Sormusta ei yleensä osteta etukäteen missään muualla kuin jenkkileffoissa, eli ei ole kovinkaan yleistä. [Ok, kohta joku tyrmää tämän ja poikkeuksiakin on, mutta harvemmat Suomessa kosii sormuksen kanssa]. Jos minun sanaan et usko niin käyppä katselemassa vaikka semmoista sivustoa kuin naimisiin.info, sieltä yleiseltä keskustelualueelta kyllä löytyy vastaukset näihinkin asioihin.
Aika moni nainen haluaa itse valita sormuksen, sitä kuitenkin on tarkoitus pitää koko lopun elämää joten olisi kohtuu ikävää ettei se olisi mieleinen. Suomessa yleisintä varmaan onkin siis kosinta ilman sormusta ja sitten yhdessä sormuksia ostamaan. Jotkut haluaa sormuksen kanssa kosia niin sitten voi hommata jonkun "varasormuksen", jotkut jopa puolivitsinä tekee pussinsulkijoista, tuohesta, rautalangasta tms, tai hankkii lelukaupan sormuksen jonka kanssa sitten voi kosaista.
Jos sormusta menee kuitenkin etukäteen ostamaan niin voihan sen koon arpoa esim muita sormuksia vertaamalla. Kyllä ne liikkeessä osaa noin suurinpiirtein laskea sen eron mitä eri sormilla on, jos on esimerkkinä johonkin toiseen sormeen kuuluva sormus. Sormuksen kokoa voi jälkeenpäin muokata kohtalaisen helposti [ellei ole paljon istutettuja kiviä ym].
Mitä tulee sormuksen hintaan niin VIHKIsormus [eri asia kuin kihlasormus] "tulisi" olla vähintään miehen yhden kuukauden palkan arvoinen [jotkut sanovat että 2-3kk]. Tämä siis tälläinen uskomus vain mitä ihmiset ei todellakaan orjallisesti noudata.
...
Oma mielipide: Ei sormusta missään tapauksessa etukäteen. Mä saisin hepulit. Olen todella tarkka ja tunneherkkä mitä tulee korujen ym suhteen. Mulla itselläni on suht kallis maku joten ei myöskään olisi halpaa huvia moinen...