3️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sasu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 3-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TASAPAINOA JA TEHOKKUUTTA 🔥

Meta description: Koko kropan kehitykseen suunniteltu treenijako, joka jakaa lihasryhmät kolmeen tehokkaaseen harjoituskertaan viikossa.

Tulee aika rankka tosta kolmos treenistä jos kovaa meinaa vetää,itte ottasin jaloille oman päivän ja vaikkapa rinta/selkä yhtenä päivänä,sitten olkapää/kädet.
Itte vaihdoin 2 jakoisesta 3 jakoiseen taas n.10kk session jälkeen ja kyllä potkii hyvin,sopii meikäläiselle paremmin,ei vaan osaa tehdä vähemmän,mitä toi 2 jakoinen vaatis neljä x viikossa tehtäessä.:whip:.

Joo toi on kyllä totta, mutta toisaalta taas itse olen huomannut että jalkatreenissä rupee paukut loppumaan esim. jos aloittaa kyykyllä tai prässillä, niin tämän jälkeen ei oikein tule takareisitreenistä mitään ja sama toisin päin...:(

Tuossa tulee kaikille muille lihoille paitsi, käsille liian vähän työtä, mutta soveltamiskykyinen tuokin on jos haluaa pitää treenipäivät kolmessa niin voi tehdä esim.

Treeni 1 Jalat
Treeni 2 Rinta, selkä
Treeni 3 Jalat
Treeni 4 Olkapäät, kädet

Viikkotasolla näyttää tältä :

Ma. Treeni 1
Ti. Lepo
Ke. Treeni 2
To. Lepo
Pe. Treeni 3
La.Lepo
Su. Lepo

Ma. Treeni 4
Ti. Lepo
Ke. Treeni 1
To. Lepo
Pe. Treeni 2
La. Lepo
Su. Lepo
Jne...

Näin siis kaksi treeniä neljästä olisi alakropan treeniä, mikä antaa kyllä hyvän kasvuvaikutuksen koko kropalle, varsinkin, jos treenaat intensiivisesti.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta en tuostakaan variaatiosta saa viikkotasolla rinnalle ja selälle kuin yhden treenikerran..

Kysyn tällaisen välikysymyksen, että kun treenaan kolmijakoisella niin voinko tehdä niin että käyn aina joka toinen päivä treeneissä eli joka toinen viikko tuli neljä kertaa, mutta kuitenkin koko aika tekisin kolmijakoisella.

Miltäs kuulostaisi tälläinen jako:

1. Treeni: Etureidet, Pohkeet, vatsa
2. Treeni: Takareidet, selkä
3. Treeni: Rinta, olkapäät, kädet

jos 3.treeni tuntuu liian raskaalta voisi kädetkin jakaa osiin niin, että ojentajat tulisivat 2.treeniin.
Itse saattaisin vielä lisäksi vaihtaa olkapäät 1.treeniin ja vastaavasti vatsan tai pohkeet 3.treeniin, jottei rintatreeni söisi paukkuja olkapäätreenistä.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta en tuostakaan variaatiosta saa viikkotasolla rinnalle ja selälle kuin yhden treenikerran..

Vaikea sanoa ilman sinun liikevalikoimaa tuota rasituksen määrää, mutta jos otat esim. leanvetoa kapealla,kapeaa penkkiä/dippiä käsipäivänä, niin rasituksen määrä selälle ja rinnalle pitäisi olla riittävä viikkotasollakin. Helpoin ratkaisu tietenkin olisi rasituksen määrää silmällä pitäen kiristää kiertoa ja treenata useamman kerran viikossa. Tässäkin ketjussa on useita esimerkkejä siitä.

Luin vähän tätä keskustelua alusta ja lopusta ja tulin tulokseen, että parempia kysyä vain. Eli heittäkää jotain kommenttia tästä ohjelmasta, jonka käyn läpi kerran viikossa (cybercoachin tekemä ohjelma vähän muutettuna):

1. päivä
Rinta:
# Penkkipunnerrus 3 x 6-8 (kahtena edellisenä kertana olen tehnyt kässäreillä "penkkiä" 10-15 toistomäärällä)
# Vinopenkki käsipainoilla 3 x 10-12

Kädet
# Hauiskääntö smith 2 x 10-12
# Haukka taljassa 2 x 10-12
# Ranskalainen punnerrus 3 x 8-10
# Ojentajatalja 2 x 10-12
# Rannekääntö 2 x 12-15

2. päivä
Selkä
# Mave 3 x 8
# Ylätaljaveto eteen 3 x 8-10
# Alataljaveto 2 x 8-10
# Selkäojennus 2 x 12-15

Olkapäät
# Pystypunnerrus 4 x 8-10
# Vipunostot sivuille 4 x 10-12

3. päivä
Vatsoja

Jalat
# Prässi 3 x 10
# Reisiojennus , 3 x 10-12
# Reisikoukistus 3 x 10-12
# Pohkeet 4 x 12-15

Keskittykää mieluusti kommentoimaan 1 ja 2-päiviä. Voitte myös hiukan aihetta sivuten (jos sivuaa liikaa, niin privaakin voi laittaa:)) kertoa kevyistä viikoista ja että kuinka helposti voi tehdä liikaa, mutta ilmeisesti tällä ohjelmalla ei voi tehdä liikaa? Onko sopivasti rasitusta viikkoa kohden, että kehitystä tulisi? Miksi penkki takkuaa pahiten kaikista näistä liikkeistä? ;D

Penkki varmaan takkuaa siksi, että sitä yritetään aina liian isoilla painoilla. Luulisin.

Smith hauiskääntö?

