Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Kiitos selkeästä vastauksesta! :)

- - juuri ennen treeniä(/treenin aikana): protskut (alle 30g), hillarit (alle 30g)

Täydennyskysymys: Siis hiilaria ja proteiinia molempia samassa suhteessa? Ja nestemäisessä muodossa, että imeytyvät? Onko vinkkejä sopivasta tuotteesta?

No suosittelisin vielä maltodekstriiniä mukaan. Se auttaisi treenistä palautumista ja täyttäisi glykogeenivarastoja. Tietenkin voit syödä heti treenin jälkeen tuon proteiinijauheen kanssa jotain, mistä saisi hyvin hiilareita.
Voiko sitä siis sekoittaa tuohon Whey 2 proteiinijuomaan, ja kuinka paljon sitä siihen pitäisi laittaa?

Kiitos selkeästä vastauksesta! :)

Täydennyskysymys: Siis hiilaria ja proteiinia molempia samassa suhteessa? Ja nestemäisessä muodossa, että imeytyvät? Onko vinkkejä sopivasta tuotteesta?
"Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa"-kirjassa on suositeltu, että hiilareita 20-30g ja proteiinia 10-20g. Taitaa olla kuitenkin aika sama ottaako saman verran molempia vai protskuja hiukan vähemmän.

Oon itse ottanut treeniä ennen n. desin heraa ja ½ desiä kaakaojauhetta. Se ei oo ainakaan mulla haitannut treenaamista (ei vedä mahaa sekaisin yms.)

edit. Moni ottaa ennen treeniä myös kofeiinia/tauriinia piristämään.

Tietääkö ketään hyvää (ja ilmaista) raintoainetaulukkoa netissä? Siis semmoista mistä selviäisi ruokatarvikkeiden ravintoarvot.

Mun ongelma kun on se, että kaupassa ei koskaan jaksa alkaa tiiraamaan noita elintarvikeiden ravintoarvoja ja sen seurauksena sitä helposti ostaa "vääriä" tuotteita. Olis luultavasti (tai ehkä) helpompaa jos tuon ostoslistan voisi suunnitellaa kauppaa varten etukäteen siten että kotona katsois kuinka paljon rasvaa, hiilareita ja proteiineja kussakin tuotteessa on.

Mä tiedän että Finelillä (http://www.fineli.fi/) on aika hyvä tietokanta, mutta sen ongelma on siinä, että tieto ei ole tuotemerkeittäin. (eli minua ei kiinnosta paljon "ruisleipä, perinteinen" sisältää hiilareita, vaan mua kiinnostaa paljon Oululaisen ruispaloissa kutakin ravintoainetta on. )

Vaimo liittyi joskus painonvartijoihin, ja niillä oli sellainen romppu mistä tuota tietoa löytyi... mutta sekin romppu on kadonnut vuosien saatossa.

Jos tuommoinen palvelu jostain löytyy, niin voisiko joku postata linkin?

Toisaalta, jos tuommoista ei ole, niin löytyisikö täältä porukkaa jota tuo tieto kiinnostaa?
Entä löytyisikö innostusta lisätä ravintoainetietoja (talkoohengessä)?

Aattelin, että jos tuommoista ei ole, ja talkoolaisia löytyisi niin tuommoisen voisi pistää pystyyn muutaman päivän/viikon vaivalla.

Voit myös ostaa vaa`an ja laskea makroravinteiden määrän. Ruokapakkausten kyljestähän löytyy aina ravintoarvot g/100g.

Tietääkö ketään hyvää (ja ilmaista) raintoainetaulukkoa netissä? Siis semmoista mistä selviäisi ruokatarvikkeiden ravintoarvot.

Mun ongelma kun on se, että kaupassa ei koskaan jaksa alkaa tiiraamaan noita elintarvikeiden ravintoarvoja ja sen seurauksena sitä helposti ostaa "vääriä" tuotteita. Olis luultavasti (tai ehkä) helpompaa jos tuon ostoslistan voisi suunnitellaa kauppaa varten etukäteen siten että kotona katsois kuinka paljon rasvaa, hiilareita ja proteiineja kussakin tuotteessa on.

Mä tiedän että Finelillä (http://www.fineli.fi/) on aika hyvä tietokanta, mutta sen ongelma on siinä, että tieto ei ole tuotemerkeittäin. (eli minua ei kiinnosta paljon "ruisleipä, perinteinen" sisältää hiilareita, vaan mua kiinnostaa paljon Oululaisen ruispaloissa kutakin ravintoainetta on. )

Vaimo liittyi joskus painonvartijoihin, ja niillä oli sellainen romppu mistä tuota tietoa löytyi... mutta sekin romppu on kadonnut vuosien saatossa.

