Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Niin on joo. Itse tein seuraavia peliliikkeitä, eli myin YIT:t pois, sain niistä n. 6% pikavoiton kurssista ja samanverran osinkoa. Fortumiin laiton myyntitoimarin hintaan 32,89, katotaan toteutuuko. Pidän yhtiötä hyvänä, jopa erinomaisena, mutta en ostaisi sitä tähän hintaan.

Näillä rahoitan osana osto-ohjelmaani. Eli UPM, Nokia, Orion, Uponor ja Tamfelt on mulla osto-ohjelmassa.

Katotaan miten meikäläisen käy. ;)

Ai piru! Tänään ylin kauppa Fortumilla 32,85 ja siitä tiputus 31 euron pintaan. Minäkin ennen kesäkuun bearia tarjosin PKC:tä 8,45 € hintaan, kun ei 8,30 kelvannut ja nyt samaa lappua sai jo taas alle 7 euron. Ahneus palkitaan. Ei kun siis. :D

Pienellä mutulla päättelisin, että nyt ollaan tämänhetkisissä pohjissa tai hyvin lähellä sitä. Kurssit vähän rauhoittunevat ennen osareita. Itse odotan osareilta parempia tuloksia kuin tämän hetken kurssilaskut ennustavat.

Mun mutu on, että mennään vielä alaspäin. Rahoituskustannukset tulevat nousemaan vielä lähitulevaisuudessa, joka ruokkii spiraalia alaspäin. Taisin tähän threadiin jossain vaiheessa kirjoittaa, että uskon OMX:n putoavan noin 7500 ja 5000 pisteen välille. Siinä vaiheessa voisi sitten alkaa katselemaan ostoja, kun uutta noususuhdannetta aletaan taas loihtimaan tyhjästä velkarahalla (tai siis muut alkavat loihtimaan:)).

EDIT: Jaa, tuolta se löytyikin http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1923260&postcount=90

Tällä hetkellä pidän fyrkat vain Seligsonin AAA:ssa.

Vinhon kanssa jossain vaiheessa väiteltiin spekulatiivisesta sijoittamisesta. Spekulatiivinen sijoittaminen todellisuudessa ruokkii tätä raaka-ainekuplaa, koska 1/3 raaka-aineisiin liittyvistä futuureista ja shorteista on raakaöljyn tuottajien ja jalostajien välisiä. 2/3 sen sijaan on puhtaasti paperien heittelyä ilmaan spekuloijien toimesta, ja se on tällä hetkellä nimenomaan tämä 2/3, joka tuota raakaöljyn hintaa nostaa.

Öljyreservit ovat kasvussa, markkinoilla öljyn saatavuus on hyvin taattu, jalostamot toimivat reilusti alle maksimikapasiteettinsa ja tankkerit istuvat tyhjän pantteina satamissa. Joten miten ihmeessä öljyn hinta voi nousta?

Monen yhtiön osinkotuotot hakkaa määräaikaistalletukset mennen tullen.:dance2:
monen yhtiön aikaisemmat osinkotuotot jotka taas eivät ole minkäänlainen tae tulevasta...

henk koht päätin että en koske lippusalollakaan osakkeisiin yms ennenkun alkaa vyyhdit purkautumaan. käänteitä mahdoton ennustaa eli sama kun käy lauantaina tekemässä loton....

Hyvä suunnitelma. Mutta sinuna myisin Fortumin sillä hinnalla, mikä siitä nyt irtoaa. Siitä kun ei tiedä, milloin se tempautuu trendin mukaan ja laskee useammalla eurolla. Mihis sulla hävis se "buy and never sell" -taktiikka?

Pienellä mutulla päättelisin, että nyt ollaan tämänhetkisissä pohjissa tai hyvin lähellä sitä. Kurssit vähän rauhoittunevat ennen osareita. Itse odotan osareilta parempia tuloksia kuin tämän hetken kurssilaskut ennustavat.

Mulla ei ole ikinä ollut osta ja unohda taktiikkaa. Ennemminkin osta ja pidä. Mutta olen ihan ylös kirjannut seuraavan lauseen "myy jos osake nousee tasolle, josta et ikäpäivänä olisi valmis lisäämään". Mielestäni Fortum saavutti sellaiset tason. Eilen satuin 15-16 välisenä aikan olemaan koneella ja tiputin Fortumin myyntitoimaria 32,75 hintaan ja joku nuo osti pois, eli lähti eiliseen melkolailla huippuhintaan.

