Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tuosta kyykystä tuli mieleen, onko jollakulla ollut ongelmia ns. eteenpäin kippaamisen kanssa? Mulla pysyy selkä suorassa, mutta todella helposti lähtee "paketti" kallistumaan eteen. Etukyykyssä tämä ainakin on ongelmana. Vähän samaa vaivaa tuntuu olevan box-kyykyn tekniikassa. Muutamat treenaajat ovat sanoneet, että todennäköisesti johtuu takareisieni kireydestä sekä heikkoudesta. Askelkyykyissäkin tulee helposti tehtyä mahdollisimman paljon lihastyötä etureisillä, kun ne ovat vahvemmat.

^mulla kävi ihan samaa, juurikin siitä syystä että takareidet oli niin paljo heikommat ku selkä ja etureidet. Boxissa voit kokeilla levittää jalkoja tai avata varpaita enemmän ulospäin, tai molempia. Suorinjaloin veto boxilta on parhaita liikkeitä siihen rinnalle. Se tuo ruutia ja boxi opettaa peruuttamaan ja laskemaan perseen ja takareisien varaan.

Boxissa voit kokeilla levittää jalkoja tai avata varpaita enemmän ulospäin, tai molempia.

Juuri eilen kokeilin salilla tuota boxin tekniikkaan ja kyllä se oikeasti auttoikin! Pikkuhiljaa luulen, että alkaa kehittyä nuo takareidet. Pitää vain älyttömästi keskittyä esim. askelkyykyissä takareiden työskentelyyn. Olen tehnyt smith-laitteessa askelkyykkyjä staattisina ja toisena alakroppapäivänä askelkyykkyjä kävellen. Molemmissa huomaa etureisikippausta. Vähän olen harkinnut, jos tekisin sittenkin askelkyykyt ihan perustangolla tai z-tangolla. Voisin keskittyä täysillä kyykkäämiseen, eikä tarvitsi miettiä sitä laitetta, kun näköjään on mun aivoille liian vaikea näin alussa. ;) Lisäksi pääsisin kunnolla peilin oteen, mitä mahdollisuutta ei smith-laitteen paikan vuoksi tällä hetkellä ole.

Askelkyykyt kävellen olen tehnyt käsipainoilla, mutta ehkä tähän otan z-tangon. Nyt ehkä tulee turhaa kippausta eteenpäin painojen takia. Tanko auttaisi pitämään ylävartaloa suorempana.

Suorinjaloin veto boxilta on parhaita liikkeitä siihen rinnalle. Se tuo ruutia ja boxi opettaa peruuttamaan ja laskemaan perseen ja takareisien varaan.

Tätä liikettä en tiedä yhtään.

Ota suoraan suora normitanko askelkyykkyyn. Käsipainot ohjaa mun mielestä väärään suuntaan, ja muista tehä pitkiä harppauksia.

Box-veto on suorinjaloin vetoa mutta seisot korokkeen päällä. Ite käytin 7cm boxia ja alotin 3x3x180kg ja nousin 10kg viikossa niin kauan ku tuli hyvin, sit siirryin kahteen kolmoseen ja sit
ku tulee raja ni vaihdoin normaaliin vetoon.

Olen käynyt nyt pari kuukautta salilla (sitä ennen harrastin kyllä muuta liikuntaa lapsesta asti) ja lihastaki alkanu varmaa vähä pikku hiljaa tulee, mutta mietin tässää kannattaako minun dietata eka kun pituutta on vähän alle 180cm ja painoa ~80kg ja ikää 18v?
Massaohjelmalla olen nyt vetänyt ja ajattelin sillä jatkaakin. Ruokavalion olen muuttanut paljon terveellisemmäksi kuin aikasemmin :) kaloreita tulee varmaa joku 2800-3000 per päivä ja proteiinia, rasvoja ja hiilihydraatteja tarpeeksi.

Mitä ongelmia voi tulla, jos käyttää liikaa esim. vitamiineja? Tai siten liikaa magnesiumia.

Ylimääränen magnesium poistuu virtsan mukana, myös vesiliukoiset vitamiinit. Niitä voit vetää huoletta niin paljon ku haluut.

Rasvaliukoset vitamiinit (A,D,E) taas voi aiheuttaa suurina määrinä ongelmia, mutta kyllä näitäkin muistaakseni sai aika isolla kädellä vetää et tulee myrkytysvaara.

Olen käynyt nyt pari kuukautta salilla (sitä ennen harrastin kyllä muuta liikuntaa lapsesta asti) ja lihastaki alkanu varmaa vähä pikku hiljaa tulee, mutta mietin tässää kannattaako minun dietata eka kun pituutta on vähän alle 180cm ja painoa ~80kg ja ikää 18v?
Massaohjelmalla olen nyt vetänyt ja ajattelin sillä jatkaakin. Ruokavalion olen muuttanut paljon terveellisemmäksi kuin aikasemmin :) kaloreita tulee varmaa joku 2800-3000 per päivä ja proteiinia, rasvoja ja hiilihydraatteja tarpeeksi.
riippuu täysin omasta tavoitteesta, mikään pakko ei ole dietata mutta jos haluaa esimerkiksi ne näkyvät vatsalihakset ni kyl se sitten kannattaa, mutta jos ulkonäkö ei muuten lähentele jokinorsua niin itsehän sen päätät millon omasta mielestä painoa on liikaa.

