Kalorit täyteen hinnalla millä hyvänsä?

Olen selannut pakkista läpi edes takaisin, mutta silti on jäänyt askarruttamaan väite: "Miinuskaloreilla ei voi (merkittävästi) kehittää lihaksia". Olen nyt vetänyt tammikuun kohtuu aktiivisesti treeniä, eli noin 5 lyhyttä (30min) lenkkiä ja 3 kertaa salia (75min sis venyttelyä 15min) viikossa. Keskimääräinen päivän urheilusta aiheutuva kalorien kulutus on luokkaa 600kcal/päivä. Tähän päälle noin 3000kcal peruskulutus (painan 80kg, pituutta 192cm).

Haluaisin kehittää kroppaani selvästi lihaksikkaammaksi, mutta samalla pitää fläsän poissa ja jopa vähentää sitä vielä esim neljällä prosentilla (nyt noin 16%). Saan normiruualla päivässä kasaan 2500-2700kcal (40-30-30 p,hh,r), eli protskuakin kertyy noin 200g.

Pitääkö minun tosiaan hörppiä esim oliiviöljyä illalla 1000kcal edestä, jotta lihakseni eivät surkastu pois ja jotta minulla olisi edes teoreettinen mahdollisuus niitä salikäyntien avulla kasvattaa? :eek: Tuntuu tosi kovalta vaatimukselta syödä "oikeaa" ruokaa 3500-4000kcal edestä sali+lenkki -päivinä.

No ei nyt välttämättä iltaan pukata kaikkea loppuja kaloreita öljyn voimalla, mut tommoset lenkki+sali kombo päivät vaatii tottakai paljo energiaa ja sit jos kasvaakki pitäs viel.
Sinne väleihin ja lenkin jälkeenki hyvä tankkaa reippaasti hiilareita.
Eli kiltisti vaa lisää tavaraa naamaan :)

Äkkiä kroppa siihen syömiseen tottuu. Ekoina päivänä tuntuu, että koko ajan on täynnä. Viikon jälkeen on jo kauhea nälkä, jos kalorit jäävät pienemmiksi.

Mä ainakin lisään vaan öljyn/kaurahiutaleiden/riisin/makaroonin määrää, kun haluaa enemmän kaloreita. Eipä se nyt niin hirveästi vaadi, jos laittaakin rahkan sekaan vähän enemmän kaurahiutaleita tai syö päivällisellä hieman enemmän riisiä. Kanamunilla saa myös helposti hieman lisätty kaloreita. Kaurapuuroa tehdessä en myöskään ole laittanut niin hirveästi vettä, jolloin sitä puuroa ei tule niin hirveästi. Vähän se on jäykempää, mut saa helpommin alas, vaikkei aamulla niin nälkä oliskaan. :D

Esim. treenipäivänä

klo: 08:00
-Rasvaton maito (Valio): 300.0 g
-Raejuusto (Ingman): 200.0 g
-Kaurahiutaleet (Elovena): 120.0 g

klo: 12:00
-Kananmuna: 1kpl
-Maitorahka Ehrmann: 250.0 g
-Rypsiöljy: 2rkl

Ruisleipä:
-Saunapalvi (Atria): 2kpl
-Ruispalat (Vaasan): 2kpl

klo: 16:30
-Kaurahiutaleet (Elovena): 60.0 g

klo: 18:00
-Proteiini Whey (UFS): 30.0 g

- treeni -

klo: 20:00
-Panimosokeri 1dl: 100.0 g
-Proteiini Whey (UFS): 45.0 g

klo: 21:00
-Broileri filee, ohut leike (Atria): 225.0 g
-Tumma riisi, pitkäjyväinen (Eldorado): 120.0 g

klo: 23:00
-Tonnikalaa, paloja vedessä (Eldorado): 150.0 g
-Kananmuna: 2kpl

Yhteensä:
Energia: 3802.3kcal P345.7g (37%) / H415.6g (45%) / R71.7g(18%)

Ei noidenkaan syöminen nyt niin mahdottomia vaadi. Tuostakin voi hyvin korvata proteiineja ja hiilareita rasvalla. Välipäivinä sit ainakin korvata hiilareita hyvillä rasvoilla.

Kiitti nopeista vastauksista. Eli lisäillään oliiviöljyä päivän salaattiin ja tempastaan pähkinöitä illalla lisäksi ja nostetaan kalorit tonne 3500kcal paikkeille.