Jos tuommoinen palvelu jostain löytyy, niin voisiko joku postata linkin?

Toisaalta, jos tuommoista ei ole, niin löytyisikö täältä porukkaa jota tuo tieto kiinnostaa?
Entä löytyisikö innostusta lisätä ravintoainetietoja (talkoohengessä)?

Aattelin, että jos tuommoista ei ole, ja talkoolaisia löytyisi niin tuommoisen voisi pistää pystyyn muutaman päivän/viikon vaivalla.

www.kalorilaskuri.fi

Toimiva ja löytyy lähes kaikkien kaupassa olevien tuotteiden makroarvot. Kannattaa rekisteröityä on sitäpaitsi halpa.

Edit. Hiiidaaas. Vois päivittää sivun ennen ku vastaa viestiin :D

Mä oon tonne xlGain.com-sivulle jonkin verran noita merkannut. Sitten voi myös hakea muiden lisäämiä elintarvikkeita. Vaatii kyllä rekisteröitymisen, että voi noita selailla. Sitten vaan kirjautumisen jälkeen valikosta Ravinto->Elintarvikehaku. Tietty tuollakin moni merkkaa nimeksi pelkästään esim. ruisleipä... Merkkaan itselleni aina myös valmistajan.

Kalorilaskurillakin taitaa olla vastaava haku.

Tattis. Ainakin toi kalorilaskurin systeemi näytti ensisilmäyksellä vastaavan juuri mun tarpeisiin.

Kuinka paljon painaa paketillinen Korpelan broilerin fileekuutioita? Siinä ei lue (tai olen sokea), eikä tullut punnittua.

Tämä tuote tässänäin:

broilerin_fileekuutio.jpg

*mussuttaa juuri tuota* :wtf: Oh, 200 grammaa luulisin. On hyviä N____N. En ole varma mutta olen tähän asti elänyt siinä luulossa.

*mussuttaa juuri tuota* :wtf: Oh, 200 grammaa luulisin. On hyviä N____N. En ole varma mutta olen tähän asti elänyt siinä luulossa.

Joo mä tein noista juuri maistuvan wokin paprikoiden, tuoreiden herkkusienten, oliiviöljyn, sipulin ja chilin kera. Vaihtoehdot ei lopu kesken, tosi kätsy ruoka! Harmi ettei lue tossa paketissa, tai sitten tosiaan olen sokea. No, laitetaan 200 grammaa ellei joku toisin pysty todistamaan, kiitos :)

Tulipas eilen vedettyä pasta-herne-leikkele-salaattia, oli siinä jotain kastikettakin. Yritin valikoida joukosta lähinnä herneitä ja leikkelettä. Osaako porukka selittää, miksi mulla on nyt ollut paljon enemmän nälkä, kun ilmat ovat kylmenneet? -12-15 astetta pakkasta tietenkin luonnollisesti paleltaa, mutta samalla ruokaakin menisi enemmän - vahvempi näläntunne? Reagoiko kenenkään kroppa näin, koska tavallaanhan nyt lämmöntuottoon pitää käyttää runsaammin energiaa? Entä vaikuttaako hormonaaliset jutut energiankulutukseen ts. tarvitseeko kroppa enemmän energiaa kuukautisten aikaan?

Näläntunne VOI olla yhteydessä ilman kylmyyteen, tai sitten se johtuu jostain muusta. Kylmä sää nostaa kyllä hivenen kulutusta kuten sanoit ja myös ihmisen hormoonitoiminta pyrkii keräämään eristettä (läskiä) talven kylmillä ilmoilla herkemmin, jotta keho pysyisi lämpimänä. Aika marginaalisia juttuja kuitenkin pitäisi olla.

Tietääkö kukaan Lidl valmiita pizzapohjia. Eli sellainen paketti jossa on valmistaikina rullalla ja purkillinen tomaattisosetta. Onko tollasta enään myynnissä? Jos ei niin onko samanlaista valmistaikinaa saatavilla mistään? Se oli niin kätevä ja yllättävän hyvän makuinen.

Mistäs tuollaisia Korpelan broilerikuutioita oikein saa, ja mitä mahtaa maksaa paketti?

moro!

Huomasin eilen, että tuossa pellavansiemen pussissa lukee ravintosisältö/100g näin:
proteiinia 17g
rasvaa 37g
hiilihydraattia 37g, josta ravintokuitua 28g

Niin mitäs toi ravintokuitua meinaa, kun se on liitetty tuohon hiilihydraattiin tolla tavalla. Imeytyykö siitä sitten vain 9g hiilaria/100g?

Back
Ylös Bottom