EDIT: Eli kerrankin kävi ainakin lyhytaikanen tuuri. Rahastin Fortumilla mukavat pikavoitot kun ostin ne n. 25 euron hinnalla ja sain osingotkin välistä pois.

EDIT: Eli kerrankin kävi ainakin lyhytaikanen tuuri. Rahastin Fortumilla mukavat pikavoitot kun ostin ne n. 25 euron hinnalla ja sain osingotkin välistä pois.

Kannattaa kattoa vuoden mittaan on salkussa sellaista turskaa mistä haluaisi luopua, jos pikavoitot tuottavat ylimääräisiä veroseuraamuksia.

Kannattaa kattoa vuoden mittaan on salkussa sellaista turskaa mistä haluaisi luopua, jos pikavoitot tuottavat ylimääräisiä veroseuraamuksia.

Jep. Mä myin Sanomat taannoin pois pienellä tappiolla. Tällä myynnillä kuittaantu nuo melko hyvin, eli veroja ei tartte maksaa. eQ:n palvelu laskee kätevästi myyntivoitot ja tappiot koko ajan "yhteen", eli sieltä pystyy seuraamaan yhdellä napinpainalluksella, että ollaanko kokonaismyyntien suhteen plussalla vai miinuksella.

Uponorin kanssa mä pystyn tekeen "veromyyntejä" jos niihin tarvetta tulee.

Vinhon kanssa jossain vaiheessa väiteltiin spekulatiivisesta sijoittamisesta. Spekulatiivinen sijoittaminen todellisuudessa ruokkii tätä raaka-ainekuplaa, koska 1/3 raaka-aineisiin liittyvistä futuureista ja shorteista on raakaöljyn tuottajien ja jalostajien välisiä. 2/3 sen sijaan on puhtaasti paperien heittelyä ilmaan spekuloijien toimesta, ja se on tällä hetkellä nimenomaan tämä 2/3, joka tuota raakaöljyn hintaa nostaa.

Ihan offtopiccina:

Jos mä en ihan väärin muista, niin ei me väitelty spekulatiivisesta sijoittamisesta vaan shorttaamisen hyödyllisyydestä/haitallisuudesta. Ja tässäkään tapauksessa shortaamisen helppoudesta ei olisi kuin hyötyä ;)

Mikäs ihme tilastopoikkeama Seligsonin Suomi-rahastossa tänään on? Laskenut 4.06% vaikka pörssi jäi plussalle?:confused:

Seligson laskee rahaston arvon keskipäivällä jotain klo 13:00 tai vastaavaa. Jos sattuu sopivat piikit niin arvot voi heittää paljonkin päivän lopetusarvoista.
Maanantaina klo 11:00 +1,8% klo 13:00 +2,5% -> klo 19:00 lopetus +0,5%
Tiistaina klo 11:00 -0,5% klo 13:00 -1,5% -> klo 19:00 lopetus -0,5%

Seligsonin suomi-rahaston arvot ovat olleet maanantai +2,5. Josta tiputtu alas takaisin +0,5 ja siitä seuraavana päivänä vielä -1,5% asti klo 13:00 mennessä jolloin seligson laskee uuden arvon... Kunnes tilanne korjaantuu loppupäivästä. Lopetusarvoihin perustuva ison pankin suomi-rahasto olisi noin +-0 mutta Seligsonin tilastoissa näkyy jopa 4% pudotus maanantaista tiistaihin.

Joku toinen päivä käy päinvastoin, koska arvot lasketaan eri hetkillä. Seligson ei hievahdakaan vaikka joku muu rahasto saattaa romahtaa 4% kun arvonmäärityksen välillä on sattunut jotain erikoisempaa.

Seligson laskee rahaston arvon keskipäivällä jotain klo 13:00 tai vastaavaa. Jos sattuu sopivat piikit niin arvot voi heittää paljonkin päivän lopetusarvoista.
Maanantaina klo 11:00 +1,8% klo 13:00 +2,5% -> klo 19:00 lopetus +0,5%
Tiistaina klo 11:00 -0,5% klo 13:00 -1,5% -> klo 19:00 lopetus -0,5%

Seligsonin suomi-rahaston arvot ovat olleet maanantai +2,5. Josta tiputtu alas takaisin +0,5 ja siitä seuraavana päivänä vielä -1,5% asti klo 13:00 mennessä jolloin seligson laskee uuden arvon... Kunnes tilanne korjaantuu loppupäivästä. Lopetusarvoihin perustuva ison pankin suomi-rahasto olisi noin +-0 mutta Seligsonin tilastoissa näkyy jopa 4% pudotus maanantaista tiistaihin.