Luulis lihaksen noilla jotenkin kasvavan, ihmehän se olisi jos vaikka 2000kcal per päivä treenikulutuksella (3000+2000=5000kcal) ja esim 4500kcal syönnillä ei lihakset mihinkään kasvaisi?:david:

Saan normiruualla päivässä kasaan 2500-2700kcal (40-30-30 p,hh,r), eli protskuakin kertyy noin 200g.
Ehkä vähän aiheen vierestä mutta iski silmääni: sanot saavasi protskua 200g joka on 40% päivän kaloreista. Jos tuo pitäisi paikkansa niin saisit päivän aikana vain 2000kcal.

Tulipa viilailtua :dance:

Asiaan: itse tuli joskus nuorempana syötyä kauan niin että ahmi koko ajan ruokaa eikä yhtään enempää olisi (muka) mahtunut, silti paino ei noussut yhtään. Tämä siis joskus 19-21v kun pituuskasvu oli jo pysähtynyt. Joidenkin vaan pitää opetella syömään jonka jälkeen mässäilypäivinä voi vetää sen 4000 kaloria suht hyvistä lähteistä kun ennen 3000 teki tiukkaa.

Äkkiä kroppa siihen syömiseen tottuu. Ekoina päivänä tuntuu, että koko ajan on täynnä. Viikon jälkeen on jo kauhea nälkä, jos kalorit jäävät pienemmiksi.

Mä ainakin lisään vaan öljyn/kaurahiutaleiden/riisin/makaroonin määrää, kun haluaa enemmän kaloreita. Eipä se nyt niin hirveästi vaadi, jos laittaakin rahkan sekaan vähän enemmän kaurahiutaleita tai syö päivällisellä hieman enemmän riisiä. Kanamunilla saa myös helposti hieman lisätty kaloreita. Kaurapuuroa tehdessä en myöskään ole laittanut niin hirveästi vettä, jolloin sitä puuroa ei tule niin hirveästi. Vähän se on jäykempää, mut saa helpommin alas, vaikkei aamulla niin nälkä oliskaan. :D

Esim. treenipäivänä

klo: 08:00
-Raejuusto (Ingman): 200.0 g
-Kaurahiutaleet (Elovena): 120.0 g

klo: 12:00
-Rypsiöljy: 2rkl

Ruisleipä:

klo: 16:30
-Kaurahiutaleet (Elovena): 60.0 g

klo: 18:00
-Proteiini Whey (UFS): 30.0 g

- treeni -

klo: 20:00
-Panimosokeri 1dl: 100.0 g
-Proteiini Whey (UFS): 45.0 g

klo: 21:00
-Broileri filee, ohut leike (Atria): 225.0 g
-Tumma riisi, pitkäjyväinen (Eldorado): 120.0 g

klo: 23:00
-Tonnikalaa, paloja vedessä (Eldorado): 150.0 g
-Kananmuna: 2kpl

Yhteensä:
Energia: 3802.3kcal P345.7g (37%) / H415.6g (45%) / R71.7g(18%)

Ei noidenkaan syöminen nyt niin mahdottomia vaadi. Tuostakin voi hyvin korvata proteiineja ja hiilareita rasvalla. Välipäivinä sit ainakin korvata hiilareita hyvillä rasvoilla.

Sä syöt siis ainoan kunnon ruoan vasta klo 21? Kaikki muut on välipaloja. Eikö kannattaisi ottaa toinen lämmin ruoka tuonne aikaisemmalle päivälle esim. klo 12 tai 16.30? No mutta meitä on moneen junaan ja jos toi tuntuu hyvältä systeemiltä, niin jatka toki sillä mihin olet tottunut.

Sä syöt siis ainoan kunnon ruoan vasta klo 21? Kaikki muut on välipaloja. Eikö kannattaisi ottaa toinen lämmin ruoka tuonne aikaisemmalle päivälle esim. klo 12 tai 16.30? No mutta meitä on moneen junaan ja jos toi tuntuu hyvältä systeemiltä, niin jatka toki sillä mihin olet tottunut.
Jos mulla olis rahaa, niin mä söisin pihviä monta kertaa päivässä. :D Noilla välipaloilla kuitenkin niitä kustannuksia saa pidettyä jollain lailla kurissa. Ja treenin jälkeen tykkään kuitenkin syödä hyvin, joten sitä varten sijoitan ton "pääaterian" tonne. Tulee tossa kuitenkin yli puolet kaloreista ennen viittä. :)

Miksi ihmeessä juoda esimerkiksi rasvatonta maitoa, jos kerran on vaikeuksia saada riittävästi kaloreita. Salaatteihin voi ostaa/tehdä öljypohjaisen runsaan kastikkeen. Naposteltavaksi voi paistaa vaikka popkorneja. Broikkufileen kanssa syödään perunaa jossain muodossa. Muutenkin kevythötön voi säästää dietille.

