Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Miksi varottelee? Mitä tarkoitat?

No sitä, että heilahtelut lyhyessä korossa voi olla rajuja, eli sitäkautta vaikuttavat kuukausierään tai laina-ajan pituuteen. Eli tämä pitää osata ottaa huomioon. Pitävät 12 kk euriboria turvallisempana. ;)

Käytetäänkö Primessä jakajana 360:tä vai 365:tä? Handelilla ainakin Euriborit on 360 jakajalla ja, jos vertaa primeen joka käsittääkseni on jakajalla 365, niin pitää huomioida jakajan aiheuttama ero jos vertailee kumpi on kannattavampaa missäkin tilanteessa.

Pankki tosiaankin ilmeisesti voi kieltäytyä tai ainakin hankaloittaa 1kk euriborin viitekorkon vaihtoa. Näin siis selvisi ainakin Handelissa. Voin väittää rehellisesti (vaikka itse sanonkin), että neuvottelutaidot ja keinot tuli parhaani mukaan käytettyä. Lopullisesti sain 1kk euriborin + 0.2%.

No sitä, että heilahtelut lyhyessä korossa voi olla rajuja, eli sitäkautta vaikuttavat kuukausierään tai laina-ajan pituuteen. Eli tämä pitää osata ottaa huomioon. Pitävät 12 kk euriboria turvallisempana. ;)

Mitäs vaaraa siinä on, jos A) on varautunut vaihteleviin kk-eriin tai B) laina-aika heittelee, miksi siitä varsinkaan pitäs stressata...:wtf: Outoa.

Mitäs vaaraa siinä on, jos A) on varautunut vaihteleviin kk-eriin tai B) laina-aika heittelee, miksi siitä varsinkaan pitäs stressata...:wtf: Outoa.

Eihän siinä olekaan. Pitkään korkoon liittyy puolestaan riski siitä että korkotarkistus sattuu korkohuipulle ja siitä joutuu sitten maksamaan ylimääräistä koko vuoden. Luulen että oikea syy 12kk korkojen suosimiseen liittyy pankin riskienhallintaan. Mulla on Nordeasta 3kk euribor ja sitä ei muistaakseni tarjottu, vaan piti itse osata kysyä.

Luulen että oikea syy 12kk korkojen suosimiseen liittyy pankin riskienhallintaan. Mulla on Nordeasta 3kk euribor ja sitä ei muistaakseni tarjottu, vaan piti itse osata kysyä.

Vaikea sanoa millä hinnalla pankki sitä rahaa lainaa. Oletettavasti saa 12kk euriborista enemmän rahaa käteen kuin 1kk.

Kauppalehdessä oli juttua, että viitekorko voisi olla hyvin myös EKP:n korko.

Jaa-a, ehkä joku pankissa työskentelevä osaa tähän vastata? Ehkä pankin tädit ohjeistetaan toimimaan noin? En mä tiedä mistä tuo johtuu? Vai saako pankki jotenkin paremmat katteet pitkästä kuin lyhyestä korosta (en keksi miten ois mahollista). Mutta jostain syystä ne tyrkyttää aina 12 kk euriboria tai primeä. Koskaan ei ole 1 tai 3 kk korkoa tarjottu.

Jos on varautunut siihen, että korot heittelee niin eihän siinä oo mitään vaaraa. Jos kävelet kaupungilla ja olet koko ajan varautunut siihen, että joku ajaa sun yli niin eihän tässäkään oo mitään vaaraa jos olet varautunut siihen..... :)

Jotkut eivät osaa varautua ja HEILLE se on vaara.....siis koron heilahdukset.

Juu ja varsinkin kun valitsee tasaeräisen kuukausilyhennyksen niin ei tarvitse stressata niistäkään. Ainakin itselle on huomattavasti parempi vaihtoehto se, että maksan kiinteän summan kuukaudessa ja mahdolliset koronnousut näkyvät sitten laina-ajan lopussa hieman pidentyneenä maksuaikana.

Vaikea sanoa millä hinnalla pankki sitä rahaa lainaa. Oletettavasti saa 12kk euriborista enemmän rahaa käteen kuin 1kk.