Ei vielä tolla pituus/paino -suhteella kannata alkaa pudottelemaan rasvoja. 15-20kg lisää ensin :)

Eli tällanen olis tilanne..
Käyn salilla n. 3-4 kertaa viikossa, mutta sitäkin enemmän pelaan salibandyä (väh. 5 kertaa viikko). Nii kannatasko tehdä sillai et jättäs jalat salilla vähän vähemmälle kun tulee tuota rasitusta jaloille lievästi sanottuna paljon viikon aikana..?

Pitäisi siirtyä nyt 2-jakoiseen treeniin, että täällähän on valmiita uusija topicceka niihin --> saisko linkkii kun tuo haku ei näytä mitään tuloksiin :D Mitkä lihakset kannattaa jakaa tietylle päivälle ?

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=56203

Toimivia 2-jakoja: Työntävät/vetävät TAI yläkroppa/alakroppa.

Sanokaas erit lihakset mitkä kannattaa tiettyjen kanssa vetää. Esim ojentajat,olkapäät, hauis ja forkut samana päivänä vai miten :S tossa linkissä on helvetisti erillaisia sydeemejä mitä en edes jaksa alkaa lukemaan ja kaikki eivät edes toimivia vaan kysyttyjä suurin osa "toimiiko tää"

1.rinta, olkapää, ojentajat, etureidet, pohkeet.
2.selkä, hauis, takareidet, takaolkapäät.
Ite en kyl tykkää tosta. Yläkroppa/alakroppa on IMO paljon parempi ku voit kyykätä ja vetää samassa reenissä.

1.rinta, olkapää, ojentajat, etureidet, pohkeet.
2.selkä, hauis, takareidet, takaolkapäät.
Ite en kyl tykkää tosta. Yläkroppa/alakroppa on IMO paljon parempi ku voit kyykätä ja vetää samassa reenissä.

Niin eli vetäis yläkropan lihakset erikseen ja alan erikseen, eikö niin?
Mikä järki tossa on vetää olkapäät ekana, ja tokana treeninä takaolkapäät???
Helpommalta tuntuu, että vetää etu/taka olkapäät samassa treenissä. Viisaammat kertokoon faktat kiitos. :D

Käyn salilla n. 3-4 kertaa viikossa, mutta sitäkin enemmän pelaan salibandyä (väh. 5 kertaa viikko). Nii kannatasko tehdä sillai et jättäs jalat salilla vähän vähemmälle kun tulee tuota rasitusta jaloille lievästi sanottuna paljon viikon aikana..?

Niin missä ne jalat rasittuu? siinä säbässä vai? No kyllä ne varmaan vähän rasittuu mutta eivät varmasti kasva tai voimistu, reenaa nyt edes yhen kerran kunnolla niitä jalkoja viikossa, kasvaa muu kroppakin paremmin kun jalkoja treenaa.

Kyllähän esim jääkiekkoilijatkin kyykkää, eikä varmaan yhtään vähemmän rasitu lajitreeneissä jalat. Harvassa varmaan on ne urheilijat, jotka käy lajitreenien ohessa salilla ja jättää jalat kokonaan treenaamatta.

Kyllä niitä jalkojakin vaan kannattaa siellä salilla tehdä, ei ne säbässä kuitenkaan samanlaista rasitusta saa kuin vaikka kyykätessä tai maasta vetäessä.

Niin eli vetäis yläkropan lihakset erikseen ja alan erikseen, eikö niin?
Mikä järki tossa on vetää olkapäät ekana, ja tokana treeninä takaolkapäät???
Helpommalta tuntuu, että vetää etu/taka olkapäät samassa treenissä. Viisaammat kertokoon faktat kiitos. :D

Ilmeisesti tossa nyt on kyse vetävät/työntävät-jaosta, ja takaolkapään harjoitteet on vetäviä, jonka vuoksi ne tehdään vetävien liikkeiden päivänä.
En kuitenkaan usko, että sun treenis kaatuu siihen jos nyt teetkin ne työntävien päivänä. Tietty hauis saattaa saada siinä epäsuoraa rasitusta ja palautuminen hidastua tai teho vähentyä takaolkapääliikkeestä jos hauikset on vetävien päivältä jo valmiiks kipeenä.

Onko puntista saatava hyöty pienempi jos puntin jälkeen käy lenkillä? Käyn lenkillä ja puntilla molemmilla noin 3 kertaa viikossa ja menee väkisinkin samalle päivälle molemmat silloin tällöin että saa hyviä palautuspäiviä jolloin ei ole mitään.

Eli viekö lenkkeily puntin kanssa samana päivänä ja juuri puntin jälkeen vedettynä tehoja puntista?

Back
Ylös Bottom