Jos kerran kaloreita hakee, niin turhaa sitten on vältellä kaloripitoisia ravintolähteitä.

Naposteltavaksi voi paistaa vaikka popkorneja
Tai syö pähkinöitä (kohtuudella kuitenkin), joista saa myös ns. hyviä rasvoja. Reilu kourallinen esim. naturelleja cashew-pähkinöitä on äkkiä 300 kcal. Näin lowcarb-dieetillä olevana pähkinöiden kanssa saa olla tosi varovainen ;)

Juo täysmaitoa. Pelkästään maidosta saa jo helposti useamman megakalorin (ei ehkä niin paljon ole tarvetta), ja per purkki (eli annos :)) tulee 32g protskua.

Ja kun hinta on sama kuin ravattomalla...

Miksi muuten et siirrä lenkkeilyä välipäiviin? Säästyisit monelta harmilta.

Pähkinöillä olen nyt nostanut kalorit päälle kolmen tonnin. Ne on helppoja siinäkin, että annostelu on helppoa illalla ja saa helposti tsekattua että tulee sopivasti kalorit täyteen. Onko jotain syytä, että ei kannattaisi syödä esim 50-100g manteleita joka ilta?

TheSlave: Jossain 37-42% paikkeilla pyörii proteiinit päivässä ja päälle 200g aina. Ei yleensä kuitenkaan yli 45%.

Onko muuten suurta eroa jakaumilla: 33-33-33, 40-30-30, 30-40-30 ja 30-30-40 ja noiden välimuodoilla, jos proteiinia joka tapauksessa on aina vähintään 200g? Eli kysymys suomeksi: onko rasvan ja hiilareiden 10% heitoilla suuntaan tai toiseen isoa merkitystä?

Haluaisin kehittää kroppaani selvästi lihaksikkaammaksi, mutta samalla pitää fläsän poissa ja jopa vähentää sitä vielä esim neljällä prosentilla (nyt noin 16%). Saan normiruualla päivässä kasaan 2500-2700kcal (40-30-30 p,hh,r), eli protskuakin kertyy noin 200g.

Jos päivän makrojakauma on toi 40% proteiinista, 30% hiilareista, 30% rasvoista JA proteiinit noin 200g, niin päivän energiaksi tulee n. 2000 kcal

200g prodee = 800kcal ja jos 800kcal = 40% niin 100% = 2000kcal... tuon asian esille siksi että mahdatko olla oikeati edes perillä paljonko mitäkin syöt??

Ja jos prosentit tuollaiset niin silloin (massaa rakentaessa) kannattais lisätä hiilihydraattien osuuttaa eikä rasvoja. Rasvoista 30% energiasta on ihan tarpeeks.

Ehkä vähän aiheen vierestä mutta iski silmääni: sanot saavasi protskua 200g joka on 40% päivän kaloreista. Jos tuo pitäisi paikkansa niin saisit päivän aikana vain 2000kcal.
Jatkan hiukan offtopicia ja väitän että olet väärässä sillä:
1g proteiinia = 4kcal
1g hiilaria = 4kcal
1g rasvaa = 8kcal
Jako oli 40,30,30 eli 200g prot. 150g Hiil. 150g rasva:
200x4 + 150x4 + 150x8 = 2600kcal

Haahaa jokes on u :)

edit. Jotenkin sellanen olo että kämmäsin itse jotain ja olen itse väärässä??

Siis hinnalla millä hyvänsä. No kokeileppa tätä. Lupaan, että kasvat!

8.00 5 kanannunaa,5 omagatabua, 30g heraa, 200g eloveenaa, pari lasia maitoa

10.00 protskupatukka ja 0,5l maitoa

12.00 300g kanaa ja riisiä/perunaa kermakastikkeella

14.00 5 näkkäriä ja päälle vitusti kinkkua ja juustoa

16.00 saarioisten m.laatikko + 500g raejuustoa

18.00-19.00 ennen ja jälkeen treenin palkkari + 5 omegaa

20.00 nuudeleita ja 400g jauhelihaa

22.30 maitorahkaa 500g + 5 omegaa

hekoheko olipa hauskaa ja tylsää..