Kauppalehdessä oli juttua, että viitekorko voisi olla hyvin myös EKP:n korko.

Jaa-a, ehkä joku pankissa työskentelevä osaa tähän vastata? Ehkä pankin tädit ohjeistetaan toimimaan noin? En mä tiedä mistä tuo johtuu? Vai saako pankki jotenkin paremmat katteet pitkästä kuin lyhyestä korosta (en keksi miten ois mahollista). Mutta jostain syystä ne tyrkyttää aina 12 kk euriboria tai primeä. Koskaan ei ole 1 tai 3 kk korkoa tarjottu.

Niin pitää muistaa, että pankit eivät lainaneuvotteluissa ajattele pelkästään asiakkaan etua..;)

Niin pitää muistaa, että pankit eivät lainaneuvotteluissa ajattele pelkästään asiakkaan etua..;)

Noinhan se on kaikissa taloudellisissa jutuissa muuallakin kuin pankissa, että jos ei kysy tarjousta niin saa listahinnan.

Saakohan paremman tarjouksen vaivautumalla pankkiin vai onnistuuko sähköisesti pankkien kilpailuttaminen kunnolla?

Noinhan se on kaikissa taloudellisissa jutuissa muuallakin kuin pankissa, että jos ei kysy tarjousta niin saa listahinnan.

Saakohan paremman tarjouksen vaivautumalla pankkiin vai onnistuuko sähköisesti pankkien kilpailuttaminen kunnolla?

Totta.

Ja aika pitkälle onnistuu kilpailutus sähköisesti ja puhelimella. Tottakai jokaisessa pankissa sut halutaan tavata ennen lopullisia päätöksiä. Mutta itse tarjoukset ja niiden viilailu onnistuu pitkälle sähköisesti. Parissa finalistissa joutuu ja kannattaakin käydä ihan paikanpäällä. Tuo ei enää vie kuin n. tunnin per käynti.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Juu ja varsinkin kun valitsee tasaeräisen kuukausilyhennyksen niin ei tarvitse stressata niistäkään. Ainakin itselle on huomattavasti parempi vaihtoehto se, että maksan kiinteän summan kuukaudessa ja mahdolliset koronnousut näkyvät sitten laina-ajan lopussa hieman pidentyneenä maksuaikana.

Näin meilläkin on. ;)

Tuli tuosta Mikan viestin "hieman pidemmästä maksuajasta" mieleeni:

Noille tasaeräisillehän kävi viime koronnousun aikana niin, että saavutettiin maksimi laina-aika, jolloin maksuerän määrä alkoi kasvamaan. Samanlaista korkojen tuplaantumista tuskin nähdään, joten tämä ei varmaan enää tule toistumaan. Ihan vaan kuriositeettinä postasin. Tosin nykyään tuskin kukaan ottaa lainoja siinä uskossa, että oikeasti maksaa sitä seuraavat 25v, vaan tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä ja/tai sovitaan lyhyempi maksuaika kun talous paranee.

Tuli tuosta Mikan viestin "hieman pidemmästä maksuajasta" mieleeni:

Noille tasaeräisillehän kävi viime koronnousun aikana niin, että saavutettiin maksimi laina-aika, jolloin maksuerän määrä alkoi kasvamaan. Samanlaista korkojen tuplaantumista tuskin nähdään, joten tämä ei varmaan enää tule toistumaan. Ihan vaan kuriositeettinä postasin. Tosin nykyään tuskin kukaan ottaa lainoja siinä uskossa, että oikeasti maksaa sitä seuraavat 25v, vaan tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä ja/tai sovitaan lyhyempi maksuaika kun talous paranee.

Ja jos ei lyhenna, voi sijoittaa ylimaaraisen rahan johonkin muuhun. Harrastuksiin, aloittaa oman firman, ottaa viela lisaa lainaa...
On hyvin suomalaista ajattelua, maksaa lainat mahdollisimman nopeasti pois, minka jalkeen ylimaaraisilla rahoilla paivitellaan autoa elakkeeseen asti.

On hyvin suomalaista ajattelua, maksaa lainat mahdollisimman nopeasti pois, minka jalkeen ylimaaraisilla rahoilla paivitellaan autoa elakkeeseen asti.