Joku toinen päivä käy päinvastoin, koska arvot lasketaan eri hetkillä. Seligson ei hievahdakaan vaikka joku muu rahasto saattaa romahtaa 4% kun arvonmäärityksen välillä on sattunut jotain erikoisempaa.

Tämä selvensi asiaa. Oli vain hieman outoa, että indeksirahastolla on noin kova "tracking error" päätöskurssiin.

Mistä muuten sait tietää, että rahaston arvo lasketaan klo 13? Varmaankin lukee jossain rahastoesitteessä:D

Tämä selvensi asiaa. Oli vain hieman outoa, että indeksirahastolla on noin kova "tracking error" päätöskurssiin.

Mistä muuten sait tietää, että rahaston arvo lasketaan klo 13? Varmaankin lukee jossain rahastoesitteessä:D

Tarkistin asian ja se on itseasiassa klo 14:30, mutta keskipäivällä kuitenkin, eikä päivän päätösarvoon. Asia selviää "rahastojen säännöt"-esitteestä. http://www.seligson.fi/suomi/esitteet/

Onkos täällä ollut jo puhetta aiheesta? En ainakaan löytänyt..

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/07/13133

En nyt niin perillä ole näistä hommista, eli menis vähänkuin tyhmiin kysymyksiin tämä asia. Miten muka voi sijoittaa 20e päivässä johonkin rahastoon ku eikös siitä mene jo merkintäpalkkiotakin melkoisesti? ..ja miten muka yleiseen indeksiin voi sijoittaa? OMXH25?

Onkos täällä ollut jo puhetta aiheesta? En ainakaan löytänyt..

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/07/13133

En nyt niin perillä ole näistä hommista, eli menis vähänkuin tyhmiin kysymyksiin tämä asia. Miten muka voi sijoittaa 20e päivässä johonkin rahastoon ku eikös siitä mene jo merkintäpalkkiotakin melkoisesti? ..ja miten muka yleiseen indeksiin voi sijoittaa? OMXH25?
Merkintäpalkkio menee prosentuaalisesti, eli sinällään sama pistätkö 20e päivässä vai 200e 10 päivän välein.
Itse ehkä lähtisin tuohon touhuun keräämällä kuukauden/kahden/kolmen potin 600/1200/1800e ja heittämällä OMXH25-indeksiosuuteen.

OMXH lähenee jo 8000 pisteen rajaa. Kovasti tekisi mieli pamauttaa jemmassa olleet rahat jo peliin, mutta jos sittenkin odottelisi vielä 10% laskua...;)

Harkinnassa ois jos alkais rahastosäästäjäks. Seligson vaikuttaa ihan pätevältä ja piensijoittaja ystävälliseltä paikalta. Ajattelin että jos 500e pistäis kuukausittain, mitään aikarajaa ei varsinaisesti ole.

Tällästä hajautusta ajattelin:

Pharos (yhdistelmä): 300e
Russian prosperity (osake): 100e
Global brands (osake): 100e

Mitä mieltä? Muutosehdotuksia?

Itse kokoaisin "yhdistelmärahaston" yhdistelemällä indeksiosakerahastoja ja AAA-rahamarkkinarahastoa.
Esimerkiksi

250€ Seligson AAA
150€ Seligson Euro50
100€ Seligson Global Brands

No eipä harmita että salkusta lähti jokin aika sitten sekä Fortum että YIT. Jälkimmäinen varsinkin laski todella rajusti. Molempia toki voin joskus ottaa takaisin...

Onko joku saanut neuvoteltua parempia korkoja osuuspankin tarjoamille määräaikaistalletuksille? Minulle sanoivat että suostuvat maksamaan 3kk määräaikaiselle 4,91%, jos talletettavalle summalle ei kerrytetä bonusta. Vakiokorko bonuksen kanssa olisi 4,53%.

Laskinpa huvikseni bonuslaskurilla tuon erotuksen.. eli näköjään tuo menee melkein päikseen, jään voitolle peräti 8 euroa. On ne kehveleitä.

Back
Ylös Bottom