Kiitoksia kaikille taas vastauksista. Tässä esim tämän päivän (sisältäen illan) jakaumat:

hiilarit 581kcal 142.9g 20.0%
rasvat 1312kcal 143.4g 45.0%
protskut 991kcal 243.5g 34.0%
yhteensä 2884kcal

Noi siis perussafkasta. Päälle voin helposti paukauttaa esim 50g manteleita, jolloin päästään noin 3200kcal tasoille.

Vieläkin epäselvää on, onko pähkinöiden (saksan+mantelit) syöminen järkevää kalorivajeen paikkaamiseen päivittäin, vai olisko esim perus oliiviöljy jostain syystä parempi vaihtoehto. Ruokaa tossa on jo niin että olen enemmän kuin kylläinen.

Toinen kysymys koskee yhä makrojakaumaa. Miksi kaloreista pitäisi ottaa suurempi osa hiilareista kuten T-101 sanoo? Hiilareita kuuluu noin 30% ruokavalioon, tosin joinain päivinä (kuten tänään) vähän vähemmän. Miksi hyvät rasvat ovat hiilareita huonompi vaihtoehto?

Toinen kysymys koskee yhä makrojakaumaa. Miksi kaloreista pitäisi ottaa suurempi osa hiilareista kuten T-101 sanoo? Hiilareita kuuluu noin 30% ruokavalioon, tosin joinain päivinä (kuten tänään) vähän vähemmän. Miksi hyvät rasvat ovat hiilareita huonompi vaihtoehto?

Karkeasti pelkistettynä: Lihakset toimii niihin varastoituneen glykogeenin voimin = niihin varastoituneet hiilarit.

Hiilihydraatit = energiaa lihaksille

Rasvaakin kroppa pystyy ko. tarkoitukseen käyttämään (eli hapettamaan), mutta hiilihydraattien käyttö on huomattavasti nopeampaa / tehokkaampaa / energiataloudellisempaa.

Yleiset ravintosuositukset toimii erittäin hyvin:
Proteiinit 25-30%
Hiilarit 40-50%
Rasvat 25-30%
...nämä siis prosentteja energiasta (ei grammamääristä).

Karkeasti pelkistettynä: Lihakset toimii niihin varastoituneen glykogeenin voimin = niihin varastoituneet hiilarit.

Hiilihydraatit = energiaa lihaksille

Rasvaakin kroppa pystyy ko. tarkoitukseen käyttämään (eli hapettamaan), mutta hiilihydraattien käyttö on huomattavasti nopeampaa / tehokkaampaa / energiataloudellisempaa.

Yleiset ravintosuositukset toimii erittäin hyvin:
Proteiinit 25-30%
Hiilarit 40-50%
Rasvat 25-30%
...nämä siis prosentteja energiasta (ei grammamääristä).

Rasva tarkoittaa mulle helppoja kaloreita. Mulla ainakin lähtee hiilareilla nälkä liian äkäseen joten oon ollut tavallaan pienillä hiilareilla (= vain 200-300g päivässä) vaikka bulkkaankin ihan vaan sen takia että saisin tarpeeksi prodea nassuun. Rasvaa en ole jaksanut varoa ja joskus oon jopa laittanut voita tonnikala-ehrman sekoituksiin makua tuomaan. Eipä ole vyötärössä nuo "pahat rasvat" ja lukemattomat kananmunankeltuaiset näkynyt. Kaikennäköistä rasvaahan nyt kuitenkin tarvitsee jo hormonituotantoon. T-nationissa mm oli artikkeli jossa väitettiin että jotkut bodarit vetää "hyvien rasvojen" syömisen ihan överiksi eikä saa optimaalista määrää tyydyttyneitä rasvahappoja testosteronitasojen ylläpitoon.

...Tähän päälle noin 3000kcal peruskulutus (painan 80kg, pituutta 192cm)...
Haluaisin kehittää kroppaani selvästi lihaksikkaammaksi, mutta samalla pitää fläsän poissa ja jopa vähentää sitä vielä esim neljällä prosentilla (nyt noin 16%)...

Noilla statseilla, joita ilmoitit (lue: pitkä ja suht hoikka ja silti löytyy rasvaa) olet arvioinut peruskulutuksesi auttamatta yläkanttiin. Tämä siis, mikäli peruskulutuksella tarkoitat sitä energiamäärää, jonka elimistösi kuluttaa levossa normaalien elintoimintojen ylläpitämiseen. N. -1000kcal vajaus peruskulutuksen arvioon olisi lähempänä totuutta, joten siinä mielessä urakkasi helpottuu.

Back
Ylös Bottom