Mites siellä Ameriikassa kävikään, taitaa muutamat asustella telttamajoituksessa kun tuli otettua liikaa lainaa.

Silti kaikki ei halua elää näkkileivällä ja laittaa kaikkea asumiseen. Kun se nyt vaan on joka tapauksessa pitkä aika ku nykyhinnoilla asuntoa maksat. Liian iso laina tuloihin nähden on taas sit eri asia...

Nyt kun olen asuntoa ostamassa ja lainaa pitäisi ottaa, niin mimmosen lainan kandee ja miten niitä kannattaa eri pankeissa kilpailuttaa?

Mikä lyhennystapa paras?

- annuiteetti, tasalyhennys vai kiinteä tasaerä?

nordea on ainut jolla on 3, 6 ja 12kk euribor korkojutska. Onko se kannattava juttu?

ensiasunnon ostajana, saan toki jotain etuja mitä ne ny olikaa. ainaki korkoprosentti laskee, ja palkasta jää satku lisää kk about :D

Nyt kun olen asuntoa ostamassa ja lainaa pitäisi ottaa, niin mimmosen lainan kandee ja miten niitä kannattaa eri pankeissa kilpailuttaa?

Mikä lyhennystapa paras?

- annuiteetti, tasalyhennys vai kiinteä tasaerä?

nordea on ainut jolla on 3, 6 ja 12kk euribor korkojutska. Onko se kannattava juttu?

ensiasunnon ostajana, saan toki jotain etuja mitä ne ny olikaa. ainaki korkoprosentti laskee, ja palkasta jää satku lisää kk about :D

Mitä trakoitat tolla 3,6 ja 12kk euribor jutskalla?! Kyllä sä kaikista pankeista saat sidottua sen lainan noihin viitekorkoihin jos haluat.

Mitä trakoitat tolla 3,6 ja 12kk euribor jutskalla?! Kyllä sä kaikista pankeista saat sidottua sen lainan noihin viitekorkoihin jos haluat.

tai nordean sivuilla lukee jotain, että ainut pankki suomes jolla euriborit, tms..

mutta siis onko se se lainakorko prosentti jolla kilpailuttaa pankeissa vai mikä? ei varmaan kannata ottaa kiinteää prosenttia, koska jos se kohta laskee. eikä jaksais oottaa et tippuuko asuntojen hinnat, voihan sitä tarjota kympin alle pyynniin jo nyt :D

Rehellisesti sanottuna, nyt ei kannata ostaa. Hinnat tulevat tippumaan vielä oleellisesti viimeistään keväällä kun talous hyytyy lisää ja silloin, jos intoa ja ylimääräistä on, saa henkilökohtaiseen konkurssiin ajautuneilta asuntoja halvalla.

Mutta se on yllättävää, että muut pankitkö siis eivät enää anna euriboriin sidottuja lainoja? Ei sillä että se olisi ollut nykyisellä korkopolitiikalla edes kannattavaa, sillä viimeiset parivuotta primet on ollut edullisempia. Kunhan lihavat vuodet taas alkavat tuossa 2010-15 niin harkitsen vakavasti 3kk euriboria. Muutoin en.

Rehellisesti sanottuna, nyt ei kannata ostaa. Hinnat tulevat tippumaan vielä oleellisesti viimeistään keväällä kun talous hyytyy lisää ja silloin, jos intoa ja ylimääräistä on, saa henkilökohtaiseen konkurssiin ajautuneilta asuntoja halvalla.

Mutta se on yllättävää, että muut pankitkö siis eivät enää anna euriboriin sidottuja lainoja? Ei sillä että se olisi ollut nykyisellä korkopolitiikalla edes kannattavaa, sillä viimeiset parivuotta primet on ollut edullisempia. Kunhan lihavat vuodet taas alkavat tuossa 2010-15 niin harkitsen vakavasti 3kk euriboria. Muutoin en.

Miksei kannata, jos löytyy hyvä ja suhkot halpa ja tarjoaa vielä paljon alle pyynnin :) Voivat hyvinkin myydä halvemma, kun ei tähän aikaan taida mennä kaupan oikein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom