Viikkotakaperin tuli Yle Teemalta "Lajien synty" jossa itse evoluutiobiologi Richard Dawkins kertoi Darwinin löydöistä ja teorioista. Dawkins itse totesi jonkun muun alan asiantuntijan kanssa että evoluutio on kiistattomasti todistettu. Mistä nämä uskovaiset sitten ruinaavat kun tämä teoria ei heille kelpaa?
Mun mielestä moni uskovainen pitää evoluutioteoriaa jotenkin uhkaavana, koska se nähdään kilpailevana ideologiana luomiskertomuksen kanssa. Ei ymmärretä, että evoluutioteoria ei sisällä mitään ohjeita siitä, mikä on oikein ja väärin tai miten meidän pitäisi elää. Evoluutioteoria ei esim. sano, että olisi väärin sotia luonnonvalintaa vastaan esim. antibiooteilla tai rokotteilla. Evoluutioteoria ei myöskään kiellä jumalia, sillä jumalat ja muut henget eivät liity koko teoriaan millään lailla. Mietin kyllä tuota Dawkinsin dokkaria katsoessani, että eikö uskovaisiakin kiinnostaa tietää se mekanismi, jolla jumala on luonut maailman / maailma on syntynyt? Muuttuisiko näiden hc-uskovaisten näkemys jos Vanhassa Testamentissa lukisi että "kuudentena päivänä Jumala lisäsi simpansseissa isoaivoisuutta aiheuttavaa alleelia, kunnes hän loi ihmisen omaksi kuvakseen."
No sano sitä vaikka sitten "psykologiseksi jutuksi". Minä sanon sitä laiskuudeksi ja välinpitämättömyydeksi, jolla on potentiaalia aiheuttaa hyvin suurta vahinkoa kanssaihmisille. Ja edelleen se, että ihmisillä on yleisesti taipumus toimia jollain huonolla tavalla (kuten olla miettimättä tarkemmin maailmankuvaansa) ei mitenkään oikeuta tuota toimintaa.
Eikä siihen varmaan kummoisia tutkimuksia tarvita, että osataan sanoa ihmisten tyypillisesti olevan laiskoja ja välittävän pääosin vain itsestään, näin kärjistäen.
Tuo on jotenkin hellyttävän toiveikas kuva ihmisestä, että ihminen olisi rationaalinen ja tekisi päätöksensä vertailemalla kaikkia eri vaihtoehtoja. Tosiasiassa päätöksenteko taitaa mennä jotenkin niin päin, että ihminen haluaa jotain, vertailee eri vaihtoehtoja sen perusteella mitä tuntee eli menneisyytensä pohjalta, valitsee näistä parhaan vaihtoehdon tulevaisuuden perusteella (joka sekin arvioidaan päin seinää) ja lopulta keksii rationaaliselta kuulostavan perustelun jotta oma käytös ei muiden silmissä vaikuta täysin päättömältä. Niin ja tosiaan yksilön päätöksenteko yhteiskunnan edut huomioon ottaen on suunnilleen yhtä uskottavaa kuin että jokainen missi haluaa maailmanrauhaa.