elämänpiiri on tuhansien kilometrien päässä. Minun mielestäni jokainen Suomessa asuva nuori, jolla jotkut vanhemmat tai sukulaiset ovat vielä elossa elävät "lintukodossa äidin helmoissa" - olen tätä mieltä oman että siskoni kokemusten perusteella. Jos sinulla ei ole mitään kokemusta päivittäisestä elämästä vähän alle tai yli 20-vuotiaana yksin vieraassa kulttuurissa, on sinun mielestäni aika turha kertoa siitä, miten helppoa Suomeen muutto ulkomaalaiselle on.

4. Oletko asunut yksin ulkomailla yksin?

En.

Niin arvelinkin.

5. Jos et ole asunut yksin ulkomailla (tai ollut vastuussa perheestä ulkomailla), miten helposti otaksut voivasi asettua sellaisen henkilön asemaan ja ymmärtää hänen jokapäiväisiä ongelmiaan?

Mä voin sen kertoa, että mä yrittäisin edes töihin ja eläisin niinkuin valtaväestö ko. maassa eläis. Ensinnäkään en lähtis ulkomaille ellei työpaikka olis takataskussa.

Tästä minulla ei tietysti ole tilastotietoa, mutta otaksuisin kyllä, että turvapaikan tai maassaoleskeluluvan saaneiden lähes poikkeuksetta yrittävän saada töitä.

Tästä on vaikea päästä eteenpäin. Minä edelleen uskon, että aika harva haluaa pelkästään avustusten vuoksi lähteä omasta kotimaastaan täysin vieraaseen kulttuuriin, olkoon olot kotimaassa miten huonot tahansa. Pelkkä omakohtainen ajatusleikki - ja sinunkin kommenttisi siitä, miten varma haluaisit onnistumisestasi ennen muuttoa olla - kertoo, että epätoivo omasta tulevaisuudesta on oltava melkoinen ennen vapaaehtoista poislähtöä.

Mikä on asuntotuki? Jos sä tosiaan väität, että suomessa on maahanmuuttajat ja kantaväestöön kuuluvat asunnottomat samalla viivalla niin varoituksen sana: älä pyörry kun sun kupla joskus puhkeaa.

Suomessa voi asua kunnan tai kaupungin vuokra-asunnoissa, tosin niihin on varmaankin jonot. Se, että ulkomaalaiset, siis ne, jotka tulevat joko pakolaisina tai muuten yrittävät turvapaikkaa tai maassaoleskelulupaa ilman varmuutta työpaikasta, vastaanottovaiheessa asuvat niin kauan hotellissa, johtuu varmaan siitä, että suomalainen byrokratia on niin saamaton ja tehoton.

Mamut eivät ole ainoita henkilöitä, jotka vaikuttavat Suomalaisen turvallisuuteen. Se tässä näyttää unohtuvan kun kuvitellaan, että Suomi olisi täydellinen maa ilman mamuja.
Siinä on vaan se ero, että suomalainen pohjasakka kähinöi keskenään. Pippurisumutteita ei siis tarvitse jos ei tähän rähinäjengiin kuulu. Mamuista taas ne kyseiseen toimintaan taipuvat "valikoivat" uhrinsa täysin randomilla.

Siinä on vaan se ero, että suomalainen pohjasakka kähinöi keskenään. Pippurisumutteita ei siis tarvitse jos ei tähän rähinäjengiin kuulu. Mamuista taas ne kyseiseen toimintaan taipuvat "valikoivat" uhrinsa täysin randomilla.
Mihinköhän tuo perustuu? Hyvin usein väkivallanteot on randomeja riippumatta tekijästä jos ne ei tapahdu neljän seinän sisällä. En ymmärrä näkökohtaasi.

Yhtälailla Suomalainen rähinäjengi voi sattua kohdallesi kuin mamu rähinäjengi. Vai eikö sinun mielestäsi ole Suomalaisia uhreja joille on tehty väkivaltaa Suomalaisten toimesta mikä on tullut ns. puun takaa?

Suomi ei ole täydellinen maa ilman mamujakaan, ei lähimainkaan, mutta kotoisten ongelmalähteiden kanssa on tähän asti ainakin pärjätty. Lisäksi kotoisten ongelmalähteiden määrään ei edelleenkään tietääkseni ole tulossa mitään dramaattista muutosta. Kun taas...

Suomi ei ole täydellinen maa ilman mamujakaan, ei lähimainkaan, mutta kotoisten ongelmalähteiden kanssa on tähän asti ainakin pärjätty. Lisäksi kotoisten ongelmalähteiden määrään ei edelleenkään tietääkseni ole tulossa mitään dramaattista muutosta. Kun taas...

Yhtälailla voisi sanoa, että jokainen väkivallan uhri on liikaa. Mielummin 0 kuin 100 000 tai 150 000. Niitä on jo nyt liikaa.

Ehkäpä suhteellisuus katoaa siinä jos on paljon ja siihen tulee lisää verrattuna siihen jos niitä olisi vähän.

Mihinköhän tuo perustuu? Hyvin usein väkivallanteot on randomeja riippumatta tekijästä jos ne ei tapahdu neljän seinän sisällä. En ymmärrä näkökohtaasi.

Yhtälailla Suomalainen rähinäjengi voi sattua kohdallesi kuin mamu rähinäjengi. Vai eikö sinun mielestäsi ole Suomalaisia uhreja joille on tehty väkivaltaa Suomalaisten toimesta mikä on tullut ns. puun takaa?

Itseasiassa en tiedä yhtään tapausta jossa suomalaiset olisi randomilla uhrinsa valinneet. Olen kuiteskin itse kotoisin hieman kyseenalaiselta seudulta ja ulkopuolisena kauhistellut näitä keskinäisiä kähinöitä. Tokihan saattaa tapauksia olla.

Back
Ylös Bottom