Ota vähintään yksi takaolkapääliike mukaan, mulla ne ei ainakaan pelkillä selkäliikkeillä kehity.

Kyykky tosiaan kannattaa olla, vahvistaa myös selkää+vatsoja

Ylätaljan tilalle ennemmin leuat, alataljan tilalle vaikkapa välillä kulmasoutua.

välillä kun ite oon tehny 3jakoisella, niin se on ollut:

rinta,olkapäät,ojentajat
-
selkä hauis
-
jalat

Jos sillä penkillä on jotain merkitystä niin mielestäni sulla tulee olkapäille liikaa työtä penkkiä ajatellen...Treenaat olkapäitä enemmän kuin rintaa,joten ne on luultavasti aika kovilla jolloin penkki ei kulje.Kokeile penkissä hieman eripituisia sarjoja ja olkapäille hieman vähemmin sarjoja.

Kyselenpä pikkaisen kolmijakoisesta, en ole ennen tehnyt ja nyt ajattelin vaihtaa kaksijakoisen tähän. Eli tässä vähän mitä suunnittelin:

Treeni 1
-Rinta
Penkki (tanko tai kp), Vinopenkki (tanko tai kp), Viparit maaten

-Hauis
Hauiskääntö seisten myötäoteella kippuratanko , Scot istuen, Scot laitteella istuen,

Treeni 2
-Selkä
Leuat, Ylätalja eteen, Kulmasoutu

-Olkapäät
Pystypunnerrus seisten, Kouhautus seisten, Pystysoutu

-Ojentajat
Ranskalainen maaten, Kahden käden ojentajapunnerrus istualtaan,

Treeni 3
-Jalat
Kyykky, SJMV, Pohkeet istualtaan, Reidenkoukistus ja -ojennus vuorotellen

-Vatsat
Jalkojen nosto dipissä lisäpainolla, Istualtaan lisäpainolla, Kyljet istuallaan lisäpainolla, Staattinen pito vatsa

Mitä muuttaa mitä ottaa pois? Tarkoitus 3-4 krt viikossa tehdä. Syönti on kunnossa ja lepoo tulee 6-11h päivässä.

Tästä on varmaan tehty se tuhat aihetta, mutta kysytään nyt vielä kerran. Salilla olen ajatelllu alkaa käymään ihan kunnolla ja olin ajatellut tälläistä 3-jakoista ohjelmaa (alhaalla). Foorumeita lueskellessani löysin kuitenkin mielenkiintoisia kommentteja siitä miten 1- tai 2-jakoinen ohjelma olisi parempi aloittelijalle nopeamman tuloksen ja kaiken muun hyvän kannalta. Tottako?

Vielä yksi kysymys, että mites tota salivyötä tarvii näin alussa kun painotkaa ei ole kovin isot?

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x3
-Ojentajapunnerrus x3
-Kohautukset x3

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6

3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x3
-Hauikset scott tanko / kp x3
-Rankekäännöt x3

Omasta mielestäni haukkarit on paljon parempi tehdä jalkapäivänä kuin selkäpäivänä. Ei oo meinaan kiva pumpata haukkareita väsyneen/hapoilla olevan selän kanssa.

Kyllähän se niin on että oikeastaan poikkeuksetta aloittelijalle on parempi mahdollisimman yksinkertainen treeniohjelma. Eristäville liikkeille ei kannata alussa kovin paljoa rakentaa. Tuo 3-jakoinen on ihan hyvä paketti, mutta kannattaa tosiaan ainakin harkita alkuun varsinkin jotain 1-jakoista. Väittäisin että lähtee kehitys nopeammin alkuun kun tekisi koko kropan kerralla vaikka Starting Strenght tai Golden Six tyyliin kolme kertaa viikossa.

Omasta mielestäni haukkarit on paljon parempi tehdä jalkapäivänä kuin selkäpäivänä. Ei oo meinaan kiva pumpata haukkareita väsyneen/hapoilla olevan selän kanssa.
no ennemin vaihtaa ojentajien ja haukkareiden paikkaa,kun lykkää ne hauikset sinne jalkapäivän jatkoksi. IMO

Olen nyt aloittanut tekemään 3-jakoista treeniä jaolla 1.Jalat,vatsa 2.rinta,olkapäät,ojentajat 3.selkä,hauis.Nyt minua vain askarruttaa tuo sarjojen määrä. Eli kuinka monta sarjaa rinnalle kannattaa tehdä per treeni? Entäs etureisille? Jaloillehan luonnollisesti tulisi tehdä enemmän sarjoja kuin rinnalle. Olisiko 20 sarjaa etureisille ja 15 sarjaa rinnalle ok? Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Ite oon 3-jakosessa tehnyt rinnalle 2 liikettä ja 2-3 sarjaa per liike. Eli kokoreenissä tulee rinnalle vain 4-6 sarjaa. Toki sitten kun ojentajille tekee esim dippiä niin siinäkin sitten rinta työskentee hyvin.

Jaloille tulee 4 liikettä ja sarjoja taas samat 2-3 per liike. Eli koko treenissä 8-12 sarjaa.

Ja treenejä on sitten 4 per viikko.

Mites tuossa 3-jakoisessa kannattaisi progressio toteuttaa? Jos kyykyssä on esim. 4*4-6, niin olisiko seuraavanlainen progressio hyvä: Tehdään samalla painolla niin kauan, että saadaan tuo 4*6 ja sitten lisätään painoa. Jos tällä painolla saadaan esim. 6,6,4,4, niin jatketaan samalla painolla taas niin kauan kunnes tulee se 4*6?

Back
Ylös Bottom