Minä aina ihmettelen tuota ilmaisua "uskon tieteeseen". En ole koskaan kuullut tai nähnyt kenenkään käyttävän tuota ilmaisua itsestään, vaan se aina asetetaan jonkun muun suuhun, niin kuin sinäkin tässä teet. Mitä ihmettä se tarkoittaa? Totta kai nyt järkevä ihminen pitää tieteellisesti hankittua tietoa luotettavampana kuin vaikkapa arvaamalla tai transsissa nähdyn enneunen avulla ennustamalla hankittua tietoa. Sitäkö tuo tieteeseen uskominen on?
Minä en tiedä mitä se on, mutta ilmaisu on esiintynyt tässäkin ketjussa monta kertaa, ihan sanatarkastikin (onko kaikilla käyttäjillä search this thread -toiminto?). Myös "uskon itseeni" on tietenkin mielenkiintoinen filosofinen teesi jo sinänsä, mutta vaatisi kyllä samalla tavalla avaamista.
Voit uskoa ainakin sen, että yritän itse välttää parhaan taitoni mukaan olkinukkeilua etenkin tässä topicissa.
-----
Minun on kyllä erittäin vaikea ymmärtää, miten uskonnolliselle yhteisölle ainoa vaihtoehto olisi pelkkä yksilön oma moraali (joku esitti siihen suntaan, en enää muista kuka). Miten muka ei voisi olla muuta yhteisöllisyyttä? Mielestäni on jopa parempi, että yhteisöllisyys perustuu siihen, että yhteisön suuri yhteinen nimittäjä on yhteisö itse, sen jäsenet, kuin jokin ulkopuolinen pakote (näin kärjistäen ilmaistuna). Toisaalta mielestäni pitäisi jotenkin erottaa yksilön filosofis-moraalinen toiminta (esim. "elän vain tätä hetkeä") sekä yhteisön rakentuminen ja toiminta, ts. samoja periaatteita ei voida ihan suoraan soveltaa yhteiskuntafilosofiaan ja yksilön henkilökohtaisiin näkemyksiin elämästä. Tähän perustuu myös se uskonnonvapaus; jokaisella yksilöllä on oikeus uskoa ja ajatella aivan mitä haluaa, mutta koko yhteiskuntaa ei voida pakottaa noudattamaan yksilön tai pienen joukon ajatuksia.
Viime aikoina on jonkun verran ollut keskustelua siitä, että koulujen filosofianopetus on paikoin pinnallista, ts. teorioita esitellään, mutta niihin ei ole aikaa syventyä eikä niitä arvioida mitenkään. (esim. tapaus Auvinen ja Nietzsche-tulkinnat).
Ja tietysti pitää muistaa, että kukaan ei oleta, että yhtenä päivänä se pakkouskonto poistuisi sormia napsauttamalla ja sitten olisi kaikki toisin, vaan tässä pelataan aika pitkälle teorioilla ja ideaalin hakemisella. Vähän sama kuin jos ihmisellä on 50 kiloa ylipainoa ja aloittaa laihdutuskuurin ei voida olettaa, että viikon päästä peilistä katsoo BF-kisan ykkönen.